Österlenspring och höstmys


20131102-114655.jpg

Jag och N tog tåget hit igår för en långhelg i höstmys. Vi hyrde bil i Simrishamn och bor på vandrarhem i Baskemölla. Allt är väldigt nära och smidigt med den hyrbil som vi skaffade rätt direkt.

Första dagen var vi nere på stranden på promenad. Naturen är.. barsk! Det är kargt vackert på något sätt. Men enormt öde. Precis som jag gillar det! Så glad att vi åker hit såhär på hösten!

Igår var vi i Kivik och gick i skogen och tittade på träd. Jag hittade min favoritsort äpplen (Honey Crisp- VAR kan jag köpa dem?) och sen åkte vi till Olof Viktors i Glemminge och fikade och beundrade vackra målningar.

Sen åkte vi till Ale Stenar som jag trodde skulle vara fantastiskt vackert och det var väldigt fascinerande att läsa om de arkeologiska teorierna och kopplingen till Stone Henge men jag är nog rätt bortskämd med vackra kuster. Tror den kusten gör sig bäst i soluppgång. Men vi fick en härlig galet blåsig löprunda och naturen var sådär dramatisk som ger allt en till dimension.

Idag hämtade vi ut nummerlappar för Österlenmaran. Ett lopp arrangerat av löpare och lokala eldsjälar och det märks! Och det är därför jag hellre åker och springer såna här lopp än tex Stockholm Marathon eller Midnattsloppet. Även om jag inte springer för en tid utan för ett långpass och en löparupplevelse utöver det vanliga! Det lilla, personliga- det gillar jag!

Loppet går nämligen under ljusfesten ”Österlen lyser” och de olika byarna vi passerar i det platta landskapet har olika aktiviteter och hela landskapet lyses upp av marschaller, fackeltåg och annat.
Vi hann också hälsa på Fredrika och Seth Ronland och jag fick en proteinbar (på bild nedan) som ska innehålla ”riktiga grejer”. Ska testas!

N debuterar på maraton också och det ska bli enormt kul att se hur det går för honom. Helgen vi förlovade oss skulle han egentligen sprungit ett ordentligt långpass men – ja vi var ju på Yasuragi istället men jag tror han fixar det jättebra. Han är ”distansskadad” som de flesta i min omgivning och ”ett maraton borde man ju klara” tycker han.

Själv springer jag på pulsklocka idag med zon 2-3 ungefär. Men jag tror jag att jag precis som de flesta andra som springer maraton kommer få fajtas lite för att ta mig i mål för jag har bara sprungit kortare pass (förutom 2 mil förra helgen) de senaste veckorna. Ett riktigt mysigt långpass ser jag det här som och ska hålla alla tummar för alla som debuterar eller springer för en bra tid!

Tack Crisp Team på förhand för ett riktigt fint lopp!

20131102-114701.jpg
20131102-114708.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det här är jag.


Jag uppdaterade min blogginfo alldeles nyss. Och tänkte att- faktiskt-det har hänt en del de senaste åren.

Jag har gjort massa saker jag föresatte mig att göra. Drömde om.

Jag gör en massa saker som jag drömde om, som jag vaknar till att vilja göra.

Jag planerar för att göra mer av dessa saker och jag drömmer om saker som jag ännu inte satt en tidsplan för.

Många av sakerna är så enkla så enkla. De är att gå tidigt från jobbet utan dåligt samvete för att vara med min dotter. Det är att jag klev av en rätt utstakad karriärväg för att jobba med det jag brinner för. Det är att jobba i en egen ideell förening med välgörenhet. Det är att vara utomhus i naturen så ofta jag kan och jag sätter det före så mycket annat för att jag vet att jag behöver det.
Det är att hjälpa andra nå sina mål, få vara med på ett hörn när en person utvecklas både fysiskt och mentalt.

De är att våga säga ”ja” till saker jag inte trodde jag klarade förut. Det här är inget skrytinlägg. Men det är ett stolt konstaterande att nu, nu tror jag inte jag kan dem heller men har lärt mig att våga tro att jag, jag kan också lära mig!

Senast för två dagar sen svor jag över att ” måste det hända massa läskiga saker hela tiden. Kan man inte bara få gå runt och vara lycklig hela tiden.”

Men det får man inte. Och då skulle man inte vara det. Idag tar jag en stund och njuter av det jag åstadkommit sen 2010 då jag gjorde ett stort skifte i mitt liv. Jag accepterar det jag inte kan göra något åt alls. Och jag samlar kraft och glädje att ge mig i kast med allt det som ligger framför mig.

Så tänker jag.

Foto: Luca Mara


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning- lite mängd igen!


20131030-214017.jpg

Det är mindre än sex veckor sen Black River Run. det känns mycket längre! Känns som jag inte har någon uthållighet kvar men man måste släppa taget ibland för att kroppen ska få vila. Lite som att bryta ihop och komma igen starkare!

Den här veckan är den första med lite mer mängd igen.

I måndags sprang jag milen hem med fartökningar.

I tisdags snortidiga morgon sprang jag och Maria 12 glada löviga kilometer.

Idag sprang jag milen igen med 5 stabila kilometer, sen 3 x 800 meter progressivt och sen snabb styrka efteråt.

Imorgon reser jag och hjärtat till Österlen! Jag har ingen kolll på södra Sverige- Simrishamn-är inte det i Blekinge? Och varför går tåget först till ena kusten och sen över till den andra? Hette stället Baskerville? Nä Baskemölla! Ja det ska bli roligt det här för mig som bara reser norrut hela tiden.

Imorgon vila alltså var summan av det men kan vara svårt att låta bli att springa där längs havet på kvällen.

Men det får vi göra på fredagen också. Då biir det en kort sväng för på…

..lördag är det dags för Österlenmaran som har pendlat från att vara ett all-in lopp till ett myslopp till att..ja vara ett myslopp! Ett långpass i lugn fart ska det vara. Ser verkligen fram emot det även om jag idag har haft problem med magen.

Asfalt blir det nu och det är ju inte favoritunderlaget men tror mina gamla Xtalon 190or med avslitna gummidubb ska funka bra. Fri airconditioning är det i dem också så gamla och trasiga de är!

20131030-213957.jpg
20131030-214005.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tjejmarathon växer!


Fler är starkare- så resonerar vi, jag och Madde angående Tjejmarathon. Det är samtidigt viktigt att vara en liten tight grupp som förstår varandra och kan agera snabbt.

Nu har vi faktiskt tagit in en person som vi båda aldrig träffat- men när magen säger ja så ska man köra!

Johan gjorde sig känd för oss redan förra året då han agerade i ”Stoppa Tjejklassikern”frågan som jag ju är rätt engagerad i.

Han startade nanminsamlingen för att stoppa Tjejklassikern och därtill är han en hängiven löpare!

Här kan du läsa om Johan!

Om du är ett företag som vill samarbeta med oss på något sätt- hör gärna av dig!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rapport om en av mina duktiga adepter


ÄNTLIGEN! Ska jag berätta för er om Ingrid! Här har ni:

* beslutsamhet

* envishet

* glädje

* hälsa

I ett!

Ingrid och jag fick kontakt förra hösten då hon ville springa Tjejmarathon men kände att utmaningen var rätt tuff- eftersom hon inte sprungit mycket alls just då. Vi började från scratch nästan men 29 juni fullföljde Ingrid Tjejmarathon på utmanande 53 kilometer- över stock och sten, strand och klippor!

Efter sommaren har vi börjat en resa mot en lättare, friskare, snabbare, starkare, uthålligare och mer balanserad Ingrid! Och vilken resa!

När vi började vägde Ingrid 85 kilo. Idag är Ingrid 1 kilo från sitt viktmål på 75 kilo. Hon är snabbare, starkare, gladare i livet och dessutom fri från knäproblemen hon hade innan.


Hur jag jobbar som coach

Ingrid ska ha roligt! Det ska kännas ”yes!” efter ett träningspass. Träningen och kosten måste funka i livet och livet går i grunden före, men ibland får man bita ihop! Förändringar ska vara motiverade med ett ”varför”. Vi firar framstegen och att unna sig behöver inte bara vara choklad och sötsaker utan att njuta av att vakna piggare, starkare och gladare!
Träningen
Ingrid hade lite problem med ett knä och vi har jobbat med rörlighet, (bröstrygg och höfter) och styrka förutom löpningen och nu är problemen borta. Det ska vara balans mellan uthållighet, intensitet, styrka och rörlighet- alla bitar ska hänga med i träningen! Hon pendlar så vi pusslar in träningen runt dagis och bussar och det bästa jag vet är när det blir spontana styrkepass i form av att hon flyttar en vedhög eller river något på gården. Vissa pass är viktigare än andra så hinner hon inte allt en vecka så prioriterar vi om passen tillsammans.
Kosten
När man äter för viktminskning finns det en risk att immunförsvaret försämras lite. Även att det blir för mycket tråkig mat och en känsla av att man inte kan och får äta gott. Vi har fokuserat på god, nyttig, ren och näringsrik mat för att Ingrid ska vara frisk och kunna äta sig mätt. Det har fungerat jättebra och hon har kommit på egna knep och smarta lösningar och självklart påverkar hennes förbättrade matvanor hela familjen!
Jag blir väldigt inspirerad av att jobba med Ingrid och ser fram emot att ta oss an vintern och 2014 med nya utmaningar!
Idag var Ingrid med på Östnytt i ett inslag om Gotland Grand National som i år är ett riktigt geggigt löparlopp.
Här  ser du inslaget. Kolla gärna vad Ingrid har för skor.. :).

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in