#fredagsgottis i örat


Imorse tog jag med mig Sara och Annika ut på en mörk regnig löprunda.
Ja de var i mina öron alltså.
De är helt fantastiska de där två. Just nu är de på Cypern och kör Cypern 4 day challenge eller vad det heter. De har härlig distans till hela grejen. Lyssna här.
Övrigt gottis var att jag åt croissant med chokladsås till frukostefterrätt. Dekadent gott.

20131122-093502.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Time on my hands


 

Jag är på kurs med mina fantastiska kollegor (ingen överdrift!). Folk från hela Sverige och jag och 15 av dem drillas av Manne och Partners (en av Sveriges bästa affärscoachare) i presentationsteknik och effektiv kommunikation.

I min grupp är vi 8 stycken på två duktiga lärare och rackarns vad vi fått kämpa idag. Framför kamera redan tre gånger. Personlig utvärdering efteråt. Jag har lärt mig massor. Jag har pratat långsammare än jag någonsin gjort och det var så fantastiskt att våga göra det. Ta paus.

Men kursen är stillasittande och min kropp kliar av sug efter frisk luft.

För många så finns det varken tid eller ork att träna. För mig får jag tid och ork av att motionera. Och ser massa möjligheter i 30 minuter här och var

Imorse satte jag klockan tidigt och knep 30 minuter tassande runt sjöarna.

Mellan kurs och middag motstod jag frestelsen att svara på triljarders med mail och stack ut. 2 km rask jogg sen styrka med det jag hittade: en sopkvast och en terrakottakruka full med sand. Fick ett kort effektivt pass och middagen smakade ännu godare.

Nu väntar lite jobb och pyssel med alla de beställningar som rasat in på Trimtexjackorna! KUL! Blir definitivt en av varje nu!

Sen 7,5 timmars sömn innan jag och min pannlampa ska tassa iväg tidigt imorgon innan frukost och kurstart igen.

24 timmar. Effektiva, kvalitativa och med massa tid för återhämtning.

 

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Beställ vinterns bästa löp- och skidjacka


Förra året sålde jag superjackan från Trimtex här på bloggen. Det var många som köpte och alla har varit så nöjda!

Själv är det den jacka jag alltid tar på mig när det vankas långa pass under den kallare delen av året. Den inte bara sitter helt perfekt med elastiskt ryggparti men funkar enormt bra i att vara vätskeavvisande utan att vara som en plastpåse.

Jag har designat två versioner som gör att du får en helt unik jacka som nästan ingen annan har. Dessutom till ett jättebra pris: 680 kronor plus frakt!

Eftersom de sys upp efter design i fabriken i Estland så är det leverans vecka 3 (massa helgdagar kommer emellan) om jag kan lägga beställningen på måndag.

Den som väntar på något gott…

Såhär ser mina två förslag ut. Det krävs minst fem av varje för att de ska sys upp. Jackorna finns i S-XXL storlekar och är normala i storlekarna.

Går förstås att få både i herr och dammodell. Här kan du läsa om jackan (samma gäller för herr förstås).

Här är de designer jag gjort:

 

 

 

För att beställa: Maila mig på ansofisticated(@)gmail.com senast lördag 23 nov med din storlek och vilken modell du önskar och om du kan tänka dig den andra modellen utifall det inte beställs tillräckligt många. Bekräfta också om du kan hämta jackan vid St Eriksplan i Stockholm eller vill ha den postad till dig.

Happy winter training!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mina 5 bästa styrkeövningar för löpare


I flera studier kommer det fram att styrketräning för löpare har sin plats. Även för oss som springer längre sträckor.

Bland vissa inbitna- ofta duktiga-löpare så är styrka lite ett skällsord. Lite sånt där som vi motionärer lägger för mycket tid på. Och visst- med löpning är det så enkelt att det du vill bli bra på ska du fokusera på. Men eftersom de flesta av oss drar med oss våra sneda, obalanserade kroppar ut på löppass med hög belastning varje gång vi landar så tror jag att vi tjänar enormt på att träna sån styrka som stöttar det rörelsemönster som vi använder under löpningen.

Jag lägger fortfarande helst tid på att springa och ser ingen nytta med att träna biceps och triceps för sig själv men vill vara stark som satan så jag orkar springa stolt långt och länge.

Därtill vill jag att alla småmuskler som ligger och sover när jag knatar till kontoret i mina stövlar ska vara beredda och jobba om jag gör tvära vändningar, eller får för mig att springa obanat och sladda i terräng.

Jag gör en hel massa olika övningar men det är några som har en given plats i min lilla styrkerutin:

1 Airsquats med hopp- gärna upp på låda- så boxjumps eller OH-squats. Hoppet ger spänst åt sega höftböjare, med vikt på raka armar blir det en nästintill helkroppsövning. Airsquats med bra teknik kan man göra rätt fort men hålla emot på vägen ned för att skydda knäna.

2 Armhävningar Bara för att det är med egen kroppsvikt och så enkelt att göra, varsomhelst, hursomhelst- reptilarmhävningar, smala, breda osv. Det är den enda arm och bröstövning jag gör och den räcker gott och väl. Testa på en fot. En fot i marken övningar rockar för löpare.

3 Rodd på ett ben. Kettlebell eller hantel eller varför inte i en hemmagjord TRX som nedan? Ryggen som ska hålla upp dig under alla löppass ska funka från svanskota till nacke. Därtill ryggresningar. Stark baksida så du kan hålla stolt hållning.

4 Bålövningar Gärna enbenta här med för det är i svävmoment eller när ena foten går i som kroppen arbetar med bålen. Två fötter i? Nej det händer inte när du springer. Då har du stannat. Är du utomhus tycker jag en dynamisk plankserie med 3 x 1 minut kan funka. Klarar du mer än en minut är det dags att hitta på något trix. Jag kör ofta plankan på en fot med rörelse framåt, åt sidan och eller trampar med fötterna. (Det här har jag skrivit om för evigheters evigheter sen). Är du på ett gym kan du köra en form av ”woodchopper” med kabeln där bålen får jobba på korsen och tvärsen. Sidoplanka med benlyft också.

5 Plyometri Men börja försiktigt! Djupa skridskohopp är fantastiska. Plyometri är extra viktigt för dig som ska springa kuperade lopp då det främst hjälper dig i utförslöpningen. Baksida lår utsätts för enormt tryck där och många plyomtriövningar prickar bra på det. Borsow hopp är kalas- men nu hittar jag ingen bild på dem. De känns. Kan man säga.

Det här var bara några tips alltså på fem områden och övningar. Jag känner själv enorm skillnad speciellt i mina snabbare pass om jag tränat speciellt explosiva övningar några dagar innan.

Som alltid är teknik högsta prio. Ta hjälp om du är osäker och lycka till!

Styrka bootcamp Solbacka style.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löpning-Aldrig nöjd, alltid tacksam


Jag är både nöjd och inte nöjd med det här löparåret.

Jag började egentligen ”springa” för 3 år sen. Innan dess var löpningen mest lite ostrukturerad motion. Även om jag klämt två maraton. Enda gången jag faktiskt tränade ordentligt- sisådär tre gånger i veckan- det var 2002-2003 innan Stockholm Marathon och då var löpningen en ren och skär flykt från sorgen efter min pappa. Jag tror inte man utvecklas så mycket av det även om man stärks. Visst tränade jag 2006-2008 också men…ja det var mest joggande.

Tills för exakt två år sen hade jag ett hjärtfel, rätt ofarligt, som störde träningen en hel del. Ruscher och intervaller gick liksom inte att planera in- då satte tachhykardin (”rusningen”) igång och jag var väldigt feg. Lufsade mest runt för det var det som funkade. Avskydde grupper för jag var ju tvungen att lägga mig ned för att få stopp på attackerna och ville gärna inte berätta för alla för ”hjärtrusning” det låter inte så bra tycker folk generellt. Med rätta.

Så det är sen 2011 i december ungefär som jag kunnat växla upp lite. Och det har varit jättekul och mitt självförtroende har gått från ganska lågt till väldigt stabilt nu. Jag har insett att jag kanske har en bra kapacitet på lite längre distanser. Någon snabbing är jag inte så intresserad av att bli.

Men jag fick inte ut min kapacitet i år. Det spelar ingen roll vad andra tycker. Om inte jag känner det, så är det inte så. Det är inget klankande, det har varit ett helt fantastiskt år, men vad frustrerande det är att det känns som det var så mycket som inte fick komma ut. 

På TEC gick det ändå ok tycker jag- mentalt är jag otroligt nöjd, att jag kämpade så och var så otroligt glad och positiv hela vägen (nåja nästan :)). Tiden- sub 22 är väl ok för ett första 100 miles- jag menar vad vet man egentligen? Allt är oträdd mark efter 8-9 mil.

Black River Run har jag muttrat nog om. Min mage kraschade och jag var dålig i flera dagar efteråt. Förmodligen samma bakterie som gick på E’s dagis. Det var samma där- jag fattar inte vad det där mentala fokuset kom ifrån. Att jag inte bröt? Jag är jättestolt över att jag inte gjorde det utan gnetade på fast tiden bara rasade iväg.

Sub 20 bara rann iväg. Och det är inget man går ut och gör om några veckor senare. Jag var så mentalt slut efter den fajten att jag inte ens orkade tänka på delar av loppet på flera dagar och fortfarande har jag några helt knasiga flashbacks.

Däremot har jag med mig några av de absolut mest magiska löparupplevelser jag tror jag någonsin kommer få. Varv 6 på BRR och om det nu var varv 8 eller 9 på TEC är såna där som jag minns extra klart men utöver det- all träning! Alla magiska långpass. Inte så effektiva men shit pommes vad jag har behövt de här långa långa lugna passen. Kanske får det vara värt det. Att det inte gick så fort. För att jag fick alla de här upplevelserna. Ren och skär jäkla löparglädje. Enorm styrka. Inget var omöjligt. Det fanns bara en tanke i huvudet och en väldigt tydlig och klar uppgift: Spring.

Jag har massor med mig. Jag har massor att göra. Jag har precis börjat mitt löparliv egentligen. Det här löparlivet som är drivet av glädje, nyfikenhet och handlar om att omsätta kraft till rörelse.

Målen jag formulerar är tidsmål. Väldigt tuffa tidsmål. Det är mina vad. Mina hur och mina varför de handlar mycket mer om holistiska aspekter som just glädje, envishet, mod, att hitta något på andra sidan av tröttheten. Ta sig igenom den. Springa tills allt man hade med sig ut på rundan rasat av en och man känner sig som N gjorde i söndags: Renad.

Det kan tyckas vara ett ganska egoistisk och onödigt tidsfördriv det här med ultra. Varför liksom?

Men alla andra bitar blir starkare. Springer jag blir jag bättre i allt annat jag gör.

Jag är så enormt tacksam att min kropp är så hel och så stark. Den fick inte gå på femmans växel i år. Skallen fick, istället.

Fortfarande. Så har jag inte ångrat en enda löprunda. Jag har precis som alla andra varit lite osugen på vägen ut. Men alltid älskat löpningen. Varje gång. Varje pass är speciellt. Varje steg har sin plats i de miljoner miljarder steg jag tar.

Ni vet. Steg som tas med ett svävmoment. Vardagsflyga lite. Springa.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Tänk om du inte visste om att det fanns en box!?


Årets nobelpristagare heter Alice Munro. På Babel igår så var det en kort intervju med henne där hon fick frågan ungefär vad hon tyckte om att det skulle vara svårare för en kvinna att vara en författare.

Men Alice sa att hon hade aldrig vetat att det skulle kunna vara så. Så det hade aldrig varit ett problem.

Nä. Precis. Eftersom hon inte visste att det var känt som ett problem stötte hon inte på det.

Jag skulle gissa att det finns en triljard med saker som vi anser är ett problem bara för att det råder någon gammal intrampad sanning om det.

Typ att småbarnsmammor inte hinner satsa på träning. Att det är för sent att ändra yrke. Att det inte går att springa si och så fort. Att den här veckan, för att det ser fullt ut i kalendern och det är kallt och mörkt, ska bli tuff. Att det är en social status att ha fast heltidsjobb, att man ska bo stort, ha bil. Att det inte går att springa maraton för att man får för sig att göra det när man inte är purung.

Helt enkelt att det inte går att göra något som du egentligen vill.

Varför går det inte? Säger vem? Tänk om du inte visste om att det ”inte går att göra så”. Vad skulle du göra då?

Fundera på något som ”inte går” idag.20131118-103717.jpg

I den här åldern finns inte- ”det går inte”. Man testar.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in