Blogg

Påskgodisångest?


För länge sen. När jag hade en, tyvärr så vanlig, ätstörning då var påsk och jul väldigt jobbiga.

För jag ville ju inte äta massa onyttigt. Men visste att jag inte kunde låta bli. Så då tänkte jag att jag liksom skulle passa på och gå ”all in” och äta allt det där jag sen skulle förbjuda mig att äta. ”På måndag, då börjar jag om” och så blev det en helg av illamående, mest mentalt och där jag tränade för att bli av med det jag ätit. Om jag en dag bestämde mig för att äta bra och det falerade eftersom jag varken hade ”karaktär” (tyckte jag då) eller balans rent mättnadsmässigt utan blev för hungrig och ”spårade ur” då ”kunde jag ju lika gärna äta allt det där och börja om imorgon”.

Det här låter ju extremt men jag tror många tampas med ”light”variant av detta inför helger där de vet att de kommer exponeras för massa onyttigt.

Jag hörde att påskhandeln avseende mat spåddes slå rekord. Vi äter kopiösa mängder godis och choklad och ett sliskigt påskägg har liksom blivit etablerad tradition. Det här är ju förstås pådrivet av de som tjänar mest på det- företagen och vi som gärna vill göra annorlunda kämpar lite i uppförsbacke.

Om man säger att man inte tänker äta något godis eller choklad så vill gärna någon  påpeka att ”men lite godis gör väl ingenting, man ska inte hälsohetsa”. Jag kan själv använda det uttrycket ibland men inte om godis i pappersägg.

Jag kommer aldrig köpa  vanligt godis till mina barn. Däremot, som ni som läst bloggen vet, så bakar vi mycket ihop och äter tillsammans sen. Min stora tjej har aldrig fått godis av mig. Jag unnar gärna henne ett påskägg, i år blev det en hink med gatukritor som hon velat ha. Någon annan kanske kommer ge henne gottis och jag försöker då föreslå torkad frukt, nötter, något att pyssla med istället. I dagens samhälle är jag inte ensam, men vi är lite ”extrema” vi som gör såhär. Det sticker ut och det är ju egentligen helt vansinnigt.

För en snabbt ihoprafsad påse med glukos, gelatin, färgämnen som bara ger njutning några sekunder i munnen och sen inte gör nytta – det är alltså det som är normen?

Och vad gäller oss vuxna så kanske det är några som liksom jag gjorde förut, fast inte lika extremt, känner lite ångest över alla godisfyllda påskägg som liksom förföljer oss- på jobbet, i affären, hos vänner och släktingar. Man uppfattas som extrem om man inte vill ha.

Just nu har jag ingen lust att äta massa godis. N äter inte godis, har aldrig gjort och jag älskar smaken av lösgodis men har slutat äta det och saknar det inte alls. Jag älskar choklad men just nu försöker jag bli av med mina sista graviditetskilon och det smakar liksom inte mer än det ger. Det blir nog lite choklad, jag har inga förbud och ser jag något riktigt gott så tar jag gärna en bit. Min stora lycka nu är att jag äter så bra med mat och så balanserat att jag kan njuta av lite sött, inte tappa fattningen och vräka i mig och sen vara sugen hela tiden. Det är en hälsorikedom.

Om man tänker att påskledigheten är: ledighet, samvaro, avkoppling, god mat och godis så är ju bara godis en del. Det känns alltså inte svårt att välja bort en del när man får allt annat. Och mår bättre efteråt.  Många har svårt att bara äta litegrann. Lagom. Då kan det vara lättare att helt välja bort. Inte ta en bit alls. OCh fokusera på att njuta av de andra delarna, som faktiskt är mer på riktigt, som ingen tjänar pengar på och alltså inte marknadsförs.. alls!

Jag menar alltså inte att jag anser att man inte ska äta gott, eller äta lösgodis om man vill ha det. Men om man mår dåligt av det så kanske man måste tänka om, tänka till, tänka innan. Men man kanske ska välja det goda med omsorg och eftertanke och inte bli utspelade av godisfabrikens smarta trix som spelar på vår reptilhjärna. Jag menar att man kanske bör reflektera över vem det är som vill att du ska äta det där goda? Om det finns något som gör gott på fler sätt än bara i munnen? Om det är normalt att barn är helt exalterade över färgglada sockerbitar?

Jag ser så fram emot att vara ledig. Jag ser fram emot att umgås med mina barn, äta god mat,  träna massor tillsammans med N eftersom vi har bra med barnvakt, yoga, läsa och sova lite extra. När jag fokuserar på de bitarna så finns det faktiskt inget i mig som vill ha vare sig skumkaniner eller lakritsfiskar. Men jag måste stanna upp och reflektera över vad jag vill och hur jag vill att det ska kännas på måndag eftermiddag. Om jag går på impulser så är det klart att det blir massa godis.

Det här blev ett spretigt inlägg men jag hoppas att du som kanske har lite ågren inför helgen fick med dig något. Det är så synd att ha ångest över något vi har i överflöd som så många saknar. Det är så synd att vara elak mot sig själv när det är så fint att vara snäll. Men man måste stanna upp som sagt.

Ha en fin påskhelg!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Åsa- haha ja pengar brukar ju uppskattas också!Finn Crisp låter väldigt asketiskt 🙂 men de är goda med rätt grejer på tycker jag med!
Anders- vad härligt att höra att ni också bakar! Ja Jacob har skrivit mycket kloka reflektioner om ämnet tycker jag med!
Asta- Nej det var ju just det, att jag inte tycker det men riktade mig till de som mår dåligt inför påskhelgen- -därför jag kallade det påskångest :). Menade mer att reflektera över varför man äter det man äter- som jag ofta skriver om. Kan man äta godis och njuta av det både då och efter och inte känna sig ”sockerbakis” så är ju det toppen, men så många har svårt med den delen!
Verner- blåbärspaj måste nog vara bland det godaste som finns!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Också ett jäkla pass


Plan: Springa hårt pass innan middagen.

Utfall: Fästman hem sent. Inte ätit.

Tassar till Ursvik. Tänker att femman blir ett bra kuperat tröskelpass.

Benen stumma redan i första backen. Huvaligen. Trampar på. Trampar och trampar. Springer om folk som går. Blir omsprungen av en kille.

Tramp tramp. Oj oj. Känner mig som gele. Darrig.

När det är två kilometer kvar är jag helt slut. Men jag trampar på. Tramp tramp.

Trycker på ordentligt ändå in mot målrakan.

Ska jogga hem.

Det går nu inte i uppförsbacken. Jag får gå. Jag går!!

Är så hungrig. Passerar OKQ8. Har jag dineros med mig? Nej!

Öken.

Tassar till slut hem.

Går rakt in i köket och äter fyra vegetariska biffar med en halv burk keso. Backar med en macka. Bebis stirrar där hon får gröt av sin pappa. Skrotmos ropar om saga. ”Mamma måste äta”.

Såatte.

Stabilt. Men nu är det gjort.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Löparskotrender- rapport från frontlinjen


Jag kan ingenting om löparskor. Jag är verkligen väldigt dålig på hur de funkar. Men jag är rätt bra på att hita skor som passar mig och som är sköna. Jag är ju ett fan av Skora och Inov-8 och Vivo Barefoot men skulle säkert älska Merrell Paceglove tex men det blir inte hållbart vare sig för plånbok eller miljö tycker jag att testa massa olika skor bara för att.

Jag försöker passa mig för att rekommendera skor för det är inte ofta man vet hur folk vare sig springer eller hur deras fötter ser ut. Det är så individuellt. Skora är verkligen eureka för mig. Jag är helt kär. Men kan inte veta om de funkar för dig. Men är du redo för en väldigt enkel, platt sko med ok dämpning kan jag varmt rekommendera Skora Tempo. Fit går jag runt i nu som vardagssko. Som att leva i sockeplast. Alla som jag tvingat att prova mina skor har utbrustit ”men wow” när de provat dem. Så de är något extra, tycker jag och flera andra!

För mig funkar skor som inte ”stör” mina fötter. Som låter dem springa som jag gör när jag är barfota men skyddar fotsulan. Typ. Och så behöver jag bra grepp i terräng och då är Inov-8 Xtalon fantastiska tycker jag. Men lite halkiga på spänger, de gånger man passerar på dem.

Jag är nästan aldrig ute i sportaffärer heller men någon som är det ofta, och dessutom säljer skor är Elin Ragnarsson. Så jag frågade henne:

Vad ser du är vårens skotrend?

Det ska helst vara lätta skor, många vill ha färg och det är många som börjar köpa bättre dämpade skor istället för platta streetskor som de använder till vardags.

Vilka färger är mest populära? 

Den största färgen just nu är vit, svart är en klassiker, men även blått är det många som frågar efter.

Vad frågar folk mest efter?

Just nu är det mycket Nike Air Max, Nike Free och Converse.

Vilket märke är på uppgång?

New Balance och Saucony, finns många starka märken men dessa växer sig starkare och tar sig mer in på svenska marknaden.

Är det något annat i sortimnetet som är nytt för u år som du märker ett intresse för?

Absolut, nya modellen Ultra Boost från Adidas som är första skon med 100 % boost dämpning är det många som köper som löparsko och streetsko. Sedan nysläppta Reebok Pump är det många som gillar efter att den enbart har sålts en kort period. Den har som en ballong runt foten man pumpar upp för bättre passform. Det är mycket som uppdateras men många kikar framför allt på lättare skor och det börjar pratas allt mer om drop och barfotalöpning. Men det är på tapeten igen med bra dämpning vilket jag tycker är bra då barfotalöpning inte är för alla. Att kompletera med en lättviktsko är bra för många för att minska skaderisken.

Tack Elin!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Sara-JA! Precis så, blev lite sugen på att testa Adidas Ultra vad de nu hette men tror jag
Lina- vad kul att höra!! verkligen :)!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

" Jag springer som en tjej, det borde ni också göra"


..skrev förra årets vinnare av Tjejmarathon, Tobbe,  på Facebook idag när han delade den här artikeln.

Det är 4e året i rad vi kör Tjejmarathon. Loppet går mellan Hindås och Borås och är cirka 50 kilometer långt. Förra året samlade vi och våra löpare  och eldsjälar in 225 000 kr till Panzisjukhuset i Kongo. Genom sponsorer, genom löparna själva, genom deras vänner, familj och bekanta. Pengar till kvinnor och barn så små som 3 år som utsatts för sexuellt våld så hemskt det är svårt att beskriva med ord.

Många bäckar små, och ibland ett stort badkar. I år siktar vi dessutom på att bli ekologiska- tänka hållbarhet, miljö och hälsa.

Vi behåller den mysiga stämningen och det personliga. Men blir lite bättre.

Det är verkligen årets GODaste lopp och jag hoppas att du vill komma och springa!

Anmäl dig här– och du, vi hjälper dig med träningen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Stockholm Trail…ett grisigt avslut inför semestern


Jag är ju utbildad CrossNatureinstruktör (kan varmt rekommendera att se om träningsformen finns nära dig!) och via Anna Adelman som är grundare av Stark Ute fick jag nys om Stockholm Trail. Jag har inte kikat närmare på loppet och tänkte att det är ett sånt där 10 km lopp. Det är det inte…bara! De har flera klasser, 10, 21 och 46 kilometer- aka ultradistans. Kuperad ultra.

 Och jag var ju ute efter ett terränglopp i sommar under min träning för BRR 100 miles. På runt 5 mil.

Well.

Dessutom är jag spontan och gilllar små äventyr. Och vi är för ovanlighetens skull hemma i Stockholm då (aldrig efter midsommar annars).

Så. Jag kör väl!http://www.stockholmchallenge.se/wp-content/uploads/2014/11/Trail-46k.png

46 km trail med två bestigningar av Hammarbybacken. Om cirka tre månader.Precis när jag går på semester. Som uppladdning inför 1-års och 6-års kalas. (Lyckats pricka att föda båda barnen med 5 år och två dagars mellanrum, mycket kalas blir det).

Jag är så galet otränad för detta och det ska bli så himla roligt. Och jobbigt. Självklart kommer träningstips här på bloggen!

Trail-46k

Skoj! Ska du springa?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Veckans 5-lista När det är lite mycket


Jag ska villigt erkänna att det är lite mycket nu. Det är inget jag brukar stressa över för jag brukar ha kontroll men så hade jag visst inte riktigt det över allt och då blir jag invärtes kallsvettig. Det är också för att jag är så enormt ego med att få vara ledig. När jag ”måste” göra saker fast jag tänkt vara ledig, ja då blir jag lite putt. Fast allt jag gör är så roligt.

Det kommer lösa sig, det gör det alltid. Ishink på skallen och lista det viktigaste på sina fem fingrar. Vila lite mer och..tja bygga lego. Baka. Skita i träningspass. Sånt.

Om man känner av stress finns det flera saker att tänka på. Här är fem:

1) Sömn Ja åh vad jag tjatar men mer sömn för att vila hjärnan. Lägga sig vid 21.30. Ingen telefon i sovrummet. Ingen padda. Bara en tråkig bok.

2) Dra ned på socker, kaffe och alkohol Som matar det system som redan är överbelastat. Drick för all del en kopp kaffe på förmiddagen men max två. Drick rött eller grönt té eller koffeinfritt istället. Mata kroppen med nyttigheter, grönsaker och sånt du vet är bra.

3) Backa på träningen, motionera istället Att springa ultra, långpass, träna hårt sliter. Det matar på produktionen av sk katekolaminer som är kroppens sätt att hantera en stressig situation..som den då redan gör. Yoga. Promenera. En lätt lätt jogg. Kroppen jobbar redan så belasta den inte med något den inte kan ta hand om på ett bra sätt.

4) Andningsövningar. Behöver inte vara så flummigt. Andas in på fyra, håll andan på fyra, andas ut på fyra, håll på fyra. Några gånger per dag. Landa liksom.

5) Säg nej.  Det betyder ja till andra saker.

Lycka till!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*