Lämnar ordet till Fitness Mag


För mina fingrar klarar inte tangentbordet längre och ögonen går i kors. Det här är värt allt, även att jag eldat upp sladden till min 35 år gamla kaffebryggare.

Läs. Och stötta. Jag ger allt o lite till just nu. Ge en slant! 🙂
OBS ! Förtydligande: målet var inte exakt 5 tkr per person och jag tror många var med pga välgörenhetsaspekten snarare än att det var ett tjejlopp. Det var nog inte lätt för reporterNina att få grepp om allt jag bubblade om! Sov gott!

Julinumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Extra tidning, Smart Mat, 31 somriga recept
  • Alla fixar milen
  • 10 grymma sportbehåar i stor test
  • Tänk dig snabb
  • Luta rätt, kuta lätt
  • Soma Move, Rörlig & stark nu
  • Träna som en sprinter

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Supergrismilintervallpasset


Eftersom jag inte tränar så tänkte jag att ni kanske kunde göra det åt mig?

Här är ett finfint intervall pass jag tycker ni ska ta en fin kväll när rosévin och espandrillos, eller vadfan den dumma skon heter, känns lite pretto och favoritkrogen ändå brunnit upp.

Sålla dina chaifrön från ditt vete och kör så det ryker.

Värm upp 2 km. Avsluta med en tempoökning. Stretcha för att ladda mentalt. Det här är ett tufft pass!

Intervallserie ala nöff nöff

2 x 2 km med vilan halva tiden av vad intervallen tog = 4 km

Vila 4-5 minuter

4 x 1 km med 1-2 min vila beroende på hur grisigt du vill att det ska bli.

Vila 4 minuter, eller kortare om du vill svina till det.

4 x 500 meter och nu ska det gå undan. Rappa steg med hög frekvens. Vila 1-2 minuter emellan.

Jogga ned. Nöffa lite. Bra jobbat!

En mil av intervaller och kanske ca 14 km avverkat. Bra där.

Själv har jag premiärat med löp till jobbet. Samt premiär med löparkjol. Andra plagget med FitnessMagtryck jag fått av Lanttotjejen. Gillart !

20120612-210916.jpg
Det är 6 km till jobbet och några irriterande rödljus. Det är 6 km och tusen mil. Det är två skilda världar som
jag slåss för att hålla isär. Men som just nu imploderar på varann. Jag gillar det inte men kan inte göra så mycket just nu. Hisspegelbilden är hånfullt grådaskig och magen i uppror.
Jag byter kontoret mot soffan hemma och på vägen hem lyssnar jag högt på Stone Temple Pilots Lounge Fly. Jag är 17 år igen och allt ligger för mina fötter. Världen har inga hörn, himmeln inget slut.
Lungorna expanderar och det knakar i ryggen när jag sträcker på mig. Skakar bort dagen. En liten stund. Så. Nu. Allt bra.

Kolla Runners World


20120611-224748.jpg

Sida 42 och framåt så får ni läsa om vad jag gör nästan hälften av tiden på jobbet.

Det här citatet får jag nog säga är det jag gillar mest. Det handlar inte om att springa fort, det handlar om att vara med.
Jag går så galet igång på att hjälpa människor utmana sig själva. Jag hittade två av mina fina mammagrannar tränandes på gräsmattan här ute och nu ska jag hjälpa dem lära sig springa och genomföra Iformloppet i höst. Love it!

20120611-225051.jpg
Imorgon ska jag springa till jobbet. Morgonjogg! Längtar!

Till dig som behöver ro i själen


Skall hilse fra fjället, jeg kommer med bud….

Jag hörde den dikten första gången när jag var och red islandshäst i norska Tröndelag 1995. Mitt första egna äventyr!

Det är totalt kaos den här veckan. Jag kladdar och kladdar på min ”to-do” list och får lite panik och med deklarationer är det så att det är två steg fram, fem tillbaks hela tiden. Men jag vet. Jag håller fast vid. Att det här är inget att stressa över. Deklaration är siffror. Förvisso viktiga. Men siffror ändå. Att anordna Tjejmarathon är, allt ifrån räknandet på sportdryck till mätande på kartor en stor stor lycka. En del av något stort. Nina på Fitness Mag ringde mig nyss och emedan jag berättade om projektet och vad det mynnat ut i så bara kände jag att HALLÅ vi gör ju historia här, jag och Maddebus och alla ni som är med. Med och stöttar. Springer. Är funktionärer, sistelöpare, bollplank. Det här är något helt helt unikt.

Så jag tar ett break och försvinner iväg mentalt till där jag får ro, där jag känner mig hemma. Dit jag längtar.

Tadig 4 minuter, lyssna titta och njut. Varsågod!

Kun där får jeg fred og blir rolig……

Dröm anno 1997


Den här godingen drömde jag om när jag var i tonåren. Kona Kula.Då var jag en hårt arbetande student som lade pengar på resor. Nu är jag en lycklig i-landsrelativt fattig mamma som gör vad jag vill med skatteåterbäring och disposable income. Livet är kort. Lera är roligt.

20120610-223642.jpg

To be continued.

Träning inför Jubileumsmaran


Just nu är inte min träning i fokus direkt. Jag är sjukt pigg och taggad- det känns som den där skumpiga cykelturen masserade alla muskler i kroppen.

Men idag väljer jag att vara hela dagen med lillan eftersom jag kommer jobba dag och halva natt den närmsta veckan med Tjejmarathon och mina kvarvarande deklarationer som ska vara inne på fredag.

Men sen! Är det 4 veckor kvar. Lite tokigt men jag har en snabb återhämtning och eftersom jag inte behöver köra så många långpass då jag har uthålligheten så kan jag få till en snygg 4 veckors fas med en veckas återhämtning.

Jag hade en ide och stämde av med Mackan hur jag tänkte och han tyckte också att det inte är någon idé för mig att lägga för mycket tid på snabba intervaller- jag är inte snabb och kommer inte bli det på 4 veckor.

För egen del så är Jubileumsmaran något jag springer för att det bara går en gång under min livstid! :). Trängas med 10 tusen pers på asfalt är inte riktigt min typ av lopp men det här ska bli så otroligt häftigt- historiskt! För 100 år sen hade jag inte fått vara med som kvinna!

Nåväl! Tillbaks till träningen. Jag har ungefär 3 träningstillfällen per vecka jag vet att jag kan få till. De viktigaste passen blir då intervallpasset, tröskelpasset och sen de längre passen som absolut inte får bli något såsande i 6:00 tempo. De ska genomföras med fokus och jag kan tänka mig att jag förvisso kommer lägga in ett riktigt långt pass runt slutet på juni för min skalles skull men det blir då i form av superintervaller- 4 km x 10 eller så.

Intervallerna kommer ligga från minst 400 meter till 2 och 3 km. Var är explosiviteten då kan man undra? Jo men den tänker jag väva in i styrkan. Lägga till lite tabataliknande ruscher och mycket hopp med vikter och sånt.

Tröskelpassen kommer jag använda pulsmätaren till. Min Garmin är min bästa träningskompis. Jag springer sällan tröskelpass och här ligger min stora utmaning, att få till bra pass där mjölksyranivåerna retas ordentligt.

Sen är det ju så att jag egentligen tränar förAxa Fjällmarathon.Så jag kommer förlägga så mycket som går av träningen i terräng. Jag behöver även träna backar och får försöka väva in det så gott det går. Jag är inte van att köra 4 kvalitetspass i veckan och hellre hel och klarar båda loppen än träna för hårt och missa båda.

styrkan har fortfarande en naturlig plats, 2 gånger i veckan ihop med yogan för andningen och smidighet.

Den här veckan har jag lyckats skrapa ihop:

Måndag: Crossfit med Magnus

Onsdag: 16 km terräng

Fredag: 6 mil MTB

Därtill transportcykling. Idag blir det promenad med vagn.Nästa vecka blir det precis vad det blir. Sjukt löpsugen men nu får jag lägga mig själv åt sidan ett tag för att förverkliga min dröm, att göra något för kvinnorna som vårdas på och av Panzisjukhuset.

Ha en fin söndag!