Blogg

Ny pod för löpare- #Löparsnack


Jag har drömt ganska länge om att att få podda. Hade ide om att starta en egen podd. Laddade ned ett program och allt men well det här med tekniken och tiden. Inte Annies grej.

Det finns många bra poddar. I Sverige har vi flera bra löparpoddar med intressanta intervjuer men det saknas en med löparsnack! Den luckan har Iris Media nu täppt till genom att journalisten Agnete Danneberg dragit igång podden som heter just Löparsnack. Agnete har producerat både tv och radio tidigare och är själv inbiten löpare.

Hon var med och gjorde ett reportage på våra fantastiska Tjejmaralöpare när de sprang 12 timmar på Ålands hav nyligen.

Jag blev så glad när hon tog kontakt med mig! Jag fick ihop med mina fina löparvänner Eva och Staffan spela in första avsnittet. Vi är väldigt olika löpare: Staffan drar maran på 2:50, Eva rockade loss på ÖtillÖ i år och jag, well jag är ju en långsam ultralöpare som verkligen inte sprungit mycket förra året.

Det blev en riktigt bra diskussion. Och så fantastiskt det är att få träffa både Eva och Staffan och känna att trots att vi inte ses ofta, första gången jag träffade Eva faktiskt, så finns en fin vänskap. Vi spelade in i Iris Medias proffsiga studio och jag kallade det ”bikrampoddande” för det var väldigt varmt därinne. Varmt och trevligt.

Jag ser SÅ fram emot att få spela in fler avsnitt. DU kan vara med och påverka vad vi pratar om! Löparsnack finns på Facebook, och på Twitter och där kommer du få länk till när podden går att lyssna på. Använd #löparsnack och håll dig uppdaterad.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Planerade lopp 2015 – allt beror på


Det kittlar alltid lite i magen när man anmäler sig till lopp- eller hur? Lite eller mycket, lite beroende på. Jag kommer nog aldrig springa många lopp, hellre några få utvalda.

2015 är fortfarande ”start-up” år. Jag ska tillbaka upp på 100 miles men har inga förhoppningar om att nå full potential då. Visst, det kanske går, men så länge min nattsömn är som den är, med att jag aldrig vet om jag kommer vakna utvilad så vägrar jag ha satt press på mig att ha ett tufft träningsschema som jag också ska mäkta med. Var sak tar sin tid och att vara en bra mamma kommer först. Bra mamma är jag när jag får träna, jag blir inte bättre mamma av att träna jättemycket. Ultralöpningen är en ren egotripp som jag måste balansera in runt sånt som är betydligt viktigare.

Men mål är bra. Jag drivs av vissa mål som bara är för mig: Styrkemässiga och uthållighetsmässiga. Men även fartmässiga även om det inte är någon fart att prata om.

Jag har iallafall anmält mig till några lopp nu varav de första två verkligen blir med en sociallöparprägel!

I januari ska jag springa Sandsjöbacka Trail 22 km. Det ska bli väldigt intressant. Jag har inte varit ute i vare sig terräng eller någon svårare kupering på vääääldigt länge. Men ett fint långpass blir det!

Jag ska föreläsa också under helgen och har dessutom ett boendeerbjudande hos Clarion Post att tipsa om.

I april ska jag göra årets längsta, jobbigaste men trevligaste långpass på TEC, Täby Extreme Challenge. 8 mil där jag ska testa ett lite nytt upplägg med energi. Och förstås heja fram mina adepter som också springer flera av dem.

Men i september är det dags. Tror jag. Såvida det inte krockar med jobb. Då ska jag ta revansch på Black River Run i Västerås. ”Vadå revansch” säger många. ”Det gick väl bra sist?”. Jo. Det var helt ok. Bara att ta sig runt 16 mil för andra gången i sitt liv är ju grymt men jag hade så mycket mer att ge. Jag hade kunnat springa på bättre trots magsjukan om jag varit mentalt förberedd. Det var jag inte. Nu- vet jag att man vet ingenting. Men förberedelse är ALLT. Jag kommer träna annorlunda, äta annorlunda, tänka lite annorlunda. Inte så annorlunda. Släpa sig 6 mil när man mår apa kräver en del mental styrka och det hade och har jag. Dessutom nu en så stor #vavavoom känsla för löpningen.

Men vägen dit är lång. Som jag skrivit tidigare: Det är en sak att anmäla sig, en annan att genomföra den träning som krävs, en annan att starta och #badass att klara av att gå i mål.

Men jag har en plan och den följer jag! Vad ska du springa nästa år? Kanske ses vi!

Första gången det begav sig.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Malin- TACK vad glad jag blir! Verkligen :). Och vad kul att vi ses på Sandsjöbacka- lova att komma fram och säga hej då!!! Lycka till 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#waybackto100miles- 5e kvalitetspasset och ny löparjacka


Jag kör en variant av Mafetone. Min egen variant. Jag tränar, relativt, lågkolhydrat (kommer ta det lite längre senare när jag är igång på riktigt) och lågpuls och fokuserar bara på att jobba in löteknik och en bra grundkondition på ett väldigt snällt sätt.  Det är tidiga dagar än, bara 5 månader ut från förlossningen. Jag behöver inte bli så snabb men med det inte sagt att inte bra syreupptagningsförmåga hjälper. Ju bättre den är, desto bättre blir kroppen på att bränna fett och fett är liksom GULD när man ska springa långt.

Idag petade jag i mig 2 bagels på eftermiddagen och kände mig grymt laddad. Kolhydrater är raketbränsle och ska timas till hårda pass enligt min filosofi.

Idag blev det det femte lite snabbare passet. I motsats till förra gången så var jag PEPP hela dagen. Längtade ut. När N kom hem från jobbet lämnade jag över bebis och studsade ut i min nya helreflekterande löparjacka från Falke.   Har inte använt löparjacka på länge men med temperaturen nära noll var det dags.Lätt lätt känsla i benen.

1,5 km uppjogg och väl framme vid Råstasjön var det bara att trampa iväg. 3 x 2 kilomter. Sjön är perfekt för det- strax över 2 km.

Första gick i 4:30-40. Lätt lätt. 2 minuter gåvila. Ett varv till. Lite tuffare. 4:40-50 fart.

Sen hemåt med extra knixar. 4:50-59 fart. Inte max. Inte slut. Kändes fint och bra om än lite segt i benen.

Den här veckan ser ut att bli en riktigt fin träningsvecka:

Styrka i måndags med fokus på bål och överkropp. Lätt jogg 30 minuter igår. Intervaller idag. Imorgon lätt jogg morgon och styrka med fokus ben på eftermiddagen. Fredag: morgonjogg om jag sovit bra och eventuellt kort tröskelpass kväll.

Lördag ska jag på ett träningsevent på en Crossfitklubb och söndag långpass om allt känns bra. Jag tar varje dag som den kommer men planerar för utan planering blir ingen träning av.

Jackan var förresten helt fantastisk med mjuka ärmar och stretchig rygg. Stod emot snålblåsten bra och följde kroppen finfint.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#remake Christmas- Goda julklappstips!


Det är kul att ge bort saker. Men att krysta fram paket i dessa tider känns ju lite..korkat! Och så länge vi matar konsumtionen som den ser ut idag så fortsätter orättvisorna.

Bomullen håller på att ta slut. Lyssnade på P1 igår om detta (Lyssna!). Tänker att om den där 99 kr klänningen på HM fick kosta 990 kr istället och de 891 kronorna gick till hon som syr den, till hennes lön och arbetsmiljö. Tänk. Då skulle vi inte köpa så många. Vi spar både bomull och betalar vad det faktiskt kostar. Jag bara dagdrömmer…

Men det ordnar vi inte på de 22 dagarna det är kvar till julafton.

Här är mina 5 tips på julklappar

1) Ge ingenting Alltså ge pengar till en organisation du känner för. Och ge ett gåvobevis. Rädda Barnen, SOS Barnbyar, UNHCR, Läkare Utan gränser. Köp ett träd. Osv. Nu går det ju så fiffigt att göra på nätet också. Bra när man är sent ute. Jag och N köper inget åt varandra men han ska få ett gåvobevis hos UNHCR av mig.

2) Köp något där pengarna går till något bra

Buda på kändisars grejer hos Stadsmissionen. Köp något fint av själva organisationen. Finns ofta smycken och annat. Eller handla hos Stadsmissionen eller Myrorna eller någonstans där det både betyder återvinning och pengar till en bra sak.

3) Köp något som inspirerar till motion och rörelse utomhus

Jag har köpt några julklappar. Ingen hemlis vad det är- Flipbelts! Mina svärisar har redan fått dem då de är och seglar i Thailand nu och tycker de var smidiga att ha på stranden och båten för telefon och annat. Det finns vattensäkra plastfodral till telefonen också. 

Annars är ju reflexer, handskar, broddar och sånt en smart present.

4) Ge en ”Promenad och fika”.
Eller flera. Ett häfte med ”5 promenader och fika att inkassera under 2015”.

5) Ge en spellista

Gör en spellista på Spotify med låtar som du tycker passar den personen. För avkoppling eller för träning.

Och tips på inslagspapper: Slå in i tidningar! Gamla RW, Womens Health eller reklamblad. Blir både färgglatt och miljövänligt.

Jag har alla julklappar klara förutom till stora barnet. Lilla barnet får precis som stora barnet en Kånken ryggsäck att ha genom hela livet. Hon förstår ju inte så mycket och blir nog lika glad över omslagspappret. Däremot skriver jag ett julkort som vi sparar och är roligt att läsa sen.

Stora barnet har fått skriva en önskelista och så köper vi en eller två saker därifrån. Hon har önskat sig Lego och jag älskar Lego så det köper jag gärna och så har vi en present  att använda tillsammans också. Jag har redan köpt en gammal barnspark till henne på landet som jag hoppas vi ska kunna använda bara det blir snö..I julstrumpan blir det en tidning och något pyssligt- som jag ska leta efter på en second handaffär.

Jag brukar också tänka ” en sak in, en sak ut”. Får jag ett par vantar så tar jag ett par och ger bort. Jag ger till en kvinna som tigger vid vår mataffär. Vi förstår inte varandra men två barn har hon och vi ger henne något varje gång vi går förbi. Jag brukar lägga lite grejer under vagnen, mössor, vantar, halsduk och dela ut när jag är ute. Det är så himla enkelt. Löser inte problemet i stort men värmer ett huvud eller en hand iallafall.

Har du fler tips får du gärna dela dem i kommentarsfältet!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Fina presenter!!!
Mia- ehhhhh snickerskakorna..eeeh..japp de kommer jag göra. Till mig!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

# waybackto100miles Dags för VO2Max test


Ja om en vecka alltså. Det och flera andra tester som erbjuds hos Aktivitus. Hjälp vad fort det gick. Tänkte jag och kände plötsligt att jag har ju inte sprungit några kvalitetspass. Typ alls. 4 stycken. Senaste veckan- inget alls.

Men det gör ju som inget. Jag är ute efter mitt baseline test. Se hur det ser ut nu. Testet blir inte komplett förrän jag följer upp det efter min träning verkligen börjat. Därför ser jag fram emot att följa upp med ett nytt test i mars någongång.

Aktivitus har precis öppnat, igår faktiskt, i tockholm och dit ska jag på eftermiddagen den 8e december och testa mig. Ska också samtidigt boka in tid hos Onelab och se hur det är med nivåer på lite av varje i kroppen.

Idag fyller vår lilla buddhabebis 5 månader. Jag har tagit det så lugnt. Så försiktigt. Jag är uppe på 90 minuter lätt jogg. Är superstark i bål och bäckenbotten.  Fokuserar på att få in ordentligt med sömn först och främst. Har inte marginal att vara sliten nu och kroppen är påverkad av hormoner så länge jag ammar.

Men jag har en plan och jag följer den. Jag känner ingen stress. 2015 handlar om att bygga upp en stark fettdriven bas och 2016 kommer att bli ett riktigt tufft år. Ingen brådis. Ska ju springa hela livet och tänker att om ungefär 5 år, när jag är 40, då kommer jag vara mitt allra bästa. Ser fram emot både swimruns och ironmans och kanske längre. Ni vet ju att jag drömmer om ultratri-  kanske 2016 eller 2017. Vi får se.

Jag ska också börja följa upp min träning. Jag är en sån känslolöpare men gör man en satsning kan det ju vara bra att se vad som faktiskt gjordes och hur det blev för att lära sig av det.

Idag blev det en kort jogg tidig morgon. På söndag ser jag fram emot att öka långpasset med en kvart om tid kan tas.

Slow but steady!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Absolut Mackan- men ska göra andra tester också- RQ tex!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen Kliv fram!


Att f***a jante är ju i ropet.  Men det är inte så lätt. Det är ganska djupt rotat i många att inte ta plats. Att vara tyst snarare än tala.

Jag är ganska pratglad av mig och många tror säkert att jag har bra självförtroende och det har jag nu. Det får man när man vågar göra saker och märker att det faktiskt går bra. Eller- att det inte går bra men det gör inget. Det påverkar inte mitt värde.

Jag tänker ofta att det är så många som har något att bidra med som går förlorat för att man tvekar. Inte vill ta plats.

Vill du något. Har du något att säga. Är det något du kan göra bättre, kanske på jobbet men du tvekar?

Kliv fram. Så länge ingen annan står på den platsen, gör det där du vill på exakt ditt sätt så finns det en tom plats att fylla. Trampar du ingen på tårna eller stoppar någon annan från att göra sitt så är platsen din.  Ta den. Våga!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*