Blogg

Helgens lyssningstips


Häromdagen lyssnade jag på Svettigpodden. Markus Torgeby närmare bestämt som jag förstås hört om men inte faktiskt hört.

Massa klokskap som landade så bra i mina öron där jag just då transportsprang från A till B till C hemifrån småbarnslivet.

Lyssna här.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Små justeringar + tålamod = stora resultat


Det ligger inte i vår tid att göra små balanserade förändringar. Det säljer heller inte så bra. Attt äta lite mer grönsaker? Minska på köttet och göra det till ett tillbehör någon dag i veckan? Nej, strikt vegan! Äta bara raw food! Leva under devisen att all lagad mat är död rent enzymmässigt. Springa ett motionslopp? Jo det är fortfarande poppis men inflationen i lopp där  man ska komma i mål täckt i lera och bli elektrifierad längs vägen är lite som bostadspriserna i Tokholm. Allt ska liksom paketeras, manifesteras, taggas. Man är liksom de val man gör. Det blir för många övermäktigt. Och det är så ofta galet onödigt. Små förändringar kan göra stor skillnad för hälsan. De heter kanske inte något. Du kanske inte behöver kalla dig crossfitare eller paleo. Yogi eller raw food’are. Men du kan förbättra din hälsa. Så du kan må bra och använda den till det du behöver i ditt liv. Det kanske inte ger effekt om en timme eller en dag. Men visst vill vi alla vara långsiktiga?

Här är några områden som jag ofta skruvar lite på för att stötta min hälsa som löpande, pollenallergisk mångsysslande småbarnsmamma:

1) Sömnen. Ingen förvånad att jag drog upp den först. En kvart tidigare? En halvtimme? Testa!

2) Lite mer grönsaker. Jag älskar färsk vitkål och gör just nu massa olika råkostsallader som jag äter med vinegrett på olivolja, äppelcidervinäger och goda kryddor och någon god proteinkälla. 4-5 grönsaker vid varje måltid ger massor av nyttigheter och bra fibrer och så kallad ”prebiotika” alltså mat till probiotikan i tarmarna.

3) Lite mer andningsövningar. Boxandning är en ”klassiker” som är superlätt att ta till: Räkna fyra på inandning, håll för fyra, andas ut på fyra, håll fyra.

4) Som jag skrev om i måndags, kalendern. Våga säga nej. Fyll inte på med mer än du kan ta till dig och faktiskt njuta av.

5) ..och samma gäller träningen. Det är inte ett program som styr. Det är hur mycket kroppen kan ta till sig.

Och apropå små justeringar- i söndags var jag på gymet med Pernilla Ohlsson, före detta PT-schools grymmaste lärare som nu är utbildningsansvarig på Urban Tribes. Hon är ett av branschens vassaste kort vad gäller styrketeknik. Vi gick igenom mina marklyft, benböj, armhävningar och chins. Övningar jag kör ofta. Hon petade lite här och lite där och jag har nu fyra dagar senare fortfarande lite känningar av det passet trots att jag inte lyfte så tungt. Sånt. Små justeringar som kommer göra stor skillnad.


Antal kommentarer: 2

Frida Michold

Jag tycker om dina inlägg, mycket bra läsning!


Ann-Sofie Forsmark

Tack hörni! Glad att det uppskattas!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Veckans 5-lista Inspirerad!


Jag är inspirerad just nu. Inte av mig själv- blir väckt för tidigt och lider av pollenallergin. Men har så otroligt fantastiska människor omkring mig. Jag lever inspirerad!

1) Mina barn. Ja det är en sån där typisk grej föräldrar säger. Det är inte så mycket alltid det de gör, men den här tjongande kärleken och viljan att vara med dem och hur de är så ärliga och oförstörda och kräver ärlighet, rättvisa och visar vad som är viktigt. Frågorna min stora tjej frågar mig är viktiga. Jag måste tänka till. Jag måste vara den personen jag vill vara. Hon gör som jag gör, lillan härmar, stora noterar och värderar. Säger jag si men gör så ifrågasätter hon. Viktiga grejer.

2) Min fästman. Underbar omtänksam envis sate som har rest sig, bokstavligt talat, flera gånger de senaste åren. Som är så otroligt stark som få förstår och som jag inte kan skriva ut i ord. Som genomför grejer trots en massa grejer. Badass.

3) Djur och natur. Ok klyschigt men naturen utan människans framfart är helt fantastisk. Så intelligent, så vacker, så rogivande. Väldigt abstrakt men ni vet ju hur man mår efter en löprunda i skogen, längs havet.. UTE! Fantastiskt.

4) Idag: Lidingöloppet. De har dragit igång skolstafetten för barn i utsatta förortsområden. Tänkte en sisådär hundra ungar skulle komma och springa. 670 stycken. Sprang idag. Älskade det! Vill springa mer! Så ballt! Och deras arbete med Lidingöruset och Lidingörullet för funktionshindrade- jag signade upp som volontär idag.Känns som Lidingöhelgens bästa dag.

5) Aron Andersson . Killen som blev rullstolsbunden vid 9-års ålder och ba KÖR! Han är äventyrare och verkar inte se några problem – utan utmaningar. Var uppe på Kebnekajse, klarade klassikern och har andra stora projekt på gång som är en fysiskt brutal utmaning även för oss med två fungerande ben. Idag föreläste han för oss i Lidingöloppsnätverket. Otroligt inspirerande. Vad går man och tvekar för liksom.

Sömnig. Med kliande ögon. Men väldigt inspirerad!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hemmasnickrade nummerlappar


Årets Tjejmarathon har som jag tidigare nämnt och RW uppmärksammat fokus på miljön.

Självklart försöker vi tänka till avseende allt möjligt och så även nummerlappar. Dem får löparna göra själva. Antingen återvinner man en, eller gör en ny.

Och ja- det finns platser kvar. Och ja- det är årets mysigaste lopp. Och ja- ni är så varmt välkomna!

Tjejmarathon © Anna Lilja  2014_06_08 3384 mejl

Och nej – sådär kommer jag inte se ut i år! Två veckor före touch down var det då 🙂


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

MB- COOLT initiativ!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hälsostrategi i teori och praktik


Jag fick önskemålet att skriva mer om hälsostrategi och känner att det gör jag gärna men uj det är inte lätt! Men jag babblar väl på så ser vi om det blir något att ta hem av det!

Vad är hälsostrategi

Om man googlar på det så dyker det upp diverse företag som arbetar med att skapa hälsostrategier eller företag som har en. EU’s hälsostrategi får man träffar på också.  Det kan ju vara allt från på  landsnivå, till organisation och individnivå. Som med det mesta får man skapa sin gen definition för att kunna förhålla sig till det.

För mig är  hälsostrategi ur ett organisationsperspektiv ett pågående dynamiskt arbete med en strategi för att tydliggöra, möjliggöra och uppmuntra medarbetare att uppnå ett hälsosamt och hållbart arbetsliv i linje med gemensamt antagna mål, värderingar och regler.

Det är en strategi som behöver få ta plats i affärsplan, genomsyra arbetets utförande, kommunikation, kopplas till värdegrunden och viktigast av allt- ha en stark plats i kulturen. Handlar främst om att påverka ledarskap och medarbetarskap.

Den kan inte bara dumpas på chefer som deras ansvar utan att ge dem verktyg och tid att leda hälsosamt. Det måste arbetas med från alla hålll. Den psykiska ohälsan ökar och står för cirka 40% av långtidssjukskrivningar i Sverige. Forskning och klara bud på området är bristfällig men det finns några tydliga parametrar som behöver vara på plats för att personal ska må bra på jobbet: KASAM- Känsla Av Sammanhang. Det kan vara ett nog så bra verktyg att utgå ifrån.

Det är viktigt att förstå skillnaden på hälsosamma investeringar och hygienfaktorer som enskilda hälsomärkta aktiviteter eller friskvårdsbidrag som kan vara en stödjande del, men aldrig ersätta. Förstå att ofta kanske inte nya aktiviteter behöver läggas till. Snarare arbeta med det man redan gör: ledarskap, medarbetarskap. Kultur och struktur.  Förstå att de flesta vill faktiskt ta hand om sig och gör det när de upplever att de kan.

Förstå att medarbetare som vet  och orkar med det de förväntas göra, vill göra det och vet varför de gör vad de gör kommer vara lönsamma varumärkesbärare. Jobba bättre och mer effektivt om man får vara krass och bara fundera på lönsamhet.

Viktigt att förstå att om allt ovan saknas så blir löpgrupper, ekofrukt och ett gym i källaren ingen investering. Viktigt att inse att omotiverad sönderstressad osäker personal kan få hur mycket friskvård som helst utan att det möjliggör att nå företagets fulla hälsopotential.

Att arbeta som hälsostrateg

Jag tror många hälsostrateger kämpar med att få jobba som de vill och anser krävs för att få effekt på frågorna.  Frågan ligger ofta hos HR vilket jag personligen tycker är både bu och bä. Det beror på hur nära HR jobbar ledningen. Där finns kunskap om personalen, kompetens att driva frågan men ibland är det en hård dörr in till ledningsrumsbordet där frågan måste vävas in i företagets ”stora” strategier för att just vara en strategi och inte ett projekt som inte alla anammat top down.

Som jag ser det, allså jag och inte alla gissningsvis,  så måste hälsostrategen arbeta nära ledningsarbetet för att både fånga upp aspekter som påverkar medarbetares både fysiska och psykosociala hälsa. Omorganisering? Hur påverkar det personalen? Hur kommunicerar vi det? Svaret kanske inte just strategen har, utan ledningen själva.  Men en hälsostrateg kan väcka frågan och stötta med  infallsvinkel. Hälsoarbete kanske inte ens bör ske under märkningen hälsa utan inom ledarskap eller medarbetarpåverkan. Där ett stort jobb är att identifiera vad som påverkar personalens hälsa, och arbeta med att prioritera den strategiskt. Detta till skillnad från ”hälsoveckor” eller ”hälsodagar” som ofta fokuserar på den enskildes hälsa och då inte når ända fram till att få effekt organisatoriskt.  Som ofta alienerar de som inte uppfattar sig som hälsosamma. Som lätt blir insatser som mäts på antal deltagare, inte lönsamhet och produktivitet som är det som behöver kunna mätas i vinstdrivande organisationer för att ha ledning och ägares uppmärksamhet bortanför mållinjen eller den hälsosamma lunchen.

Idag har jag varit på två seminarier: Imorse var jag med i panelen för ett frukostseminarie med Actiway och SimeHR. På eftermiddagen på Sturebadet Health Strategy. Allt pekar på att bra investeringar i hälsa kan ge 6 ggr pengarna tillbaka. Men forskning på det psykosociala området är bristfällig. Det är svårt, abstrakt. Men jag hoppas det inte används som ursäkt för att inte arbeta med det eftersom det är där de viktiga hälsovinster för både individ, organisation och samhälle kan göras.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*