Mitt bästa lyssnartips!


Att jag är på Island verkar inte intressera er läsare det minsta så jag ska inte dravla på om den 4-rätters middag vi avnjöt på konserthusets restaurang Kolabrautin igår. Men tro mig- maten är helt fantastiskt!

Skickar istället ett lyssnartips/ Enduranceplanet . Massa intressanta inspel om ultralöpning. Triathlon, kost. Ben Greenfield vet vad han snackar om.

Håll till godo! Nu ska vi u på en 30 mil rundtur!

20121013-073734.jpg
20121013-073742.jpg

Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna ännu smartare
  • 7 löparklockor i stort test
  • Bästa passen! Höstens grymmaste träningspass
  • Mikronutrienter? Viktigare än du tror
  • Spring för din knopp! Därför är löpning bra för din hälsa
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lunchlöpning i Reykjavik


Saknar ord lite. Så vackert. Dessutom sprang jag härligt snabbt. Min hjälte tog med mat från lunchen upp på rummet så jag hann springa och sen äta innan vi började igen.
Solen strålade och mina ben var pigga. Mötte en annan löpare som nog måste undrat vad det var för en glader som for fram. Frågade om vägen och sprang vidare. Hamnade i hamnområdet. Det luktade fisk. Vände. Såg hotellet igen. Sprang mot det distinkta konserthuset och förbi. Lade in två tusingar. Den sista gick på 4:23. Pigg som fasen.
Mötte samme löpare. Hej hej!
Härligt. Så härligt.

20121012-195418.jpg
20121012-200444.jpg
20121012-200504.jpg
20121012-200711.jpg
20121012-200728.jpg
20121012-200717.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Icebreaker på Island


Bästa Sara lämnade en påse med klädgodis hos mig när vi sprang sist. En påse full med provkläder från Icebreaker. Det var både cykeltröja, t-shirt, luvtröja och annat. Jag provade allt som ett barn på julafton och tre plagg passade som en smäck.
Alla plagg är i merinoull från New Zeeland och genom en kod på plagget kan man spåra dem tillbaka till den farm fåret kommer ifrån.
Jag tog med mig de plagg som passade hit till Island för jag vill hålla mig varm. Det blev de här:

20121011-180828.jpg
20121011-180840.jpg
20121011-180846.jpg

En superfin grön tunika, en t-shirt med liten ficka bak. Och en jätteskön sportbh.
Här hittar du Icebreaker. Säljs även på de flesta välsorterade sportbutiker.

Så nu är vi på Island och har som sig bör tvagats i Blå lagunen som trots en turistmagnet är helt fantastiskt!

Nu är vi på väg mot Reykjavik och här har nyligen Yoko Ono varit och firat John Lennons födelsedag och delat ut pris till Lady Gaga. Det missade vi! 🙂 ha en fin kväll!

20121011-181357.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Magiska backintervaller


20121011-105422.jpg

Jag tycker ju att man ska skapa magi i vardagen. Och med magi menar jag stunder då det kittlar lite i magen att leva. Tillfällen där man står utanför dagens schema.
Imorse vaknade jag tröttare än vanligt. Jag är slav under mina 7-8 timmar varje natt. Men när man har en liten en som vaknar och kommer över vid 4-snåret och då inatt inte ville somna om. Ja då är det inte mycket att göra åt.
Sen blev vi lite sena och jag hade inte packat men jo.
Jag tar mig tid till att springa. Så löser sig resten sen. Gör lite vardagsmagi.

Lämnade med klös i hjärtat Tigerprinsessan på dagis med löfte om en bok om valar från Island. Stack iväg runt Lötsjön med rejält koll på tempot. Uppvärmning! 6 tempo 1,5 km. Det var så fint med morgonljuset. Några minuter efter fotot är taget så bröt solen fram rakt i ögonen och ängen jag sprang på flödade av ljus.
Sen vek jag av mot min 300 m backe. Det är en väg som går runt – 300
m upp, ca 400 m ned och runt till ”start”. Trodde det skulle kännas tungt eftersom jag bara ätit lite yoghurt med müsli men det gick bra! 6 trippande starka vändor.
Och på något sätt hann jag tvätta, diska, packa, duscha och stretcha på 1 timme och är snart på väg mot Arlanda för avfärd till Island.
Det är vardagsmagi.

20121011-105430.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tryck "gilla"


Jag har funderat lite. Nä mycket förstås men på varför en del bara inte kan låta bli att trycka ned de som de går bra för. Jag har blivit rätt bra på att sålla och inse att avundsjuka ofta uttrycks i små gliringar och konverteras i sin praktiska form till missunnsamhet. För några år sen hade jag fått stå ut med massa sånt men nu har jag ju som sagt sållat och omger mig med människor som jag kan glädas med och inte säger ”vilken tur du haft” när man slitit arseletet av sig och det faktiskt betalar sig!

Men om man inte dragit det tio varv för sig själv och har en stålram av självkänsla så kanske man luras att tro att man gjort något fel när vissa verkar ha så svårt att unna en en komplimang, ett tack för en inbjudan, ett omnämnande. Ett ” grattis vad roligt för dig” ” bra jobbat”. Ett ”gilla” på Facebook när någon yttrar något glädjefyllt/ stolt/ kaxigt som man kanske själv egentligen velat göra. Det handlar inte om att man ska kommentera alla träningspass och bilder folk postar i diverse sociala medier utan att passa på att tala om att man faktiskt tycker något är bra. Uppmuntra det!
Än viktigare inom de områden där man kanske tänker att det där var väl inget. Fast det kanske var något stort för den personen.
Jag ser det mellan raderna lite här och var. När en del har en svacka själva är det så lätt att klanka ned på andra som det går bättre för just då. Ifrågasätta. Men det är just då man får som mest av att njuta av andras framgångar. Hylla dem för då kommer de dela dina framsteg.

MISSUNSAMHET. Så fult! Inte att förväxla med avundsjuka- den kan faktiskt konverteras till kraft att go get det man själv vill ha. Men det rätta är alltid att hylla andras framgångar.
Som en metafor tänkte jag på en grop.
När du är där nere och inte når upp kan du antingen be om hjälp att bli upplyft till de som är där uppe. Så kan ni sen glädjas tillsammans. Eller så kan du försöka dra ned dem i svackan och trampa på dem för att ta dig upp själv. Men då blir det ensamt däruppe.

Det kostar så lite. Det ger så mycket. Ge spontan enkel kort rak positiv feedback. Så ofta du kan. Ringar på vattnet ni vet. Starta en trend. Tryck ”gilla”.

20121010-180117.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning


För ett spännande projekt skulle jag idag fylla i hur en typisk träningsvecka ser ut. Väldigt svårt att svara på! Visst finns det ett grundtänk och en stomme men det blir ju lite som det blir.

Men den här veckan så ser då grundplanen ut såhär:

Måndag: Vila(löpning fre, lör och löpskolning och styrka söndag då passar det bra)

Tisdag: idag. Tänkte tusingar men behövde låta tankarna flyga så tänkte bara springa i tröskelfart de 8,5 km det är till dagis. Men det flöt inte på bra alls. Garminguden gömde sig så jag sprang på känsla och då går det alltid för fort i början. Sen kommer tre backar på väg till Sumpan och då föll farten och orken även om jag plockade upp den sen. Bra insats, men ojämt pass.

Onsdag: Nu är kläder och skor på jobbet så lika bra att springa dit igen då. Korta vägen- 6,5 km. Lugn morgonjogg utan kolhydrater för att testa det. Ja jag vet hur det kommer kännas. Uäk. Kaffe med cocosfett och ett ägg innan.  På kvällen har jag hämthjälp så ska försöka köra ett styrkepass eller något annat om jag hinner styra upp det. En del jobb att göra eftersom jag åker till Island torsdag lunch.

Torsdag: Lämna dagis, riva av ett så jobbigt pass jag kan på ca 45 minuter innan jag måste ta mig till transfern. Sen blir det stillasittande och middagar för så brukar det vara på konferenser.

Söndag: Har räknat ut att jag har förmiddagen innan transfern går att springa i Reykjavik. Långpass på Island. Hör ni hur fantastiskt det låter? Det allra tråkigaste är att jag inte kommer ha sällis av min Hjälte som ju läker ihop men jag ska ta mig ut en sväng iallafall. Ego ego. Egentid.

Sov gott i natt!

 

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in