Blogg

Veckans #Innehållsförteckningsutredning


Jag hamnade i en diskussion på fejan häromdagen efter att jag delat en ”nyhet” om att det är massa socker i smaksatt kvarg.

Jag anser att det borde inte vara en nyhet. Det står på baksidan. Min fina vän som är läkare vittnade om att folk faktiskt inte läser och förstår när den allmänna uppfattningen är att kvarg är nyttigt. En annan person vittnade om samma sak, ” det är så liten text”.

Och jag förstår. Men blir lite matt ändå. Stackars oss i det rika landet. Som måste läsa vad det är vi stoppar i oss. Ta fram glasögonen, ev kisa lite. Kanske faktiskt googla på en av våra smarta tekniska produkter vad det är som slinker ner under parollen ”mat”. Stackars oss.

Det är föffan bara att göra! Du har en plånbok som tillåter att gå in i en affär och plocka på dig saker utan att kolla vad det är- ta ditt ansvar och sätt dig in i det!

Sen är det förstås läge med en känga åt livsmedelsindustrin och de regelverk de följer: Det borde vara tydligare märkning. När inte ens nyckelhålet sorterar ut skit från bra mat så, tja. Du måste själv lära dig.

Det är inte så att alla tillsatser är av ondo. Vissa är där för att hålla ihop saker som annars flyter isär (tex modifierad majsstärkelse). Men vi ska väl veta att vi äter dem? Och hur de görs?

Jag tror så mycket på att det blir lättare att välja vad man äter när man förstår hur det kom till tallriken. Skullle du själv behöva slakta en ko och ta hand om den hela vägen fram till köttbullarna kanske du inte skulle äta kött så ofta. Skulle du se hur man tillverkar vissa modifierade stärkelser, kanske du väljer den ”feta” keson istället.

Det finns både psykologiska och hälsosamma vinster i att veta vad man äter.

Så.

Jag tänkte vi skulle köra en ”Veckans innehållsförteckning” här. Jag fotar en innehållsförteckning på vanliga matvaror. Och så reder vi ut vad det egentligen innehåller. Och om det behövs- så kommer jag med ett förslag på ett alternativ du kan göra hemma själv. Vad tycker ni om det?

Bebisgröt (ungefär som välling)

Först ut är 4-månaders gröt. Jag har en hungrig tjej hemma och det är roligt med smakportioner. När man är 4-månader behöver man inte mat utöver den mjölk man får av mamma alt från ersättning enligt gällande råd.

Men vill man ge lite smakportioner är ju gröt fantastiskt! Vad är gröt? Kokade versioner av gryner och annat. Jag kikade på innehållsförteckningen i affären för att se vad den innehöll för att göra likandant fast eget. Blev lite förvånad över den långa innehållsförteckningen.  Vad hittar vi här?

Skummjölk- som är kopplat till AGE och ökad risk för inflammation och därmed magproblem. Det kan vara kopplad till ökad inflammation hos patienter och spädbarn som får i sig det. Såhär står det i artikeln:

Ändå kraftigare är ökningen av konsumtionen av mjölkpulver, numera använd i många maträtter, som bröd, choklad och glass, men också i kliniska näringslösningar och som näringstillskott till alla – från spädbarn till gamla. Inblandning av mjölkpulver i kliniska näringslösningar kan förklara varför de hos försöksdjur ger ökad inflammation, nedsatt tarmbarriärfunktion och ökad translokering. Det kan också förklara den ökning av inflammationsgrad och infektionsbenägenhet som kan iakttas när kliniska näringslösningar tillförs patienter, liksom då upphettad bröstmjölk och tillskott tillförs spädbarn. Figur 4 [8] visar innehållet av AGE i mjölkprodukter efter olika former av industriell behandling.


”Nedsatt tarmbarriärfunktion” är det som kan göra magen riktigt körig när det blir ”krig” med kroppens immunförsvar i tarmen.

Solrosolja- en billig olja med högt omega-6 innehåll. Tycker det hade räckt med rapsoljan. Kvoten mellan omega 6 och 3 som är lämplig för oss debatteras. Men generellt kan man säga att vi behöver mer omega-3. Om det skiljer sig för små bebisar kan inte jag uttala mig om. Men hjärnans utveckling gillar omega-3. Läs artikel i Läkartidningen här

Maltodextrin- Känns det igen? Japp. Tas upp rackarns fort och används därför i sportdryck.

Vetemjöl- inget giftigt direkt men varför i gröt?

Sammanfattningsvis så är det ju inget giftigt i detta men jag skulle inte rekommendera skummjölk.

Vad göra istället om man vill ge liten bebis gröt?

Jag har köpt ekologiska havregryn som jag kört i en mixer så det blir ett fint mjöl. Kokar det med förkokt vatten och tillsätter några droppar rapsolja. Att mixa grynen tar no time. Att koka- lika lång tid som köpesgröten. Bebis älskar! Man måste förstås börja smått smått för att vänja deras små magar och som sagt, upp till 6 månader är det ju mjölken som är huvudenergin/näringen.

Nästa vecka ska vi titta på…tadam! Falukorv!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Karolina- ja de gör ju det men det går ju så bra att göra eget!
Karin- mest för att det är varmt då och så tillsätter jag grynmjölet i det varma vattnet så det får stå och svälla lite :).
SNorkkis- visst är det läskigt att man gärna vill lita på de där glada burkarna 🙂
Bosse och Nina- jo nu ryker den 🙂
Katarina- tack 🙂


Ann-Sofie Forsmark

Karin! Tack och vad kul att höra! testa smula ned lite paltbröd så får du järn också :)! Heja!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

1st class second hand, remake, reuse christmas


Oh well, headline in English so might as well keep going. Mind you, after seven years abroad with three years of academic studies English once used to be my prefferred language of communication. Im doing a meeting in English in a week and when I had to use the language recently I realised how much of it I have lost. Shame! And who knows, perhaps some English speaking person found this post searching for a way to celebrate a more environmentally and, well, generally all around sounder crimbo.

I want to. I feel an uncomfortable twang in my tummy when I think of what Christmas normally tends to be like, commercially speaking. A whole lot of unnecessary consumtion which just stretches us further away from what really matters. Further away from those whose worries are on steps below us on Maslows pyramid. Sweat pouring as we search for a present for someone who has everything they need. Just because tradition bids us too.

So.

Here’s a vow to do my best to make this Christmas as much about what it is really about, as I can. By trying to buy second hand, remake and reuse.

Obviously I will share my ideas here on my blog.

I will buy presents. I will make meatballs. I will make shitloads of ”knäck”. But I will try to make it as organic and as recycled (not the food!!) as I can.

Are you with me? Oh and unless I am inundated with requests- these posts will continue in Swedish :).



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

The mountains are calling and I must go


Jag älskar mitt liv. Jag älskar mina två flickor mer än livet självt. Det är en sån där brutal kärlek som ömsom får mig att vilja låsa in dem med hjälm och skyddsväst och ömsom vill uppmana dem att bara go go go. Jag älskar vårt, just nu, lilla trygga liv i vår lilla trea. Middagar med kladd på golvet. Vakna med den stora tjejens lilla knä i ryggen i ett hav av mjölk av en liten person som vill ha just mjölk. Leta sliten tygkanin. Byta blöja.

Egentid som det så fint heter. Är också tid helt uppslukad av dem. Med dem. Egentid är den tid jag valt. Jag har valt att skaffa barn. De är en gåva, ett ansvar, en stor resa, en stor lycka och de går före allt. De är navet och jag är periferin. Tiden går så fort. Snart saknar jag att de inte behöver mig till allt.

Och jag förstår rationellt att vi måste bo här i Tokholm. Lägger inte energi på att sakna ett liv i fjällen som inte är möjligt. Men jag tillåter mig att sakna att vara där. Tillåter mig att drömma mig iväg till långa ensamma löprundor. Jag är lite av en eremit. Trots allt. Saknar att vara i fjällen helt själv. Knata iväg med skarjan på ryggen. Stormkök.

Eller springa så leran sprätter. Se en vit och blå horisont av svenska fjäll. En horisont som böljar. Dricka vatten som rör sig.

Mata stigmeter så lungorna vänder sig. Springa långt och länge där den enda samling man ser är en flock renar.

Jag älskar mitt liv. Jag vill inte byta. Jag tycker det är skönt att låta mig längta ibland.  Inte bort från något. Men till. Till fjällen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

12 förslag på varför vi blir allt fetare


Jag hittade den här artikeln. Och följde upp några av länkarna men har inte lusläst all forskning den hänvisar till. Men jag tycker den var ganska bra på att förklara varför fetma ökat så mycket de senaste 30-40 åren. Datan gäller för amerikaner men jag tror det går att hitta likheter med gamla Svedala.

Sammanfattningsvis kan kan säga att artikeln lyfter fram att vi:

1) Äter mer skräpmat Och det kan man ju förstå. MackeDonken kom hit 1973 och sen dess har vi ju betydligt fler snabbmatskedjor. Det är inte direkt hälsosam mat man åker dit för att äta även om de gärna berättar om sallader och nyckelhålsmärkta hamburgare. Lite näring, mkt dåligt fett och en hel del socker.

2) Sockerkonsumtionen har ökat drastiskt Mycket står läsk och söta drycker för. Socker driver insulinokänslighet, kommer ofta med andra tomma kalorier och är lätt att bli ”beroende” av eftersom vi är programmerade att vilja ha det. Socker är en bristvara i naturen och kroppen hade aldrig kunnat ana att vi skulle ha socker i överflöd. Den har inte hängt med i att programmera om oss att inte gilla det helt enkelt. Det måste vi göra själva.

3) Folk går upp i vikt på semestern och går sen inte ned Ja det här vet jag inte hur mycket växlar man ska dra på men det ligger säkert något i det.

4)Fetmaepidemin startade när lågfettskosten börjades förespråka- Det här älskar LCHFarna att köra med. Det finns andra grafer som visar på ökad fetma i de länder där man har stort fettintag också. Jag lämnar den. Men det är klart att förespråkar man lågfettskost som man ersätter med massa socker så..tja. Jag minns när jag bodde i England och min dåvarande svärmor bantade med lågfettsyoughurt med massor av socker i.

5) Mat är billigare än förut Intressant! Senast idag läste jag någonstans att dagens matkasse kostar mindre än 1995. Vi lägger mindre procent av vår inkomst på mat nu än då. Mat och mat. Det går att köpa hem mycket saker från mataffären som är billiga men frågan är om det är mat. Vete, socker och vegetabiliska oljor är billigt. Tillsatser lika så.

6) Vi dricker mer söta drycker än förut Hänger ju ihop med det ökade sockerintaget. Jakob Guidiol på Träna styrka illustrerar det bra här. Det mesta kommer från de söta dryckerna. Saft, MER, juice och den förbaskade läsken.

7) Ökat utbud av snabbmat och mat generellt leder till att vi äter mer Ja det kan jag ju bekräfta själv: Ta bara ett julbord. För att det finns så mycket att välja från så äter man mer. Kanske gäller samma när man handlar? Men vad är det variationer på egentligen?

8) Vi gör inte av med lika mycket energi som förut när vi jobbar Nej det kan man ju köpa. Man behöver knappt röra sig nuförtiden i de flesta jobb. Dator, skön stol. sitta på bussen, ta en taxi, ta en hiss och ta en rulltrappa. Sitta och ha möte. Datorn gör jobbet. Bra för mycket, mindre bra för hälsan.

9)Vi äter mer vegetabiliska oljor, mest från processad mat Dåliga fetter som billig solros och palmolja är inte det bästa för hälsan.

10) Vi äter mer i grupp och mer på helgen Hur detta har ökat förstår jag inte direkt men så kan det säkert vara. Samtidigt tror jag många tröstäter i sin ensamhet och äter hälsosamt och ”lagom”. Ja jag vet inte.

11) Vi sover mindre Ja det tror jag också. Och det driver både ohälsa och aptit

12) Vi äter mer Skriver de. Ja det kanske vi gör.

Sammanfattningsvis var det intressant att läsa och reflektera över. Jag tänker på den föreläsning jag var på under Allt för Hälsanmässan med Charlotte Erlandsson som pratade om vår ”homostatiska mättnad” och vår ”hedoniska hunger”. Vi tänker och pratar om mat så mycket mer än just runt måltiderna. Det är mer än att bara ”oj nu måste jag visst fylla på med energi och näring så jag kan återgå till det jag ska göra och jag behöver exakt det här XYZ”. Vi är omringade av sötsaker till och från jobbet och på affären står sötsaker som frestande torn strategiskt utplacerade i varje hörn. Det spelar på vår stenåldershjärna och det finns miljarder att tjäna. Livsmedelsindustrin vill sälja och göra vinst. Det gör man genom att sälja så mycket man kan av så billiga ingredienser det går. Väldigt förenklat.

Det är så mycket mer än så. Förstås.  Men läs gärna hela artikeln med ett kritiskt öga.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen Gör din jul god


Det är bara 17 november men den kommersiella julpushen är redan igång. Och alla vill väl ha den där perfekta julen? Samtidigt är det fler som redan nu har lite ångest. Ångest över hur man ska lösa det med familjen man vill eller inte vill fira med. Hur man ska hantera allt mat och gottis som det bjuds på eller man vill men ändå inte vill baka. För en del blir det nästan som att ge upp i några veckor och sen börja om med ett sunt liv efter nyår. Fine med det om man njuter, men de flesta mår faktiskt lite dåligt av det.

Kontrasterna är skarpa. På gatorna sitter tiggare och vi kryssar förbi dem med påsar fullla med det som ska skapa vår allra mysigaste jul.

Men om du tänker tillbaka. Eller drömmer framåt- vad är det som är det mysigaste med julen?

Det är förmodligen inte ett ting eller ens ett bakverk (jo ok utan knäck är det tamejfasen inte jul här iallafall) men ni förstår.

Att ta en lång promenad en ledig dag, komma in, göra en kopp te, sätta på fin julmusik och tända ljus. Är inte det mysigt? Eller är det att spela spel? Vara på landet? Vara hemma? Ha lite mer tid att läsa? Promenera? You name it men jag slår vad om att om du tänker efter så är det inte egentligen att konsumera som gör din jul det bästa. Om du tänker efter så kommer inte behovet av att köpa ljus av paraffin som luktar massor från dig. Det skapas utifrån. Att ha massa olika rätter på julbordet, kommer utifrån. Du är mest sugen på ett fåtal saker.

Ta en funderare på vad DU vill göra med den här julen. VEM som egentligen får dig att köpa hem massa saker och äta dubbelt så mycket som du brukar.

Jag kommer använda bloggen till att försöka tipsa om sätt att vara lite grönare och lite GODare i jul. Och försöka efterleva det själv. Utmaning! Dela gärna dina tips här!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*