Blogg

Mat för löpare- topplistan


Några av mina löparvänner kommer hävda pizza så ok då- en riktigt slabbig pizza då och då ÄR ju så GOTT och alla älskar den här studien som pekade på att det gick lika bra med snabbmat som ..ja socker! efter träningen för återhämtning på kort sikt. Ja det är väl klart att det går lika bra med donken som med söta proteinbars och sportdryck om man inte tittar i långa loppet. Makronutrienter i olika form bara.

Men jag tror att vi är fler som är intresserade av mat som stöttar vår nedbrytande träning långsiktigt. För träning är ju det, nedbrytande. Det orsakar oxidativ stress i kroppen, som den sen återhämtar sig och stärker sig emot men det kan ju då vara bra att äta mat som stöttar hälsan och inte spär på stressen. Här går många bet och orsak-verkan är inte supertydlig. Man dras med snuva och blir aldrig riktigt i den toppform man vill. Man känner sig seg och magen trilskas.

Jag säger inte att maten gör all skillnad, inte att att byta ut pizza och pasta mot morötter kommer lösa allt. Men maten är en komponent i att må bra och lyckas behålla hälsan i en satsning. Och speciellt om man slarvar med andra komponenter- som sömn och stress, så blir kosten än viktigare.

Vad ska man äta då? Ja på min favoritpod alla kategorier så pratade Tawnee och Lucho om detta. Tawnee kom med en bra lista som jag gärna vill utöka och kommentera.

1) Sötpotatis- bra kolhydratkälla inför och efter pass och lopp

2) Avokado- bra fetter, gott enkelt!

3) Ägg- ja vad ska man säga. Världens mest kompletta livsmedel.

4) Kokosolja- bra energi för fettdrivenhet inför och under pass

5) Gröna grönsaker som spenat, grönkål

6) Broccoli, blomkål, vitkål, rödkål

7) Ingefära och gurkmeja- mot inflammation

8) Lax- vildfångad, eller annan fet fisk

9) Surkål- för probiotikan

10) Råa nötter – rostas dem förstörs de känsliga fetterna

Jag skulle vilja lägga till tre saker:

11) Pumpakärnor- rika på magnesium

12) Havregryn – också ett superlivsmedel med snälla beta-glukaner som är finfint för magen

13) Dadlar. Färska. Så enkla och så goda att ha med på långpass.

14) Bär från vår natur: Plocka blåbär, lingon, röda och svarta vinbär och annat och ät!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Malin- jag med!
Erik- tack! Och lycka till med marasatsningen!
Tess- bra där :). Ja vi får se vad vi blandar men juice/saft/salt/honung kommer nog ingå- googla så hittar du lite recept att testa. Det beror ju lite på hur söt man vill ha och hur mkt salt! Lycka till!


Ann-Sofie Forsmark

Caroline – tack! jag äter det som det är, en klunk i kaffet oftast eller i energibars och sånt!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Rainbows and unicorns


Höra bebisen jollra när hon vaknar, efter att ha sovit hela natten.

Första klunken kaffe.

Varma kommentarer på ett blogginägg.

Två perfekt kokade ägg.

Hittar saker gömda i en ”koja”.

Ser fram emot Chess på Globen på fredag.

Alla närmaste mår bra och är friska.

..utom jag som är snorig.

Det finns alltid saker att glädjas åt även när livet inte är regnbågar och enhörningar.

Foto: http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/keep-calm-and-love-rainbows-unicorns-and-glitter/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Den där inre rösten #Måndagspeppen


Jag har inget problem med sociala medier men eftersom man inte är mer än människa så är det klart att man påverkas av det man ser och läser. Och det går att se hur mycket som helst och läsa lika mycket. Så man får välja vad man matar sig med.

Och det gäller inte bara sociala medier, vi lever i en kommersiell värld och våra verkliga behov är ju inte alls samma som de begär-behov som försäljare vill att vi ska uppleva.

Jag är väldigt sällan i klädaffärer men åh vad gärna jag kände att jag behövde ändra hela vårgarderoben när jag råkade gå in på en sån affär häromdagen. Jag känner att mitt hem är otrendigt och att jag blir sugen på massa krämer och jox till badrumsskåpet när jag någongång läser en damtidning.

Inget av detta känner jag när jag bara är hemma. När jag är i naturen. När jag umgås med mina barn eller mina vänner. När jag springer. När jag yogar.

När jag funderar över vad mina värderingar är.

Eller som nu under påskhelgen när jag varit långt ifrån affärer helt och hållet och inte följt sociala medier lika frekvent.

Och då menar jag inte att jag inte vill klä mig fint ibland och skaffa nya saker. Men jag skulle vilja låta längtan, vilja och behov komma inifrån.

När jag lyssnar inåt:

Duger jag som jag är

Vill jag springa, men måste inte.

Struntar jag i vad andra presterar, men gläds med de jag bryr mig om.

Har jag det jag behöver.

Är det mysigt och personligt hemma.

Fokuserar jag på att göra det bra där jag är.

När jag lyssnar inåt har jag de flesta saker jag behöver. Då är det annat jag vill ägna tiden åt.


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Mika , Janna- tackar!


Ann-Sofie Forsmark

Maja- skönt att vi är fler- och tack!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lyssningstips under påskhelgen


Jag lyssnar på podcasts när jag springer och det är nästan så jag längtar ut mest för att få tassa omkring och lyssna ibland!

Senast har jag lyssnat på Blossoms senaste avsnitt med min rygg-guru David Felhendler.

Dessutom har jag lyssnat på Ankis och Jills Mat & Marginaler som jag också varmt kan rekommendera att lyssna på. För en ekonom som brinner för miljö och dessutom är kostnörd så är den podden mumma för mig!

Ta med lurarna ut på en promenad eller löptur och lyssna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – hemlagat påskgottis


Så med anledning av mitt inlägg igår kommer här tips på hemsnickrat påskgottis man kan göra tillsammans med vänner, barn och eller familj. Eller själv. Eller göra en annan gång.

Jag länkar rakt av till Buffés onlineversion på sidan 15 där jag hittade snickerskaka som såg väldigt god ut och ”påskiga limeägg” som jag definitivt kommer göra en variant på som långpasskäk!

Här hittar du den tidningen som jag för övrigt tycker är riktigt bra så bläddra på! Och det vore ju smart och miljövänligt att få den digitalt istället för på papper rakt av!

Glad långfredag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Veckan 5- lista 5 bra köp


Jo jag har shoppat lite den här veckan. Bra grejer.

1) Nya Skoras. Jag köper mina från Good Karma Company i Danmark. De finns i Sverige men jag gillar såna här små återförsäljare och dessutom är Jacob som driver sajten ultralöpare så det blir ett personligt bemötande.  De har lite andra roliga märken också. Värt en kik!

Det är mitt andra par av Tempo- deras helt nya lite mer dämpade sko. Men som jag och flera märkt, den ”låter foten vara” och är fantastisk på. Än så länge har den klarat den terräng jag utsatt den för också. Jag tänkte ha ett par för att skita ned i lera och terräng och ett par för lite finare dagar, till exempel när jag löpcoachar. Ja lite onödigt kanske men.. det här blir min jobbsko! 🙂

2) En mjuk sömlös bh. ÄNTLIGEN! Saker händer när man slutar amma. Speciellt andra gången tydligen. Jag tillhör kategorin som tycker boobsen gärna får försvinna helt när de inte behövs som matfabrik längre. Från 85D kan jag nu klara mig med en tunn topp, eller bohem som jag är helst ingen alls. Älskar Abecitas ”Lilla undret” och kan varmt rekommendera den till andra ”plankor”. Detta gör att den fina Sportbh från BOOB  som möjliggör amning smidigt jag fått går vidare till någon som behöver den.

3) Skaloverall till Lillspark. Jag letade på Blocket och hittade en skaloverall från Minymo så nu kan hon få sitta ute på ett sittunderlag och njuta av våren. Plagg som möjliggör saker- det är verkligen bra plagg! Den här andas och är regnsäker och lätt att vika upp, väldigt mjuk och följsam och ganska spräcklig så hon syns bra om hon mot all förmodan skulle ta sig iväg. Tids nog gör hon ju det…

4) Glasburkar. På Granit- älsk på den affären, köpte jag fyra stycken för 99 kr. Perfekta för bebisens mat. Har redan flera stycken och försöker undvika att använda plast så mycket det går.

5) På samma affär hittade jag en ”hängmobil” med klämmor på som jag hängt på väggen hemma. Där kan vi ha lite utställning av aktuella teckningar och kort istället för att de bara ligger i högar eller sitter ovanpå varandra på kylen tills magneten ger upp. (Någon som känner igen?).



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*