#Måndagspeppen En härlig adventstid


Jul. Så mycket traditioner. Nya som gamla. För mig finns det något otroligt rogivande i att ta fram saker som jag ärvt från mamma och mormor. Skapa nya traditioner med barnen och behålla gamla.

Det hör till, för oss,  att baka lussebullar och pepparkakor. Tända ljus. Fixa änglaspelet. Svära lite över såna där små lampor till adventsljusstaken.

Just nu är det massor av människor i vårt land som inte har ro att fira jul. De har knappt några ägodelar med sig och några har mist mycket mer än så. Vi är många som tycker att extremerna mellan vår överkonsumtion och fattigdom och utsatthet blir extra tydlig och brutal i juletid.

Och det är ju vi som kan göra något åt det.

Hur många är det inte som både ser fram emot, men också har lite ångest inför jul? Mår lite dåligt både fysiskt och mentalt över att inte riktigt njuta av allt gott men ha svårt att låta bli? Få lite ångest över all kommers men känna sig tvungen att köpa nödlösningar till julklappar, kanske för att man får själv?

Nu menar jag inte att man inte ska äta massa knäck och inte köpa julklappar. Men jag tror att man med lite planering och närvaro kan njuta av hela adventstiden och julledigheten om man har en sådan utan att behöva ”börja om med ett hälsosamt liv” i januari.

Personligen så planerar jag ganska mycket träning i december och behöver vara noga med kost och återhämtning. Jag vill verkligen njuta av julsmaker, adventsmys med tända ljus, julmusik (typ Adolf Fredrik snarare än Markoolio) och att ge något fint men även göra något för de som inte har det så bra. Då känns julen god för mig och då blir inte januari som någon uppförbacke heller.

Det handlar så lätt om att äta och köpa runt jul. Men de flesta skulle nog vid eftertanke säga att de inte vill äta och köpa så mycket mer än vanligt. Mysa och umgås däremot, det brukar de flesta må bra av. Handla hållbart både vad gäller mat och presenter.

Det är lättare att påverka och planera de här saker nu än 23e december. Så #GÖRT!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löpning- man ska inte krångla till det


Kalle Zachari Wahlström vann priset som ”årets förebild” på Guldhjärtat och Fitnessfestivalen idag. Så väl förtjänt!

Kalle pratar om att träning inte ska krånglas till. Och ofta är nog det det största hindret för människor- att det görs så krångligt. Det är ju ganska jobbigt när det pågår så då ska det ju banne mig inte behöva vara krångligt också. Vare sig man vill komma igång med träningen eller ska reda ut hur, vad och när man ska träna när man redan är igång så verkar det som det finns flera intressenter som gör allt för att det just ska vara både avancerat, coolt, hippt och krångligt.

Som gammal PT och med 16 år i tränings och hälsobranschen är det kanske lätt för mig att säga att det inte är krångligt. Men det ska inte vara det. Vi är födda att röra på oss. Det har vi naturligt.

Sen kan man när tid och intresse ges jobba med små detaljer och ha sig. Men med träning så kan det vara skönt att bara #gört ibland. Inte tänka så mycket på vad man inte ätit och vad man inte har med sig. Bara go with the flow.

Det gjorde jag imorse. Jag bara sprang. Körde ett ganska hårt pass fast jag inte ätit frukost.  14 kuperade kilometer med 8 ganska hårda i mitten. Det kändes bra. Jag kände mig stark. Benen som pistonger. Tänkte inte så mycket. Bara sprang och tog ut mig så jag flåsade som en älg.

Det var enkelt. Underbart. Inget krångel. Jobbigt, skönt och enkelt. Som löpning ska vara.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Thanksgiving och coola bilder


Luften har gått ur mig litegrann. Det måste den göra ibland. Det är helt ok.

Jag är inte trött på något sätt men lite rådvill och frustrerad. Dessutom har jag tassat för lite den här veckan. Det har prioriterats bort och jag känner att hjärnan är full.

När jag är ute och morgontassar så funkar det som skallrens. Det helar. Det ger mig lugn. Jag är beroende- helt klart men jag kommer inte göra något för att bli av med det här beroendet. Jag ska däremot banne mig se till att få de här stunderna så huvudet känns klart sen.

Det är Thanksgiving i helgen. Tänk att vi tagit efter Halloween med godis och spökeri men tänk om vi tagit in en helg bara för dess andemening. En helg att vara tacksam. Vilket man förstås ska vara varje dag men, ja ni fattar.

Jag är enormt tacksam över mina vänner och min familj. För hur bra vi har det. Att jag tagit mig tid att umgås med flera av dem den senaste tiden fast jag ”inte har tid”. Idag träffat två fina vänner eftersom jag var hemma med lillan. Samma förra torsdagen.

Jag är frustrerad och irriterad men försöker vara tacksam. Men det är bannemig lättare när man fått springa av sig lite. Så jag är tacksam att jag är skadefri nu också och kan springa på. Och så ska jag kanalisera all frustration till den #getshitdone maskin som jag vet att jag kan vara. Det ligger något helande i att vara lite urballad några dagar när man slitit hårt och varit fokuserad en längre tid. Tacksam för den insikten.

Enormt tacksam för den här fina vännen också som tagit några av de finaste bilderna vi har på vår lilla tjej men även tagit coola bilder på mig.

Tacksam men lite frustrerad. Som ett mentalt startblock. 



Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

tack- ja hon är bra den där Katta 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tre övningar för ett spänstigt löpsteg


Om du som jag nöter långa lugna pass så är inte det direkt främjande för spänsten i höft och rumppartiet. Även om du inte ska springa fort som Usain Bolt så kan det vara bra att jobba på den här spänsten. Du skickar starka signaler till musklerna som ska driva steget på hur de ska aktiveras och du stärker förstås de muskler som ska orka jobba länge. De här signalerna är inte så starka under lugna pass så det kan vara bra att under styrkepass sätta lite fart på höft och rumpa.

Man behöver inte krångla till det. Man ska vara försiktig med plyometriska övningar om man är ovan. Det här är tuffa övningar som känns men de är inte plyometriska. Du ska ha bra kontakt med och aktiv bål under övningarna. Jag gör gärna dessa övningar barfota om jag är inomhus. Jag tränar nästan alltid barfota om jag kan. Är du van att ha stödjande skor och kör barfota eller vet att du är svag i fotleder så var medveten om att det ger stor belastning där och även knän om du landar och belastar fel. Ta gärna hjälp med tekniken av någon du litar på om du är ovan.

1) Squatjumps (med viktplatta om du vill). Gärna med spegel för att se hur du landar med fötterna. Ta en viktplatta i famnen- knip ihop skulderbladen lite och håll ryggen neutral från svanskota till nacke. Hoppa och landa mjukt och tyst, kom ned till under 90 grader och ta sats igen. Googla ”squat jumps” för bilder och videos om du är osäker.

2) Boxhopp eller boxsteg (lättare): Hoppa jämfota upp på en låda eller stepbräda, mur, trappsteg eller liknande. Börja lättare så du inte slår dig! Landa mjukt som en katt och kliv ned växelvis med höger eller vänster. Här har du bilder.

 3) Grodhopp framåt Starta i squatposition med armarna bakåt. Ta sats och svep armarna framåt. Kika här. Stanna upp mellan hoppen för mindre plyometrieffekt och lite skonsammare men inte lättare hopp!

Testa övningarna först 1 set om kanske 10 repetitioner. Öka på till tre set och öka sen antalet hopp. De här övningarna lämpar sig för ett högre repetitionsantal snarare än få och tunga- det finns det andra övningar som är bättre för. De tar vi en annan dag!

Foto: Katarina Jansson


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Training Camp på Älvsjömässan i helgen


Ni vet de här härliga träningsresorna man kan åka på till Portugal och Thailand bland annat med Springtime?

Well. Sol och sand mellan tårna och hopp i havet efter träningspasset är svårt att ordna här hemma men instruktörerna och den träningsglädje och inspiration de förmedlar det kan du ta del av i helgen!

Springtime anordnar Training Camp i dagarna tre på Stockholmsmässan där Allt för Hälsanmässan förstås pågår samtidigt.

Det är massor av grymma instruktörer där- personliga favoriter som Cecilia Gustavsson och Blossom. Yoga, träna kickboxning, SOMA Moves, dansa- vad du än gillar så finns det 100 pass att välja mellan.

Kika in här för att läsa mer och anmäla dig.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Julutmaningen- hållbarhet


Det händer mig varje år vid den här tiden att jag blir illamående och drar på mig något sorts dåligt samvete för allas julkommers. Föga konstruktivt. Idag var jag själv, för en gångs skull, ite bland affärer och fy fasen rent ut sagt för hur mycket onödigt som promotas under julmysflagg.

Jag kommer i år igen att komma med massa jobbiga, hurtiga, prettotips på hur man undviker att handla för mycket av fel saker både vad gäller mat och saker. Sorry- det är mitt kall.

Jag tänkte börja med ett. Till dig som tänker köpa julklappar. Tre utmaningar:

1) Ta reda på exakt hur produkten är tillverkad och vad den består av.

2) Köp bara sånt som håller minst tre år.

3) Våga köpa något begagnat.

SÅ. Där. Det var första inlägget!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Elli!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in