Blogg

Gör inte det här-listan


Jag hittade in hos Magdalena Bibik via LinkedIn- där jag för övrigt gärna connectar men på Facebook accepterar jag bara vänförfrågningar om vi träffats.

LinkedIn för övrigt- bra ställe som jag borde använda mer.

Magdalena och jag har bara träffats en gång. Hon fotade mig när jag pratade på Employer Branding Movers and Shakers på Google i våras. Höggravid i 9e månaden.

Hon hade skrivit ett toppeninlägg om saker man inte ska göra. Och även om man ska fokusera på det man ska göra så är det ibland bra att reda ut vad man ska säga nej till. Jag gör det ganska ofta. Ställer mig frågan ”Tar det här mig framåt?” ”Tar det här mig mot mina mål?” ”Är det kul?” Jag är ju ganska dålig på att jaga pengar men desto bättre på att jaga mening och den frågan ställer jag mig också- ”Ger detta mig en känsla av mening?”

Läs här hos Magdalena!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack själv- loved it!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#DoGood Christmas- första tipset!


Ok! Första tipset ut i den godare julen. Den med fokus på värme, hjärta och samvaro. God mat som gör gott. Gott som smakar gott men inte ger så mycket ångest.

December brukar fyllas med en massa aktiviteter som innebär att dricka och äta. Som motvikt kommer här Saras fiffiga adventskalender. Den kan du ta del av inne i träningsgruppen Vägen till Toppform på Facebook.

Ta dem i vilken ordning som helst, eller följ nitiskt dag för dag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Hälsa utan konsumtion


Inser redan nu att jag måste skriva ett till inlägg för det är så mycket som bubblar i skallen om detta.

Jag tänker på hälsa. Hur vi strävar efter hälsa utifrån villkor som är stöpta i en kommersialiserad form. Och slår knut på oss själva och mister hela, eller delar av stycket av bara farten. Lika lite som yoga har att göra bara med avancerade asanas som folk lägger upp på Instagram har hälsa att göra med enskilda aktiviteter, mat, träningspass, tillskott, dieter, utrustning. You name it.

Vi jagar vår egen hälsa mycket genom extern imput från andra. Andras recept, andras sätt att göra saker, andras bud. Vi hakar på andras utmaningar och gärna inte bara en, utan fler. Vi testar nya recept på smoothies (hey jag är ju skyldig för massa recept!) och undrar om vi gör rätt? Var det vetegräs eller Ginko man skulle ta nu igen? Och skäms lite när man tar en macka med vetemjöl i. Oroar oss för att missa något. Lägger till rutiner som vi värderar oss själva utifrån- typ på upp tidigt, dricka kokt citronvatten, yoga varje morgon osv osv.

Vi ska lära oss göra chins som hon gör, springa milen under 45 som någon annan gör, samtidigt köra en detox som en tredje gör och äta glutenfritt och paleo som en massa andra. Vi jagar den där dagen eller de där dagarna när vi gör allt det, får till det perfekta schemat av hälsosamma aktiviteter för då… ja vadå?

Vi försöker plocka det bästa från höger och vänster till en helt oeuppnålig stapel av saker som ska göras och konsumeras för att bygga vårt bästa jag och problemet är att det. går. inte. Och det handlar inte om det. Vi läser om människor som pratar om ”balans i vardagen” och ”80 % bra och 20% sämre, det är jag det” ”Jag tycker insidan är viktigast och man ba men hur fan kan du vara så stylad jämt då?” Och så kommer det ibland fram att det var en fasad. Det måddes inte så bra där egentligen. Men vi fortsätter gärna sträva och slita och hälsostressa mot det här målet. Ni vet. Målet med hälsan. Som är?

Många kan definiera hälsa för sig själva i ord men känslan glömmer vi kanske att definiera. Hur känns hälsa? Kan det vara så, (men säg det inte till hälsobranschens vinstdrivande aktörer) att hälsa kan vara just här. Just nu. Är ett tillstånd. Inte en produkt eller ett träningspass eller en kosthållning även om dessa bitar gör lite i att stödja möjligheten att uppleva hälsan. Kan det vara så? Och att din hälsa bara är just din. Din unika blandning av att somna lite sent ibland, men balansera upp det någon dag senare. Unna dig en glutenfull bulle ena dagen och ta en morot den andra.

Gör dig en tjänst- den dagen du unnar dig bullen- läs inte om hon som just sprungit två mil, bikramyogat, druckit en grön smoothie och sen ska meditera i eftermiddag. Gör inte det. Ställ inte ditt liv i relation till någon annans presenterade hälsoyta. Det är just bara en yta. Ett snapshot av aktiviteter som genomförs av någon som inte är du. Som du inte kan vara.

Kan det vara så? Att hälsa är en upplevelse. Ett tillstånd. Att du inte behöver konsumera något. Att du kan uppleva hälsa alldeles precis nu.

Jag tänkte på det idag. Att när jag upplever den största glädjen. Och således gissningsvis är väldigt hälsosam, då konsumerar jag inte. Då är jag. Då upplever jag. Då lever jag. Hälsa. Idag innebar det till exempel att inte gå upp när klockan ringde eftersom jag inte sovit ordentligt. Vila en timme till istället för att springa. Det klöser i en typ-A människas samvete när man gör såhär. Det är lärorikt. Känslan nu framför tända ljus, lite piggare är en hälsosam känsla.

Hälsa är ett tillstånd. Du kan inte konsumera den. Du kan uppleva den. Din hälsa är unik för dig. Bara du har receptet. Några av ingrendienserna kan du skaffa dig. Några aktiviteter stöttar den. Men inget enskilt utom din upplevelse skapar den. Förutsättningarna för den förändras. Men det är bara du som kan uppleva den. Och hälsan som sig, kan du inte köpa.

Hälsa för mig: Ha ett liv som ger massa tid att vara ute i naturen med min familj utan tidspress.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Kosten- välkommen till gråzonen


Outtömligt inlägg och egentligen ska det inte behöva vara så knepigt. Men med den hedonistiska hungern som ständig följeslagare, eller rätt i fejan via alla medier  och var vi än rör oss så handlar så himla mycket om vad vi äter. Vad vi lagar. Vad vi ska äta. Vad vi ätit. Och det är en av våra starkaste drivkrafter- hungern. Vi är programmerade att gilla skräpmat och oj vad skräpmat det äts.

En god vän har gått ned 20 kilo. Hur? ”Jag äter bra grejer, äter mindre.” Helt rätt. Men de flesta orkar och kan inte göra det. Många märker inte hur kilona ökar på sig eller på sina barn. Det är inte så lätt när det blivit så normaliserat att äta skräp. När mat får ta så lite tid. När det finns så mycket. När vi har så mycket pengar och det är så billigt med sånt som smakar så gott men som inte gör gott.

Vi har ganska bra kostråd i Sverige. Faktiskt. Men de är kanske lite tråkiga? ”Äta mer fullkorn”, ”äta mer frukt och grönt”. Inte så spännande. Mer spännande att kasta sig över paleo eller 5:2. Gråzonen, där du kan hitta din egen kosthållning utan att kalla den något. Utan förbud, i balans. Den har vi inte tålamod med.

Något så fundamentalt som att hålla en normal vikt i en värld där flera miljoner svälter det borde det inte krävas dieter eller vinstdrivande företag för för den stora massan. Den stora massan där 50 % beräknas vara överviktiga 2030. Det måste göras något utöver att vi ska läsa på löpsedlar och sen betala pengar till någon för att ta oss an deras doktrin. Det ska vara fullt möjligt och understött från alla de inrättningar som vi rör oss i: Förskola, skola osv. Och nyckelhålsmärkningen borde kanske tightas till också. Den är väl vid alltså.

Jag behöver inte raljera vidare om detta. Läs Jacob Gudiols eminenta inlägg på SvD här.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Lena- det var väldigt klokt! och ibland kanske man får ta något i farten men då kan man ju försöka läsa och förstå innehållsförteckningen iallafall :)! Men lära sig laga mat tycker jag också alla borde!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#myfababs Gå till badhuset


Jag såg Jessicas fina mage och hittade vidare till Emmas utbrott. Och kan bara hålla med. Men det är viktigare vad vi gör nu, än att vi visar våra magar på Instagram.

Jag lade också upp en bild på min fina mage. Sen kan jag tänka att jag inte skulle gjort det. Egentligen vill jag inte lägga fokuset på utseendet. Alls. Inte lyfta fram vare sig platta, rutade, eller runda magar specifikt. Utan lyfta fram vad de kan göra. Vad vi gör. Låta det vara fokuset för mina barn. Därför älskar jag att gå till badhuset. E är i den åldern att hon stirrar och frågar. Hon kommenterar hur jag ser ut och hon tittar på andra. I badhussammanhanget ser hon kropparna som de är och än bättre- hon ser att de går och simmar. De gör saker. Sammanhanget blir så bra!

Men angående min mage så tänkte jag lite på att jag ändå är en sån person som jag gissar folk tänker är väldigt mån om ”att komma tillbaka i form” och jag ville visa att jag inte alls lagt fokus på att få en platt mage utan på att träna upp den inifrån och äta ordentligt så jag har mjölk till min bebis-men också så jag får massor med näring och energi så jag kan vara mitt glada pigga jag genom bebislivet.

Jag tror många fortfarande tror att är man i ”branschen” så har man en vältrimmad kropp, det hör till. Det hör inte till, rakt av. Det behövs verkligen inte. Men många har det. Många snygga magar sitter på en kropp där hälsan inte går först heller. Där val görs för att stötta utseendet snarare än hälsan och de går inte alltid hand i hand. Många lider av ortorexi och kanske inte har hälsan först även om de gärna skriver om en massa hälsosamma trix. På bekostnad av en något rundare mage just nu så har jag hälsan först. Och menar förstås inte att man inte kan ha ett sexpack och ha hälsan, det är många bevis på, men ni fattar.

Min mage är helt fantastisk. Den är fruktansvärt stark på insidan. Min transversus abdominis är inte att leka med. Jag kan jogga 15 km med aktiverad bäckenbotten.

Och det är bra med såna här upprop. Andemeningen är fantastiskt. Men låt det inte bli en kampanj där vi som är trygga med oss själva lägger ut bilder på våra magar. Den stora massan, de som mest behöver den effekt som är tanken med kampanjen, vågar inte göra det. Ska inte behöva göra det. Det är inte målet, syftet.

Det handlar som sagt inte om hur magen ser ut och om att vi ska våga visa den, då hamnar fokuset igen på utseendet.

Vi måste leva det i vardagen. Agera varje dag där vi är. Om vi ger uppmärksamhet åt rätt saker växer de. Om vi uppmuntrar sunda ideal så blir de mer attraktiva både i reklam och andra sammanhang. Men vi måste visa att det är så vi vill ha det. Vi måste sluta uppmuntra de osunda idealen och för att göra det måste vi reflektera över våra val och vad vi kan förändra. Precis som vanligt- allt börjar med dig och mig. Jag har inte svaren. Men OMG har jag medvetenheten nu med en 5-åring vars värld blir större. Och med det har jag ansvaret.

Jag vill skicka med att du ska vara stolt över dig själv idag.

Och jag vill skicka med att du och jag är de som gör att det här inte bara blir en Instagramkupp över några dagar utan faktiskt en start på något större. Det är bara vi som kan göra det. No pressure? Sorrylots of pressure. Av den bra sorten.

Ok- en magbild, med en bebis i!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Clara- tack! Viktig tanke tyckte jag bakom initiativet men som du säger- inte fokus på utseendet IGEN!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#foods4everydaychampions Muligatawnysoppa- allt i ett på mitt sätt


Jag börjar varje matreceptinlägg med att bekräfta att jag inte kan följa recept. Jag vill alltid förbättra dem (subjektivt alltså) litegrann.

När jag bodde i England åt jag ofta Muligatawnysoppa. Det bästa med att England hade massa kolonier är matinspirationen. Golden kedgeree till julen tex..mmm..tangent!

Muligatawnysoppa alltså. Som egentligen görs med kycklingbuljong och äpple men frukt i mat är som att svära i kyrkan tycker ju jag så jag gjorde…om lite! Den blev supergod. Jag skulle ätit resterna idag men se det blev inga för N åt upp allt som var kvar. Det är en allt-i-ett-rätt i en gryta- sånt gillar vi också under #foods4everydaychampions .

Såhär gjorde jag för 3 normala personer

Ta en klick smör och svetta den med:

1 lök

1 klyfta vitlök

1 morot i tärningar

 20 cm selleri eller purjo

Rör sen ned 1 msk mjöl av något slag.

Rör sedan ned 1 mks curry, 1 msk gurkmeja, vrid om några varv med pepparkvarnen och salta lätt

Tillsätt 1 buljongtärning (jag använder en i pulverform utan jäst) och 8 dl vatten

Koka upp och låt bubbla lite.

Skär 2-3 kycklinggfiléer i stora tärningar, ta fram ris (jag använder snabbkokande råris som kokar på 10 minuter. Ska du koka ris i 40 minuter föreslår jag att du kokar det på sidan om och stjälper i det på slutet. Annars styr du koktiden efter riset).

Stjälp i 1,5 dl ris och kycklingen. Koka upp igen och koka så ris och kyckling är klar. De sista minuterna tippar du i 1 dl grädde. Vanlig eller kokos.

Klart. Smaka av med salt och peppar!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*