Blogg

#DoGood Christmas- första tipset!


Ok! Första tipset ut i den godare julen. Den med fokus på värme, hjärta och samvaro. God mat som gör gott. Gott som smakar gott men inte ger så mycket ångest.

December brukar fyllas med en massa aktiviteter som innebär att dricka och äta. Som motvikt kommer här Saras fiffiga adventskalender. Den kan du ta del av inne i träningsgruppen Vägen till Toppform på Facebook.

Ta dem i vilken ordning som helst, eller följ nitiskt dag för dag!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Kosten- välkommen till gråzonen


Outtömligt inlägg och egentligen ska det inte behöva vara så knepigt. Men med den hedonistiska hungern som ständig följeslagare, eller rätt i fejan via alla medier  och var vi än rör oss så handlar så himla mycket om vad vi äter. Vad vi lagar. Vad vi ska äta. Vad vi ätit. Och det är en av våra starkaste drivkrafter- hungern. Vi är programmerade att gilla skräpmat och oj vad skräpmat det äts.

En god vän har gått ned 20 kilo. Hur? ”Jag äter bra grejer, äter mindre.” Helt rätt. Men de flesta orkar och kan inte göra det. Många märker inte hur kilona ökar på sig eller på sina barn. Det är inte så lätt när det blivit så normaliserat att äta skräp. När mat får ta så lite tid. När det finns så mycket. När vi har så mycket pengar och det är så billigt med sånt som smakar så gott men som inte gör gott.

Vi har ganska bra kostråd i Sverige. Faktiskt. Men de är kanske lite tråkiga? ”Äta mer fullkorn”, ”äta mer frukt och grönt”. Inte så spännande. Mer spännande att kasta sig över paleo eller 5:2. Gråzonen, där du kan hitta din egen kosthållning utan att kalla den något. Utan förbud, i balans. Den har vi inte tålamod med.

Något så fundamentalt som att hålla en normal vikt i en värld där flera miljoner svälter det borde det inte krävas dieter eller vinstdrivande företag för för den stora massan. Den stora massan där 50 % beräknas vara överviktiga 2030. Det måste göras något utöver att vi ska läsa på löpsedlar och sen betala pengar till någon för att ta oss an deras doktrin. Det ska vara fullt möjligt och understött från alla de inrättningar som vi rör oss i: Förskola, skola osv. Och nyckelhålsmärkningen borde kanske tightas till också. Den är väl vid alltså.

Jag behöver inte raljera vidare om detta. Läs Jacob Gudiols eminenta inlägg på SvD här.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Lena- det var väldigt klokt! och ibland kanske man får ta något i farten men då kan man ju försöka läsa och förstå innehållsförteckningen iallafall :)! Men lära sig laga mat tycker jag också alla borde!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#myfababs Gå till badhuset


Jag såg Jessicas fina mage och hittade vidare till Emmas utbrott. Och kan bara hålla med. Men det är viktigare vad vi gör nu, än att vi visar våra magar på Instagram.

Jag lade också upp en bild på min fina mage. Sen kan jag tänka att jag inte skulle gjort det. Egentligen vill jag inte lägga fokuset på utseendet. Alls. Inte lyfta fram vare sig platta, rutade, eller runda magar specifikt. Utan lyfta fram vad de kan göra. Vad vi gör. Låta det vara fokuset för mina barn. Därför älskar jag att gå till badhuset. E är i den åldern att hon stirrar och frågar. Hon kommenterar hur jag ser ut och hon tittar på andra. I badhussammanhanget ser hon kropparna som de är och än bättre- hon ser att de går och simmar. De gör saker. Sammanhanget blir så bra!

Men angående min mage så tänkte jag lite på att jag ändå är en sån person som jag gissar folk tänker är väldigt mån om ”att komma tillbaka i form” och jag ville visa att jag inte alls lagt fokus på att få en platt mage utan på att träna upp den inifrån och äta ordentligt så jag har mjölk till min bebis-men också så jag får massor med näring och energi så jag kan vara mitt glada pigga jag genom bebislivet.

Jag tror många fortfarande tror att är man i ”branschen” så har man en vältrimmad kropp, det hör till. Det hör inte till, rakt av. Det behövs verkligen inte. Men många har det. Många snygga magar sitter på en kropp där hälsan inte går först heller. Där val görs för att stötta utseendet snarare än hälsan och de går inte alltid hand i hand. Många lider av ortorexi och kanske inte har hälsan först även om de gärna skriver om en massa hälsosamma trix. På bekostnad av en något rundare mage just nu så har jag hälsan först. Och menar förstås inte att man inte kan ha ett sexpack och ha hälsan, det är många bevis på, men ni fattar.

Min mage är helt fantastisk. Den är fruktansvärt stark på insidan. Min transversus abdominis är inte att leka med. Jag kan jogga 15 km med aktiverad bäckenbotten.

Och det är bra med såna här upprop. Andemeningen är fantastiskt. Men låt det inte bli en kampanj där vi som är trygga med oss själva lägger ut bilder på våra magar. Den stora massan, de som mest behöver den effekt som är tanken med kampanjen, vågar inte göra det. Ska inte behöva göra det. Det är inte målet, syftet.

Det handlar som sagt inte om hur magen ser ut och om att vi ska våga visa den, då hamnar fokuset igen på utseendet.

Vi måste leva det i vardagen. Agera varje dag där vi är. Om vi ger uppmärksamhet åt rätt saker växer de. Om vi uppmuntrar sunda ideal så blir de mer attraktiva både i reklam och andra sammanhang. Men vi måste visa att det är så vi vill ha det. Vi måste sluta uppmuntra de osunda idealen och för att göra det måste vi reflektera över våra val och vad vi kan förändra. Precis som vanligt- allt börjar med dig och mig. Jag har inte svaren. Men OMG har jag medvetenheten nu med en 5-åring vars värld blir större. Och med det har jag ansvaret.

Jag vill skicka med att du ska vara stolt över dig själv idag.

Och jag vill skicka med att du och jag är de som gör att det här inte bara blir en Instagramkupp över några dagar utan faktiskt en start på något större. Det är bara vi som kan göra det. No pressure? Sorrylots of pressure. Av den bra sorten.

Ok- en magbild, med en bebis i!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Clara- tack! Viktig tanke tyckte jag bakom initiativet men som du säger- inte fokus på utseendet IGEN!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#foods4everydaychampions Muligatawnysoppa- allt i ett på mitt sätt


Jag börjar varje matreceptinlägg med att bekräfta att jag inte kan följa recept. Jag vill alltid förbättra dem (subjektivt alltså) litegrann.

När jag bodde i England åt jag ofta Muligatawnysoppa. Det bästa med att England hade massa kolonier är matinspirationen. Golden kedgeree till julen tex..mmm..tangent!

Muligatawnysoppa alltså. Som egentligen görs med kycklingbuljong och äpple men frukt i mat är som att svära i kyrkan tycker ju jag så jag gjorde…om lite! Den blev supergod. Jag skulle ätit resterna idag men se det blev inga för N åt upp allt som var kvar. Det är en allt-i-ett-rätt i en gryta- sånt gillar vi också under #foods4everydaychampions .

Såhär gjorde jag för 3 normala personer

Ta en klick smör och svetta den med:

1 lök

1 klyfta vitlök

1 morot i tärningar

 20 cm selleri eller purjo

Rör sen ned 1 msk mjöl av något slag.

Rör sedan ned 1 mks curry, 1 msk gurkmeja, vrid om några varv med pepparkvarnen och salta lätt

Tillsätt 1 buljongtärning (jag använder en i pulverform utan jäst) och 8 dl vatten

Koka upp och låt bubbla lite.

Skär 2-3 kycklinggfiléer i stora tärningar, ta fram ris (jag använder snabbkokande råris som kokar på 10 minuter. Ska du koka ris i 40 minuter föreslår jag att du kokar det på sidan om och stjälper i det på slutet. Annars styr du koktiden efter riset).

Stjälp i 1,5 dl ris och kycklingen. Koka upp igen och koka så ris och kyckling är klar. De sista minuterna tippar du i 1 dl grädde. Vanlig eller kokos.

Klart. Smaka av med salt och peppar!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tre övningar under löprundan


Löpning är ju en ganska monoton rörelse som lätt leder till upplevd stelhet och mycket av löpskolning syftar till att stärka muskler och rörelser för att vi ska orka springa med bra teknik. Länge. Vi överdriver rörelserna för att de ska ”sätta sig”. Det är vanligt med stela fotleder, stela höfter och lite säckig hållning om man slarvar med hållningsarbetet.

Jag gör tre saker när jag är ute och tassar. Två är enkla och förklara, den tredje får vi se om jag kan beskriva bra. Bra att vara lite uppvärmd i alla fallen.

1) Spring med aktiva fotleder- Alltså några steg där du överdriver ”flexningen” alltså böjningen av fotleden.tänk ”trippa som en häst”.

2) Korta hälsnärtar till rumpan- bra för att få igång höft och det där stela som lätt blir i benen när de inte böjs hela vägen. Sug upp bäckenbotten så du aktiverar musklerna i höften i rätt ordning: stabiliserare först och inte bara pang på med stora musklerna.

3) ”Spring lång”: Skicka upp armarna rakt upp i luften, tummarna ska peka bakåt. Verkligen sträck dem mot himlen. Känn att du lyfter från höften och känn hur steget blir lättare (även om detta är lite tufft). Det är stört omöjligt att landa långt framför tyngdpunkten och du sträcker ut såväl bröstkorg (och får lite lyft i andningen) och höft.

Lägg till dessa tre någon minut på dina joggar eller distanspass och se hur det känns!


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Tänk lite snärt med hälen!


Ann-Sofie Forsmark

helt rätt Jens, tack. ändrade det nu!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans #Innehållsförteckningsutredning


Jag hamnade i en diskussion på fejan häromdagen efter att jag delat en ”nyhet” om att det är massa socker i smaksatt kvarg.

Jag anser att det borde inte vara en nyhet. Det står på baksidan. Min fina vän som är läkare vittnade om att folk faktiskt inte läser och förstår när den allmänna uppfattningen är att kvarg är nyttigt. En annan person vittnade om samma sak, ” det är så liten text”.

Och jag förstår. Men blir lite matt ändå. Stackars oss i det rika landet. Som måste läsa vad det är vi stoppar i oss. Ta fram glasögonen, ev kisa lite. Kanske faktiskt googla på en av våra smarta tekniska produkter vad det är som slinker ner under parollen ”mat”. Stackars oss.

Det är föffan bara att göra! Du har en plånbok som tillåter att gå in i en affär och plocka på dig saker utan att kolla vad det är- ta ditt ansvar och sätt dig in i det!

Sen är det förstås läge med en känga åt livsmedelsindustrin och de regelverk de följer: Det borde vara tydligare märkning. När inte ens nyckelhålet sorterar ut skit från bra mat så, tja. Du måste själv lära dig.

Det är inte så att alla tillsatser är av ondo. Vissa är där för att hålla ihop saker som annars flyter isär (tex modifierad majsstärkelse). Men vi ska väl veta att vi äter dem? Och hur de görs?

Jag tror så mycket på att det blir lättare att välja vad man äter när man förstår hur det kom till tallriken. Skullle du själv behöva slakta en ko och ta hand om den hela vägen fram till köttbullarna kanske du inte skulle äta kött så ofta. Skulle du se hur man tillverkar vissa modifierade stärkelser, kanske du väljer den ”feta” keson istället.

Det finns både psykologiska och hälsosamma vinster i att veta vad man äter.

Så.

Jag tänkte vi skulle köra en ”Veckans innehållsförteckning” här. Jag fotar en innehållsförteckning på vanliga matvaror. Och så reder vi ut vad det egentligen innehåller. Och om det behövs- så kommer jag med ett förslag på ett alternativ du kan göra hemma själv. Vad tycker ni om det?

Bebisgröt (ungefär som välling)

Först ut är 4-månaders gröt. Jag har en hungrig tjej hemma och det är roligt med smakportioner. När man är 4-månader behöver man inte mat utöver den mjölk man får av mamma alt från ersättning enligt gällande råd.

Men vill man ge lite smakportioner är ju gröt fantastiskt! Vad är gröt? Kokade versioner av gryner och annat. Jag kikade på innehållsförteckningen i affären för att se vad den innehöll för att göra likandant fast eget. Blev lite förvånad över den långa innehållsförteckningen.  Vad hittar vi här?

Skummjölk- som är kopplat till AGE och ökad risk för inflammation och därmed magproblem. Det kan vara kopplad till ökad inflammation hos patienter och spädbarn som får i sig det. Såhär står det i artikeln:

Ändå kraftigare är ökningen av konsumtionen av mjölkpulver, numera använd i många maträtter, som bröd, choklad och glass, men också i kliniska näringslösningar och som näringstillskott till alla – från spädbarn till gamla. Inblandning av mjölkpulver i kliniska näringslösningar kan förklara varför de hos försöksdjur ger ökad inflammation, nedsatt tarmbarriärfunktion och ökad translokering. Det kan också förklara den ökning av inflammationsgrad och infektionsbenägenhet som kan iakttas när kliniska näringslösningar tillförs patienter, liksom då upphettad bröstmjölk och tillskott tillförs spädbarn. Figur 4 [8] visar innehållet av AGE i mjölkprodukter efter olika former av industriell behandling.


”Nedsatt tarmbarriärfunktion” är det som kan göra magen riktigt körig när det blir ”krig” med kroppens immunförsvar i tarmen.

Solrosolja- en billig olja med högt omega-6 innehåll. Tycker det hade räckt med rapsoljan. Kvoten mellan omega 6 och 3 som är lämplig för oss debatteras. Men generellt kan man säga att vi behöver mer omega-3. Om det skiljer sig för små bebisar kan inte jag uttala mig om. Men hjärnans utveckling gillar omega-3. Läs artikel i Läkartidningen här

Maltodextrin- Känns det igen? Japp. Tas upp rackarns fort och används därför i sportdryck.

Vetemjöl- inget giftigt direkt men varför i gröt?

Sammanfattningsvis så är det ju inget giftigt i detta men jag skulle inte rekommendera skummjölk.

Vad göra istället om man vill ge liten bebis gröt?

Jag har köpt ekologiska havregryn som jag kört i en mixer så det blir ett fint mjöl. Kokar det med förkokt vatten och tillsätter några droppar rapsolja. Att mixa grynen tar no time. Att koka- lika lång tid som köpesgröten. Bebis älskar! Man måste förstås börja smått smått för att vänja deras små magar och som sagt, upp till 6 månader är det ju mjölken som är huvudenergin/näringen.

Nästa vecka ska vi titta på…tadam! Falukorv!


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Karolina- ja de gör ju det men det går ju så bra att göra eget!
Karin- mest för att det är varmt då och så tillsätter jag grynmjölet i det varma vattnet så det får stå och svälla lite :).
SNorkkis- visst är det läskigt att man gärna vill lita på de där glada burkarna 🙂
Bosse och Nina- jo nu ryker den 🙂
Katarina- tack 🙂


Ann-Sofie Forsmark

Karin! Tack och vad kul att höra! testa smula ned lite paltbröd så får du järn också :)! Heja!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*