Helgens lyssningstips



Jag har lyssnat på massor av intressanta poddavsnitt den senaste tiden men har glömt skriva ned så jag kan tipsa om dem. Otyg!

Men det vore roligt att höra vad ni tycker om den nya podden Feeder som handlar om vårt förhållande till mat. Jag tyckte första avsnittet var riktigt bra! 

Sen hoppas jag förstås att ni lyssnar på vår podd Health for Wealth. Vårt senaste avsnitt om ”Ledarskapsutbildningar suger” har engagerat många.

Löparsnack är en annan favorit och avsnittet där Simon berättar om hur han cyklade från Treriksröset till Smygehuk på bara vatten och elektrolyter är väldigt intressant och fascinerande.

Har du någon podd och eller avsnitt du vill tipsa om? Dela gärna i kommentarsfältet.

Trevlig helg!

Decembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fixa vintern
  • 18 vinterskor i test
  • Så lyckas du som löpare
  • Låt julbordet grönska
  • 6 pannlampor i test?
  • Möt systrarna Kallur
  • Löpare lever längre
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

åh tack Peter! Ska lyssna!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hållbar utrustning i fjällen



Förra helgen satte jag ny utrustning på prov.

Jag diggar ju att ha få grejer som håller länge och har det där lilla extra. Är tidlösa och funkar-plus: Gör jobbet och gör det bra!

Haglöfs har en ny version av sin klassiska Spitz skaljacka. Den hade jag med mig! Först tyckte jag att den prasslade mycket när jag provade den men sen märkte jag inte av det. Den är otroligt smidig och följsam. Jag är helt kär i den och så var den väldigt snygg också i just tidlösa färger som inte blir omoderna eller som man tröttnar på. En keeper

Fler funktioner:

* Tre lager Gore Tex

* Laminerade dragkedjor för att motstå regn

* Flera stora fickor

* Dragkedjor ”under armarna” för ökad ventilation (I LOVE it!)

* Kortare modell för att passa bra för klättring.

När jag och mannen tältade för en månad sen frös jag som ..ja en idiot. Vi hade våra sommarsäckar med oss och nu var det runt nollan och blåste otyg när vi skulle sova vid Helags.

Vi blev ju uppsökta med ficklampa av en herre som bodde på stationen för att jobba med något efter säsongsstängning. Vi försökte hitta en bra tältplats. I mörkret. I snålblåsten. I snöfallet. Han undrade vad i helsikke vi gjorde och tyckte vi skullle sova inne. Det gjorde vi men jag ville testa min Ursus sovsäck som skulle klara -9. Jag ville verkligen sova kallt men vara varm i säcken. 

Så jag sov ute i någon sorts redskapsbod. På golvet. Det rev och slet i bodens dörrar och kall luft ven in över mig men med mössa på och i den här mumieformade gosesäcken sov jag jättebra- och jag var VARM! Dessutom så tjock så den nästan var som ett liggunderlag i sig själv. Den ska jag också vårda ömt och sätta på prov igen. Drömmer om att sova ute under bar himmel och vara varm…. (Har gjort det och frusit.)

Hållbar och prisvärd utrustning

Men friluftsutrustning är dyrt. Det är kanske inte alla som känner att det är värt att lägga så mycket pengar på något som man inte direkt använder frekvent. 

Tält. Skaljacka. Liggunderlag. Sovsäck. Friluftsbyxor. Stormkök. Kängor. Mycket pengar.

Och det här har RentAPlagg i Såå utanför Åre tagit fasta på. De hyr ut..ja nästan allt det där dyra! Både för sommar, vinter, för barn, för vuxna, för traillöpning, för cykel, skridsko, snösko osv.

Dessutom- de skickar grejerna till dig så du behöver inte åka till Åre för att hyra dem.

Så otroligt bra, mitt hållbarhetsvurmande hjärta gör glädjeskutt och dessutom har de flera grejer som jag är ute efter framöver.

In och kika- kanske kan du göra ett äventyr du inte haft grejer till eller kitta dig lite extra utan att skaffa nya saker.

Det stoltaste jag har i min utrustningsdepå är nog trots allt min 20 år gamla Skarja. En av Haglöfs äldsta modeller med stålram. Den funkar fortfarande riktigt bra och ljudet av den på ryggen gör mig både nostalgisk och glad!

Fire in da belly – konstruktiv hippiepower



Eld i magen. I det här fallet inget som har med magsyra att göra utan något helt annat.

Jag tänker ofta fire in da belly när jag ska göra något lite modell större.

Springa långt.

Föreläsa.

Agera på ett stort beslut.

Göra något modigt.

Det är en känsla så lika unik som individ men om magkänslan är kompassen som ger dig rätt riktning så är fire in da belly kraften som gör att du agerar på ditt beslut. Som tar dig framåt.

Det krävs ibland massor av eld i magen för att följa sitt hjärta och magkänsla i den här världen. För att gå sin egen väg, stå emot negativa krafter, orka göra nytt och kämpa mot det man vill.

Det är smilet i mungipan, pirret och kraften i kroppen. Det är drivet och energin och det måste hållas levande och matas precis som vilken eld som helst.

När jag skulle springa mina 100 miles var det mycket eld i magen som behövdes och gick åt för att inte bara slita utan faktiskt springa med glimten i ögat och njuta av att vara på väg mot något jag velat göra så länge.

Alla matar sin eld olika men lite fire in da belly, en go kaxig känsla av kraft till sina utmaningar- det behöver vi alla!

Utonjuthelg i Jämtland del 1- utrustningstips



Det är helt onödigt för mig att skriva ett långt inlägg om helgen för världens bästa Sara har gjort ett helt perfekt reportage med både bra fakta och episka bilder på sin blogg hos Metro. 

Jag har haft fyra magiska dagar i Jämtland. Det har varit alla de väder man kan tänka sig, fantastiskt sällskap, massor av frisk luft och väldigt mycket god mat.

torsdags kom vi upp på eftermddagen och knatade en sväng ute i Ullådalen i vacker höstsol. 

fredags föreläste jag för Holiday Clubs nya ledningsgrupp. Hotellet genomgår en häftig resa under ledning av deras nya VD Pernilla Gravenfors som jag fick chansen att prata med under en kopp frukostkaffe. Jag blir så inspirerad av hennes driv, av satsningen de gör, av allt hjärta som är med. Det är som ett väldigt proffsigt #utonjut alltihop. Mer om det i framtiden helt klart.

Min workshop handlade om hur man kan använda KASAM- Känsla av sammanhang i ett förändringsarbete för att göra det relevant för där de är just nu. Superkul!

Efter det svidade jag om till Falke, Lundhags och Haglöfs och så åkte jag, Katten, Sara och Katrin iväg mot Ljungdalen. Matpaus på Vikners i Persåsen och sen den underbara vägen med alla fäbodarna fram till Ljungdalen och vidare till Kläppen.

Sån fantastisk service- de hade handlat mat och Sara och Katrin hade sina bilar och tur var ju det!

Från Kläppen vandrade vi alltså 12 kilometer upp till Helags. Det var kväll och började mörkna, det blåste och Helagsmassivet var som en stor trolsk magnet som bara sög en in. Jag gick med mina älgakliv långt före de andra den sista timmen och bara njöt. Tänkte på allt möjligt och verkligen ..ja toknjöt av att vara ute i fjällen.

Här är tips på fem saker att ha lättillgängligt när du vandrar

1) Kompass – en riktig, inte på telefonen. Det kan behövas ibland och när det behövs är det viktigt att ha.

2) Mössa och handledsvärmare. Två ställen där värme lätt smiter ut och du vill hålla värmen om vädret slår om fort.

3) Liten plastpåse. För skräp. För att du bara ska lämna fotspår bakom dig. För tänk om alla slängde toapapper  överallt som blåser omkring?

4) Kåsa/liten vattenflaska lättillgängligt. Så kan du dricka i bäckar du passerar. (Lite koll på vad som är uppströms är bra)

5) Regnöverdrag nära till hands. Det är så onödigt att bli blöt och det gör sån skillnad att ha det lättillgängligt.

Mer tips i nästa inlägg!

Foto: Katarina Jansson

The mountains are calling..



…och de har ropat på mig så länge och NU är jag där.

Igår flög jag och Katten Jansson upp till Östersund och blev hämtade av Katrin och vi tre for vidare till Åre och Sara och drog direkt ut till Ullådalen. 

Tre underbara coola roliga smarta härliga tjejer och nu är vi på väg till Ljungdalen för att knata ut till Helags. Vädret har enligt progrnos pendlat från halv storm, sol, snö och dimma. Vi får väl se!

God mat, bra utrustning, gott sällskap, toppenhumör- detta kan bara bli VAVAVOOM!

Bilder nedan helt fräckt snott från Saras blogg- rekommenderar starkt för fjällavundsfriskhet att kika in på både Sara, Katta och Katrins bloggar. De kan fota!

Hoppas du ska ha en finfin helg! 

  

Sugen på ultra 2017?



Jag har jobbat 17 år (!!) i hälso- och träningsbranschen. Som PT, som massör, som hälsocoach, livsstilsrådgivare, aerobicsinstruktör (!! igen), boxerciseinstruktör, spinninginstruktör, coachat viktnedgång, coachat löpare i allt från att klara en mil till 100 miles osv osv osv.

Häromdagen på en föreläsning ombads vi skriva ned vad vi gillar att göra och vad vi drivs av. Vad som är viktigt för oss.

Förutom mina barn, min man och min familj så skrev jag nästan utan att tänka att

Inspirera andra att utmana sig och till positiv förändring.

I det lägger jag mycket- positiv förändring kan vara att lugna ned sig, träna mindre, motionera mer, vara ute mer, vara mer hållbar, verka för en hållbar värld.

Men eftersom jag själv gjort en resa från att ha väldigt dåligt självförtroende, ganska dålig hälsa, tycka att milen är väldigt lång till att må fantastiskt, ha bra självförtroende och dessutom springa jättelångt så vet jag att trots att det inte alltid, under riktig tuffa utmaningar, just för stunden kanske inte gör en så gott fysiskt- kan ultralöpning vara en fantastisk stark och positiv upplevelse. 

I min ultralöpning hämtar jag mycket lugn, kraft, naturupplevelser och jävlar anamma. Det är mitt ess i ärmen och jag vet att många klarar så mycket mer än de tror. Men man kan behöva lite hjälp på vägen.

Jag har tidigare coachat löpare online och det var fantastiskt givande och inspierande att se dem utvecklas och prestera hållbart.

Nu är jag sugen på att coacha igen. Men med en liten annan approach:

Jag tror på att hjälpa människor coacha sig själva. Att coachingen inte ska leda till ett beroende av vare sig en annan person eller en klocka. Utan att man under tiden ska lära känna sin egen kropp så man kan träna på känsla. Så gör jag nu och det gör det mycket lättare, jag håller mig både skadefri och frisk och viktigast av allt- det funkar i mitt liv.

Jag är inte helt klar i huvudet över upplägget men jag vill att det ska vara en grupp där man också delar erfarenheter, tips och pepp med varandra. 

Kanske är du sugen på din första ultra? Ett 5-milslopp, Ultravasan, ett terrängmaraton eller liknande. Du vill kunna styra träningen själv men få hjälp med upplägg, utrustningstips, återhämtning, kost och det mentala? Kanske har du sprungit några ultralopp men vill spetsa till träningen, eller kosten, eller båda? 

Kontakta gärna mig här då. Det är absolut inte bindande- men din adress finns med när jag skickar ut ett mer genomtänkt förslag! 

Hoppas höra från dig!