Blogg

#Måndagspeppen Ha KASAM med dig


Kasam är ett begrepp som skapades av professorn Antonovsky som gjorde en rätt intressant studie på kvinnor under 70-talet.

Antonovsky menar att vi rör oss mellan två poler av antingen frisk eller sjuk och att det som ligger till grund för att vi ska vara friska är vårt KASAM- Känsla Av SAMmanhang.

Det är så ofta jag blir kontaktad i jobbet av företag som vill sälja friskvård. Och jag jobbar med friskvård. Men den delen är spetsen av något helt annat. Spetsen av en grund i KASAM.

Arbetet med KASAM ligger förstås inte helt på mitt bord men jag föreläser gärna om de bitarna när jag är ute i grupper på jobbet. För mig är den delen viktigast i en persons möjlighet att själv hantera stress. Med KASAM på plats blir hälsofrämjande motion mer attraktivt. 

Hälsa på jobbet handlar om att, kanske inte varje dag och inte i varje arbetsuppgift men i det stora, känna meningsfullhet i det man gör. Man måste kunna begripa varför man gör det man gör, hur det har plats i en större helhet. Mycket vi gör är ett litet men ack så viktigt kugg i ett stort maskineri och de flesta organisationer är så effektiviserade nu så man kan oftast lita på att det man gör är viktigt på något sätt. Vi måste heller inte kunna allt, men känna en trygghet i att vi kan få tag på den information och kunskap vi behöver för att klara vårt jobb.

Man måste kunna hantera det kan gör. Orka. Och ibland kanske man inte orkar. Och då kan man vara lite snäll mot sig själv när man förstår att en viktig del av  min grund för att må bra saknas. Då kanske jag inte fixar att vara motiverad.

Fortsätter en del att saknas så kommer jag inte att kunna ha hälsan kvar. Då måste jag göra något åt situationen.

KASAM kan appliceras såväl på jobbet som på övriga livet. På träningssatsningen: Motiverad mot sina mål (här kommer mitt tjat om ”varför” in igen). Begripa hur jag ska göra och hur det hänger ihop i den stora planen. Och hantera det jag föresatt mig att göra.

Att reda ut sitt KASAM för olika delar i livet tror jag är en enormt smart investering i att både bli gladare, känna lycka, motiveras och även sortera ut vad som faktiskt är viktigt. Det handlar inte bara om att alltid vara mitt i ett steg mot ett måluppfyllande utan känna tillförsikt i att man är rätt där man är just då.

Bild: Ledarna.se


Nr 4 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Test! Bästa skorna för trail! 14 nya modeller
  • Så springer du milen! Träningsprogram för alla nivåer
  • Så börjar du springa med din hund
  • Barnsoldaten som blev en av världens bästa traillöpare
  • Så toppar du formen
  • Forskning: Därför har du en löpares DNA
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Jag är här men där


Det är lustigt det här med sociala medier. Hur vi förhåller oss till dem. Jag är ju generellt av den åsikten att måste man  TOTALsluta med något så är det ofta sprunget ur att det är problem i förhållningsättet till aktuella ämnet/mediet/maten.

Jag har bloggat lite mindre, jag har varit mycket mindre på Facebook och jag scrollar inte Twitter så mycket. Synd på det sättet att jag följer både BBC, Huffington Post, DN osv för nyheter och känner inte att jag har koll alls på vad som händer i världen just nu.

Däremot är jag lite halv oldschool så att jag inte oroar mig för att inte ha koll på mina närmsta vänner. Jag förutsätter att vi smsar eller mailar ( jag är inte ett fan av att prata i telefon det vet kanske några), utanför de vanligaste sociala medierna.

Jag känner inte heller att jag behöver proklamera en ”paus” från varesig FB eller Twitter för att jag inte läser på några dagar. Det är och ska vara tycker jag ett helt kravllöst media där man är om man vill och har lust men inte saknar eller saknas. (OK jag skulle sakna några Twittrare som verkligen roar mig). Man behöver inte säga hejdå. Man kan komma och gå som man vill. Man behöver inte säga att man tar paus. Man kan göra det ändå.

Vad gäller bloggen känns det lite annorlunda. Jag vill skriva inlägg jag kan stå för. Jag vill varva tips med funderingar med reflektioner, med anekdoter och när jag har för mycket annat så  blir det inte tid till sånt. Jag noterar att många bloggare skriver flera gånger om dagen och kanske är det viktigt när man ska ha ett högt läsarantal eller har mycket tid att skriva men det går liksom inte här. Jag är skitdålig på att följa min statistik, har efter 4 (!!!) års bloggande fått hjälp att regga mig på Bloggportalen men ..jag vet inte riktigt vad jag ska med det till nu när det är gjort. Det är vilka som läser bloggen som är viktigt för mig och när ni ger er tillkänna blir jag lika glad varje gång.

Jag har massor jag vill skriva om. Det kommer. Det här sociala mediet är viktigt för mig. Men familjen och jobbet kommer alltid först. Även om de förstnämnda inte tar plats i bloggen så skulle den inte finnas utan dem.

Ja det var verkligen inget inlägg som går att kategorisera. Men ett jag står för. Och imorgon kommer ett bättre! God kväll!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#badass långpass a’la Jack Daniels


Inte att förväxla med guldfärgad rusdryck på flaska.

Jack Daniels måste man väl säga är en av världens mest kända löpcoacher. Han är tvåfaldig OS-medaljör (10-kamp) och har coachat flera olympier till medaljer i löpning.

Mest känd är han kanske för sin Daniels Running formula med den berömda VDOT-kalkylatorn som du kan höra/läsa om här som kan hjälpa med tips på träningsfarter och även ge en hint om hur fort du faktiskt måste klara att springa om du tex vill göra marathon på under 3 timmar…. OBS! Ingen kalkylator i världen kan läsa av dina specifika förutsättningar och din livssituation men många som gör sitt eget träningsupplägg kanske kan få inspiration av detta.

Ett av Jack Daniels riktigt grymma träningspass som jag lånar är ett väldigt speciellt långpass. Har du två timmar, är i form för det och redo för en rejäl utmaning är det här min helgpresent till dig! Det är inget nybörjarpass direkt men har man jobbat med både uthållighet och tröskelpass ett tag kan detta funka- och kännas rejält. Soffläge efteråt helt klart!

Uppjogg 10 minuter (med några fartökningar)

20 minuter på tröskel

60 minuter lätt distansfart

20 min tröskel

10 min nedjogg.

Varsågod- där har du som är redo för en rejäl utmaning ett riktigt #badass pass att ägna ett par timmar åt.

Själv varvar jag tidiga morgonjoggar med att släpa asymmetriskt packade bagladykassar mellan två hus som träning denna vecka…Träning det med på sitt sätt!

Ha en fin helg!

 


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Haha Nina- tröskel är nog bäst utan klocka i det här fallet 🙂
Gör det Kristin!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Nickes supergröt


Jag är fast i kesella-med-bär-o-nötter träsket men Nicke och Skrotmos äter gröt varje morgon. Ungefär lika stor portion fast den ena väger 5 ggr mer än den andra…

Utvecklingen i grytan har varit intressant: jag tror han började med havregryn, mjölk och fasters hemkokta äppelmos.

Nu…är det lite mer avancerade grejer. I söndags såg det riktigt intressant ut så jag bad om receptet att dela med er. Jag tror inte man behöver ha i allt detta för bästa smak-men kanske bästa #vavavoom effekt!

Nickes supergröt: (egen dosering men ca 1 dl gryn per person)

Havregryn

Vatten

Lite salt

Kardemumma, kanel, ingeföra, gurkmeja och peppar (!?!)

Ett päron skuret i bitar

Lite torkade nässlor (finns på hälsokostaffären)

1 mks linfrön

Kokosflingor

Några mandlar

Lite solrosfrön

Havremjölk till!

Bara att koka ihop som vanlig gröt!

 

 


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ah Heileidy- det är därför det passar så bra i mat också. Ja det finns mkt intressant forskning på kurkumin. Värt att äta varje dag!
Linda- ja gört! De verkar bli mätta båda två 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

The times they are changing – Hälsa på jobbet


Idag har jag  varit på ett hälsoevent som handlar om hälsa och inte friskvård och prestationer.

Speciellt Åsa Axelsdotter Hök satte huvudet på spiken med att illustrera en pyramid där ledarskap, medarbetarskap och värdegrund är den stora basen i att ha hälsosamma hållbara medarbetare. Friskvård är ”fluffet” på toppen.

Friskvård nappar de på som är motiverade att ta hand om sin hälsa. De är inte de som är specifik målgrupp om man vill se till konkreta förbättringar i företagets hälsa.

Det är så ofta jag får frågan om jag ska försöka ”få igång” kollegorna. Att alla ska springa Lidingöloppet. Och jo, det vore väl kul. Men det viktigaste är arbetet med worklife balance. Att jobba med ett hälsosamt ledarskap och medarbetarskap.

Medarbetare som är motiverade, vet vad de ska göra, hur det ska göras eller hur de ska ta reda på hur det ska göras, som känner sig respekterade och sedda- de har bäst möjlighet att uppnå hälsa på jobbet.

De som förstår företagets värdegrund och ser att den stämmer med den faktiska kulturen, de kommer att stötta den och stärka den. Om kulturen är hälsosam, om man känner gemenskap och förtroende då är det inget konstigt om det vips var ett promenadmöte i hälsans tecken. Men om det bara dyker upp som ett sidoprojekt under en vecka – ja då blir det aldrig en del av det strategiska och är det något som sker mer och mer, för det behövs, så är det att göra hälsan till en strategisk fråga.

Det är fortfarande mest HR-personal på dessa event men jag tror att i framtiden kommer hållbara medarbetare att kräva en strategisk plats i verksamheten på alla nivåer i alla organisationer. Det är en konkurrensfaktor likväl som en framgångsfaktor.

Det är väldigt utmanande att jobba med de här frågorna i den roll jag har, ute i organisationen- men det är så enormt spännande och inspirerande.

 Du kan läsa om programmet idag här. Nu byter jag arena och nördar ned mig i kostens förtrollade värld för Martin Brunnberg och Cecilia Duberg på PNC!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*