Blogg

Framtidens hälsa på jobbet #workit


Igår var jag en av tre i panelen för ett HR executive hälsoforum på Sturebadet (note to self, gå dit någongång!) anordnat av IF Care. Det är andra gången jag är inbjuden av IF och jag är så glad att de ville bjuda mig att prata igen!

Anna Dyhre var moderator och vi var tre i panelen: Jag, Charlotte Witt från ÅF och Joachim Hellman som är ansvarig för Health and Mind på HM, jobbar väldigt olika men ändå lika med hälsofrågor.

Charlotte är en riktigt duktig erfaren HR direktör. En sån man skulle vilja ha som HR-chef på sitt företag: Kunnig, trygg och supertrevlig.

Joachim och jag har diskuterat utmaningar med ”Generation 3 hälsoarbete” vid flera tillfällen nu och har mycket liknande åsikter även om vi jobbar inom otroligt olika verksamheter!

Temat var hälsa och varumärke med ett 20-tal HRchefer i publiken.

Jag har varit på flera events med företagshälsa som tema men ofta har det handlat om prestation, sjuktal, friskvård och gärna inramat av VDar som förutom att vara högpresterande i arbetslivet också åker vasalopp och vår prestationstrend förväxlas och blandas ofta ihop med intresse och behov av att fokusera på förebyggande, verksamhetsintegrerad hälsa.

Jag lyfte fram den hälsostrategi som jag jobbar i för vår största avdelning med stöd från den ledningsgruppen. Jag duckar friskt för en massa friskvårdsföretag som kommer med paketlösningar utifrån och försöker styra min tid och mitt engagemang till det som har mer med vår psykosociala arbetsmiljö att göra. Friskvårdssatsningar får bäst effekt på en arbetsplats där man trivs, känner sig sedd, kan påverka och kan ha balans i sin vardag. Vad hjälper det om vi har gratis träning på kvällarna om folk inte hinner dit?

Som Joachim säger ” business är people och people är business” och som Charlotte lyfte fram- man kan få hälsoeffekter av att fokuera på att ge medarbetare de behöver för att trivas på jobbet. Stegtävlingar är jätteroliga men har lite med företagets övergripande frisktal att göra. Hälsa måste in i strategi och i kultur.

Det senare är det som är den stora utmaningen och diskussionen igår rörde sig mycket om var ansvaret för dessa frågor ska vara och hur de ska drivas?

I en undersökning bland 1300 personer utförd av Insightlab under våren, under namnet ”Må bra i Vardagen” kom fram att det som företag erbjuder och det som medarbetare efterfrågar inom ramen för ”hälsa på jobbet” inte riktigt är samma sak:

57% anser att en hälsofrämjande kultur är det som behövs, men bara 29% ansåg att det fanns. 80 % av företagen erbjöd fria/rabatterade träningskort vilket eftefrågades av 40%. Och jag gissar att de 40 % skaffar sig det där kortet ändå…

En hälsofrämjande kultur måste levas drivas och promotas  i själva organisationen. Det kan inte HR göra själva. De kan vara en aktiv part, stötta med kompetens och pusha men för att få till en förändring som verkligen får effekt måste alla vara med på sitt sätt. Här är några punkter jag vill trycka på:

1) Den psykosociala arbetsmijön kommer först, sen friskvård och motionssatsningar. Vem gör vad? Vem är ansvarig för vilka delar?

2) Medarbetare veta vad de kan kräva av organisationen och få möjlighet och pepp att ta hand om sin hälsa under eget ansvar.

3) Ledare leda med ett hälsosamt ledarskap i fokus och våga utvärderas mot hur deras organisation faktiskt mår, inte bara hur siffrorna pekar kortsiktigt. Det är inte lätt men det är inte en ursäkt att inte ta i frågan.

4) Förstå skillnaden mellan hälsa och en prestationstrend. Hälsa är betydligt svårare än att benchmarka mot deltagande i olika motionslopp. Sjuktal är en sak men döljer ofta en stor sjuknärvaro som långsiktigt kommer att slå mot verksamheten. Hälsa är också pengar. Och money talks.

5) Inget kortsiktigt funkar. Inga temaveckor- om de inte syftar till att fånga upp behov som sen får ta långsiktig förändring. Hälsosam kultur tar tid. Alla måste med. På sitt sätt efter sina förutsättningar.

Tack IF för ett event där det kändes som frågorna lyftes till en högre nivå! Jag sliter vidare…. 


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#runnerslove skotest: Salming Speed


Jag gick möjligheten att testa ett helt nytt skomärke vars namn man kanske mest kopplar till underkläder. Jag är ju en Inov-8 tjej men var lite nyfiken på att testa en asfaltssko och tyckte den här lät spännande med en rätt gedigen hemsida med mycket information om  skons uppbyggnad- var den verkligen så bra och häftig som den beskrevs?

Jo men det var den! Rackarns vilken sko!

Jag testade Salming Speed Women och den är helt fantastisk för snabba pass på asfalt eller lättare terräng.

Jag springer ju inte alls snabbt nu men blir väldigt sugen på det när jag tar på mig den. Man landar väldigt fint och det känns nästan svårt att ”dunsa” i den.

På minussidan tycker jag att den ger skavsår lätt- det gör inte Inov-8! Därtill så är den rätt smal i passformen med smal tåbox så skulle gissa att för de som har breda fötter så kan det bli lite tight.

De är väldigt små i storlekarna- jag har 41 1/3 i mina och de är lite väl trånga på kvällen när mina fötter är svullna så bra att tänka på om du ska prova dem!

De kommer få följa med mig på korta asfaltspass och när jag sen kör intervaller på tartan med barnvagnen i mitten. I helgen var de med på en fin solig löptur också.

Det är definitivt en #runnerslove produkt!

Jag tycker det var intressant info på hemsidan om man vill läsa mer om natural running som Salming säger sig promota genom skorna. Det står om ”myter” och ”vetenskapen” och just såna här ”metafysiska” fakta om en produkt gör ofta att köpet känns mer..tja värt? Det fanns en del att läsa där iallafall!

#barbarunning i 8e månaden

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Finaste grönområdet i Stockholm?


Snabb fråga- det här forumet rockar för såna här saker:

Vilket är det finaste friluftsområdet i Stockholm tycker du? Varför? Vad kan man göra där?

Tack!

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen-våga tro


Steve Jobs alltså. Det finns mycket att hämta från de som vågat, som gjort. Som förändrat på riktigt. Apples produkter är helt genialiska. Det finns säkert vissa som tex IBM levererar en prestandamässigt mottsvarande kvalitet för- men man vill ha Apple. Eller hur?

Därtill har Jobs kläckt en hel den vettiga saker.

Som det som är så sant. Som är så lätt att förkasta som något som inte berör en själv. Men vi kan alla förändra världen på vårt sätt. Till det bättre. Men då måste vi först ge oss själva möjligheten att tänka att vi kan det.

De som gjort stora och eller viktiga förändringar i livet är de som vågat tro att det går. Inget nytt, inget revolutionerande händer i gamla tankebanor. Inga förändringar möjliggörs av att tänka att det inte går. Allt börjar i tanken.

Det här handlar inte om att tro att du ska kunna stoppa konflikten i Ukraina idag. Det handlar om att du är den enda som kan förändra din värld. Om du först vågar tro att du kan det.

Bild: Ichangewithmike.com

 

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det mentala- tips för motivation och prestation #LidingöUltra


Jag samarbetar ju med Lidingö Ultra och det här inlägget hoppas jag att de ska lägga in på sajten snart men eftersom det är mindre än en vecka kvar så tänkte jag att jag får skriva det här tills dess!

Det mentala spelar en enorm roll i det mesta vi ska göra som inte går på rutin. Med det mentala kommer jag i det här inlägget mena  inspiration, motivation och ihärdighet som jag tycker är tre viktiga delar att ha på plats inför en prestation och under träningen inför den.

Inspiration

Var den ska komma ifrån är omöjligt att säga. Men någon du kan relatera till som gjort något du drömmer om kan vara ett tips. Ibland söker jag på ”running inspiration” på youtube och hittar massa skoj. Söker du på ”trail running” eller ”ultra running” där hittar du massor som får en att vilja knyta skorna och sticka ut! Men mata dig själv med inspiration ofta så får den också effekt som motivation.

Motivation

Här behöver du ett svar på varför du gör det du gör. Varför du ska kliva upp, pussla in det där passet. Ta i på slutet. ” När ditt varför är tydligt blir ”huret” lätt” som ett talesätt säger. Ta dig tid att tänka efter varför du gör det du gör. Sätt delmål- både under träningen och under loppet.  Det kan vara svårt att ta till sig hela sitt mål på en gång,rentav väldigt omotivarande Att bryta ned utmaningen i delar och fokusera på det du behöver göra nu gör äventyret lättare. Det går ändå inte att göra allt på en gång så varför försöka ta in det i skallen?  Fira delmål och fokusera på dem gör resan både lättare och roligare!

Ihärdighet

Persistance på engelska låter bättre.  Att våga hålla i när det tar emot.  Ge sig hän sin satsning. Hålla i. Hålla fast. I vårt samhälle ska allt vara så lätt. Förenklas. Gå snabbt. Ultra handlar om att njuta av resan. Bli uthållig. Vara ihärdig. Det ger en enorm tillfredsställelse att inte ge tappt, att hålla fast vid sitt mål och inte ge vika för en quickfix eller rusha fram. Det som gör ultra speciellt!

Jag är väldigt glad att min sponsor och samarbetspartner Falke nu också samarbetar med Lidingö Ultra! Och jag ser fram emot att heja på alla som springer 3e maj!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Smoothietips utan mjölk och pulver


Hörni!

Tack för alla tips! Jag blir verkligen jätteglad! Jo jag är lite kinkig och proteinpulver- det vägrar jag konsekvent också så det går bort. Och så råa ägg. Så det här blir tips på typ vegansmoothies- dock tror jag att det kan åka i vetegräspulver och bipollen för sånt har jag hemma och det är ju legalt knark!

Jag tänkte dela med mig av de tips jag fick så kanske ni hittar något nytt att testa också?

Virva tipsade mig om denna:

Ruccola (mycket), färsk spenat, gröna äpplen,kiwi, Ingefära, mynta, lite pressad lime och färsk äppeljuice och där tänker jag att man kan ha i lite kokosvatten? El bara citronvatten? istället för juicen.

Ewa H tipsade om att sätta kokosoljan i smoothien- ja förstås smart :)! Samt om apelsin, färsk bladspenat, mango och ananas.

Banan fick jag tips om för att fylla ut lite så det blir tjockare. Och så kokosmjölk (det klarar nog inte jag eftersom det liknar mjölk men det kan ni ju testa! Däremot klarar jag den varm i mat..inte så konsekvent nej.)

Valkyria tipsar om banan eller tofu  (jag gillar inte mosad banan heller haha och inte tofu som inte är varm- herregud så kinkig jag är!). Hon tipsar också om att frysa banan i 15 minuter först

Hon tipsar vidare om gröna saker som spenat, grönkål, spirulina, mangold och sen bär och kryddor tex kanel, kardemumma, kokos el lite chili! Därtill nötter, frön och nötsmör för matighet. Och länkar till Saras smoothie som jag förstår är jättegod men själv aldrig skulle få i mig samt flera andra som jag länkar till här:

http://www.traningsgladje.se/2014/03/chokladsmoothie-pa-kokosvatten/
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2011/05/fortraffligheten-med-en-smoothie.html
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2010/05/blodgivar-smoothie.html
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2010/07/shrek-smoothie-det-ar-insidan-som.html
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2012/04/en-dag-pa-jobbet.html

Pernille undrar med rätta vad avokado gjort för fel och den har inte gjort fel- jag älskar avokado men jag är bara kinkig med flytande saker! :). Hon tipsar om chiafrön – som jag redan äter i min kesellamix men tror kan funka bra i mina asketiska smoothies…

Pernille tipsar om: avocado, mango, äppeljuice, havregryn, spirulina och spenat som hon gjort nyligen.

Och kommer med ett smart tips för att snabbt röra ut kokosoljan: Blanda den med bärpulver!

Linda tipsar om äpple och vatten som bas och grönkål och spenat. Sen bygga på med andra grönsaker och lite kokosfett och bär och kakao om det är kalas! :).

Jag tror att en smoothie med spenat, ruccola, bipollen, vetegräs, apelsin frysta bär, chiafrön, citronvatten blir min första! Rapport kommer.

Nu ska jag göra en paj. Hur det än är så rockar det fetast att tugga maten så mycket det går!

Bild: Wikimedia


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Nina- mums!
marita- den med!!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*