Blogg

#waybackto100miles- 5e kvalitetspasset och ny löparjacka


Jag kör en variant av Mafetone. Min egen variant. Jag tränar, relativt, lågkolhydrat (kommer ta det lite längre senare när jag är igång på riktigt) och lågpuls och fokuserar bara på att jobba in löteknik och en bra grundkondition på ett väldigt snällt sätt.  Det är tidiga dagar än, bara 5 månader ut från förlossningen. Jag behöver inte bli så snabb men med det inte sagt att inte bra syreupptagningsförmåga hjälper. Ju bättre den är, desto bättre blir kroppen på att bränna fett och fett är liksom GULD när man ska springa långt.

Idag petade jag i mig 2 bagels på eftermiddagen och kände mig grymt laddad. Kolhydrater är raketbränsle och ska timas till hårda pass enligt min filosofi.

Idag blev det det femte lite snabbare passet. I motsats till förra gången så var jag PEPP hela dagen. Längtade ut. När N kom hem från jobbet lämnade jag över bebis och studsade ut i min nya helreflekterande löparjacka från Falke.   Har inte använt löparjacka på länge men med temperaturen nära noll var det dags.Lätt lätt känsla i benen.

1,5 km uppjogg och väl framme vid Råstasjön var det bara att trampa iväg. 3 x 2 kilomter. Sjön är perfekt för det- strax över 2 km.

Första gick i 4:30-40. Lätt lätt. 2 minuter gåvila. Ett varv till. Lite tuffare. 4:40-50 fart.

Sen hemåt med extra knixar. 4:50-59 fart. Inte max. Inte slut. Kändes fint och bra om än lite segt i benen.

Den här veckan ser ut att bli en riktigt fin träningsvecka:

Styrka i måndags med fokus på bål och överkropp. Lätt jogg 30 minuter igår. Intervaller idag. Imorgon lätt jogg morgon och styrka med fokus ben på eftermiddagen. Fredag: morgonjogg om jag sovit bra och eventuellt kort tröskelpass kväll.

Lördag ska jag på ett träningsevent på en Crossfitklubb och söndag långpass om allt känns bra. Jag tar varje dag som den kommer men planerar för utan planering blir ingen träning av.

Jackan var förresten helt fantastisk med mjuka ärmar och stretchig rygg. Stod emot snålblåsten bra och följde kroppen finfint.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

# waybackto100miles Dags för VO2Max test


Ja om en vecka alltså. Det och flera andra tester som erbjuds hos Aktivitus. Hjälp vad fort det gick. Tänkte jag och kände plötsligt att jag har ju inte sprungit några kvalitetspass. Typ alls. 4 stycken. Senaste veckan- inget alls.

Men det gör ju som inget. Jag är ute efter mitt baseline test. Se hur det ser ut nu. Testet blir inte komplett förrän jag följer upp det efter min träning verkligen börjat. Därför ser jag fram emot att följa upp med ett nytt test i mars någongång.

Aktivitus har precis öppnat, igår faktiskt, i tockholm och dit ska jag på eftermiddagen den 8e december och testa mig. Ska också samtidigt boka in tid hos Onelab och se hur det är med nivåer på lite av varje i kroppen.

Idag fyller vår lilla buddhabebis 5 månader. Jag har tagit det så lugnt. Så försiktigt. Jag är uppe på 90 minuter lätt jogg. Är superstark i bål och bäckenbotten.  Fokuserar på att få in ordentligt med sömn först och främst. Har inte marginal att vara sliten nu och kroppen är påverkad av hormoner så länge jag ammar.

Men jag har en plan och jag följer den. Jag känner ingen stress. 2015 handlar om att bygga upp en stark fettdriven bas och 2016 kommer att bli ett riktigt tufft år. Ingen brådis. Ska ju springa hela livet och tänker att om ungefär 5 år, när jag är 40, då kommer jag vara mitt allra bästa. Ser fram emot både swimruns och ironmans och kanske längre. Ni vet ju att jag drömmer om ultratri-  kanske 2016 eller 2017. Vi får se.

Jag ska också börja följa upp min träning. Jag är en sån känslolöpare men gör man en satsning kan det ju vara bra att se vad som faktiskt gjordes och hur det blev för att lära sig av det.

Idag blev det en kort jogg tidig morgon. På söndag ser jag fram emot att öka långpasset med en kvart om tid kan tas.

Slow but steady!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Absolut Mackan- men ska göra andra tester också- RQ tex!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen Kliv fram!


Att f***a jante är ju i ropet.  Men det är inte så lätt. Det är ganska djupt rotat i många att inte ta plats. Att vara tyst snarare än tala.

Jag är ganska pratglad av mig och många tror säkert att jag har bra självförtroende och det har jag nu. Det får man när man vågar göra saker och märker att det faktiskt går bra. Eller- att det inte går bra men det gör inget. Det påverkar inte mitt värde.

Jag tänker ofta att det är så många som har något att bidra med som går förlorat för att man tvekar. Inte vill ta plats.

Vill du något. Har du något att säga. Är det något du kan göra bättre, kanske på jobbet men du tvekar?

Kliv fram. Så länge ingen annan står på den platsen, gör det där du vill på exakt ditt sätt så finns det en tom plats att fylla. Trampar du ingen på tårna eller stoppar någon annan från att göra sitt så är platsen din.  Ta den. Våga!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans #Innehållsförteckningsutredning – Falukorven- långt från Falun


Det här känns som att slakta en helig ko för alla barnfamiljer så är du känslig- läs inte vidare :).

Jag avskyr falukorv, (men älskar små kryddiga korvar) så den här har aldrig kommit över tröskeln hos oss ändå. I veckan kom ju Livsmedelsverkets råd om att äta max 500 gram kött och bara lite charkuterier. Säga vad man villl om Livsmedelsverket men det här rådet ska vi ta fasta på. Både för vår hälsa och för del globala miljön. Vill du äta trendigt, som stenåldersmänniskor, så är det också läge att dra ned på köttet och speciellt kött från kor och gris. Viltkött var mer deras stil.

Jag glömde fota i affären men hittade Mathems innehållsförteckning på Scans falukorv. Det finns de med högre kötthalt men det är oftast ingen garanti på att tillsatser är borta.

Här är innehållsförteckningen:

Innehållsförteckning
Svenskt gris- och nötkött (58%), vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, kryddextrakter (cayenne, muskot), antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250, rökarom.

Ok Svenskt gris och nötkött. Det känner vi igen och vatten och potatismjöl också. Inte ekologiskt så grisarna och korna får foder som inte är lika strikt reglerat som KRAVgrisar och kor får. Fett från gris är väl billigt fyllnadsmedel gissar jag. Lök och kryddor- gott!

Antioxidationsmedel E300- heter egentligen askorbinsyra och är förmodligen syntetiskt framställt. Är alltså C-vitamin. Det hade låtit trevligare.

Men det är alltså E250 som är stora boven här. Här och i all chark och i stort sett alla korvar. E250 är Natriumnitrit ger köttet sin rosa färg och skyddar mot en farlig bakterie som kan växa i kött. Gott så men i sig är nitrit inte allts bra att få i sig. (Inte att förväxla med nitrat som finns naturligt i grönsaker, speciellt rödbetor till exempel).

Nitrit kan man läsa om hos Äkta Vara. Det har visat sig vara cancerframkallande i vissa djurförsök och det är också cancer som Livsmedelsverket varnar för.

Det absolut knasigaste jag läst på deras sida är svar på frågan om man ska vara orolig om barnen äter mycket korv?

Svar:

Nej, man behöver inte vara orolig eftersom det här är effekter som kommer på sikt. Det är vad man äter under lång tid som spelar roll.

Herregud. Säger jag bara. Herregud. Så mata på barnen med korv och kom sen ihåg att påminna dem att sluta äta det senare?

Blir det falukorv här, stekt annan korv där, lite köttbullar där och påläggsskinka/korv där så blir det mycket nitrit för de där små kropparna att processa.

Oavsett vad forskningen säger om nitrit hittills- och det är nog inte så många i livsmedelsbranschen som vill att det ska hittas mer otyg med det.

Så vad äta istället? Lax! För det enkla med falukorven var väl att slänga in den i ugnen eller i stekpannan och detsamma kan du göra med laxen. Stek varsamt och ugnsbaka med lite fetaost. Kidsen gillar det kanske straight med ketchup- men det är tio gånger bättre än med falukorv.

Det är alltså inte lösningen här att äta en korv med högre kötthalt, nitritet är där ändå och vatten och potatis som det ofta drygas ut med är ju inte så farligt. Ska du ändå äta korv så ät det med c-vitaminrika livsmedel till vilket kan motverka effekten lite. (Jag ska försöka hitta källa på detta, hört det hos Ben Greenfield förstås).

Lever jag som jag lär? Ganska bra! Unnar mig lammkorv med hög kötthalt var eller varannan vecka men bara lite. Det är sjukt gott med korv. Jag vet.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

carina- tack! vassego!
Anton- absolut, jag brukar ju skriva mest gröna recept och tips här men jag tror det är att spänna bågen lite hårt att tipsa en falukorvsätande barnfamilj att gå rakt på endast vego istället. Lax kan man laga lika lätt som korv och en dag i veckan är det bra mat. Omega-3 är riktigt bra för hjärnans utveckling och lax är en bra källa om man väljer en bra sort. Olika grader i helvetet- lax definitivt bättre än korv och ett steg på rätt väg tycker jag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

20 saker i min kundvagn


Tänkte tipsa om 10 saker att ha hemma för #foodsforeverydaychampion matlagning. EKO- så långt det går förstås!

1) Lök och vitlök

2) Krossade tomater

3) Kokosmjölk

4) Avokado

5) Chiafrön

6) Kikärter

7) Gurkmeja

8) Frysta bär

9) Kokosolja

10)  Valnötter

11) Mandlar

12) Bovete

13) Kardemumma och kanel

14) Havremjölk

15) Citroner

16) Bladspenat

17) Morötter

18) Kallpressad olivolja

19) Äppelcidervinäger

20) Korianderfrön

En massa mer förstås men detta har jag alltid hemma!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lite lustigt med lite allvar


Hos Ben Greenfield klickade jag mig vidare till en sex minuters underhållande fil på TED.com.

Ganska lustig men take home – inte sitta med benen i kors och killar ska inte värma upp just den regionen.

Kika här för ett gott skratt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*