Blogg

Min julklapp till DIG


Hej!

Jag har två anledningar att skriva detta.

1) Jag vill ge dig en utmaning och jag vill ge dig en helt enorm känsla av ”jag klarade det”. Jag vill att du ska få uppleva den magi som massor av människor fick uppleva 16 juni förra året. Hur det är att gå från att kunna jogga kanske en mil till att fixa 5,3 mil över både asfalt och terräng. Hur det är att stärka sig själv samtidigt som du är med och gör skillnad, på riktigt, för fattiga människor i Bangladesh som vi väljer att stötta i år.

2) Vi behöver tydligen förtydliga att Tjejmarathon är för ALLA -dam och herr. Trots att vi varit med i P4, P1, Runners World, Fitness Mag (senaste numret som ni ser nedan) och flera andra ställen så har några missat vad loppet handlar om. Att det är årets GODaste lopp och självklart är för alla!

Namnet syftar till att ifrågasätta alla de tjejlopp som konsekvent är kortare och eller lättare än den ”vanliga” distanserna. När vi VET att det är just längre distanser som tar fram den kvinnliga styrkan. Förra året var loppet bara för tjejer för att vi skulle röra om i grytan och vara unika genom att starta världens första ultralopp bara för tjejer. Men att starta ett till tjejlopp var aldrig vårt syfte. Så i år- och framöver- så är Tjejmarathon för alla- killar som tjejer. Gubbar som gummor.

Förra året bröt ingen. Det blir intressant att se om det håller nu när det blir även grabbar som springer! 🙂

Nu sitter många av er och tänker att det är för långt. Men då ska ni veta att flera av tjejerna som sprang, gick och klättrade (!!) de 5,3 milen förra året i juni vid den här tiden inte hade sprunigt längre än en mil. Vi stöttade med träningsprogram och successivt upplägg fram till själva loppet och som sagt- alla klarade det. Vetskapen av att springa för ett högre syfte gjorde förstås sitt till också.

I år laddar vi upp med ett grymt gäng huvudpartners. Vad sägs om jogg.se, enervit och Runners’ Store bland annat.

Så – välkommen ALLA att vara med på årets GODaste utmaning!  Anmälan öppnar 1 jan 2013. GÖRT!

20121225-110504.jpg Fitness Mag senaste numret

20121225-110533.jpg Runners World oktobernumret



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Mina 5 bästa jultips


1) Ut med dig! Ut med allihop. Ut i snön. Skitsamma vad ni gör. Skaffa rosiga kinder. Hjälp någon äldre att skotta. Dra pulka. Spräck skidbrallorna när du försöker åka med knäna på varsin stjärtlapp (vem? jag?) utför backen.

2) Viktor Rydbergs ”Tomten”. Den hade primetime på julafton förut men nu sänds den 14.55 på juldagen. Inte jul utan den för mig. I denna hysteriska tredimensionella skrattkrystade (såg just Så ska det låta) reklamtvvärld är det ren och skär harmoni med det svartvita lugna.

3) Knäck. Så rätt. Så gott. Med 15% grädde lite nyttigare. Inte att det spelar någon större roll i det stora hela men jag äter ooofffaaaantliga mängder knäck under jul. Kasta inte mat. Gör något av resterna. 1 miljard svälter. Laga och ät med måtta. Njutning är inte kvantitet- det är kvalitet.

4) Vit jul. Ingen berusning om barn är med. Om det känns som en uppoffring- sök hjälp för böfvelen! Du är inte ensam förmodligen. Du läser inte det här förmodligen. Jag har aldrig varit onykter på jul. Aldrig ens druckit alkohol tror jag. Julmust FTW!

5) Tacka varandra ordentligt. Var tacksam. Ge till de som har det sämre. På julafton samlas hemlösa och fattiga på flera ställen i Sverige. Många föräldrar vill inget hellre än att ge sina barn en dignande jul, men kan inte. Många lever gömda. Min hjälte var volontär förra året på Stadsmissionen. Gripande! Googla på området där du bor och se vad du kan göra. Vår simhall här där jag bor öppnar dörrarna för hemlösa på förmiddagen. Jag ska lämna en påse med kläder som strumpor och en hudkräm där imorgon till de kvinnor som kommer dit. Det är så lätt att göra något och gör många något blir det mycket!

Jag avslutar den här veckan med en härlig kort löprunda på ömma vader. Den här veckan går till historien som en av de bästra träningsveckor jag haft under 2012. Starkare, snabbare.

6 x 1000 m intervaller måndag. Morgonjogg tisdag. Lätt distans (var hjälptränare) onsdag. Vila torsdag. 25 km morgonlöp fredag. 8 backintervaller lördag plus styrka. Formtest på 5 km idag. Och ledighet betyder träningsläger. Imorgon njuter jag av julaftonsjogg, mys med Lillan. Tid med familjen. Vi hörs igen den 25e.

Tack för att du läser. Jag önskar dig och de dina en riktigt fin jul!

20121223-214848.jpg

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

När livet ger dig citroner…#löpning i snömodd


gör lemonad.

Eller- när det bara vräker ned och det liksom inte går att få fäste- se möjligheten att träna upp vrister och jobba med löpsteget.

I den här halkiga sörjan så går det inte att fuska med steget. Jag må inte kunna hålla den fart jag skulle vilja men jäklar i min låda vad jag får jobba med styrka runt anklar och uppåt vaderna. Det sliriga underlaget kräver verkligen fokus på korta steg och det ojämna underlaget stärker alla småmuskler runt anklarna.

Isättningen av fötterna är, om man vanligtvis springer på den asfalt som gömmer sig under sörjan av snö, rätt monoton. Nu blir det rena discot och man får jobba som attan för att få till ett bra löpsteg. Grym träning. Tänker jag istället för att svära när det är två steg fram, ett glid åt sidan och bakåt…

Men dag var det extra kämpigt då passet som var planerat var backintervaller. Hade noll grepp och låren började sura mjölksyra fort som attan.

1,5 km uppvärmning och sen 8 stycken 250 meters backe med nedjogg.

Styrka efter: Mina special utfallssteg med hopp och vrid. Armhävningar. Svingar. Rodd.

Bål tar jag imorgon.

Har väldigt svårt att inse att jag är ledig. Jag har så mycket roligt att ta tag i. Uppåt framåt är min harmoni men samtidigt är det helt underbart att vara i fas. Ledig med Lillan, Hjälten och familjen. Och jag vet att man ska vila då och då. Så jag tvångsvilar från jobb, Tjejmaran, egen firma i 4 dagar. Det får räcka!

Nu ska jag slå in några få, vettiga paket framför Downton Abbey- den enda serien jag följer för övrigt.

Och vill ni ha ett hälsotips i jul? Låt bli spriten. Låt bli alkoholen. I största allmänhet strunta i alla traditionella måsten och utan att bli för präktig- låt julen vara stressfri vila, njutning, eftertänksamhet och FRISK LUFT OCH GEMENSKAP!

20121222-214144.jpg

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Don’t knock it ’til u tried it- GRÖNKÅLSCHIPS


Grönkål är i säsong och ett kilo kostar ca 20 kr. Full med vitaminer – speciellt rik på antioxidanter som annars det svenska klassiska julbordet är lite bristfälligt med.
Jag gjorde grönkålschips igår. Bröt av de grövsta bitarna, lade på en plåt, lite olivolja och flingsalt över. 200 grader till de såg knapriga ut! Och det var galet gott!
Hade planerat att göra grönkålspaj men risken är att det inte blir något över!
Testa!

20121222-105934.jpg

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tricket är att göra det med GLÄDJE! #ultraträning


20121221-125504.jpg

På Twitter så brukar jag ”hashtagga” såna här pass med #pannben men så tänkte jag där jag tuffade fram med lappvantarna singlandes runtom mig att pannben för mig- det skulle vara att passa en tid på ett fullt gym för att köra ett pass inomhus en varm lokal med stänger och sattyg och spotlights och speglar och guvetallt.

Att gå upp 05.15 för att smyga iväg och knacka dagen på axeln, jogga förbi Pampas, runt Kungsholmen, över Västerbron, Södermälarstrand, Slussen, Gamla Stan, Grand Hotel, Strandvägen, Narvavägen..eh..vilse ett tag men sen Odengatan och avsluta med en god kaffe vid Fridhemsplan- DET är inget pannben för mig. Det är ren och skär njutning. Hinna höra hela P1 morgon. Känna kroppens kraft (en kopp kaffe BCAA och lite kokosolja i magen innan bara).

Jag försöker köra de här passen på puls. Jag har väldigt låg puls som jag skrivit om förut sk ”bradycardi” med en vilopuls på ca 37 slag och när jag sitter under dagen ligger pulsen runt 50 slag. När jag springer långpass ligger min puls på ca 120-130. Efter ett tag sker något som kan kallas pulsglidning eller pulsförskjutning då pulsen succesivt ökar för samma belastning. Men jag vet att ligger jag under 140 i puls så ”håller” jag. Det var hela målet idag alltså. Jag startade klockan 06.00 och var klar vid 09.00 efter några stopp. Hade lätt kunnat fortsätta om jag bara ätit något men det var inte det jag testade idag. Det var hur det funkade att inte äta kolhydrater kvällen innan och inget före och under förutom vatten och salter.

Så till alla de som ba ” åh starkt” ” grymt” ”respekt”. Alltså ni förstår, jag skulle aldrig göra detta om jag inte njöt av det. Ok efter 22 km så var det en rätt hålig känsla i magen men energin var bra och jag njöt verkligen av att snurra runt inne i Tokholm med lätta fötter.

Jag lyssnade på en Jillian Michaels pod medan jag sprang och hon pratade om hur man skulle hålla igång under jul och nyår. Jag fascinerades av att det var ett sånt plågsamt måste över träningen. Aldrig pratar hon om glädjen i att röra på sig. Lyfta tungt. Bli starkare. Hon pratar bara om hur man ska tvinga sig själv att göra de här snabba enkla lösningarna för att sätta ett ”check” i träningsboxen och ”check” på brända kalorier. För målet är att få sin drömkropp. Till slut nästan skrek hon ” you just gotta do it. Get in the car- go to the gym”. Pratade också om att förstöra mat så den inte gick att äta så man inte skulle äta mer. Blev lite illa berörd.

Fine by me att tvinga sig ibland! Men jag tror att det är så mycket lättare att göra saker av glädje. Många vill vilja. De läser om idrottsliga stordåd och tänker att ”åh det där vill jag med” men vill egentligen inte genomföra träningen som krävs. De tycker inte det är roligt att tex springa egentligen utan vill vilja njuta av att springa. Då måste man nog göra jobbet med att koppla medlen till målet och medlen ska helst kännas attraktiva de med! Till exempel: Mitt mål är TEC. 16 mil. Det innebär en del tuffa pass både fysiskt och mentalt men det mesta i träningen är faktiskt något jag genuint vill och njuter av.

Nu ska jag göra något mer jag vill och njuter av: Hämta min lilla Tigerfis, handla mat (vi gör DET till en utflykt), göra snögubbe, rocky road, knäck och mysa.

Hoppas du har en fin fredag planerad!

20121221-125518.jpg
Helullsfodrade Rieker-kängor. Julklapp till mig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Långpass före frukost?


När man tränar för ett 16 mils lopp så kommer det att springas under vargtimmarna. Under natten. Och man kommer vara trött och låg på energi. Även om man äter mycket så går man på underskott eftersom man- väldigt generellt sett- bränner ca 700 kcal i timmen när man springer.

Kroppen tar upp runt 60-70 g kolhydrater i timmen och det krävs inte så mycket matematik att räkna ut att man inte kommer ha tillräckligt med kolhydrater efter några timmar. Kroppen behöver bränna fett och vara bra på det.

Jag tror stenhårt på devisen ”train low, compete high”. Som jag gärna vill skriva mer om men jag använder det enkelt så att jag inte äter kolhydrater inför lågintensiv träning men ska jag träna styrka eller intervaller så äter jag kolhydrater innan träningen.

Att träna före frukost och bara dricka kaffe, ta lite protein och lite kokosfett som innehåller medellånga fettsyror och enligt utsago kan tas upp ur matsäcken mycket snabbare än vanligt fett, gör att kroppen måste gå på fettet mycket snabbare då både lever och muskelglykogen är lågt. Leangains har kollat lite studier på detta och förklarar det bra.

Jag är inte vass på detta. Inte van. Tycker det är svajnigt jobbigt. Har inga problem att äta lite kolhydrater och springa senare på dagen men morgonen är tung.

Nu ska jag göra det ännu värre. Eller hur man ser på det. Mer utmanande! För att efterlikna TEC lite mer så tänker jag gå upp tidigt. Klä på mig. Springa flera mil med bara fett och protein som energikälla. (Protein är en usel energikälla f ö men minskar nedbrytningen av musklerna). Till middag vågar jag knappt berätta vad jag ätit idag men imorgon bitti blir det just kaffe, cocosolja och med på färden vatten och Resorb och salta jordnötter.

Så får vi se hur det går. Nu fick jag just veta att det sällskap jag tänkte ha 06.30 efter ca en mil inte kan vara med så jag kan kanske sova en liten stund till men springas ska det alltså. Tidigt.

Är du ute och morgonjoggar imorgon i stan? Hör av dig!

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*