Blogg

Sekvens för höftrörlighet


Jag har ett övergivet VideofyMekonto. Jag har för avsikt att posta fler videos, mest kommer jag göra det för att mina adepter ska få ta del av övningar de ska göra men några videos kommer jag lägga upp för allmän beskådan.

Jag har yogat till och från i över 10 år. Inget jag postar mycket på Instagram. Alla kan yoga. Och ser man bara massa superavancerade poser så tror man kanske tvärtom.

Yoga är resan till vigheten, till sitt inre, betyder förening och går att utföra här och varsomhelst. Jag ser det som ett hemligt vapen. En ständig kompanjon i alla livets skeden.

Jag yogar lite varje dag. Det var länge sen jag yogade mer än 10-20 minuter åt gången. Jag tar mig inte riktigt tiden men saknar att börja dagen med en 90 minuters astanga med havsbrus i öronen i Australien…

Filmen i videon är bra för höftrörlighet. VIktigt att bäckenbotten är aktiverad och andningen med. Får braska för att jag är ganska vig och det är svårt att ”hålla tillbaka” men övningen i sekvensen går att göra med böjda ben och att stanna på händerna snarare än armbågarna i tredje stretchen. En handduk i knävecket i alla sittande stretcher med böjda ben kan skona känsliga knän också.

Den här gör jag varje morgon i stort sett. Bland annat. Jag har en bröstryggssekvens också jag gör.

Håll tillgodo!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

10 tips för att klara en 100-miler


..får man ifrån det här inlägget.

Och mitt mantra är och kommer vara:

Humble but relentless persistent moving forward step by step.

Väggen tillbaka är lång. Jag har hållt igen och hållt igen och..gah. Hållt igen! Men nu ska jag förhoppningsvis testa ett 90 minuterspass med tassande och lite gång. Har tagit mig 8 km som längst hittills. Jag borde få en egen medalj i ”försiktighet”. Tagit det så lugnt. Men nu så.

Håll tummarna!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Smoothie och gröt för kids


”Smodi mamma jag vill ha smodi” säger stora tjejen och jag har börjat göra en som nästan är som drickbar frukost!

I mixern häller jag 1 dl havregryn och 1/2- 1 msk chiafrön med ungefär 1,5 dl vatten och sen 1,5 dl (ungefär- allt är ungefär) havremjölk. Låter det stå några minuter. Klickar i en matsked kokosolja och en näve blåbär. Brum brum- kör mixern.

Toppa med lite kokosflingor. Gott!

Gröten jag gör går ned som smort den med:

1 dl havregryn, 1/2 -1 msk chiafrön. Lite kanel, lite kokosolja, 2,5 dl vatten. Koka ihop under omrörning. Toppa med äppelmos (med mindre socker förstås alt finhacka i lite äpple) kanske lite valnötter och lite mjölk (vi kör ibland kovarianten och ibland havre). Också mums.

Och du- funkar väldigt bra på vuxna barn också!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

A day in the life of me


Dagarna nu alltså. Det är inte mycket soffhäng direkt och jag förstår inte var hösten tog vägen? Oktober? Hallå?

Idag var en semitypisk dag. Den började egentligen igårkväll med att vi lade oss så vi somnade runt 22.00. Bra dagar börjar så.

Bebis vaknar 2-4 gånger per natt och absolut- det känns. Men jag är en expert på att ”dvalamma”. Men har jag sovit mina 7 timmar så tassar jag ut 06.00 då N går upp och jag hinner få en runda innan han går till jobbet.

Jag älskar de här turerna. Längtar till dem. Har inga som helst problem att kliva upp och vara ute inom 10 minuter. Cirka 40 minuter tassande bara. Heligt. Ska utvecklas till långpass tids nog.

Kommer hem och stora tjejen är vaken och får kika på lite ”bompa” eller röjer i sitt rum. Lilla tjejen brukar vakna vid 7-7.30 och är en jollrande solstråle. Jag och storskrot äter frukost och pratar och lilla ligger på golvet. Jag plockar och städar lite.

VI försöker vara på dagis till 9.00 för samlingen. Sen går jag antingen hem och jobbar fram till lunch medan bebis sover men idag kom en av mina adepter hit och jag gick igenom övningar för henne ute i vår park. Solen strålade- vilken dag! Båda har bebisar och det är så lätt då- hon förstår mig och vice versa. S sov som en stock igenom.

Sen gick jag in med lilla S, mös lite med henne och gjorde lunch till en viss ultravän som sprungit 3 mil inatt medan vi andra sov. Sjunger massor medan jag lagar mat och S sjunger med ibland med sitt joller. Ibland bara stirrar hon på mig. Gjorde ”quinotto” med kikärtor, morot, lök, tomat, persilja och fetaost. Vi snackade om ditten och datten ett tag tills hon pep iväg och fick med en påse med barnkläder som jag lovat en rumänsk tiggerska jag träffade igår. Hon lyckades förklara att hon hade en bebis (pekade på min barnvagn) och en större, typ 3 år. Skickade med lite leksaker också.

När hon gått jobbade jag en halvtimme innan jag hämtade storskrot på dagis. Jag klurar på massa framtida saker och så är det en del annat på det privata planet- välja skola? FLytta hit en allmoge kökssoffa, osv. Väl hämtad lekte vi lite hemma, försöker alltid ha tid för stora tjejen efter dagis utan att annat stör.  igår lade vi pärlplattor och idag var det tågbana och jag lagade middag: spenatsoppa med pannkaka med mandelmjöl, havregryn och lite dinkelmjöl. Ofta vill hon hjälpa till, vill kläcka ägg och röra om. Hon dukar och håller på att lära sig tända ljusen. Jag sjunger mer och hon tyckte att ”mamma du borde vara med i Mello, de sjunger sådär mycket där”. Ah. Ok. Nog inte.

N kom hem och för mig är det viktigt att sitta tillsammans och äta men just den här kvällen valde jag att smita ut 30 minuter och köra styrka. Jag hade bara med mig min 8 kg kettlebell men öste på i vår lekpark så mycket jag kunde. Kom hem helt endorfinhög och plockade undan i köket medan de andra lekte tågbana. Duschade stora tjejen, duschade själv. Körde en tvätt och en disk och packade på något sätt samtidigt och hann amma två gånger. När båda barnen sov (yes! bebisen somnar nu före oss yes!) sitter jag vid datorn lite till just den här veckan för jag har flera träningsprogram och kostanalyser att göra. Det är jobbförbud fredag em- söndag em och därför gör jag så mycket jag kan nu. Jag dricker kopp efter kopp med grönt té och försöker låta bli skåpen precis bakom mig där jag har QuestBars som är min stora last just nu. Har en triljard grejer jag vill läsa om och massa saker på listan men gör enligt mina ”buckets” och försöker känna mig nöjd med det jag hunnit.

Klockan 21.30 cirka försöker vi lägga oss och jag har en helt galen trave med olika böcker som jag läser i. Allt från Simon och Ekarna till the art of low carbohydrate living. Men oavsett hur intressant så faller ögonlocken ihop. Eller så ligger vi och pratar. Vi kan prata och prata och prata och det tar aldrig slut. Det är kärlek.

Jag har inga problem som helst att somna. Är oftast pigg precis hela dagen och känner mig som en ostoppbar maskin. Jag hoppas det fortsätter så. Nu är det snart läggdags!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Tips på tester för löpare


Jag tycker kroppen, om man lyssnar på den, talar ganska tydligt om hur det står still. Samtidigt är det ibland svårt att veta om man till exempel har adekvata järnnivåer, bara är lite hösttrött, lite stel eller faktiskt på väg att bli övertränad.

Och i takt med att man spänner bågen så händer det saker. Och inför en satsning eller vid en uppfattad platå så kan det vara intressant att ta reda på hur det står still med nivåer på olika ämnen i kroppen. Eller hur det står till med syreupptagningsförmågan-tränar jag rätt?

I och med det ökade intresset för hård träning och utmanande tävlingar så har det vuxit fram en marknad för både mer avancerad utrustning- men även för att följa upp träning och kostförändringar.

Eftersom jag lyssnar så mycket på podcasts från USA, där Ben Greenfield ofta pratar om tester han gör undrade jag om det fanns något liknande i Sverige? Och hittade OneLab.

Jag har velat testa mig för lite olika nivåer nu när jag växlar upp träningen och fortfarande ammar och vill dessutom erbjuda mina adepter en möjlighet att testa sig så jag kan ta del av deras provresultat och på så sätt styra kost och träning efter parametrar vi annars skulle få ”gissa” mer subtilt.

Jag träffade David och Erik från OneLab i veckan och det blev ett jätteintressant samtal. OneLab erbjuder en väldigt enkel men smart tjänst med olika testpaket beroende på vad du är intresserad av inom hälsa, kost och träning. Läs mer om dem här.

De samarbetar med flera duktiga läkare och professorer- bland annat Michail Tonkonogi som flera säkert känner till, vilka är med och analyserar proverna vars svar sen skickas till dig med rekommendationer på eventuella åtgärder.

Kanske vill du kolla hur status är med kroppen nu efter en löparsäsong innan du går in i grundträning och sen följa upp framåt våren? Kanske är du bara lite hängig och vet inte varför? Genom till exempel ”prestations”testet kan du få reda på hur det står till med testosteron och muskelnedbrytning samt järn och magnesiumnivåer.

Jag har fått möjligheten att samarbeta med OneLab och kan därför erbjuda dig som bloggläsare 20% på deras tester. Uppge koden ”annie” när du bokar! Du får gärna berätta om du gjort tester och vill dela med dig av något du uppmärksammat.

Jag kommer att skriva inlägg här på bloggen om till exempel, långtidsblodsocker, kreatinkinas och TSH framöver som ingår i sånt som kan testas hos OneLab.

Dessutom ser jag fram emot mitt första VO2max test hos Aktivitus i december. Aktivitus har funnits i 10 år för både motionärer och elit och jag har väntat på att de ska öppna i Stockholm- vilket de gör 1 december men du kan boka tider hos dem redan nu.

Där kan du göra tester för såväl löpare, skidåkare, cyklister, triatleter med mera. Du kan testa löp, cykel och skidekonomi såväl som kroppsfett och syreupptagningsförmåga. Med hjälp av testerna och efterföljande analyser ger Aktivitus dig råd om hur du ska träna för att stärka upp dina svagheter i rörelseekonomi och/eller syreupptagningsförmåga.

Jag ser med skräckslagen förtjusning fram emot testet i december. Det är ju ett ”baseline”test för mig eftersom jag inte riktigt är igång med träningen ännu- har tränat ett enda överfartspass sen förlossningen- uppföljningen kanske 4-5 månader senare blir det intressanta.

Jag lovar att rapportera från testet som jag alltså kommer göra när bebis är fem månaderJohan på Aktivitus har lovat fota så kanske får ni se mig spyfärdig dubbelvikt också…. När jag gjort testerna hos OneLab ska jag skriva om dem med. Just nu säger min egna analys att allt är kalas för att vara en helammande tvåbarnsmamma som max sover tre timmar åt gången! #vavavoom



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Mjölk- mu eller bä?


Dagens snackis. Som tolkas både av pålästa och av de sombara vill att mjölk ska vara dåligt. Och de som inte vill det.

Jag säger ”hurra” bara för att jag är less på att i Sverige verkar råda konsensus att mjölk=starka ben. Medan det behövs en massa andra saker också. JA- kalcium är viktigt. JA det finns i mjölk. Och mycket av det. Men även i massa annat.

Sverige tillhör ett av de land som dricker mest mjölk. Och sloganen ”mjölk ger starka ben” har väl alla hört. Samtidigt är vi också världsledande på benskörhet. Skandinavien har flest frakturer och ”man vet inte varför”. Eller så är det väldigt många som inte vill att vi ska veta varför. På mjolk.se ger man förslaget att det var för att man konsumerat för lite kalcium och vitamin D. Och det finns många som tjänar pengar på att vi dricker mycket mjölk. Det ska vi ha klart för oss.

Det har gjorts lite studier på kopplingen och nu kommer en stor studie, en kohort studie med 110 000 deltagare varav 61 433 kvinnor och 45 339 män som fått fylla i matfrekvensformulär.

Tidigare studier på djur hade indikerat att galaktos ger förhöjda nivåer av oxidativ stress (som socker bland annat gör) och nu ville man se effekten på benskörhet och även nivåer av oxidativ stress hos män och kvinnor.

Studien fann att under de 20 år som kvinnor följdes var frakturer betydligt vanligare hos de som drack mycket mjölk. Man får dra försiktiga slutsatser av detta. Fler studier behövs eftersom det kan vara andra saker som spelar in. Det svåra med människor är att man skulle behöva kontrollera dem rätt rejält för att ”låsa in” de faktorer man vill undersöka.

En ökad risk för benskörhet kommer av flera orsaker, bland annat av minskade östrogennivåer då östrogen minskar nedbrytningen av benmassa. Något som förstås är mer relevant för kvinnor och speciellt efter menopausen.

Det jag tyckte var mer intressant var ännu ett stöd för att sockerarter ger ökade markörer för inflammation vilket också framkom i studien. Saker med socker i är bu i stora mängder. Alltså inte bara mjölk men det är ju en helig ko(pun very much intended) och nu har man den här studien i det mediala knäet idag så den hamnar i skottlinjen idag.  Mjölk innehåller som sagt galaktos, (liknar glukos men mindre söt) och det man sett bland möss såg man nu reflekterat bland de som drack mer mjölk. En kropp som utsätts för mycket oxidativ stress i kosten vare sig från mjölk eller ej får kämpa mot inflammationshöjande ämnen.

Mjölk kan man alltså skära ned på men gärna då också annat med saker som orsakar oxidativ stress. För benhälsan är det andra saker som ska till. Mejeriprodukter är ofta berikade med vitamin D. K2 är också viktig för skelettet men betydligt dyrare att tillsätta.

Jag fortsätter ha en liter ekologisk lättmjölk hemma bredvid vår havremjölk. VI dricker det inte till maten utan har det i kaffe, i äggstanning (men väldigt lite) och lite i pankisen. Jag avskyr mjölk och kräks upp det om jag försöker dricka det. Alltid varit så.

Blev någon klokare? Dricker ni mjölk? Ändrar ni ert beteende efter den här studien?


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Jesper- ja det var ju det jag skrev. Att man måste titta vidare på detta. Jag stigmatiserar ingenting utan reflekterade bara över studien och tycker att det är bra om det rör om lite i ”mjölk=starka ben”grytan. Mjölk innehåller massa bra näring men som du skriver- den behövs inte som måltidsdryck egentligen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*