Blogg

Lite lustigt med lite allvar


Hos Ben Greenfield klickade jag mig vidare till en sex minuters underhållande fil på TED.com.

Ganska lustig men take home – inte sitta med benen i kors och killar ska inte värma upp just den regionen.

Kika här för ett gott skratt.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Löpare- träna som en surfare!


I mitt förra liv var jag både surfare och löpare. Den träningen jag fick var fantastiskt! 

Att balansera på en surfbräda, ligga och paddla med ryggen lyft och överhuvudtaget vara i vatten ger enormt mycket. Att stärka upp bålenså den blir stark som en svajig palm (brukar jag tänka snarare än en rigid gran). 

Jag har hittat lite surfinspirerade träningspass på nätet. Laird Hamilton, världens bästa big-wavesurfare är tex känd för att kunna hoppa upp på en pilatesboll. 

Jag hittade den här https://m.youtube.com/watch?v=d2YNuNxXbsk filmen till att börja med.

Testa försiktigt! Och have fun!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stanna upp. Var tacksam. Agera!


Idag damp det ned en katalog för ett stort varuhus med jultema. Jag säger blankt nej till reklam men det här var adresserat och slank igenom.

Jag bläddrade lite och de spelar starkt och smart paketerat an på att ”vi ger dig en stressfri jul” men med det underliggande budskapet att det förstås löser sig genom att köpa massa saker.

Köpa julklappar. Köpa saker så man kan baka i. N bakade lussebullar häromdagen. Det var Arlas recept. Men utan kvarg. Som ju annars är en produkt som alla vet att det blir saftigare om man använder. Men här var det mycket mer smör istället. Som förstås kostar mer…smart om än subtilt drag.  Ed de ska tydligen bli saftigare men de blev liksom mest bleka….

Jag känner också suget. När jag går förbi skyltfönster. Suget att gå och handla massa fina saker för att skapa julstämning. Jag kan lätt också luras att tro att det är något man köper. Precis som man tror man kan köpa en trendig och fin inredningsstil genom att överkonsumera äggskalsvita saker med ”carpe diem”style budskap på. Vi är så lurade.

Och julkommersen och den tillhörande perfektionsstressen den är som en hal rutschbana som vi alla har ena foten på. Eller nja- inte alla. Kanske en sisådär 4 % av världens befolkning har tid att fundera över sånt här. De flesta är för fattiga. Många kämpar för överlevnad medan vi har lite småångest över för många knäck på julminglet. Att vi inte hann till gymet den här veckan. Att vi ska skapa den perfekta julen för barnen och hinna än hit än dit under de lediga dagarna. Vi ger lite samvetsgrannt en krona åt hon med hucklet som tigger utanför mataffären. Så. Nu har jag gjort mitt.

Nej. Du vill förmodligen också annorlunda. Du vill göra något på riktigt. Du vill egentligen inte sitta där i drivor av papper från julklappar och släpa ut åbäkigt emballage den 25e på morgonen (miljöidioti i sig det här med allt papper och emballage) med en lite tom känsla.

Men den här rutschkanan är oljad av en miljardindustri. Så tro inte att det kommer av sig självt. Våra fantastiska ideella organisationer gör sitt. De kämpar verkligen. Och många ger till dem och det är fantastiskt. Mer sånt. Jag och N fick ”ingenting i present på vår fest förra helgen. Bästa presenten om någon inte behöver något och redan har allt.

Du. Jag. Måste stanna upp. Jag försöker göra det varje dag. Det handlar inte om att jag inte köper något till min 5-åring som knepat ihop en egen önskelista. Men det handlar om att jag försöker vara medveten. Fundera på om det är jag som vill ha detta. Regeln är- uppstår ”behovet” medan jag är ute i affären så gills det inte. Har jag märkt hemma att jag behöver något så funderar jag på om jag verkligen behöver det? När ska det användas? Känner jag att jag saknar det så köper jag det gärna second hand- speciellt barnkläder/grejer som ju konsumeras och växes ur/ifrån.

Mer specifikt inför julen så kan man välja ut sina favoriter på julbordet- kanske en var, och så lagar man det. Från scratch. Om julklappar- komma överens om att sätta en slant till en organisation man brinner för. Självklart ge barne men hur mycket behöver de? Kan de också få något riktigt fint men vara med på upplevelsen att vi gav något till de som inte har något alls. De finns rent geografiskt så nära oss dessutom.

Jag brinner förstås för många men UNHCRs film gick rätt in i hjärtat.

Det är inte så att folket i Syrien får det bättre rakt av under julen för att vi inte vräker i oss och överkonsumerar. Men i någon sorts universell balans känns det fel. Altruistiskt känns det fel. Att överkonsumera och stressa över något som de flesta bara kan drömma om att få uppleva.

Ge dig själv 6 viktiga minuter. Och känn efter vad du tycker är viktigt och vad du kan göra idag. Se lite mer. Ge lite mer. Belysa. Informera våra barn om hur bra de har det, utan skuldbeläggande- utan berätta om möjligheter att förändra och göra gott genom att engagera sig där man är med det man har. Att uppskatta, jag tror det skapar ringar på vattnet. ”Man ska vara tacksam” säger min stora E. Precis så. Känna tacksamhet. Och sen agera.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ja det är så jag tänker på gud också Ingmarie :). Så ibland får man äta hen- både i spenat och lammkorv :). Det var fint!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Gör inte det här-listan


Jag hittade in hos Magdalena Bibik via LinkedIn- där jag för övrigt gärna connectar men på Facebook accepterar jag bara vänförfrågningar om vi träffats.

LinkedIn för övrigt- bra ställe som jag borde använda mer.

Magdalena och jag har bara träffats en gång. Hon fotade mig när jag pratade på Employer Branding Movers and Shakers på Google i våras. Höggravid i 9e månaden.

Hon hade skrivit ett toppeninlägg om saker man inte ska göra. Och även om man ska fokusera på det man ska göra så är det ibland bra att reda ut vad man ska säga nej till. Jag gör det ganska ofta. Ställer mig frågan ”Tar det här mig framåt?” ”Tar det här mig mot mina mål?” ”Är det kul?” Jag är ju ganska dålig på att jaga pengar men desto bättre på att jaga mening och den frågan ställer jag mig också- ”Ger detta mig en känsla av mening?”

Läs här hos Magdalena!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack själv- loved it!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#DoGood Christmas- första tipset!


Ok! Första tipset ut i den godare julen. Den med fokus på värme, hjärta och samvaro. God mat som gör gott. Gott som smakar gott men inte ger så mycket ångest.

December brukar fyllas med en massa aktiviteter som innebär att dricka och äta. Som motvikt kommer här Saras fiffiga adventskalender. Den kan du ta del av inne i träningsgruppen Vägen till Toppform på Facebook.

Ta dem i vilken ordning som helst, eller följ nitiskt dag för dag!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Hälsa utan konsumtion


Inser redan nu att jag måste skriva ett till inlägg för det är så mycket som bubblar i skallen om detta.

Jag tänker på hälsa. Hur vi strävar efter hälsa utifrån villkor som är stöpta i en kommersialiserad form. Och slår knut på oss själva och mister hela, eller delar av stycket av bara farten. Lika lite som yoga har att göra bara med avancerade asanas som folk lägger upp på Instagram har hälsa att göra med enskilda aktiviteter, mat, träningspass, tillskott, dieter, utrustning. You name it.

Vi jagar vår egen hälsa mycket genom extern imput från andra. Andras recept, andras sätt att göra saker, andras bud. Vi hakar på andras utmaningar och gärna inte bara en, utan fler. Vi testar nya recept på smoothies (hey jag är ju skyldig för massa recept!) och undrar om vi gör rätt? Var det vetegräs eller Ginko man skulle ta nu igen? Och skäms lite när man tar en macka med vetemjöl i. Oroar oss för att missa något. Lägger till rutiner som vi värderar oss själva utifrån- typ på upp tidigt, dricka kokt citronvatten, yoga varje morgon osv osv.

Vi ska lära oss göra chins som hon gör, springa milen under 45 som någon annan gör, samtidigt köra en detox som en tredje gör och äta glutenfritt och paleo som en massa andra. Vi jagar den där dagen eller de där dagarna när vi gör allt det, får till det perfekta schemat av hälsosamma aktiviteter för då… ja vadå?

Vi försöker plocka det bästa från höger och vänster till en helt oeuppnålig stapel av saker som ska göras och konsumeras för att bygga vårt bästa jag och problemet är att det. går. inte. Och det handlar inte om det. Vi läser om människor som pratar om ”balans i vardagen” och ”80 % bra och 20% sämre, det är jag det” ”Jag tycker insidan är viktigast och man ba men hur fan kan du vara så stylad jämt då?” Och så kommer det ibland fram att det var en fasad. Det måddes inte så bra där egentligen. Men vi fortsätter gärna sträva och slita och hälsostressa mot det här målet. Ni vet. Målet med hälsan. Som är?

Många kan definiera hälsa för sig själva i ord men känslan glömmer vi kanske att definiera. Hur känns hälsa? Kan det vara så, (men säg det inte till hälsobranschens vinstdrivande aktörer) att hälsa kan vara just här. Just nu. Är ett tillstånd. Inte en produkt eller ett träningspass eller en kosthållning även om dessa bitar gör lite i att stödja möjligheten att uppleva hälsan. Kan det vara så? Och att din hälsa bara är just din. Din unika blandning av att somna lite sent ibland, men balansera upp det någon dag senare. Unna dig en glutenfull bulle ena dagen och ta en morot den andra.

Gör dig en tjänst- den dagen du unnar dig bullen- läs inte om hon som just sprungit två mil, bikramyogat, druckit en grön smoothie och sen ska meditera i eftermiddag. Gör inte det. Ställ inte ditt liv i relation till någon annans presenterade hälsoyta. Det är just bara en yta. Ett snapshot av aktiviteter som genomförs av någon som inte är du. Som du inte kan vara.

Kan det vara så? Att hälsa är en upplevelse. Ett tillstånd. Att du inte behöver konsumera något. Att du kan uppleva hälsa alldeles precis nu.

Jag tänkte på det idag. Att när jag upplever den största glädjen. Och således gissningsvis är väldigt hälsosam, då konsumerar jag inte. Då är jag. Då upplever jag. Då lever jag. Hälsa. Idag innebar det till exempel att inte gå upp när klockan ringde eftersom jag inte sovit ordentligt. Vila en timme till istället för att springa. Det klöser i en typ-A människas samvete när man gör såhär. Det är lärorikt. Känslan nu framför tända ljus, lite piggare är en hälsosam känsla.

Hälsa är ett tillstånd. Du kan inte konsumera den. Du kan uppleva den. Din hälsa är unik för dig. Bara du har receptet. Några av ingrendienserna kan du skaffa dig. Några aktiviteter stöttar den. Men inget enskilt utom din upplevelse skapar den. Förutsättningarna för den förändras. Men det är bara du som kan uppleva den. Och hälsan som sig, kan du inte köpa.

Hälsa för mig: Ha ett liv som ger massa tid att vara ute i naturen med min familj utan tidspress.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*