Hemma igen- och no more all-inclusive!


Nu är vi hemma igen, sent igår fick E springa ut i snön utanför Arlanda med ett glädjeskrik. Och det var väldigt längesen jag bloggade! Jag brukar faktiskt, inte ens försöka, utan vilja skriva varje dag men den stund en kväll jag tog fram datorn var det för att rodda lite med jobbet, skriva program till adepter och sen var uppkopplingen så dålig så jag iddes inte sitta mer.

De tidigare inläggen hade jag skrivit innan och tidsbestämt så de gick liksom iväg av sig själva.  Ja det var längesen det var så datorfritt. Min reflektion runt det är att det är rätt skönt att ha ett avkopplat förhållande till sociala medier och datorer. Jag är aktiv på både Twitter och Facebook men har inga problem att strunta i det. De som jag verkligen har kontakt med har jag det med på andra sätt. Måste jag in på nätet för att ha koll på något kan det inte vara så himla viktigt. Mail och sms kollar jag regelbundet dock.

Jag hade missförstått temperaturen lite- en bekant är på Playitas och sa att det var ”varmt och skönt” och vi hade sett fram emot att bada i massor men fy satan vad kallt det var både i hav och pool. Jag är riktigt besviken på utfallet på badandet och har simmat med min surftröja på de få gånger jag pallat att ta mig i den för övrigt jättefina poolen. Och surf blev det inget av för vi var tydligen på fel kust- inga vågor att bry sig om just där och då!

 All-inclusive var..intressant! Jag är enormt kinkig med mat, speciellt mejeriprodukter och speciellt nu när jag är gravid tydligen. Har knappt ätit mjölkprodukter på hela veckan vilket reducerade utbudet rätt rejält. Vågade inte smaka kallskuret, inte bacon, och gillade inte skramlade ägg heller. Så har levt på ägg, mackor med tomat och gurka och enorma mängder frukt till frukost.

Lunch och middag har dock varit helt ok! Vissa höjdarrätter men det har helt klart blivit för mkt friterat. De hade kunnat haft bra fisk men den var så tråkig så man knappt orkade äta den. Ute på restaurangerna nere i byn fanns det säkert mycket bättre fisk att äta men vi åt mest på hotellet förstås. Lillan har ätit jättebra och faktiskt inte frågat om glass på hela veckan. Däremot gått lös på dessertbordet.

Tur i oturen så var det här dessertbordet  mest sånt jag då alltså inte ville äta: glass man fick skopa själv, massa olika mousser och lite rulltårteliknande saker med olika smetiga fyllningar. Tur i oturen alltså. Men croissant med Nutella på morgonen. Mums!

Vi har inte gjort någon utflykt alls från Corralejo. Ön är en torr vulkanö men söderut finns tydligen en av världens tio finaste stränder- den ångrar jag att vi inte såg men att bara låta dagarna gå som de ville var väldigt skönt också. Skrotmos ville leka i parken, åka på minikaruseller och bygga sandslott så vi har låtit henne hållas. Gått till en fin strand utanför stan och hängt där. Varit på minidisco. Testat tennis (Lillan trodde hon kunde och insåg sen att det var svårt och blev förbaskad, jag övade slå forehand och slog bort en boll in på ett annat hotell). Spelat minigolf. Shoppat lite. Ätit massor. Sovit massor. Och – tränat! Eller motionerat kanske jag ska säga.

Jag har faktiskt sprungit varje dag. Den kortaste rundan 4 km. Den längsta 9. Kört två lite tuffare pass: en med 4 x 4 minuter och en med 3 km tröskel. Sprungit tre morgnar längs havet och de passen har helt klart varit de bästa. Jag har satt klockan på 06.30 och tuffat runt nästan en timme med en motor som verkade kunna gå för evigt och varit tillbaka tills Risiskrutti vaknat och idag hann N springa upp på en vulkan efter jag hade sprungit. Därtill två pass på gymet. Bra träningsvecka.

Något ligga still och slappa blir det ju inte direkt med en sjövild 4,5 åring som är i gasen från tidig morgon till kväll men desto roligare.

Dock blir det nog inte några såna här semestrar snart igen för det är nog inte riktigt vår grej. Alla tre längtade hem till snön. N saknade sin gröt. Jag min spenatsoppa och jag längtar faktiskt till mitt jobb och min vardag- som ju är en jag valt och därför trivs bäst med. Vi uppskattade enormt att kunna åka iväg såhär och det har varit en väldigt vilsam vecka som ju inte kommer åter på ett bra tag. Att se mat serveras och slängas i överflöd var inte heller så inspirerande och man kände hur lätt det var att dras med i det själv.

Nej nu är jag galet taggad för min roliga vår! På den privata fronten händer det massa saker också och jag och min bästa vän, fästman och älskling kommer nog ha haft nytta av den här veckan inför kommande veckors äventyr!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Två sätt att räkna på din maratontid- Yassos 800 eller Mcmillan racetimer


Du kanske har tänkt att ge dig på ett maraton i år och undrar hur det står till med formen för det? Om du orkar själva loppet ger inte de här  testerna någon indikation på men hur din prestation nu korrellerar med en maratontid kan du iallafall få en kvalificerad gissning på!

Det kan vara sporrande att veta hur du står dig just nu- vare sig det är nära eller långt till loppet. Nu kan det ju vara ypperligt att se hur långt ifrån ditt mål du är, för att se vilket mål som är rimligt! Nära ett lopp kan det ju hjälpa ge en indikation på vilken fart som är rimlig att lägga dig på för att inte bonka totalt!

Två sätt att iallafall räkna på det- fast jo det krävs ett träningspass också, är att antingen använda McMillan race time predictor eller Yassos 800.

Yassos 800 bygger på att du från din fart på 5 x 800- ett bra intervallpass alltså kan se hur du ligger till. Detta går ju även att genomföra relativt nära själva loppet utan att det sliter för mycket. Kanske inte dagarrna innan men 10 dagar innan kan det funka för att ge en indikation.

I det här inlägget från Runners World US kan du se en filmsnutt och läsa hur det genomförs. Vore jättekul att höra om någon gjort det, eller gör det och hur det stämde!

Mcmillan race time predictor är en riktig skänk från ovan för oss löpcoacher! Det hjälper att räkna lite på hastigheter och se hur adepter ligger till på olika distanser. Jag kan säga att det har stämt enormt bra på mig och då lade jag ändå in en tid på 16 mil för att få ut en maratontid som nog stämde rätt bra då! Häftigt! Exakt är det alltså inte men det kan ge lite indikationer om lämpliga hastigheter nu, och vad som krävs om du istället skriver in din drömtid på en distans. Du kan också köpa träningsprogram där- de vet jag inte så mycket om! Men här kan du göra själva testet för uträkning av träningsfarter- som man får ta med en nypa salt förstås men ger en bra indikation!

Mcmillan finns också som en app!

Vore kul att höra om någon räknat ut eller testat något som antingen stämt bra eller inte stämt alls! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En sån där semester


Där man inte behöver tänka. Där allt är betalt för. Där man bor på hotell och inte egentligen bryr sig om vilket land man är i, gärna skulle ha DN eller Svenskan till frukosten, svenskt kaffe och inte kommer direkt göra några utflykter- om det inte är till en bättre strand med längre surfvågor.

En sån där semester som jag trodde jag inte skulle åka på igen och jag är definitivt inte ett fan av att det finns mat i överflöd som säkert måste kastas. Har alltid undrat över- kan verkligen cirka 50% av befolkningen vara överviktig men nu har jag sett det på första parkett. HERREGUD. Och de stackars barnen! Som får dricka läsk till maten och äta munkar till frukost. Pommes och någon macka till middag. Svårt att ändra på när man väl låtit dem börja äta så men har barnen valkar så kanske något är lite fel.

Men. Nu har vi unnat oss en sån semester. Och vi har det så bra så. Det är första gången jag är på ”resort” sen jag själv var liten. Första gången, och förmodligen sista, på all- inc men vi ville egentligen åka på träningsläger på Playitas men jag lägger inte de pengarna nu när jag bara ”glasstränar” och vi dessutom har med oss Tigerfisen. Som ska ”bada varje dag hela dagen” och är ”badig” – ”är ni också badiga?” och jag och N har fått dra på oss våtdräktströjor för att palla att gå i vattnet med det här vattendjuret. En liten egosemester för oss tre innan en helgalen vår drar igång.

Så. Avbön gjord.

En vecka på Fuerteventura. Inte Playitas men det finns ett toppengym, fina löpmöjligheter, tennisbana, minigolf. Jag har hittills lyckats med dubbla träningspass med fantastisk havsnära jogg på morgonen, ett sånt där styrkepass där man knappt kan tvätta håret efteråt igår (hej kettlebells och frivändning med press) och ikväll blir det backintervaller.

Massa lek med Skrotmos på hennes tidtabell. Väldig massa god mat. Ingen disk. God sömn. Mycket läsning. En del egenstudier.

Dock är det rätt kallt. I poolen och i havet. Och i luften.

Luther sitter med sina klor hårt nypande om mina axlar. Det är lite fult att vara ledig såhär efter julhelgerna. Du borde jobba. Du har massor att göra. Dina kollegor jobbar.

Men jag har semesterdagar att ta ut och har jobbat den här veckan då många varit lediga. Jag får vara ledig. För mig själv också.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#repost Fettsmart i mjölkdisken


Ett inlägg jag tycker blev bra med många bra länkar är det jag skrev hösten 2012 om hur man kan vara fettsmart i mjölkdsiken.

Jag tänker att jag helst vill att mitt fett i kosten ska komma i från nötter, avokado, fet fisk och cocosolja. Inte mejerifett. Därför vill jag välja magra mejeriprodukter där jag kan. Men inte på bekostnad av tillsatser.

Så jag skrev ett inlägg om det med massa länkar till andra ställen som skrivit om ämnet. Kopierar in det nedan:

 

Några av er kanske har läst boken ”Äkta Vara” som på ett brutalt sätt beskriver många av de processer som föranleder att vissa produkter, jag kallar dem inte mat,hamnar i matvaruaffären.
När väl produkten står där i mataffärren så döljer den väldigt effektivt vad egentligen det är den innehåller och hur den blev till. De flesta lightpeodukter till exempel behöver något som gör att de håller ihop bättre. Då tillsätter man modifierad majsstärkelse. Såhär beskriver Mats-Eric Nilsson den processen:

Ta till exempel modifierad majsstärkelse, som finns i tusentals innehållsförteckningar. Så här gör man den, enligt den vanligaste tillverkningsmetoden: Vanlig majsstärkelse blandas i en jättelik reaktortank med propylenoxid – som är en petroleumprodukt framställd av naturgas, klor och lut eller saltsyra – tillsammans med fosforoxiklorid, en vätska som är så lättflyktig och reaktionsbenägen att den måste hanteras med största försiktighet. Denna kemikalie, som även används vid tillverkning av bekämpningsmedel, reagerar våldsamt i kontakt med vatten och bildar saltsyra och fosforsyra samtidigt som stärkelsemolekylerna i majsen förändras och kloreras. Om den modifierade stärkelsen dessutom ska blekas, vilket kan behövas om den ska nyttjas som ljus fyllning i vissa livsmedel, behandlas den nu med exempelvis svavelsyra.
Så. Det vill du väl inte äta? Nej inte jag heller och samtidigt vill jag inte alltid få mitt mättade fett från mjölkfett. Hellre då från tex cocosolja. Som jag skrivit, jag vill att fettet i min mat främst ska komma från fisk och vegetabilier.

Det här handlar alltså inte om att rakt av minska det mättade fettet i mjölkprodukter eller att säga att det skulle vara så farligt. Senast i Svenskan idag så kan vi läsa den här artikeln om både fusk och mytbildning om det mättade fettet farlighet. Sånt här är grabbarna på Träningslära duktiga att ta fram forskningsresultat på. Läs här

Men oavsett. Man kanske inte vill äta feta mejeriprodukter? Som jag- kanske man avskyr smaken av grädde och inte vill få i sig allt sitt mättade fett härifrån: Hur ska man välja då? Här är en liten guide till vad i mjölkdisken du tryggt kan välja och vad du ska välja bort om du som jag vill minska fettet härifrån.
Mjölk ekologisk förstås! Inga tillsatser i de magra varianterna.

Ost Samma här. De riktigt magra ostarna behöver inte några tillsatser men man måste läsa på innehållsförteckningen ändå.

(Jag älskar västan 10%, Vässtgöta Kloster 10% och Kolibri har en mager camembert som faktiskt är helt ok!)

Creme Fraice Här är det bara fullfettsvarianten som gäller. Finns dessutom ekologisk. De magrare varianterna har tillsatser. Är det något att röra ut såser med du är ute efter så välj matlagningsgrädde 15% som inte innehåller något annat än högpastöriserad grädde. edit: och karragenan som Äkta vara skriver om här. Helfet creme fraice verkar alltså vara det tillsatsfria alternativet!

Keso. Ja varför man nu skulle vilja äta 0,5% fett istället för 4% men gör inte det. I den magra är modifierad stärkelse nog nummer två på ingredienslistan om jag inte missminner mig.

Kesella. Ingen fara att äta den magra. Det är bara kvarg. Finns inte ekologisk vad jag sett.

Youghurt. Jag har ätit Mild Lättyoughurt sen jag var liten. Älskar den! Det är inga tillsatser och både fil och youghurt går att framställa utan tillsatser. Men! Flera youghurtar som tex ”Yoggi” har massa konstigheter i dem. Läs här tex. Vill du äta youghurt med hallon och inte potatisstärkelse, smakämnen och annat jox är mitt förslag att du köper ekologisk youghurt och blandar i hallon. Så enkelt!

Smör kontra margarin. Ja det här tror jag inte vi behöver ta upp ens. Men vill du se ett exempel på farsen margarintillverkning så ta en titt på länken!

Sammanfattningsvis finns det alltså all anlednding att ta sig några minuter när man handlar för att läsa och välja rätt i mjölkdisken. Magert kan vara bra vid tillfällen men inte på bekostnad av konstiga tillsatser.

Hoppas du hittade något ”mat”nyttigt! :). Och kanske har något att tillägga som jag missat?

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Lasse- helt rätt! Vet du jag tror inte det gjorde det förut men nu googlade jag och såg att det stämmer! Uppdaterar! Tack!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lite tankar om gravidlöpning


Minfält alltså. Så mycket tyckande. Märker att jag inte riktigt vill skriva om det men vad f*n. Det här är min blogg. Det här är jag. Och så här funkar det för mig.

Jag har sprungit 13 dagar i rad nu. Det har bara blivit så. Eftersom jag inte följer något program utan riktvärdet ”känns det bra och jag är sugen så springer jag” och jag har varit ledig så tiden har funnits. Dessutom har det känts bra. Och jag har varit enormt sugen. Längtat ut varje dag. I ren träningseffekt så hade det varit bättre att vila då och då men jag springer ju inte för att träna direkt just nu, utan bibehålla ett sorts flow

Jag mår kanon. Bulan mår också kanon. Mina järnvärden är 136, mitt blodtryck är som vanligt och blodsockret är kalas. Jag är jättepigg och har inte varit trött under dagen- eller ens kvällen- på flera veckor nu. Sover gott. Äter bra. Springer lätt.

Känslan jag letar efter i löpningen är att komma hem och vilja sticka ut igen. Aldrig känna mig sliten. Springer jag lite längre- springer jag långsammare och har fokus på pulsen. (kör enligt MAF då). Springer jag kort och lite hårdare ska jag återhämta mig snabbt från den ökning jag gjort.

Jag springer i stort sett bara i mina Hokas. Fula som stryk men de gör att jag landar lite mjukare med mina extrakilon. Gör att det knappt känns. Ger inte samma respons och löparkänsla som mina älskade Inov-8 men så är jag inte ute i så svår terräng nu heller.

Dessutom tar jag med mig lite mer energi ut på passen. Alltid russin i bakfickan då blodsockret är lite känsligare. Dock är jag fortfarande stark i min fettförbränning- idag kunde jag springa långpasset på lite kesella och kaffe eftersom jag har så svårt att äta något innan.

Igår hade jag sällis av bästa Annika. Vi hann snattra oss genom leriga Ursvik och det var så skönt att ha sällis idag och vi hade inte setts på så länge!

När vi skildes åt avslutade jag hemåt och landade på runt 15,5 kilometer. Känns väldigt bra och nu ser jag fram emot att förlägga en veckas träning på en av Kanarieöarna i shorts och linne!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

ja jag sprang med förra ungen också. Tror ju mer det skrivs desto mer förvirrade blir folk och slutar lyssna på egna kroppen :): Skönt att höra Lena!
Nej sant Jan-Erik- man liksom beundrar dem eftersom de är så bra 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen – 3 goda byten


Många gillar att rensa ut och börja på nytt under det nya året! Man behöver inte riva ut allt men lite småförändringar varje vecka blir inte övermäktigt.

Här är tre goda byten jag själv har gjort eller ska göra:

1. Byt ut din giftiga aluminiumdeo mot mineraldeoderant

Om man tänker på det- pensla på något som går in i huden och täpper till porerna så de hindras från att göra det de ska- hur klokt är det? Och att det dessutom är aluminium. Här varnas för höga aluminiumhalter i kroppen från deoanvändning.

Mineraldeo är billigt i det långa loppet och jag har även hittat en liten resevariant nu. De håller länge och innehåller bara mineraler! Ett enkelt klokt byte!

2. Byt ut giftiga rengöringsmedel mot biologiskt nedbrytbara

 Till och med Ajax har en produkt nu- Natura Verde. Här kan du läsa mer och här hittade jag produkter. Tänk all skit rent ut sagt vi spolar iväg och slänger som belastar naturen- och dessutom luktar artificiellt! SJälv älskar jag doften av grönsåpa!

3. Byt ut din och ditt barns tandkräm mot en ekologisk

Många läste i höstas det här inägget och förfasades över giftet i barntandkräm. Vi har bytt till Urtekrams tandkräm som bara innehåller naturliga saker.  Men inte flour. Vilket förespråkats för barn men hos några som kallar sig Tandläkarföreningen står det att det inte behövs i tandkräm. Tar gärna emot input i frågan! Uppdatering: Läs gärna kommentaren från en tandläkare nedan. Min fundering är: Finns det någon bra tandkräm som inte innehåller massa dåliga saker men liiite flour? Och nästa grej jag måste kolla upp: flour i kranvattnet. Har läst lite här men än inte blivit mycket klokare.

Happy, lite bättre monday!

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Hej Amila!
Tack för input och svar- jättebra- precis därför jag efterfrågade kommentarer och input. Undrar varför man inte bara tillsätter flour i tex Urtekrams tandkräm då men skippar alla andra saker? Att det inte finns någon riktigt bra- bara det ena eller andra liksom?
jag uppdaterar med hänvisning till din kommentar!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in