Blogg

Investera i din löpning på Högbo i april


Kanske har du anmält dig till ett lopp och undrar hur du ska lägga upp träningen för att få livet att funka? Kanske är du sugen på lite mer inspiration? Kanske vill du komma bort en helg och äta gott, sova bra, spaa och träna mycket eller lite. Kanske vill du ha hjälp med löpteknik? Bli rörligare, få fler verktyg i din träningsbank?

Isåfall hoppas jag att du vill följa med till världens mysigaste, godaste Högbo i april! När våren är i full sving och morgnarna är ljusa! Jag, Sara, Sofia och personalen på Högbo ser så fram emot att få ta hand om dig där.

Hela helgen med fika och middag fredag, dignande frukostbuffé, lunch, fika och 4-rätters middag med efterrättsbuffé lördag, frukost och lunch söndag, spaentré och allt från löpcoaching till inspirerande föreläsningar och yoga kostar 3700 med del i dubbelrum.

Här kan du läsa om Högbo. Här kan du läsa mer om eventet! Vi har även en facebooksida och helgen kallas förstås för #Vavavoom-helg!

Varmt välkommen!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Nina: Tack 🙂
Henry: Det skulle bli torftigt bloggande både här och på andra ställen om vi för det första inte får skriva om vad vi jobbar med och tipsa läsare. För det andra inte skriva om bra produkter vi sett/testat/köpt/fått. Eller?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Forskning: Träning påverkar arvsmassan


Forskning har visat att träning får så kallad epigenetiska förändringar i musklerna som är tillfälliga förändringar i arvsmassan genom miljöpåverkan- som träning!

Det här hjälper nysta i garnet om hur fysisk aktivitet är bra för hälsan i form av förbättrad ämnesomsättning och minskad inflammation.

Forskningen kan hjälpa att motivera att fysisk aktivitet ska användas för att både förebygga och behandla några av våra ökande välfärdssjukdomar som fetma, diabetes och hjärt- kärlsjukdomar.

Läs mer om studien från KI här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – roligare att göra än att inte!


Jag fick en idé om att testa att äta helt vegetariskt en månad. Hela familjen. och direkt började jag tänka på vad vi skulle välja bort. Inte vad vi skulle välja in. Och glömde en kort stund att leva som jag lär. Inga förbud. Så mycket lättare och roligare att fokusera på det man ska göra än det som ska bort. 

Så. Den här veckan när du säkert INTE ska göra något. Omformulera till vad du SKA göra. Det är så mycket roligare. Om du ”inte ska vara uppe så sent” så kanske du sks tänka att du ska börja läsa en bok i sängen klockan X. Och det kan hjälpa även med saker du SKA göra som låter jobbiga. ”Gå upp tidigt för att hinna träna” kanske måste fyllas på med att ”… så jag får den där sköna känslan resten av dagen och definitivt hinner med det.”

Hur du formulerar saker i huvudet kommer göra den största skillnaden i hur väl du genomför dem och hur det känns att tänka på att de ska göras. Enkelt men inte lätt!  #GÖRT 

Jag har en sån här dag idag.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Var beredd att försöka rädda ett liv


När något fruktansvärt händer så måste det få vara just fruktansvärt. Det kommer alltid vara det. Det kommer aldrig bli ”ogjort”. Det kommer alltid ge en klump i magen när man tänker på det.

Men i sinom tid kan man försöka ta med sig något konstruktivt från det som hänt.

Och så länge jag kommer ihåg ska jag använda den 15 februari till att påminna om att  lära sig eller uppdatera sig på hjärt- lungräddning. 

Det kommer alltid vara läskigt att våga agera om det skulle behövas. Men har du uppdaterade kunskaper så blir tröskeln lite mindre. 

Lär dig. Uppdatera dig. Och ha telefonen med när du springer! 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Dagens RörlighetsWOD med Kelly Starrett


Jag har just läst ut Kelly Starretts Ready to Run. Kellys namn dyker upp lite överallt i den internetvärld jag lever i och jag har otroligt respekt för hans kunskap och sätt att resonera. I USA är han enormt renommerad för sin kunskap om kroppen och hur man får den att fungera optimalt.

Han jobbar mycket med crossfit och därifrån hämtas nog inspirationen till MobilityWOD. Alltså en session träning att göra varje dag- fast för rörlighet.

Det kostar förstås. Men det kan nog vara värt det för dig som har dålig rörlighet, svårt att veta hur du ska jobba med den och kanske har små gnisslanden i kroppen som varslar om skada- på-väg.

Kellys filosofi är att alla ska klara av att utföra lite basic underhållningsarbete på sig själv.

In och kika och se om det kan vara något för dig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis Soppa-allt-i-ett så det ryker ur öronen


I Blossoms premiärpod gjorde Sara en soppa. Jag hörde med ett halvt öra och gjorde en inte alls likadan soppa men den blev så god.

Det nya i mitt skafferi är chiliflakes. Hur man ska dosera dem lärde jag mig the hard way. Jag råkade ha i lite mycket och det rök både ur näsa och öron på mig när jag smakade soppbuljongen. Hujeda. Men sen blev det gott. Såhär gjorde jag. Tror jag. Med lite mer chiliflakes.

I rapsolja svetta en lök med en vitlöksklyfta en morot och foten på en broccoli i skivor. Ha i en grönsaksbuljongtärning, lite gurkmeja, liiite chiliflakes (eller mycket för rök-i-öronen-effekt) och peppar. Stjälp i vatten och koka upp. Låt koka ett tag och gör något annat en stund.

Stjälp i kyckling eller fisk i bitar och broccolihuvudet i bitar. Låt koka upp med lite kokosmjölk, eller mycket. När det är nästan klart, har du i risnudlar eller tunt skuren vitkål och låter dem koka med några minuter. Smaka av. Mer chili? Örtsalt? Peppar? Klipp i massor av färsk koriander. Stjälp upp i djup tallrik. Ha på ännu mer koriander. Eller ha i thaibasilika istället om du inte gillar koriander. En bra soppa efter en dag ute när man känner sig lite ruggig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*