Blogg

#Måndagspeppen – Tre val


Det är ganska ofta jag hör och uppfattar att man är ”trött på sitt jobb”. Det är både det ena och det andra och jag har också varit trött på mitt jobb några gånger i livet. Det är många som nu efter juluppehållet har lätt eller svår ångest för att gå tillbaka till jobbet. Eller har det på söndagar. Eller bara inför skiftet om man jobbar så. Eller så har man en tuff relation till någon eller något. Och det äter upp en inifrån. Tar energi. När du tänker efter så tar det enorm energi och tid från dig.

Du har ju tre val i det läget.

1) Acceptera att det är så. Fortsätta gnälla om vad som är dåligt men inte göra något åt det.

2) Försöka påverka din situation. Påverka det som inte är bra. Antingen konkret på själva jobbet, eller med personen i fråga eller din attityd till det. Nu menar jag inte att man kan förändra attityden till ett jobb där man har allvarliga problem. Men om man har uppgifter som är tråkiga, en svår kollega, en knepig chef, det är den hundrade omorganisationen på ett år..osv. och man vill vara kvar men trivs inte med vissa delar- då kanske man får jobba med attityden till det. Sånt slöseri med tid att gå och vara negativ över något om man ändå inte gör något åt det. Det är skitjobbigt att ta upp en konflikt med någon. Men om den äter upp dig och tar massa energi så vad är valet? ”När du X känner jag Y” är en bra början.

3) Bryt. Byt jobb. Lätt för dig att säga säger en del då. Och det kanske inte går tills nästa vecka. Eller ens nästa månad. Eller innan sommaren. Men är det verkligen så illa så du vill därifrån så är det bara du som kan göra något åt det. Det är det där som är så enkelt men inte lätt. Vad måste du göra idag för att vara på väg dit du vill? Det som inte går idag, kan bli möjligt om ett tag om du börjar med ett baby step just precis idag.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

5 saker att göra en söndagkväll för en #vavavoom-vecka


1) Bestäm vad du/ni ska äta till middag för 2-3 dagar framöver. Kolla vad ni har hemma. Skriv ned vad som ska kompletteringshandlas.

2) Packa det som ska med dit du ska på måndagsmorgonen. Kom överens med eventuella barn i eventuellt relevanta åldrar om vad de ska ha med sig och på sig imorgon. Skönt att ha den diskussionen klar tidigare än klockan nu-måste- vi-gå.

3) Ska du träna det första du gör på morgonen. Lägg fram allt du ska ha på dig på golvet. Allt. Då slipper du ett hinder att ta dig upp. Det är bara att göra lite vakna-gymnastik, dricka lite vatten och chop chop ut genom dörren.

4) Skriv ned veckans planerade träningspass för din egen och resten av familjens skull. Det är jättelätt att tappa bort tiden att träna och gärna få dåligt samvete för att man tar tiden. Så gör klart vad du ska göra när. Planera in tid på golvet också för andningsövningar och rörlighet om det inte finns med. 5 minuter morgon och fem minuter kväll.

5) Skriv ned tre saker som du ska tänka på när du svajar i motivationen. Motivation för vad det än är. Gå hem från jobbet i tid, gå upp och träna, äta nyttigare, inte umgås med energitjuvar. Vad än. En beteendeförändring kommer inte alltid lätt. Att ha tre motiverande ”varför”redo kan göra hela skillnaden.

Jag är väldigt taggad inför den här fullspäckade veckan. Att gå upp när klockan ringer klockan 06.00 är inga problem. Svårare är att göra en sak i taget  och göra rätt sakersom jag jobbar hårt med. Stänga ned klockan 21.15. Låta bli att skåpäta efter middagen. Men jag jobbar på allt. Alltid Ständig Förbättring ni vet.

Ha en fin kväll!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

5 tips för dig som matar bebis


Jag har ett låååångt inlägg på g om bra mat till hungriga bebisar men det tar lite tid. Under den tiden så kommer här fem tips iallafall för dig som vill göra egen mat till bebisen men kanske är lite osäker. Att vara osäker är nägot som Semper och de andra företagen gillar att spela på. Det är big business om du tror att du inte kan ge din bebis det bästa utan att köpa färdig mat och trycka i dem välling och färdiggröt med ingredienser som inte hör hemma i en ny fin liten mage. Inte i en stor heller. Men de kommer undan men det. Än så länge. Jag siar att om en sisådär 5-10 år vet vi mycket mer om mjölkpulver och den kunskapen är mer vida känd och då vill vi inte ge det eller äta det. Hänvisar igen till artikeln i Läkartidningen och orkar du inte läsa så scrolla längst ned till gula rutorna.

Här är mina fem tips idag:

1) Salt, honung och nitratrika livsmedel som spenat, mangold och rödbetor passar inte för små barn under ett år. Såklart inte halvfabrikat och lightprodukter med massa ”modifierat” i. Annars kan du ge det mesta från ungefär 6 månader och gröt och potatis och sånt tidigare. Mosa och testa små smakportioner och öka successivt.

2) Nötter rekommenderade man inte förut pga risk för allergi. Det har man slutat med nu, som tur var, risken är ju lika stor sen. Vågar du testa så kan du mixa gott och nyttigt  ”nötsmör” i en mixer. Valnötssmör (med bra omega-3 nivå) kan du mixa med lite havremjölk och banan för ett riktigt gott mellis.

3) Smörj in kinder och runt munnen innan maten med kokosolja el annan snäll olja. Då slipper man lite av det där att torka med något fuktigt så kinderna blir röda och fnasiga.

4) När du gör frukost- förbered mellis, när du gör mellis, förbered lunch osv. På så sätt ligger du ett steg före hela tiden och det blir inte panik när liten blir hungrig.

5) Att snabbt få varm mat ljummen går fiffigt genom att röra ned frysta hackade örtkryddor som gräslök eller persilja i portionen när den är klar.

Blåbär och hallon kokade och bebisens frukostgröt. Gör lite kolhydratrikare frukostgröt och lite fetare kvällsgröt. Mer recept senare!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

En rapport från Panzisjukhuset


Ibland bara matar man på och glömmer att höja blicken. Inte med Tjejmarathon. Då har jag ofta blicken på horisonten, rent metaforiskt. Det vi gör, gör skillnad!

Jag har direktkontakt med sjukhuset, självaste Mukwege brukar vara cc på mailen men just nu mailar jag med Inge Kool som inte gör skäl för sitt namn för cool är precis vad han är. Speciellt nu när Kongolesiska skatteverket fryst stora delar av Panzisjukhusets tillgångar för att de anklagar dem för skattefusk. Alla andra vet att detta endast är för att just Panzi arbetar med att vårda de som utsätts för våld som staten inte ställer inför rätta.

Läs gärna mer här.

De 224 000 vi samlat ihop- japp så mycket blir det, stanna upp en sekund och fatta att vi är så starka när vi går ihop!?!?, ska snart föras över på något sätt. Just nu gör vi ingen överföring eftersom läget är som det är. Men vad pengarna ska gå till och att de kommer göra stor nytta- det är klart! Vi har fått en rapport på hur arbetet på Maison Dorcas som just nu huserar 307 kvinnor med barn fortgår. Det öppnades i september förra året och där får de kvinnor som varit med om sånt som är svårt att sätta ord på hjälp och vård. Men inte bara det- de får också lära sig läsa och skriva samt utbilda sig i något de själva väljer. Till exempel sömnad, matlagning och så vidare.

Du får gärna läsa rapporten på vår hemsida och förhoppningsvis blir du inspirerad att engagera dig inför årets lopp och insamling. I dessa dagar när nyheterna får världen att verka mörk och ond är det bästa man kan göra att metaforiskt men väldigt handlingskraftigt och konkret tänta ett ljus!

Kvinnor på Maison Dorcas som binder korgar

Invigning av Maison Dorcas med Dr Mukwege i bild



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – världens bästa lunch?


En lunch kan vara att mätta den homeostatiska hungern, en social företeelse, ett gourmetiskt äventyr eller alla tre.

Mina luncher är nu under mammaledigheten en salig blandning av att passa på att luncha med fina vänner eller att lösa något snabbt och mata bebisen samtidigt. För mig är det enormt viktigt att vi äter bra och riktig mat hela familjen. Däremot har jag ju NOLL tålamod så jag är en rackare på att göra snabba enkla recept och hittar genvägar hela tiden för att spara tid och disk. Till exempel brukar jag klippa ned fisk och kyckling i gryta eller stekpanna istället för att skära. Mindre disk och går snabbare!

Här är mina bästa tre luncher!

Sällskap

En god vän man inte träffat på ett tag. Man ska ha gott om tid, det ska vara buffé och gärna mysig lokal där man kan sitta och prata. Gärna med efterföljande promenad. En annan favorit är att äta med båda tjejerna. Det blir..kaos! Den stora vill underhålla den lilla och jag gör alltid fadäsen att ställa ifrån mig bebisens matskål på hennes stolbricka, gå iväg och höra ett antingen klafs då hon lägger handen i eller ett klonk när hon vält ned allt på golvet. Lär mig aldrig!

Location

En tur på fjället. Solen skiner. Man rullar ut liggunderlag och stannar vid en liten fjällbäck. Med sig har man kaffe i termos, ägg, frukt, nötter, tunnbrödrullar med god fyllning eller en paj som fortfarande är lite ljummen. Man äter och ligger sen och vilar loch ljungen krasar under liggunderlaget och kängorna står och osar lite.

Meny

Alltså vad man äter. Det går ju inte att sammanfatta här!Mätt ska man bli iallafall som ett grundkrav. Man är ju sugen på olika saker olika dagar men de här luncherna är en vinnare i kategori: mamma, 5-åring och bebis i form av hungrig-behöver-mat- NU- hinner- inte-laga-något-avancerat- men-det-ska-vara-gott-och-näringrsrikt:

Mamma: Koka två ägg, mosa en avokado på surdegsknäcke, krydda med örtsalt och skiva över en tomat. Ta en morot till och en näve nötter och ett äpple efter.

5-åring: Gillar inte kokta ägg. Gillar stekta. Så samma som ovan, fast med ett stekt ägg, en halv avokado och hacka tomaten och servera på sidan så far inte den runt.

Bebis: Mosa avokado med lite keso. Koka potatis i tärningar med lite morot (morot i typ hälften så stora bitar som potatisen så blir de klara samtidigt ungefär). Ha i lite oregano på slutet. Mosa med gaffel med lite fryst persilja så svalnar det fortare. Mata!

Vad är din favoritlunch?

Här är en annan favoritlunch! Pankis FTW!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tröst under #rehab


Imorse hann jag äntligen lyssna klart på trede avsnittet av Löparsnack med kloka Marcus och #badass Karin Arthursson. Snacka om en pod som landade i öron som behövde det!

Marcus pratade en del om just långsiktigheten i löpning och att det inte är något att oroa sig för att vara borta några veckor- man ska ju springa hela livet! Det sa Karin också. Marcus sa att är man skadad så hinner man annat- och precis så försöker jag ju tänka. Men det blir kanska konkret när man är ute och går!! istället för springer och vill springa.

Det här är min första skada och den är väldigt svår! Svår eftersom den inte kommer från löpningen (löparrelaterade skador är iofs nog så svåra!) men det är mentalt tufft att inse att jag inte kan springa trots att löpningen inte var orsaken. Men knaset i ryggen blir värre när jag springer. Och värre i vardagen när jag inte tänker på att neutral hållning.

Knepigt alltså.

Jag föreläser om och tycker att jag lever helhet i löpningen. Att den är en del av ett liv där andra saker påverkar, stöttar och kommer före och efter löpningen. Nu måste en dimension till in- först rehab och sen prehab. Jag kommer bära den här bebisen länge till, lyfta från skötbord, mata, lyfta i och ur säng. Styrka, kost och återhämtning har jag bra koll på och finjusterar det runt hur jag bryter ned mig själv.

Jag blev så inspirerad av Karin, hon började springa när hon var 37, och vid 45-års ålder är hon oslagbar under 2014 på flera distanser i sin åldersklass.

När jag ser vägen framåt mot horisonten är de här veckorna ingenting. Ingenting! Jag ska springa tills jag blir 100 år. Jag drömmer och planerar växelvis om sub3hr-maraton, milen på 40 minuter, flerdagslopp med orienteringsinslag i terräng, 100- mileslopp. Egna äventyr med löparvagn. Springa 100 mil och se hur lång tid det tar. Allt har sin tid.

Just nu handlar det om att andas rätt. Stå rätt. Lyfta rätt. Äta rätt. Träna styrka. Jobba mot målvikt. Lägga grund. Det känns ibland futtigt men det är första stegen mot en lång och helt fantastisk väg. En ny väg. Det är ju inte som att jag inte gjort något innan. Jag vet att jag kan mobilisera enorma krafter och har motivation så det räcker till mig och flera till. Som jag skrev innan, den här skadan kommer vara ett stort steg framåt tids nog.

Nu tassar jag lite frustrerat runt på en ny ruta ett men på så sätt blir ruta ett väldigt bra. Det går att ta ett riktigt fint och starkt avstamp från den sen och jag behöver inte gå tillbaka dit igen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*