Blogg

#Måndagspeppen-våga tro


Steve Jobs alltså. Det finns mycket att hämta från de som vågat, som gjort. Som förändrat på riktigt. Apples produkter är helt genialiska. Det finns säkert vissa som tex IBM levererar en prestandamässigt mottsvarande kvalitet för- men man vill ha Apple. Eller hur?

Därtill har Jobs kläckt en hel den vettiga saker.

Som det som är så sant. Som är så lätt att förkasta som något som inte berör en själv. Men vi kan alla förändra världen på vårt sätt. Till det bättre. Men då måste vi först ge oss själva möjligheten att tänka att vi kan det.

De som gjort stora och eller viktiga förändringar i livet är de som vågat tro att det går. Inget nytt, inget revolutionerande händer i gamla tankebanor. Inga förändringar möjliggörs av att tänka att det inte går. Allt börjar i tanken.

Det här handlar inte om att tro att du ska kunna stoppa konflikten i Ukraina idag. Det handlar om att du är den enda som kan förändra din värld. Om du först vågar tro att du kan det.

Bild: Ichangewithmike.com

 

 

 


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det mentala- tips för motivation och prestation #LidingöUltra


Jag samarbetar ju med Lidingö Ultra och det här inlägget hoppas jag att de ska lägga in på sajten snart men eftersom det är mindre än en vecka kvar så tänkte jag att jag får skriva det här tills dess!

Det mentala spelar en enorm roll i det mesta vi ska göra som inte går på rutin. Med det mentala kommer jag i det här inlägget mena  inspiration, motivation och ihärdighet som jag tycker är tre viktiga delar att ha på plats inför en prestation och under träningen inför den.

Inspiration

Var den ska komma ifrån är omöjligt att säga. Men någon du kan relatera till som gjort något du drömmer om kan vara ett tips. Ibland söker jag på ”running inspiration” på youtube och hittar massa skoj. Söker du på ”trail running” eller ”ultra running” där hittar du massor som får en att vilja knyta skorna och sticka ut! Men mata dig själv med inspiration ofta så får den också effekt som motivation.

Motivation

Här behöver du ett svar på varför du gör det du gör. Varför du ska kliva upp, pussla in det där passet. Ta i på slutet. ” När ditt varför är tydligt blir ”huret” lätt” som ett talesätt säger. Ta dig tid att tänka efter varför du gör det du gör. Sätt delmål- både under träningen och under loppet.  Det kan vara svårt att ta till sig hela sitt mål på en gång,rentav väldigt omotivarande Att bryta ned utmaningen i delar och fokusera på det du behöver göra nu gör äventyret lättare. Det går ändå inte att göra allt på en gång så varför försöka ta in det i skallen?  Fira delmål och fokusera på dem gör resan både lättare och roligare!

Ihärdighet

Persistance på engelska låter bättre.  Att våga hålla i när det tar emot.  Ge sig hän sin satsning. Hålla i. Hålla fast. I vårt samhälle ska allt vara så lätt. Förenklas. Gå snabbt. Ultra handlar om att njuta av resan. Bli uthållig. Vara ihärdig. Det ger en enorm tillfredsställelse att inte ge tappt, att hålla fast vid sitt mål och inte ge vika för en quickfix eller rusha fram. Det som gör ultra speciellt!

Jag är väldigt glad att min sponsor och samarbetspartner Falke nu också samarbetar med Lidingö Ultra! Och jag ser fram emot att heja på alla som springer 3e maj!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Smoothietips utan mjölk och pulver


Hörni!

Tack för alla tips! Jag blir verkligen jätteglad! Jo jag är lite kinkig och proteinpulver- det vägrar jag konsekvent också så det går bort. Och så råa ägg. Så det här blir tips på typ vegansmoothies- dock tror jag att det kan åka i vetegräspulver och bipollen för sånt har jag hemma och det är ju legalt knark!

Jag tänkte dela med mig av de tips jag fick så kanske ni hittar något nytt att testa också?

Virva tipsade mig om denna:

Ruccola (mycket), färsk spenat, gröna äpplen,kiwi, Ingefära, mynta, lite pressad lime och färsk äppeljuice och där tänker jag att man kan ha i lite kokosvatten? El bara citronvatten? istället för juicen.

Ewa H tipsade om att sätta kokosoljan i smoothien- ja förstås smart :)! Samt om apelsin, färsk bladspenat, mango och ananas.

Banan fick jag tips om för att fylla ut lite så det blir tjockare. Och så kokosmjölk (det klarar nog inte jag eftersom det liknar mjölk men det kan ni ju testa! Däremot klarar jag den varm i mat..inte så konsekvent nej.)

Valkyria tipsar om banan eller tofu  (jag gillar inte mosad banan heller haha och inte tofu som inte är varm- herregud så kinkig jag är!). Hon tipsar också om att frysa banan i 15 minuter först

Hon tipsar vidare om gröna saker som spenat, grönkål, spirulina, mangold och sen bär och kryddor tex kanel, kardemumma, kokos el lite chili! Därtill nötter, frön och nötsmör för matighet. Och länkar till Saras smoothie som jag förstår är jättegod men själv aldrig skulle få i mig samt flera andra som jag länkar till här:

http://www.traningsgladje.se/2014/03/chokladsmoothie-pa-kokosvatten/
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2011/05/fortraffligheten-med-en-smoothie.html
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2010/05/blodgivar-smoothie.html
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2010/07/shrek-smoothie-det-ar-insidan-som.html
http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.se/2012/04/en-dag-pa-jobbet.html

Pernille undrar med rätta vad avokado gjort för fel och den har inte gjort fel- jag älskar avokado men jag är bara kinkig med flytande saker! :). Hon tipsar om chiafrön – som jag redan äter i min kesellamix men tror kan funka bra i mina asketiska smoothies…

Pernille tipsar om: avocado, mango, äppeljuice, havregryn, spirulina och spenat som hon gjort nyligen.

Och kommer med ett smart tips för att snabbt röra ut kokosoljan: Blanda den med bärpulver!

Linda tipsar om äpple och vatten som bas och grönkål och spenat. Sen bygga på med andra grönsaker och lite kokosfett och bär och kakao om det är kalas! :).

Jag tror att en smoothie med spenat, ruccola, bipollen, vetegräs, apelsin frysta bär, chiafrön, citronvatten blir min första! Rapport kommer.

Nu ska jag göra en paj. Hur det än är så rockar det fetast att tugga maten så mycket det går!

Bild: Wikimedia


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Nina- mums!
marita- den med!!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Äntligen här- Beyond Training boken


Var och varannan gång jag är ute och springer lyssnar jag på Ben Greenfield.

Han skulle nog av många uppfattas som extrem- hör man honom låter det som hela hans liv är fyllt av massa mystiska avancerade ritualer, lustiga drycker och att han äter mest grönkål och inälvor iklädd en sk cold thermogenesis vest för att aktivera det bruna fettet i kroppen medan han utöver djupandning.

Men han är så ENORMT kunnig! Han är ironmantriatlet och därtill nutritionist och lever verkligen efter devisen att lära sig något varje dag. Jag suger åt mig allt som en svamp och självklart applicerar jag inte allt på mitt liv eller mina adepters kost och träning men jag har verkligen lärt mig massor och nu äntligen ska jag få lära mig mer!

Hans bok Beyond training har jag sett fram emot länge. Den lovar mycket och jag tror att jag kommer få helhet i många av de ämnen han berör i sin podcast nu när jag kan läsa det.

Jag kan verkligen rekommendera Bens podcast. Den och Endurance Planet är de enda jag hinner lyssna på och jag får massa uppslag om att läsa mer om både träning och nutrition.

Självklart kommer jag dela med mig av intressanta bitar från boken ovan här i bloggen.

Men nu är det helg! Jag glömde bort att jag var höggravid och tänkte föreslå att åka ut till något naturområde och springa långpass med N imorgon men så kom jag på att man kan ju GÅ också!

Ha en fin helg!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ja det ska bli kul!
Petra- på amazon!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En lista om löpning


Den här roliga utmaningen fick jag från Sofy! Fick mig att tänka till lite. Och längta tillbaka till mer löpning än mer :).

 

1.    Vilken typ av löpare är du?

Oj. Svårt. Jag är en njutlöpare helt klart. Jag söker någon form av #vavavoom som jag kallar det i varje pass- om det så är en naturupplevelse eller att ta i så det fräser i lungorna. Men jag springer. Jämt. Även nu när det ser ut som det inte ska gå.

2.    Hur länge har du löpt?

Jag försökte springa när jag var i 19-20 års åldern men det var med ett väldigt sjukt fokus. För att kontrollera energi ut och in. Så den löpare jag är idag, hon föddes ungefär 6 månader efter min dotter föddes för snart 5 år sen. Jag fick börja från scratch då i december 2009 med ett terrängpass på 9,7 km och en timma ungefär.

3.    Hur mycket löper du per vecka?

Så mycket jag vill, hinner och orkar. Min kropp är min guru och den kanske inte gör mig till den snabbaste men frisk, stark, glad, balanserad och skadefri är jag! Min största vecka någonsin var runt 10 mil och nu är det ”30 minuter om dagen” på schemat.

4.    Vilket är ditt “feelgood” tempo?

Jag vet inte! Det beror på distans men just nu är det mellan 6.00-7.00..

5.    Vad måste du ha med dig på ett pass?

Jag har av erfarenhet alltid med mig telefon. Den har använts till att ringa 112 en gång och jag vill alltid larma om något händer.

6.    Varför springer du?

Det mest självklara är ibland så svårt att förklara: Det ger mig naturupplevelser, egentid, lycka, hälsa, gör mig stark, renar mig och jag känner mig inte längre hel om jag inte springer.

7.    Har du någon gång ljugit för att få springa?

Hm. Det vet jag inte. Kanske. Jag skulle gärna ta en vit lögn för att få springa men nu tycker jag det är så viktigt så jag skulle nog säga att ” jag måste springa en sväng idag”.

8.    Hur ofta köper du löparskor?

Väldigt olika! När jag uppfattar ett nytt behov- som nu när jag vill ha ett par riktigt feta asfaltsHokas för mina barnvagnsjoggar. Men drömmer om att kunna ha en sko till allt… och måste jag välja är det förstås Inov-8 Xtalon 212!

 9.    Var/hur handlar du din löputrustning?

Jag har förmånen att få samarbeta med de tre märken som täcker de flesta av mina behov: Falke, X-Kross och Inov-8 så det är sällan men jag går gärna till Runners Store om det skulle vara något.

10.    Dygnets bästa springtid?

En riktigt tidig vårmorgon med ett långpass på schemat.

11.  Hur ofta tävlar du?

Jag ska tillbaka till 100 miles och det är inga lopp man repeterar var och varannan vecka. Jag har varit glad amatör och har högre ambitioner så jag ser inte att jag tävlat ännu faktiskt. Jag utmanar mig själv men tävla vete sjutton om jag kommer kalla det på länge.

12.  Vilken är favoritdistansen?

Tyvärr…100 miles. Tyvärr är jag kär i en väldigt lång distans. Tidskrävande otyg men det ger så mycket!

13.  Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?

Relentless. Persistent. Moving. Forward.// Rise Above

14.  Springer du helst i grupp eller ensam?

Absolut ensam. En social runda några gånger per år men jag är lite eremit så löpningen är min lösning på det.

15.  Hur återställer du dig efter ett långpass?

Varm dusch, kompressionsstrumpor, mycket grönsaker. Tidigare isäng. Foolproof.

16.  Vilken snabbhetsträning föredrar du?

Backruscher och 30 sek

  1. 17.  Vilket lopp drömmer du om att springa?

Fjällmarathon Bydalen, GAX 100 miles, Leadville 100 miles samt ett lopp som går längs England sydkust- DET längtar jag efter!

18.  Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?

Faktiskt Rune Larsson!

19.  Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?

Staffan, Annika och MaraMackan



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips till dig med pollenallergi


Många löpare lider den här årstiden av pollenallergi och idag pratade de om pollenchock på nyheterna. Jag undrar om inte även jag som aldrig haft allergi känner av det för ögonen kliar lite men det kanske är en av de här alla underliga men ”fullt normala” gravidbiverkningarna man kan ha….

Träning i sig kan förvärra allergin men ingen vill ju sluta springa nu när det är som bäst- eller hur?

Jag snubblade över några tips i en pod (förstås!) med Dr Suzanne Bennett. Lite annars- kanske inte de mest vetenskapliga vissa av dem men kanske värt att testa? Har du andra tips får du gärna dela dem i kommentarsfältet!

Det är ju histamin som är ”boven i dramat” vid allergi. Det har lite olika funktioner men är inte så kul i allergisammanhang!

Förutom din vanliga allergimedicin kan du testa följande:

1) C-vitamin! Som förstås är en antioxidant men även en antihistamin

2) Tydligen drar funktionskläder till sig mer pollen pga att de är statiska. Det känns lite bakvänt att tipsa om bomullskläder men det eller tunn ylle kanske kan funka bättre!

3) Skölj näsan! Skaffa en sån där näskanna som finns på hälsokostaffärer och skölj efter passet. Du andas förstås in mycket pollen i näsan när du springer.

4) Riktigt väl täckande löparglasögon skyddar ögonen där mycket pollen annars hamnar.

5) Alkohol är histaminbildande i sig. Speciellt vin. Spola kröken i vår!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*