Planer för helgen


20120517-131238.jpg

Äntligen framme ! Ahhhhh.. Andas ut.

Vad hände igår då? Jo det blev en helt fantastisk nästan-20-kilometersrunda med en massa andnings-och teknikfokus runt Brunnsviken och lite Ulriksdal tillsammans med några kollegor. Sen var jag helt paj och stod och hängde på hjälten på tunnelbanan hem. Så är det ofta första passet efter man varit sjuk.

Här i Värmland består schemat av:
* 1a sovmorgonen på 6 veckor
* Ett galet hårt backpass i Lunedets skidbacke
* yogaandningsövningar varje morgon
* styrkepass
* massa Ebbabus och god mat och häng med syster o faster
* på kvällarna jobba med Tjejmararathon.

Jag fnular på ett inlägg om det här med sponsrade bloggar. Kommer.

Ha en fin torsdag!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Planer för långhelgen och kläder från Trimtex.


Men godmorgon!

Läste hos fina Sara att hon packar inför helgens träning. Fast nu är hon nog på plats och igång! :).

Jag packar också i sista minuten och har således inte börjat för att se till att jag och Ebster kommer till faster på landet i morgon. Där har jag och Ebba en dubbel garderob och där hamnar mina träningskläder från Hedenhös. En sportbh som är 15 år. En träningsoverall (jo det hette så förut) som är lika gammal den och så såna där jazzbyxor. Minns ni dem? De fanns när man gick på Aerobics. Punkt. Inte pilospiritmindfullcoreexplosion. Lika tränade eller otränade var vi då. I England där jag började min instruktörsbana ledde jag ofta, bland det kvinnliga könet populära, pass som hette ”LBT”. Legs Bums and Tums. Grabbarna gick mest på ”Circuits” och däremellan höll vi årligen en ”Indoor Rowing Competition” med stafett på roddmaskiner.Those were the days.

Utvecklingen går onekligen framåt vad gäller träningsformer och träningskläder. Jag är otroligt glad över att få prova och använda Trimtex grejer. Igår kom ett paket med grejer jag kommer prova och använda i Åre, på Jubileumsmaran och på Axa Fjällmarathon. Ja på alla lopp. Visst är det kul med modeträningsprylar men efter 3,4 eller 7 mil så är det absolut viktigaste för mig att grejerna sitter där de ska och inte skaver.

Trimtex gör kläder för idrottare. För tävling och träning på hög nivå och dit räknar jag väl mig inte än men det är fantastiskt att få träna i dessa grejer. Bland grejerna nedan ser du ett par långa damasker som kommer vara användbara i Åre om en vecka (ehh hick!) och vid lerig löpning. Jag har ett par inov-8 damasker men de är ju så små! Dessa når uppför hela vaden! Jag ska testa dem i Åre så får ni veta hur de funkar!

Ett par korta tights fick jag också. Längtat efter ett par såna länge. De sitter som en smäck och jag tycker jag känner mig snabbare i dem :)! Sen har jag de fantastiska linnena som sitter perfekt och inte skaver i armhålorna. Materialet är luftigt och känns bra mot huden. Efter att nanosilver i kläder återigen dyker upp i negativ rapportering känns det också bra att använda just Trimtex. Här kan du läsa om det avancerade materialet i deras produkter. TACK säger jag för att jag får testa era grejer- hittils har allt jag provat överträffat mina förväntningar.

Tillsammans med Trimtex så kan jag ge er läsare ett erbjudande på den där fantastiska löparjackan jag hade på TEC. Samt de kompressionstights som jag genomför alla ”viktiga” träningspass i. Jag kommer lägga upp det erbjudandet under helgen.

Idag laddar en fortarande snorig men frisk jag för långpass med jobbet. Jag hakar på men har sett till att jag inte leder någon grupp utifall det inte känns ok. Riskerar ingenting såhär en vecka innan WorkoutÅre.

Jag har läst era önskemål om inlägg och i helgen så lovar jag att skriva mer om träning, något om hjälten, även om det är Privatliv och så har jag gått och fnulat på ett inlägg om starkar karlar! Det ni!

Ha en fin onsdag!

 

20120516-124456.jpg
20120516-124506.jpg
20120516-124513.jpg

Tips för Axa Fjällmarathon från Andreas Svanebo!


Jag vet att det är många som springer Axa Fjällmarathon för första gången. Och även om det är andra gången så är det värdefullt med lite tips inför det här mäktiga loppet. Eller vad sägs om 1800 stigmeter och 43 kilometer i fjällterräng?

Jag sprang första gången 2010, då med stukad fot som jag ådrog mig 3 veckor innan loppet. Det gick väl sådär men njöt ändå. Förra året sprang jag delar av banan för loppet var fullt. Den turen glömmer jag inte för det var bland det det värsta av väder.  Under själva loppet var jag funktionär för förra året var loppet- precis som nu, fullt! Nu är jag galet revanschsugen inför 2012 års tävling.

Förra året vann Andreas Svanebo genom att krossa banrekordet- 3.40 gick han i mål på. Jag kommer ihåg när vi stod på första vätskekontrollen och såg någon komma- redan nu??? sa alla. När man ser Andreas springa i terräng är det på fantastiskt lätta ben. Han är en av Sveriges i särklass bästa traillöpare med flera fantastiska meriter.

Så jag tänkte att jag ställer lite frågor till honom som ni får ta del av och så kanske vi alla får lite tips för hur vi ska tackla den här beryktade banan på ett bra sätt!  Mer om Andreas kan du läsa på hans blogg hos Runners World och på sin hemsida.

 
 1) Vad är det bästa med Axa Fjällmarathon tycker du?
Naturen, upplevelsen, utsikten! Det finns ju inget bättre än att springa i fjälls! Det går inte att beskriva med ord, det måste upplevas.

2) Vilken del uppfattade du som finast att springa?
Utan tvekan uppför Ottfjället, även om man är som tröttast där..

3) Vilken del var tuffast?
Även här uppför Ottfjället. Sedan är det ju bara nedförs och slutspurten till en skön målgång med massage och badkar :). 

4) Hur skulle du beskriva underlaget för de som inte sprungit i fjällen?
Underlaget är ojämt i princip hela sträckan men tränar man ”trail” och lite obanat innan är det inga som helst problem att genomföra fjällmaran.

5) Vad har du för utrustningstips?
Som jag ser det är två grejor viktigare än allt annat.
1) Bra skor (själv skulle jag tipsa om Salomon Speedcross/Fellcross eller nya Sense).
2) Bra ryggsäck. Utan tvekan Salomon Advanced Skin S-lab 5. Synd att kalla den ryggsäck, utan snarare ett klädesplagg, så bra sitter den!

6) Vad har du för träningstips inför de 1800 stigmeter som loppet bjuder på?
Kör gärna mycket ”trail”, dvs i skogen. Blanda terränglöpning med några svängar obanat jämna mellanrum. Det stärker både ben och vrister. Kom ihåg enstaka långpass i högt tempo för att ”vänja” er i tempot och distansen. Kör med fördel i kuperad terräng.

7) Något annat du vill tipsa om angående loppet?
Kom ihåg att dricka och ät på engång under loppet. Se till att få i er någonting var 30:e minut, både dricka och gel (eller lite bars).

Tack Andreas och lycka till i år!

Axa Fjällmarathon är nog det lopp som ger mig mest gåshud i år. De senaste två åren har det varit soligt och varmt men man måste förbereda sig på nästan vilket väder som helst. I nästa inlägg ska jag skriva lite om bra utrustning och ni kommer få ett erbjudande på de grejer som jag kommer använda och använde på TEC.

Ha en fin tisdag!

Morgonlöpning


När man har en liten en hemma så handlar mornarna om att komma iväg till dagis och sen till jobbet. Det är inte stressigt. Det är mysigt. Imorse kom Ebba med sin slitna gosekanin, håret på ända och så där sömnsammetsmjuk som bara en liten snart 3-åring kan vara och sa ” jag vill mysa med dig i sängen”. Och då gör man det och vet att man alltid om ca 15 år kommer önskat att man myst mer. Investerar i myskontot liksom. På tal om investeringar.

När hon sen sover hos sin pappa så har man en morgon som liksom är hur fri som helst. När man bara har sig själv att ta reda på så har man eoner av tid. Jag har oftast haft det brådis till jobbet. Men inte nu. Det är säkert brådis i ett mindre perspektiv men jag har lagt ned brådskandet och nu tänkte jag göra något jag längtat efter- springa på morgonen. Före frukost.

Det var min melodi förut. Kroppen visste direkt vad det handlade om. Sen jag fick barn har jag nog gjort det..två gånger!?

Kommer bli en chock för systemet och jag har just konstaterat att jag är frisk så  det här första passet ska inte gå fort. Men sjöarna en morgon…sen frukost och DN och sen jobb. Det ska bli fantastiskt!

Föreläsningen hos Specialistkliniken var kul! Det var inte så mycket revolutionerande nytt om löpteknik men intressant att höra det här med att det är ungefär samma skadefrekvens på de som använder dyra uppbyggda skor och de som köper några på typ Rusta. Träffade Wanja också- det var roligt.

Mia bjöd som vanligt på you can do it känsla och skratt. Jag blev så sjukt sugen på GAX 100 miles..går den tävlingen liksom? Mia älskar 400 meters tartanbana. Jag älskar A-B lopp har jag insett. Det ”värsta” med att springa 8 mil i snöglopp med galensmärta är att man liksom ” jaha 16 mil med fäste under fötterna, hur svårt ska det vara då?”. Farligt farligt. Men härligt härligt. Idag kom verkligen suget efter 100 miles. 16,1 mil. Det kom inte efter målgång på TEC. Inte veckan efter. Det kom nu. SMACKABANG.

Men nu börjar vi med 6 kilometer jogg utan smärta och snorkaos före frukost. SÅ tar vi resten sen. Här är cykeln förresten. Jag funderar fortfarande.

Investeringar i min hälsa och träning


Ibland kostar det. Ibland gör man en investering. Det särskiljer man i redovisning och vi revisorer tittar ofta på gränslandet däremellan. I redovisning och årsredovisningar är det syfte, nyttjandeperiod och skatteregler som styr vad som kan vara en investering eller kostnad. Och lite annat. Jag tror inte ni vill läsa och jag orkar bannemig inte skriva om’et! :).

När jag tittar på utgifter i form av tid och pengar så gör jag också det utifrån om det är en investering eller en kostnad. Att jobba mindre är en invstering i min dotters uppväxt och min lycka. Att köpa lite dyrare mat, men som just är mat och inte ett hopkok av ämnen det är en investering. Att äta mycket färska bär, som kostar en del, det är en investering.

Att ”lägga pengar på” låter inte så roligt men att tänka över vad det är pengarna går till och sen göra medvetna val det kan leda till att man minskar kostnaderna i livet och ökar investeringarna. Ni som kan lite ekonomi förstår då att resultatet blir bättre och balansen ökar på tillgångssidan samt att det fria egna kapitalet ökar. Ibland är ekonomi fantastiskt för att förklara saker. Investeringar skriver man sen av över några år. Och så gör man nya. Vissa saker- som konst, skriver man inte av. De anses ha ett beständigt värde.

Jag står inför tre investeringar den här veckan. En är rätt liten- jag ska på föreläsning hos Specialistkliniken. Lära mig mer om löpningens biomekanik och att utvecklas som löpare- samt lyssna på MarathonMia! Det ska bli jättekul och jag hoppas ta med mig mer input och kunnande.

Sen ska jag köpa en ny Garmin. Hos Runners Store förstås men behöver göra det när Martin är där och vi har inte lyckats synka våra kalendrar än. Ska försöka få till det innan Kristi Himmelsfärdshelgen. Den investeringen gör att jag kan träna bättre. Jo för så är det. Jag älskar att kasta allt vad teknik och mätning heter åt sidan och ränna ut i skogen vind för våg men nu vill jag träna mot tidsmål och jag sporras fantastiskt av att se min fart på armen. Det var det som gjorde att vissa varv på TEC gick så bra. Säger jag att jag ska springa sub 6 tempo per varv så gör jag det. (ja när jag inte har en nerv ikläm alltså).

Sen. Har vi det som den stora funderingen om investering kontra kostnad rör sig om. En Merida Race Lite 904. Gulp. Ni som följer bloggen vet att min svaga punkt i triathlon är cykling. Jag gillar inte att cykla och tror att jag ska rasa omkull när det går fort. Men. Jag tror att jag kan älska det. Jag vet att jag för att hålla som löpare behöver alternativ träning, speciellt under semestern. Jag vet att jag ska köra triathlon var det lider. Jag behöver en cykel.

Ja. Det är mycket pengar. Funderar. Vill ha. Kommer cykla massor det vet jag. Vad gör ni för investeringar?