Min kostfilosofi och 2 snabba veggoluncher


Jag var vegetarian i flera år. Inte längre men fortfarande så äter jag sällan rött kött och helst inte alls gris. Har att göra med varför jag blev vegetarian från början:

Hyrde ett rum hos en dam i England- Cornwall, under en språkresa och där bjöds man på vidriga ”pork steaks” som simmade i sås som i sin tur simmade i lite diskmedel eftersom många i både England och Australien (rent anekdotbaserade erfarenheter) ofta diskar av-men inte sköljer tallrikarna.

Huva!

Sen var jag vegan ett tag i Australien och med ekologiskt närodlad mat runt hörnet i en by som osade hög medvetenhet om sunt leverne och ätande så var det lätt!

Men jag tror inte på förbud och absolutism (utom våld och droger som jag skrivit tidigare). Så varje gång jag frestas att ”hoppa på” någon ny kostlogik: till exempel Paleo som jag ändå sympatiserar med i stort så känner jag att nä! Vet du vad, jag är 33 år och vuxen nog att göra kloka matval utan att behöva stoppa in mig själv i ett fack. Jag klarar av att äta mig igenom livet, runt träning och vid sociala event där jag själv inte styr utan att behöva tala om att jag minsann är ”paleo” eller ”GI” eller ”LCHQ”. Jag behöver inte ha en matidentitet för att ha en hög medvetenhet om vad jag äter.

Har man en allergi är det förstås annorlunda.

Min dotter är 3,5 år och äter gröt till frukost. Hon gillar grönsaker och äter det mesta jag äter helt enkelt för att jag alltid gjort så tror jag. Hon har vant sig och det är helt ok att hon inte gillar allt- tex lagade morötter och broccoli men äter dem råa.

Hon får inte äta godis men gärna en bulle bakad med smör och torkad frukt och nötter. Glass förstås! Vi äter ekologiskt så gott det går och mycket fisk. Lite svårt med bönor och linser men fasters linssoppa älskar hon. Av mig får hon endast i nödfall Risifrutti och fruktyoughurt, kex och saft. Att ursäkta att ge sitt barn dålig mat för att man inte har tid. Njäej, tror inte på det.

Vi äter inget halvfabrikat förutom blodpudding och korv då och då (med hög kötthalt). Jag försöker köpa ekologiskt så mycket jag kan och välja närproducerat och i säsong även om det känns svårt runt grönsaker ibland som jag är storkonsument av. Inget margarin, magra mejeriprodukter utan tillsatser till mig, fetare till Lillan. Slänger aldrig mat utan äter rester flera dagar i veckan för att ”rensa”. Har ingen micro men micrar min lunch på jobbet.

Jag avskyr disk. Jag tycker det är roligt att laga mat. Men tycker inte om att det tar tid. Speciellt inte på helgen. Gillar snabba lösningar och igår och idag har jag gjort två sallader, till vilka jag äter en stor knäckemacka med ost eller avokado.

Den första är helt enkelt wokad rödkål med lite rödlök. Smula ned fetaost och kanske lite valnötter. Krydda med sånt du tycker om Häll upp i en skål. Vänd ned bladspenat och lite edamamebönor och jag äter oftast keso till ALLT!

Igår hade jag lite kycklingfilé kvar som jag fräste- inte vego alltså men går utan kycklingen. I med lök, broccoli, sugarsnap (som jag sällan köper då de kommer så himla långt ifrån), kikärtor och sen edamamebönor.

Till det hade jag en dressing med olivolja, äppelcidervinäger, salladskrydda och två matskedar pesto. Och keso. Älskar keso.

Lillan fick idag stekta ekologiska ägg med råris, creme fraice riven morot och tomat.

Och nu ska vi åka iväg så hon får fika semla! Ha en fin lördag!

20130202-122514.jpg
20130202-122525.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Löpningens dag


Ingmarie är förstås inblandad i det här och jag kan som vanligt inte vara med! bah! Och sen är jag att tipsa om det också!

Men imorgon lördag är det Löpningens dag Och även om du inte kan ta dig till Löplabbet Skrapan så kan du väl fira vår underbara sport med några löpsteg.

Även om jag kanske inte tränar imorgon så blir det oftast lite spring efter Lilltroll.

Nu ska jag återgå till min klassiska fredagskväll: Grönt te, naturgodis (lika onyttigt som vanligt godis oftast), popcorn, pussar och Skavlan!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hälsan framför allt


Nej det blev inga sex mil idag. Inga sju mil heller och den bortskämda snorungen i mig är helt vansinnig. Fasen vad jag får pussla och greja för att få till tiden för de här passen. Jobba kvällar, ha gått ned i tid. Det är liksom känslan av ”nu eller aldrig” för nästa vecka hinner jag inte, och på helgerna går inte om min dotter är hos mig och jag vill inte heller lämna bort.

Nej det är mitt 80% jobb som möjliggör detta men det gick inte idag!

Jag lät mig för det första sova tills jag vaknade så klockan blev hela 07.00 innan jag gick upp. Vilopulsen var som vanligt runt 38 slag och höll sig låg när jag kollade igen efter en halvtimme- ca 48 slag.

En kaffe. 4 BCAA och ett ägg i magen.

Jag packade löparsäcken med vatten, nötter, torkad frukt BCAA och några Perpeteum Solids mest för att få slut på dem- de fastnar i tänderna!

Hade inte riktigt det där suget jag brukar ha. Kände ingen längtan. Såg inte dagen framför mig som jag brukar. Var osäker på om jag skulle springa norr eller söderut.

Stack ut i det här vidriga vinterunderlaget som blir när det varit varmt och sen kallt igen. Kikade på pulsen. Den låg på 85% av max. Fast jag joggade långsamt. Stannade. Den gick ned helt ok. Joggade igen. Den for upp. 165 i puls för mig är den puls jag har när jag kör hård intervallträning. Stannade igen. Den gick ned. Och så fort jag började jogga rusade den upp.

Då gick jag hem. Jag må ha det pussligt att få till det här nyckelpasset igen snart men med något som lurar i kroppen tränar jag inte. Hälsan framför allt. Arg som ett bi- kroppen är otroligt laddad för träning men det vore ju underligt om jag klarade mig helt från alla dagisbakterier Lillan släpar hem.

Jag är dessutom utan halsmandlar vilket gör att när något fäster på mig så är det ofta redan nere i bronkerna. Ja ni hör. Det var solklart!

Så fick lite tid över att…ja jobba! Kanske beta av lite saker som gör att jag kan ta mig mer tid nästa vecka att genomföra det här mördarpasset som för mig är lika underbart som en hel spadag. 

Lyssna på kroppen. Använd pulsen som ett verktyg. Ha en fin fredag!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Att spränga gränser, men veta om dem


2013 är nästan fullt. Förstår ni? Så galet! Och då har jag ändå övat en hel höst på att säga NEJ. Avsagt mig instruerande. Gått ned i tid.

Tycker att jag rensat framåt men banne mig alltså 2013 känns smullfockat i kalendern! Fullt med äventyr, resor, fantastiska träningsevent.

2013 handlar om att spränga gränser för mig. Springa 16 mil. Köra en halvIM någonstans, helst en IM. Känns inte så farligt jämfört med att springa 100 miles. Lite rumpskav. Springa fortare än jag någonsin gjort. Jobba med drömjobbet. Våga älska igen -jo precis så melodramatiskt som det låter! :). Vurpa med cykeln är bara hälften så läskigt som att såras, börja om, och våga släppa in någon igen.

Men nu glider jag från ämnet!

Torsdag! Varit hos naprapatHeidi på Access Rehab. Hon är fantastisk och jag fick beröm för min nu mycket bättre bröstrygg.

Jag har träffat min adept hos Mentor Börjat forma en plan hur jag ska hjälpa henne under ett år. Helt klart något av det vktigaste jag gör under 2013.

När jag kommer hem ska jag inse mina begränsingar och inte anmäla mig till hela Engelbrektsloppet (6 mil) utan halva.

Inte för att 6 mil är långt men för att hinna med att vila lite den helgen också. Dessutom har jag som längst åkt 20 km skidor på två år.

Sen ska jag fundera på om jag ska spränga gränserna inom en ny disciplin som jag inte är jätteförtjust i men liksom vill klara av. Vill börja gilla. Tror jag gillar: Cykling. Och. Vätternrundan.

ag älskar ju triathlon och cykel är ju liksom rätt centralt i det….Själva navet…..

Jag ska också verkligen känna efter om jag är helt kry. Folk faller som plockepinn i förkylning runt mig och jag har vilat i två dagar på grund av snuvkänningar. Att springa sju timmar imorgon kräver att jag är på topp. Självklart är jag på topp. Alltid! Men frågan är om det är Hagatippen eller Mt Everest liksom. Ni fattar.

20130131-174217.jpg På jobbet


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

10 goda vanor på 100 dagar – god vana nummer #4


Hoppas ni hängt med!

1)Vi har börjat lägga oss tidigare. (ehum- ett stort FAIL från min sida senaste veckan)

2)Vi rör på oss utomhus när det är ljust!

3) Vi vet vad vi äter! Som förra fredagen till exempel. Självklart ska Lillan få fredagsgottis. Men då bakade vi bullar! Inget lösgodis. Ingen quickfix. Underbart goda bullar på smör och bra mjöl med riktigt socker.

Den fjärde goda vanan är så enkel så det är löjligt:

In på apoteket. Köp en tungskrapa. Och skrapa varje morgon det första du gör. Du ska skrapa så långt bak på tungan så du nästan får lite kväljningar.

Och du kommer förstå på en gång varför du ska göra detta.

Under natten så bildas en beläggning på tungan och skrapar man inte bort den och spottar ut så..ja sväljer man den.

Det här med att skrapa tungan på morgonen är en ayurvedisk ”ide” som jag tror helstarkt på. Man får i sig så mycket skräp ändå under dagen så att börja dagen med att svälja en beläggning på tungan..nja?

Enkelt va? Allt behöver inte vara jobbigt.

Vill du vara snäll mot magen kan du också koka vatten dagen innan, låta svalna i termos eller liknande och dricka rumstempererat på morgonen. Min dotter älskar kokt vatten så vi gör så båda två.

Se där, två goda vanor att starta dagen med!

 

En annan god vana att börja dagen med som är lite svårare att få till…

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träning mot ett mål


De flesta som tränar har ett mål. Ofta ett lopp.

Och de flesta som tränar mot ett mål har en plan. Den här planen måste man ofta jobba med. Revidera. Man blir förkyld, man skadar sig kanske, man hinner inte träna som man tänkt, något annat händer. Livet händer! Känns det igen? Det händer oss alla!

Det vanligaste är kanske att man anmäler sig till en utmaning i början på året och så börjar man leta ett träningsprogram från alla sajter som finns. Eller så gör man sin egen. Eller tar hjälp av någon man känner förtroende för. Man har sannolikt om man är aktiv på tex Twitter och Facebook en massa vänner som ger mer eller mindre efterfågade råd om hur man ska träna. Till syvende och sist så är det du som ska utföra träningen och den ska in i din vardag. Du är nyckeln till både uppgång och fall.

Det är väldigt vanligt att det vips är några veckor kvar och den planerade träningsmängden är inte uppfylld. Det drabbar en både fysiskt och mentalt- det känns inte bra helt enkelt.

Jag vet att jag skulle ha hybris om jag står på startlinjen till mitt första 16-mil lopp och känner att ”åh jag har tränat perfekt”. Så känns det sällan. Men genom att ta sig tid nu i början på året och verkligen planera in träningen och dess olika faser så har du betydligt större chans att få till både en känsla och en fysik som är redo för utmaningen du valt!

För de flesta är det just nu eller bör vara ”grundträningsperiod”. Det är långt till halvmaror, Stockholm Marathon, fjällmaror osv. Man har tid att träna på att träna. Tränar på att vänja kroppen vid belastningen. Notera att jag pratar om löpning här. Andra sporter har jag inte så bra koll på.

Jag tror att många slarvar med grundträningsfasen. Går på för hårt. Ökar distans och intensitet för fort. Jag tror inte att grundträning handlar om att harva runt i långsamt tempo men att inte springa hårdare än att kroppen lätt återhämtar sig. Ligament senor och skelett får under en bra grundträningsfas tid att vänja sig. Kanske har du nya skor och lite nytt löpsteg (ping mig själv här). ”Träna på att träna” är ett väldigt bra begrepp. Kroppen vänjs vid att springa, olika typer av pass så du sedan kan börja vrida på farten, intensiteten och forma träningen till ett spjut vars spets är du i din tänkta fart på ditt lopp. Man trattar ned helt enkelt.

Grundträningen är en stadig grund att falla tillbaka på, ett vapen att ha när det närmar sig säsong för alla lopp. Jag går inte in i detalj på exakt VAD grundträning är- det beror helt på hur du tränat innan och vad du tränat för. Kan rekommendera Mackans bok Löpträning mitt i livet som ger finfina verktyg för att planera sin träning!

Kompletterande träning till löpningen skulle jag rekommendera vara

* Löpskolning

* Styrketräning för hela kroppen men fokus på rygg, ben, bål (gärna på ett sätt där benen rör sig- ska skriva mer om det)

* Rörlighet – glöm inte bröstryggen

* och andning!

Ska försöka skriva mer om dessa områden då jag lägger mycket tid på att både läsa om och testa olika träningssätt själv. Jag har personligen känt en enorm skillnad i min löpning sen jag började tänka mer kreativt runt löpningen och se helheten i löpningen. Från vilan, till andning, till rörlighet, till styrka och ända ut i den där visualiseringen av att gå över mållinjen på sin måltid.

Jag är inte i grundfas nu. Jag är i nästa fas- den jag kallar ”kvalitetsfas”. Jag tror Mackan kallar den ”övergångsfas”. Säkert mer korrekt!

Alla är olika och det finns tusen åsikter om hur man ”ska” göra. Jag har varit tveksam och feg för att skriva vad jag tror på. Men det här är min lilla plats på nätet. Jag har ändå jobbat med att hjälpa folk nå sina mål i 13 år nu och både pluggat och testat en massa både på mig själv och de jag tränat. Och här väljer jag att dela löparkunskap, tankar, rörelseglädje och erfarenheter. Du är välkommen att läsa, fråga och ifrågasätta. Utbyte berikar. Smutskastning gör det inte.

Ha en fin onsdag- ni som följer #10 goda vanor på 100 dagar ska få världens enklaste tips senare ikväll!

20130130-145425.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in