Hälsa som verktyg


Jag har nog berört det här ämnet om vad hälsa är tidigare och det skrivs ju om det titt som tätt. Ganska ofta intervjuas också hälsoprofiler och kommer med käcka tips som ” man måste kunna njuta”. ”Jag har en holistisk syn på hälsa”. ”Jag har balans i livet”. ” Jag följer ingen diet och tränar för att må bra”.

För de som vill ha hälsoinspiration, tycker att hälsa är svårt och också tycker att de har problem med hälsan så blir man kanske inte klokare. Nu menar jag inte de som har riktiga problem med hälsan- alltså är sjuka- för deras mål är alltid att bli friska. Det är inte lätt, men vad man vill är enkelt.

Det är när vi är i en status av avsaknad av sjukdom men inte riktigt på topp som många har lite problem. Man mår inte toppen, men man mår heller inte dåligt. Man funderar på om man ska utesluta gluten, meditera mer, ta bort kött, bara äta kött, ta bort kolhydrater, träna HIIT, börja med mindfulness, betala någon för att lära en notera vad man äter så man äter medvetet vilket man gissningsvis har gjort en gång i tiden men glömt bort. Man har en klocka på armen som säger att man ska vila i tre dagar, man rullar på en rulle medan det är full rulle och man gör så mycket så man glömmer känna efter om man är helt med och var man är. Och var man är på väg.

Det är svårt att må bra om man inte vet var man är eller var man är på väg. Vet man vad man vill kan man sluta ha hälsan som en gud på ett altare och ta den under armen istället.

För hälsa som ett separat mål blir svårt. Ty hälsa är inget absolut. Det är ingen siffra i antal sovda timmar. Nivåer av antioxidanter. Antal kilometer eller kilon.

Det är en känsla man måste uppleva. Den är unik för dig, unik för olika perioder i livet och den är inte mätbar i siffror.

Jag tror att om vi vågar tänka på hälsa som ett verktyg för att göra det vi vill i livet. Då blir det lättare.

Hälsa är ditt pass till resan som är livet.

När du sätter ett mål att springa ett maraton, när du tar en ny utmanande tjänst, när du får ett till barn, när det barnet testar ditt tålamod. Vad du än bestämmer dig för att göra eller utsätts för så är hälsan din bästa resekamrat. Den låter dig inte bara orka men faktiskt vara ditt bästa jag. Den låter dig känna och njuta. Den gör dig empatisk och full av energi till det du vill göra. Till det du måste orka med.

Visst kan man göra saker för att må bra. Men man får en tydligare riktning, det blir lättare att välja, lättare att chilla lite, om man gör saker för att må bra för att.. XYZ.

Nu måste jag gå och lägga mig för att man behöver 8 timmar för att må bra.

Eller

Nu måste jag gå och lägga mig för imorgon vill jag vara pigg med mina barn/vara pigg på jobbet så jag kan njuta av att träffa mina vänner efter jobbet och inte vara trött.

Nu måste jag sova bra och äta ordentligt för jag tänker utsätta min kropp för en tung fysisk utmaning nästa år.

Hälsa är en pensel som du målar din tavla med.

Hälsa är ett pass för att göra ditt livs resa.

Hälsa är en plattform som du kan bygga vad du vill på.

Hälsa är det som den som är sjuk vet precis vad det är men den som har det lätt slarvar med.

Hälsa är enkelt, men inte alltid lätt.

Gör ohälsosamma saker men tar hand om mig ordentligt däremellan. Mår skitbra!

Foto: Katarina Jansson

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Önskan om en vit jul


Jag är inte direkt drabbad av alkoholism i min omgivning. Men problemen finns i närheten av mig, som för de flesta.

Det behöver inte ens vara ett problem, men jag tycker inte att man ska bli påverkad om man har ansvar för barn. Och jag tycker inte det bör vara någon uppoffring att undvika alkohol när man är med barn. Om man känner att det är det så tycker jag man bör fundera över om man har problem. Det finns hjälp att få utan att man tycker att man har ett utvecklat problem. Man kanske bara funderar lite. Undrar. Undrar för någon annans räkning. Kanske oroar sig för hur det ska bli i jul. Läs mer här.

En vit jul verkar för barns rätt till just en vit jul.  385 0000 barn lever i en familj där en eller två föräldrar har alkoholproblem. En vit jul nådde förra året ut till 6300 barn med aktiviteter och stöd.

Här kan du läsa om hur du kan stödja.

Flera ambassadörer är engagerade av Vit Jul. En av dem känner jag litegrann- Manne! En riktig föräldraförebild.

Skriv under för en Vit jul du med!

content_img

Bild från Vit jul


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#GODjul – Jävligt jobbig julkalender


Jag kommer vara den här jobbiga, positiva rösten (ihop med många andra) som ger massa goda jultips som är fokus på 1) Röra på sig 2) äta gott 3) göra gott 4) inte handla så mycket, och isåfall handla bra grejer och 5) Hjälpa andra.

Första tipset blir under kategorin röra på sig.

Sara gör det igen! En adventskalender med träning. Som alla kan vara med på. Jag älskart!

Konceptet är ganska enkelt i år- varje lucka har ju ett datum med en siffra och så gör man något av siffran. 1 idag. Jag har lite idétorka men det saknas inte träning att applicera det på: Springer till jobbet och kör styrka på eftermiddagen och alltid lite rörlighet på kvällen. Men imorgon tänkte jag göra en burpee mitt i alltihop i morgonpasset!

Haka på kalendern här.

1a dec förra året. Då var lillan 5 månader och passen var korta!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tre tips för att springa med barnvagn- och världsrekord!


Vi har ju fått prova- och sen behålla en BugabooRunner. Varje gång vi är ute med den så konstaterar vi att den är helt fantastisk!

Jag ser många som springer med vagn- mammor som ska komma igång och mammor och pappor som kanske transportlöper till dagis. Men jag ser också ofta att folk har dålig hållning med vagnen. Antingen hänger lite på den eller får en framåtlutad hållning där höftens aktivitet slås ut lite, man liksom ”sprätter” med benen bakåt. Inte bra i längden!

Jag kommer att springa en hel del med vagn från januari och framåt då jag förstås fortsätter springa till och från jobbet men nu till dagis från skola eller hemmet också.

Här kommer tre tips att tänka på:

1) Spring nära vagnen! Om du håller i handtaget- vilket är rekommenderat!!! så måste du vara nära vagnen för att efterlikna så gott det går den position armen har vid löpning. Du springer ju inte med armarna utrsäckta framåt direkt.

2) Greppa handtaget underifrån! Och känn vad som händer med bålaktiviteten. Du kanske inte behöver göra det hela tiden men testa lite då och då. Och byt hand ofta!

3) Tänk att du driver vagen framåt med höften! Snarare än att du skjuter den med armarna. Det hjälper också hållningen.

Om du undrar hur lätt det är att springa med Bugaboo Runner så läs här om tjejen som sprang ett maraton med sin son i vagnen och slog världsrekord i maratonlöpning med barnvagn.

Något sådant ger vi oss inte på men det är så härligt att kunna transportlöpa hit och dit enkelt och smidigt med den här lättrullade vagnen.

Här sprang vi 18 km till Ns föräldrar med en del packning och sen tillbaka 18 km dagen efter. Gick schmutt!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen En härlig adventstid


Jul. Så mycket traditioner. Nya som gamla. För mig finns det något otroligt rogivande i att ta fram saker som jag ärvt från mamma och mormor. Skapa nya traditioner med barnen och behålla gamla.

Det hör till, för oss,  att baka lussebullar och pepparkakor. Tända ljus. Fixa änglaspelet. Svära lite över såna där små lampor till adventsljusstaken.

Just nu är det massor av människor i vårt land som inte har ro att fira jul. De har knappt några ägodelar med sig och några har mist mycket mer än så. Vi är många som tycker att extremerna mellan vår överkonsumtion och fattigdom och utsatthet blir extra tydlig och brutal i juletid.

Och det är ju vi som kan göra något åt det.

Hur många är det inte som både ser fram emot, men också har lite ångest inför jul? Mår lite dåligt både fysiskt och mentalt över att inte riktigt njuta av allt gott men ha svårt att låta bli? Få lite ångest över all kommers men känna sig tvungen att köpa nödlösningar till julklappar, kanske för att man får själv?

Nu menar jag inte att man inte ska äta massa knäck och inte köpa julklappar. Men jag tror att man med lite planering och närvaro kan njuta av hela adventstiden och julledigheten om man har en sådan utan att behöva ”börja om med ett hälsosamt liv” i januari.

Personligen så planerar jag ganska mycket träning i december och behöver vara noga med kost och återhämtning. Jag vill verkligen njuta av julsmaker, adventsmys med tända ljus, julmusik (typ Adolf Fredrik snarare än Markoolio) och att ge något fint men även göra något för de som inte har det så bra. Då känns julen god för mig och då blir inte januari som någon uppförbacke heller.

Det handlar så lätt om att äta och köpa runt jul. Men de flesta skulle nog vid eftertanke säga att de inte vill äta och köpa så mycket mer än vanligt. Mysa och umgås däremot, det brukar de flesta må bra av. Handla hållbart både vad gäller mat och presenter.

Det är lättare att påverka och planera de här saker nu än 23e december. Så #GÖRT!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löpning- man ska inte krångla till det


Kalle Zachari Wahlström vann priset som ”årets förebild” på Guldhjärtat och Fitnessfestivalen idag. Så väl förtjänt!

Kalle pratar om att träning inte ska krånglas till. Och ofta är nog det det största hindret för människor- att det görs så krångligt. Det är ju ganska jobbigt när det pågår så då ska det ju banne mig inte behöva vara krångligt också. Vare sig man vill komma igång med träningen eller ska reda ut hur, vad och när man ska träna när man redan är igång så verkar det som det finns flera intressenter som gör allt för att det just ska vara både avancerat, coolt, hippt och krångligt.

Som gammal PT och med 16 år i tränings och hälsobranschen är det kanske lätt för mig att säga att det inte är krångligt. Men det ska inte vara det. Vi är födda att röra på oss. Det har vi naturligt.

Sen kan man när tid och intresse ges jobba med små detaljer och ha sig. Men med träning så kan det vara skönt att bara #gört ibland. Inte tänka så mycket på vad man inte ätit och vad man inte har med sig. Bara go with the flow.

Det gjorde jag imorse. Jag bara sprang. Körde ett ganska hårt pass fast jag inte ätit frukost.  14 kuperade kilometer med 8 ganska hårda i mitten. Det kändes bra. Jag kände mig stark. Benen som pistonger. Tänkte inte så mycket. Bara sprang och tog ut mig så jag flåsade som en älg.

Det var enkelt. Underbart. Inget krångel. Jobbigt, skönt och enkelt. Som löpning ska vara.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in