Livet på landet.


20130622-194019.jpg

Jag fixar Stockholmstempot, asfalten, betongen, trängseln, skräpet och all ytlighet så länge jag får tanka här.
Gå runt i gummistövlar med skitigt hår, osminkad och gräva och släpa. Vara ensam med naturen ute på mina löprundor. Upptäcka saker med E i hennes tempo. Göra en värdelös burktelefon bara för att hon vill ha en sån. Somna till ljudet av en stor asp och ibland en råbock. Dricka perkulatorkaffe och äta god vegetarisk mat. Sova riktigt djupt och ha massa projekt som inte genomförs vid en dator utan utomhus med väldigt konkreta resultat.
Satans så gött det är!

20130622-194031.jpg
20130622-194209.jpg
20130622-194249.jpg
20130622-194304.jpg
20130622-194220.jpg
20130622-194257.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mitt första långpass på landsvägscykel


Allt sitter i huvudet. Har man bara cyklat 6 mil på cykel så är 10 långt. Tänker man.
Eller så tänker man bara: ”Jag ska cykla 10 mil. Det ska bli kul. Det ska gå bra” och så gör det det.
Däcken är inte ens välpumpade och jag tycker fortfarande det är läskigt att det är jag som satt dit hjulen när jag trampar iväg.
Idag var det tidig start som gällde för att få till mitt första ( och med risk för ENDA) långpass på cykel inför HalvIronMan. Frukost- bara att glömma och det behövs ändå inte för långpass för mig. Jag är rätt bra på att tugga i mig längs vägen.
Kroppen var mörbultat efter mitt styrkepass med Magnus igår: Turkish getups, svingar, OH squats och trusters satt som ett järnlås i rumpa och ben men hey! cykla med lite trötta ben är bra träning!
Solen strålade och jag hade en grov skiss i huvudet på var jag skulle cykla.

20130621-201204.jpg

20130621-201212.jpg
Fina Lungsund
Trampade mot Lundsberg på fina vägar , dock med avbrott för gruspassager. Vidare mot Kristinehamn och ut i skärgården där till Picassostatyn:

20130621-201446.jpg

20130621-201637.jpg
Firade mitt distansrekord med över 6 mil cyklade med en glass, två skumraketer och en kaffe. Hade två bars med också jag redan ätit.
Sen trampade jag hem de cirka 3,5 milen det är och var sjukt nöjd med min uppskattning av rundan: nästan exakt 10 mil!
Och det var ju inga problem! Min cykel rullar så lätt och man får ju sitta ned så det är ju rätt vilsamt ändå. Min långpassfart är cirka 25-35 km/ h så det går väl inte så fort men vad fasen kan man begära tänker jag och är sjukt nöjd med att sen hoppat av cykeln och vinglat iväg på apostlahästarna i något sorts brickpass. 1 km sen var jag tvungen att äta.

20130621-202417.jpg

20130621-202429.jpg
Jag gillar egentligen inte glass men idag åt jag 3 kulor lakrits. Det värsta med cykling måste vara att man blir helt oproportionerligt hungrig mot hur mycket energi man gör av med.
Jag kände iallafall att det var en riktigt glassig tur idag på alla sätt och vis. Så nu med två veckor kvar till loppet så känns det ju trevligt att ha kommit igång med träningen :)!
Midsommarfirande är jag inte så brydd med. Hänga med Lillan, N och faster däremot, det gillar jag!
Hoppas du haft en fin midsommar!

20130621-203353.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Reparera och massera dig själv med Casall Rejuvinate


20130620-205300.jpg

När jag var uppe på WorkoutÅre var Casall Products på plats på den mässa som är en grym del av eventet.

Där träffade jag bland annat Stefan och Frank från Casall vars demoprodukter snabbt blev mina bens räddning. Jag avverkade tusentals stigmeter och massor med kilometer de där dagarna genom att både reka och leda och benen var som stockar! Jag gjorde snabbt deras monter till min stretchhörna och blev förälskad i både rullen och kaveln.

Jag önskar jag kunde säga att min mormors brödkavel var lika bra men Casalls ”tar tag” bättre i musklerna.

Produkterna är riktigt bra för dig som har problem med löparknä och eller stela ömma muskler. Själv använder jag dem efter löppass då musklerna redan är igång. Jag retar inte muskeln om och om flera gånger per dag som jag hört folk rekommendera utan jag tycker det har sin plats efter träningen, som del av ett rörlighetspass eller dagen efter ett hårt pass då benen känns stela.

Forskning visar också att för dig som har dålig rörlighet kan ”rullandet” hjälpa och jag tror stenhårt på att ”rulla ut” sitt ITB-band.
Kaveln avvänder jag för att massera benen och tycker de två ihop har funkat riktigt bra! Nu kan jag massera och lossa spänningar i löparbenen hemma på golvet.
Maila Stefan här om du vill beställa hem någon eller båda produkterna!
Om du uppger ”Formstark” som kod så får du 20 % på produkterna hos Casall.

20130620-204723.jpg
20130620-204736.jpg
20130620-205155.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skönhetstips Anniestyle


Jag har sen länge slutat läsa tidningar som Mama, Elle och vad de kan heta. Men man ser dem ju förstås där i hyllan i affären.

Läser jag dem inte så uppstår inget behov av eyeliner, ansiktsvatten, espandrillos, plattång eller ett par byxor som kan ”bäras på tre sätt”.

Bläddrar jag förstrött (blir ofta hos frissan och det var över två år sen jag var där) så märker jag hur jag börjar fundera på om jag inte skulle köpa en sån där kräm, börja fixa håret, använda ögonskugga (heter det så fortfarande?) och spraya på kroppen massa konstiga ämnen.

Läser jag inte så funkar lite mineralpuder och lite mascara, en fläta och försvarets hudsalva jättebra de flesta dagar. Är det mulet tar jag ett Victorias Secret läppglans. De inte Lillan klämt ut på golvet eller ätit upp. Oparfymerat shampoo och balsam från märket Neutral och ekologisk hudkräm. Håret klipper jag med en papperssax och färgen löser sig med solens hjälp.

Jag river av naglarna när de är långa, smörjer in fötterna med cocosolja och sover med kompressionsstrumpor minst 7 timmar varje natt.

Är det fest så lägger jag ett lager mascara till och snurrar till håret. Sen jag slutade läsa såna här konsumtionsdrivande tidningar, bry mig så mycket om utsidan och ägna mig 99% åt insidan istället så mår jag mycket bättre.

Visst, ibland önskar jag när jag tittar på andra (speciellt alla piffiga tjejer på jobbet) att jag orkade ägna lite mer åt att göra mig fin men så funderar jag på vad det är jag skulle göra och jag vet inte riktigt vad och vilken tid det skulle vara så det får nog vara såhär.

Min dotter tycker att ”mamma är fin” och min kille också (förutom mina fötter- de är tydligen ”katastrof”) och det är de enda två vars åsikt jag tycker spelar roll.

Jag tittar i spegeln och ser en glad, stark och trygg tjej som vill lägga krutet på att inspirera andra att hitta det där #vavavoom uttrycket som bara kan komma inifrån, gör dyra krämer och påsmörjda färger helt onödiga och är helt oberoende av längd och vikt.

Med det skrivet så MÅSTE ni bara läsa detta

Ge dig själv tummen upp i spegeln- det snyggaste du har är din attityd till livet! You rock!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veganburgare med kikärter och jordnötter


Jag hittade ett recept som såg gott ut i Buffé. Insåg att jag inte hade något hemma från receptet förutom lök och vitlök men det har ju aldrig gjort något förut så jag gjorde ett eget recept som blev #vavavoom för både mig, MiniMe och N.

Som en parantes- det här med att barn inte skulle äta kikärter, linser, grönsaker och sånt- det är något som vuxna kommit på. Här smaskas på morötter, vitkål, tomater och allsköns grönsaker och de har jag serverat utan att göra väsen av det sen första året. Barn har känsliga smaklökar och väljer vi att sabba dem med sötsaker, färgämnen och tillsatser så gör vi dem världens otjänst. Jag kan bli helt galen över vad jag ser att folk ”unnar” sina barn men det är ett separat inlägg.

Iallafall.

Det blev så gott så jag måste bara dela med mig men jag använder inga mått. Närma dig matlagning och kärlek med djärvhet var det någon som sa.

Blir: Massor  Tillagningstid: Från kvartifem ekot till kvart över fem.

Stek en hackad lök lite lätt, hacka i två vitlöksklyftor, ös i ungefär 3 avrunna burkar med kikärter och en näve jordnötter. Rör runt. Krydda med peppar och örtsalt.

Dra åt sidan. Vält upp i en bunke med två nävar bladspenat, så mycket fryst persilja eller färsk du vill ha och rör om. 200 g krossade tomater eller salsa ska i också. Stavmixa till en grov röra.

Häll upp sesamfrön i en skål, forma burgare och vänd dem i fröna. Stek på svag värme i smör eller olja.

Klart! Lycka till!

20130618-204131.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bislett 24 h – årets sista utmaning


Löpning för mig är om jag måste kategorisera mig: utomhus. I terräng, gärna fjäll. Ensam. Stundtals mycket hög musik i öronen, men mest bara naturens ljud.

Lopp jag anmäler mig till gör jag enkom på magkänsla. Det blir inte så många, det är liksom inte mitt fokus och efter en sån upplevelse som TEC 100 miles blev för mig i år så har varken jag eller min kropp något jättebehov av att springa en massa lopp.

Att jag då anmäler mig till ett 24 timmar långt lopp 30 november i Oslo som går på en 500 meter lång bana inomhus för att under det dygnet springa så långt jag kan (helst 20 mil) det verkar ju helstolligt eller hur?

Ja! Det är det. Men det finns något annat jag gillar och det är mentala och fysiska utmaningar. Och så gillar jag en massa underbara ultralöpare som också ska dit. Sen händer det inte så mycket annat i december rent ultralöpningsmässigt.

Support var 500e meter, kunna springa bredvid både den som ligger sist och den som ligger först, testa mentala gränser. Ja det finns fördelar med det här loppet.

Så varför inte? Liksom. Jag tror inte jag kommer fastna för det. Jag tror inte jag kommer göra om det. Jag tror det kommer vara jätteroligt att kriga bland ultravänner och jag tror jag kommer ifrågasätta vad f*n jag gör efter sisådär 10 varv. Men dit ska jag. Men tro inte jag kommer träna inomhus.

20130618-143414.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in