Nicke gästbloggar: Energi och enerskit


Jag har ju planer på en serie om kost runt uthållighetsträning och den är på G men jag kom liksom av mig med allt lägenhetspysssel samt att det varit mycket på jobbet. Såna blogginlägg kastar man inte bara ihop på en kvart- vilket oftast är den tid jag har till att blogga varje dag! Eller tar mig kanske jag ska säga.

När Nicke åt sin umpteenth semla häromdagen undrade jag lite hur han tänkte runt kost- eftersom vi planerar mat och äter tillsammans vet jag att han är noga, speciellt efter allt han varit med om. Men ibland verkar det som det ballar ur totalt. (Va? Nä? Det händer aldrig oss andra va???? :)). Så jag bad honom förklara detta- och det blev ett blogginlägg! Passar bra att mitt stora hjärta får blogga på alla hjärtans dag. Jag tycker hans kosthållning är rätt sund ändå. Håller ni med?

Here goes Nicke:

Energi vs Enerskit

Men först lite annat

För det första: Min föreläsande fästmö för en löpskolningspass lördag 15 februari. För den som vill vara med finns även möjlighet att skänka pengar till MOD – Mer organdonations arbete. Du som skänker pengar hjälper MOD i vårt arbete för alla de som står på kö för ett nytt organ och ett längre liv. Ett stort stort TACK från mig och MOD till Träning och Mingel som anordnar detta.

För det andra: En kommentar till mitt förra inlägg. Jag älskar långpass. Så som jag förstått det är långpass alla duktiga löpares moder. Men som alla vet kan man ibland ha en lite ansträngd relation till sin mor… ja vet lite småtråkigt.

Energi vs Enerskit

Jag har ingen egentlig koll på alla olika dieter som finns. Men jag har bra koll på vad jag stoppar i mig och varför jag stoppar i mig just det. För mig är det viktigt. Jag har två fina flickor, jag går på flera olika mediciner som strular till mig, jag har en ny lever som jag vill behålla och jag ska snart bli pappa. Jag vill leva så länge som möjligt och jag är övertygad om att jag kan lyckas med detta med hjälp av min kost (och träning). Vad ni däremot kommer läsa nedan motsäger denna strävan efter att få leva ett långt liv. Eller så kanske det inte gör det, det får du skapa dig en alldeles egen uppfattning om kära läsare.

Jag sätter i alla fall i mig mat som inte är bra och som borde sänka min livslängd med några år. Men vad gott det är! Och vad glad man blir! Och om det är något man ska följa så tycker jag att det är att försöka fylla livet med sånt som gör en glad.

Därför har jag skapat mig en egen diet. Jag delar upp mitt årliga intag i energi och enerskit. Tyvärr föranleder ändelsen -skit att man tror att enerskit är dåligt. Detta är felaktigt. Det är endast dåligt i för stora mängder. Mellan tummen och valfritt finger får jag i mig 85-90% energi i veckan (utslaget på ett år typ). Resterande 10-15% är enerskit. Det är en bra ratio som jag rekommenderar till alla (OBS: jag har inga som helst studier och bevis på detta – jag kan inte rekommendera någon att följa min diet). Men vad består då dessa två olika begrepp av. Jo förstår ni, så här är det, låt farsan Baloo lära er:

Energi: Allt bra. Allt ekologiskt och närodlat. Och som jag tror, mindre och färre portioner rött kött. Finns inget mer att säga. Vill du ha råd kolla i kokboken ”Maten som skyddar mot cancer”, den är klockren.

Enerskit: Allt som är mindre bra men också jävligt gott. Min egna enerskitdel består till största del av vetemjölsbakverk. Ibland en coca-cola. Nåra bärs. Hamburgare av rött kött.

Ibland skiter det sig. Man blir sugen på nåt gott som inte går under rubriken energi. Istället för att börja knapra på en morot så bakar jag en rulltårta eller två som jag slår in i stanniol som en kebabrulle och äter till middag. I dessa tider blir det förstås mest semlor. Jag kan trycka en 3 st/dag. Detta är enerskit. Du glider ner på stan. Det börjar kurra i kistan. Du äter en hamburgare. Den är också enerskit. Polarna ringer, dom sitter på en trevlig irländsk pub. Du går dit och dricker en öl. En öl är aldrig enerskit. Om du dricker två öl, ja lilla vän – då dricker du enerskit. Fattaru?

Det viktiga med ditt intag av enerskit är att det aldrig får överstiga ditt veckovisa alternativt månatliga intag av energi. Dessutom måste intag av enerskit följas av aktivitet. Inte genast men absolut aldrig längre än en vecka efter. Detta betyder att du kan ha en enerskitvecka så länge den följs av en energivecka (begreppen Energi och Enerskit ska inte förväxlas med träning eller nåt annat. Träna ska du alltid göra. För mig brukar däremot Enerskit sammanfalla med viloveckor. En total Enerskitvecka resulterar alltså ofta i ingen träning). Och om du haft en ordentlig enerskitvecka kommer du inte vilja ha en till inom de närmsta 5-6 veckorna. Vilket gör att du för varje enerskitvecka får ut ca 6 energiveckor. Enkel matematik ger att detta resulterar i ca 10-15% enerskitintag/år. Det mina vänner ger att varje år blir ett energiår. Med råge. Räkna nu ut din kvot mellan energi och enerskit och följ denna fail-safe diet (än en gång – det finns inga belägg för denna diet). Over and Out från Farsan Baloo!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultralöpning- tips för 50 km #LidingöUltra


I år har jag äran att få vara med och tipsa om träning och uppladdning inför Lidingö Ultra!

Det är svårt- tycker jag! Det är svårt att skriva generellt! Allt beror ju på men jag gjorde ett försök att skriva om träning inför ett 50 km lopp här.

Kanske hittar du något!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

B-löpning och test av Inov-8 Ultravest


Inte B-löpning för att den inte är bra- den är A-klass men jag ser ut som ett B i de skyltfönster jag passerar. Ett allt större B som tomtar omkring i allt långsammare fart känns det som.

Jag använder pulsen som guide under graviditeten. Det är inte samma puls som innan- jag har vanligtvis en vilopuls på runt 37 slag och en maxpuls på 183 slag (testat 2013). Pulsen är något högre nu eftersom det slår för att syresätta två hjärtan. Pulsen går därför upp lättare när jag springer och jag vill inte jobba på för hög puls. Det finns massa olika råd och rön men min väg är att jobba submax.

När jag inte kan prata ordentligt (eller sjunga med) då ligger jag runt min 85% av maxpuls och där slår jag av. På vägen hem från jobbbet, den kuperade vägen hem via Pampas, hade jag tänkt köra 4 x 4 minuter men se där gick jag bet. Kroppen kändes fantastiskt och jag ville bara dundra på och smaka syra men se när farten började närma sig 4:40 så drog pulsen iväg. Så jag tänkte om.

Istället körde jag fartökningar, som oftast blev i en backe, tills pulsen gick över 155 och då gick jag tills den gick ned till 120 och så började jag igen. Fick till ett jättefint pass och har nu ställt in klockan på att pipa vid 155 så kan jag köra lite längre trösklar utan att titta på klockan så mycket.

Jag tycker jag börjar känna mig lite otymplig och stor men när jag springer så känner jag mig lätt och smidig.  Det är en sån lycka att kunna fortsätta springa utan smärta och att verkligen orka med det utan att bli för trött efteråt. Tacksam!

ÄNTLIGEN har jag också fått prova Inov-8s ultravest! Satan i gatan! Jag har ju sprungit med min sköna Nathan nu i två år men nu blir det ultravest framöver. Jag hann ju inte testa den fullt ut men den sitter verkligen helt fantastiskt- två flaskor fram och den inte ens rörde sig! Alltså satt löjligt bra fast utan att klämma åt. Passar säkert oss som är lite större runt överkroppen bäst men går att ställa in hur som helst.

Den väger nästan ingenting, 195 gram och med två 500ml flaskor fram och vätskeblåsa bak (med isolering man kan ta i och ur) för 2 l så kan du ha med dig 3 liter vätska bara där samt pula ned massa andra saker i den expanderande säcken bak. Nej jag kan inte hitta något negativt med denna och vill inte alls skicka tillbaka den men jag får väl köpa en egen även om jag inte behöver maxtesta den än på ett tag.

Här hittar du mer info om den.

Hörni förresten jag tror det finns platser kvar till på lördag. Det kanske kommer snö också! Jippi!

Ni ser ju hur glad jag är- så bra satt både passet och västen!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Swedish 100 mile Challenge


Tänk vad man hittar på nätet.

Den här dokumentären på Kunskapskanalen med 4 lopp i öknen som ger en grand slam om man klarar alla fyra(nej inte ett dugg sugen, avskyr hetta, ogillar sand)- det är klart vi ska ha en i Sverige också! Swedish 100 mile challenge heter den. Och är betydligt lättare att uppnå än den där galna serien som programmet handlade om. Både prestation och kostnadsmässigt. Maj gad, liksom.

Loppen som gäller för oss i Sverige är Arctic Ultra, TEC, GAX och Black River Run. Hela grejen ”startade” i år vad jag förstår vilket gör att inte så många hakat på utmaningen och gör att första Grand Slamen kan uppnås i och med GAX 2014. Jag hade ingen aning om den när jag sprang mina två- hade jag vetat hade jag säkert försökt men fått ge tappt eftersom jag knappast skulle sprungit 100 miles i januari i år.

Och jag tänkte att 2015 är rökt också för det kanske skulle gå att springa 100 miles med en 7 månaders bebbe (amningspaus i varvning?) men jag vill inte ha den pressen så tidigt. Jag vet inte vem det är som kommer till världen i juni- bara att h*n och h*nses storasyster går före allt.

Men nu ser jag att det är på en 12-månaders period det gäller. Inte kalenderår. Så om jag startar med TEC100 2015 så kan jag avsluta med Arctic Ultra 2016. Drömmer jag. Drömmar är mål som inte är satta än. Än sätter jag inga spikade mål. Jag drömmer tills bebis kommer ut och vi vet hur vårt liv ser ut. Vårt för en sån här satsning på fyra 100 miles lopp måste vara stött av min bättre hälft och beror också på hur bebistiden går.

Men när jag kikar in på sidan nu så var det iallafall roligt att se att jag är den enda (??) tjejen i Sverige som kört två ”rena” 100 mileslopp förra året? Så jag och två grabbar har en silvermedalj just nu. Kuligt!

Här kan du läsa mer. Är du sugen? Är du en av de fyra som har chans på guld? Heja säger jag!

Sämsta vinnartiden i mannaminne! Men den dagen var den platsen min.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Välkommen på föreläsning i Göteborg


Den 12e mars ger jag en föreläsning på Clarion Post i centrala Göteborg. För dig som vill hitta inspiration till årets löpning, kanske tränar för Göteborgsvarvet eller ett längre lopp och vill ha lite ”nytt”.

Upplägget bygger på det jag pratade om på Runners Stores ultrakväll förra veckan:

Min ultraresa från 0-100 kilometer. Träning, kost och utrustning. Skillnaden är att vi har över en timme på oss så det finns utrymme att gå lite djupare.

Anmälan sker här och mer information finns på facebooksidan.

Varmt välkomna!

Efter 3,2 mil på Black River Run 100 miles


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in