Blogg

#Måndagspeppen Undan är undan


Sa min faster. Så säger man i Värmland. Så måste man tänka ibland när det bara är för mycket. Det är ju ofta det. Man hinner inte. Och man tittar på det man ska göra och det är bara för mycket.


Som löven på landet. 7 stora ekar. Flera björkar. En enorm lind. En asp. Och lite annat. Man krattar. Lägger sig och sover. Hör vinden vina. Vaknar tittar ut. Typ ogjort. Mer löv.

Men unna är unna. Det man gjort är gjort. Man ska se det. Oftare. Se det man gjort och vila lite i det. Det gick ju. Då går resten också.

Bit by bit.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips: Hotellboende i Uppsala


När jag skulle föreläsa i Göteborg till förmån för Tjejmarathon ställde Clarion Post upp med kraftig reducerad hyra på kofferenslokal och bjöd på boendet. Desutom gillar jag deras, vad det nu kan kallas, varumärke? Message? Deras tänk! Gillar hur de kommunicerar. Stilen. Snyggt. Modernt. Och visste du att de är första hotellkedjan i Europa att inte använda palmolja till exempel?  Du kan dessutom äta en ekologisk frukostbuffé om du väljer rätt ur deras utbud.

Nu skulle vi till Uppsala och gå på kalas och vile gärna bo kvar. Så då tog vi in på Clarion Gillet och fick ett jättefint rum till oss med utsikt över Domkyrkan. Vii hann med ett kul kalas, besök i den sagda fantastiska domkyrkan och shopping. Här är familjen FoBe´s 10 bästa med att bo på Gilllet:

E 5 år:

1) Jättegoda pannkakor

2) Jättebra med lekhörna vid frukosten/restaurangen

3) Jättebra att man kunde bygga en koja med extrasängen

Niklas 33 år 

4) Grymt bra frukost

5) Läget- oslagbart. Allt runt hörnet.

6)  Barnvänligt men skulle funka för polarna också.

Jag: 

7) Alltid supertrevlig tillmötesgående personal- inga problem med något!

8) Tummen upp för kartor med fina löprundeförslag i Uppsala. Jag joggade längs ån på morgonen efter karta jag fick från receptionen.

9) Galet god äggröra. Gott kaffe. Galet god frukostbuffé förresten.

10) Stort gilla på att de stödjer Musikhjälpen. Läs mer här.

Knasiga underbara familjen. Stora E gillade ”uppsis- kalupsis” men såg inte Pelle Svanslös.

Den ena hoppade och byggde värsta kojan. Den andra låg mest och sög på sin nyfunna tumme.

Här hängde vi… inte! Annan gång.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lager på lager mot kylan- erbjudande på underställ


Både att klä sig för varmt eller för kallt kan vara störande under träningen. Att använda plagg som verkligen transporterar fukt och eller isolerar mot kyla, fångar upp kroppens värme (som ull gör) och desutom sitter bra och är väldigt snygga- går det?

Med Falke går det utmärkt! Jag har fått så många komplimanger för mitt gröna underställ och då vet ni inte ens hur skönt det är! Jag gillar att de finns i färgerna röd, svart, grön och vit som inte går ur mode direkt utan håller år efter år.

Det finns i svart på nya Runners Stores webshop– där hittar du även de fantastiska sportBHarna jag skrivit om tidigare. Vill du ha det gröna mailar du kundtjänst. Och uppger du ”RUNNERSLOVE” när du kommer till kassan får du 15% rabatt på FALKEprodukter. Hur bra som helst!

Jag använder två olika underställ eller båda beroende på väder. Nu när det har varit runt 10 grader använder jag gärna ett tunnare undeställ underställ och väst.

Under kallare dagar använder jag (precis som några i Sveriges skidelit) Falke Winter pullover Ida (det vita ovan, tyvärr ej i sortiment- än?) som har en blandning av merinoull och polyamid. Den kramar inte åt lika mycket och passar perfekt med ett underställ under som lager två och eventuellt med västen över.

Running Athletic Underwear (det gröna på bilden ovan) som finns på webshopen eller på Runners Store i svart är sömlöst och ”kramar” om kroppen i en utformning med olika ”zoner”r som är extra följsamt vilket gör att det sitter som inget annat underställ jag prövat. Det är lite kompression i och tja, det måste prövas helt enkelt.

Jag kan garantera att det kommer bli ditt favoritunderställ.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vad har en av Sveriges bästa ultralöpare med Skavlan att göra?


Jo. Om du såg Dr Deniz Mukwege på Skavlan igår så hörde du om hans fantastiska arbete på Panzisjukhuset i Kongo. Du hörde om kvinnorna som varit med om sånt som är svårt att sätta ord på. Du vet, om du följt bloggen att Tjejmarathon bara i år snart har samlat in 200 000 kronor till hans arbete på Panzisjukhuset. 2012 stöttade vi ett projekt som såg till att kvinnor från avlägsna byar fick vård på sjukhuset.

I år har vi stöttat projeket Maison Dorcas som syftar till att ge de kvinnor och familjer som utsatts för sexuellt våld, drabbats av mord och stötts ut från sitt samhälle ett sätt att komma tillbaka till ett värdigt liv. Våra pengar möblerar det hus som kvinnorna ska bo i.

Att vi är ett gäng som gör vad vi kan för att belysa både det arbete han gör men även passar på att skicka med en tanke om att tjejlopp kanske inte behöver vara 1) kortare 2) gulligare och 3) bara för tjejer?

Vi driver Tjejmarathon. Ett #badass terränglopp för både tjejer och killar. Men loppet är så mycket mer än bara loppet.

Som till exempel är gänget som springer 12 timmar på Birka till Åland för att de gillar en utmaning och för att samla MER pengar till vår insamling på Panzisjukhuset.

Grymt eller hur?

Läs mer här och här.

Och Andreas Falk min bloggkollega här springer i 12 timmar på Ålandsbåten med Tjejmarathongänget den 15 november.

Du kan vara med och stötta på flera sätt:

1) Stödja gänget som springer på Ålands hav med kanske 10 kr i timmen eller mer?

2) Springa Tjejmarathon 2015- vi släpper anmälan 00.00.01 1 januari.

3) Köpa ett armband- ”Run4Good”. Maila mig om du är intresserad

Har du idéer om andra sätt att stödja vår insamling så är du varmt välkommen att kontakta mig eller Madde.

2013 i december fick jag träffa Dr Mukwege i Stockholm. Ett helt fantastiskt möte och han tackade både i efterhand och förhand för vårt stöd. Våra pengar gör skillnad på riktigt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Fredagsgottis Cranks!


Alltså den här boken! Älsk! Den är så charmigt naiv men ändå så klok. Ned med fettet, upp med proteinet och så beskrivs kolhydrater som ”regulatorn”. Frukostar på 260 kcal och förslag till motion. Menar inte det är klokt rakt av men många back to basics fact. 

Den har en del goda recept. Ett bröd som min faster ofta bakar ur den här boken, det är nog tack vare det receptet som boken får stå kvar i köket rent krasst, är Cranks. Och de är så goda! Och lätta.

Cranks är ursprungligen ett bageri och restaurang som startade 1961 på Carnaby Street i London med filosofin ”Nature knows best” har funnits länge i London och har en härlig hemsida. Bröden som kallas Cranks är en klassiker från förr. Frågan är om de görs nu längre. Well vi äter dem ofta här på landet!

Så de blir veckans fredagsgottis.

För 9 cranksbullar gör såhär:

Blanda lite ljummet vatten, ca 0,5 dl, med 25 g jäst.  Rör sen i 3 dl ljummet till. Sen ska man enligt receptet ha i 1 tsk socker. Må så vara då. Låt stå 10 minuter.

Blanda under tiden 5 dl grahamsmjöl och enligt receptet 2,5 dl vetemjöl. Här skulle jag ta dinkel eller något annat- kanske havremjöl. Tillsätt jästen med vattnet och blanda för hand tills du har en deg. Låt jäsa 15 minuter och stjälp sen upp på mjölat bakbord- diskbänk kanske! Arbeta sen ihop och rulla ut till en längd som delas till 9 bitar du sen rullar fint och lägger på plåt. Sätt nu på ugnen på 200 grader och låt bröden jäsa 40 minuter.

Sen skjuts in i ugnen 25-30 minuter.

Njut med smör som smälter..mmmm..



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

AGE och ALE, inlägget du inte egentligen vill läsa


Flera av er vet säkert vad AGE och ALE är. Ni andra levde lyckligt ovetande tills nu. Buhu.

AGE och ALE förstör min matglädje. Rejält. Jag vill inte få i mig det. Men många av mina favoriträtter innebär att jag får i mig båda.

Jag har förstås vetat länge om dessa två bovar och vad de gör och försöker undvika dem men..nja..går sådär va. Och nu skrev David, (som jag utbildat mig hos på PNC och snart ska läsa för igen) om det. In ma face kände jag. Så jag ska skrämma mig själv lite. Och er. Det är ändå snart Halloween.

Det är intet nytt under solen- redan för ungefär hundra år sen upptäckte den franska biokemisten Maillard att när mat hettades upp så bildades icke-enzymatiska kemiska föreningar. Dessa kopplade han tidigt till hälsoproblem bland annat eftersom AGE och ALE kan ackumuleras permanent i kroppen.

Näringsämnen ändrar form och beteende när man tillagar dem. Det kan även bildas nya ämnen. AGE och ALE står för advanced glycation/lipoxation end products och AGE bildas när man hettar upp och processar kolhydrater och protein. Speciellt socker reagerar på detta. ALE är när fett och protein reagerar. Den goda krispiga ytan på saker och ting är ofta AGE eller ALE. Too bad.

Förenklat kan man säga att allteftersom antioxidanterna förstörs i och med att näringsämnen värms upp, ökar bildningen av AGE och ALE. 

David hänvisade till den här studien och det vi kan ta med oss därifrån är att det finns ett paradigmskifte i att minska AGE i ett terapeutiskt syfte. Minskad risk för inflammationer, kärlhälsa samt oxidativ stress är att vinna genom att minska intaget av AGE.  Inte fy skam för alla som vill förbättra sin hälsa. Det har även kopplats till problemet med ”läckande tarm” och de som tex uteslutit gluten eller laktos och mått bättre kan alltså ha gjort det för att de minskat mängden AGE de utsätts för snarare än just själva glutenet eller laktoset.

Såhär skriver Läkartidningen i den artikel jag hämtat information från:

”Förhöjda nivåer av olika AGE/ALE-substanser i kroppen iakttas vid så gott som alla kroniska sjukdomstillstånd: från allergi och alzheimer till diverse urogenitala sjukdomstillstånd och ögonsjukdomar (Fakta 1) [11]. Associering med intag av mejeriprodukter har rapporterats vid sjukdomar som allergi, vissa cancerformer som bröst-, ovarial-, prostata- och testiscancer, hjärt-kärlsjukdom och neurodegenerativa sjukdomar som Parkinsons sjukdom.”


Såatte… Något att undvika alltså. Hur gör man det? Slutar ge barnen dålig välling är ett steg. Jag lånade den här bilden från artikeln jag citerat ovan för att få en överskådlig bild:

Inte så roligt eller hur. Mycket gott som fanns med på den listan tycker jag iallafall. Och det är faktiskt så att veganer- naturligtvis om man tittar på ovan- uppvisar lägre nivåer av AGE/ALE än köttätare eller lakto- ovovegetarianer som enligt Läkartidningen kan ha högst nivåer eftersom de ofta ökar intaget av mejeriprodukter.

Mina fem tips för att minska AGE/ALE är:

1 Koka istället för att steka där det går

2 Ät mycket råkost och grönsaker och frukt så nära sin naturliga form det går

3 Minska på köttet – förstås! Doh!

4 Undvik alla produkter med mjölkpulver så slipper du ofta andra tillsatser också.

5 Dra ned på sockret.

Vill du läsa artikeln i Läkartidningen hittar du den här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*