Packning för flerdagarlöpning


Här får ni gärna komma med fler tips i kommentarsfältet! Jag tyckte jag hade perfekt med grejer men andra äventyr kräver säkert andra saker! Jag sprang alltså två dagar på Bergslagsleden och behövde inte tänka på saker för övernattning och matlagning på kvällen. Däremot ensam mitt ute i skogen och utan bilvägar. Inte rent vatten hela tiden och inte mat i varje hörn som i stan. Så lite får man tänka till!

Såhär tänkte jag runt utrustning:

Vatten

Jag har en vätskeblåsa i min ryggsäck som rymmer 2 liter. Jag hade sett att jag kan fylla ungefär varannan mil så det funkade bra. Det värsta med blåsa är att det vips är slut utan att man märker det. Jag har tänkt att jag ska ha en 1/2liters flaska med vatten i utöver så det finns kvar när det börjar sörplas i blåsan.

Energi

Förstås! Vad? Olika! Alla olika. Jag brukar inte vara så sugen under tiden jag springer men vrålhungrig efter. Har lärt mig att variation förnöjer. Jag hade med mig UCAN superstarch som sportdryck som är majsstärkelse som är otroligt snällt mot magen och inte stör blodsockret (även om man är väldigt insulinkänslig när man sprungit ett tag). Något enkelt sött, något salt. Något man gillar som är lättsmält och klarar timmar i värme/kyla. Jag blir väldigt dålig i magen av nötter men hade russin och dadlar och två ägg under den långa dagen. Sen åt jag bra innan och efter. Men planera energiintaget, det är svårt att äta ikapp om du går tom!

Kläder /Ombyte

Efter väder förstås. Och terräng- ofta är långa tights bra mot fästingar och skrap.  Det blev trekvartstights från Falke. Falkestrumpor-förstås och mina gamla Hoka Rapa Nui för jag vill ha lite mer padding på ett så långt äventyr. På överkroppen Falkes sömlösa underbara sportbh, en Falke t-shirt- också sömlös. Solskärm alltid! I ryggsäcken en regnanorak och en lager-2 ”kofta” som är otroligt skön på. Därtill rena strumpor och kompression. Jag bvar dyngsur från start men med Sportslick (en bättre variant av vaselin kan man säga) och Falkestrumpor klarade jag mig helt utan skav. NOGA med strumpor alltså! Och vet du att du ska bli blöt så är ett par skor som det ”rinner av” lätt smart att använda snarare än ett par med tjock tungt tyg/mesh där vätskan blir tung. Ta ur sulorna och tryck ned tidningspapper i skorna när du kommer fram. Byt innan du lägger dig och om det går- ha dem högt upp nära taket där det torkar snabbare än på golvet om du kan göra så.

Säkerhet

Jag har första hjälpen med samt visselpipa. Färgglada kläder och två telefoner. Det är ju lite lyx men jag såg fram emot att beta av några Sommar-pratare och poddar också och har ändå två telefoner. Nu var det så dålig täckning ändå så blev mest att lyssna på naturen hela tiden vilket inte var fel det med. Lägg telefon i en vattensäker plastpåse!

Övrigt

Solskyddsfaktor och myggspray/olja. Kan vara bra att ha. Många timmar i solen många gånger om gör inte alltid gott för känslig hud. Därtill kanske en liten handduk för att kunna stanna och bada och torka sig.

Jag upplevde inte att jag saknade något i det här fallet. Nästa gång ska jag ha med lite mer saker för att kunna klara mig lite mer utan civilisation!

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jag sprang, jag springer, jag kommer springa


Jag tänkte skriva ett inlägg sen om hur det gick på Bergslagsleden. Ett lite längre än ”bra” för det kan jag säga att det gick.

Någonstans därute hittade jag både kraft och glädje igen. Dessutom hann jag både krascha ryggen och uppleva att den ”läkte” medan jag sprang såpass att den var sitt bästa när jag slutade efter 75 km.

Jag sprang, jag springer nu och jag kommer springa. Jag är inte på banan löpmässigt som jag tänkt, rent fysiskt alltså, men mentalt känns det som att det inte finns några hinder.

Rapport kommer och tips på utrustning förstås! Tassa fint därute!

#Måndagspeppen- sommarlöpning


Lite dåligt bloggat- mycket bra semestrat kan man sammanfatta de senaste dagarna. Sprungit och tränat har jag som en gnu också. Det är ganska befriande att inte känna att man måste sitta vid datorn men jag har gjort träningsprogram till adepter idag så passar på att slänga iväg ett inlägg eller två för er som läser.

Jag blir verkligen så glad över alla som läser och SPECIELLT över alla fina kommentarer. De gör mig så himla motiverad att skriva.

För två år sen ungefär så skrev jag om sommarlöpning.

Känns relevant nu med!

Trevlig måndag!