Blogg

Som första gången #axafjällmaraton


Imorgon går Axa Fjällmaraton. N ska springa och flera adepter och vänner likaså.

Jag kommer stå vid sidan om och heja och det ska bli jättekul!

Jag sprang Axa första gången 2010. Jag hade precis börjat med löpning, tränat sisådär 6 månader under det utmanande första året som mamma. Haft svårt med sömn och att få till träningen och var helt enkelt ny på löpning! Ny på upplevelsen.

Jag hade ingen direkt koll på utrustning- skulle aldrig ha en bandana i håret och en så stor klumig ryggsäck.  För varma tights. Hade en polarklocka på armen som mätte pulsen och tiden- pulsen bryr jag mig inte om på lopp.

Men jag minns känslan vid start. Förväntansfull. Glad. Det var spännande. Jag hade inga tidskrav, skulle bara runt för jag sprang loppet för välgörenhet, Unicef, där jag gjort en insamling.

Och det gick ok! Jag hade stukat foten tre veckor innan och den höll förstås inte men jag var så glad.

Det ska vara roligt. Det kommer vara tufft. Men det ska banne mig vara en upplevelse. Den känslan ska jag ta med mig när det är dags igen. Dags igen på nytt!

Lycka till alla som springer imorgon! Njut. Utsikten är oslagbar, naturen fantastisk. Upplevelsen unik!

Back in the days!


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

haha tack- ja den skumpade en hel del kan man säga 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Norsk studie om periodisering av träning och formtoppning


Jag läste just en norsk studie på, förvisso, längdskidåkare men det är ju en uthållighetsidrott så självklart finns det saker att hämta till löpningen där.

Studien är gjort på 11 stycken elitidrottare och det som var intressant tyckte jag var att:

90% av träningen genomfördes på låg intensitet och 10 % på hög.

De tränade 800 timmar på ett år fördelat på 500 pass.

Det mest intressanta var dock hur de hanterade sin sk ”taper”- alltså den nedtrappning man gör inför ett lopp där man vill prestera. Inom skidsporten ligger ofta tävlingarna tätt- världscupen tex pågår under säsongen och mitt i kanske VM eller OS ligger. Då är det svårt att fokusera bara på en tävling.

Flera av idrottarna tog en vilodag i spannet 12-6 dagar inför loppet men bara 3/11 vilade en av de sista fem dagarna inför loppet. 10 av de 11 körde ett högintensivt intervallpass 48 timmar innan tävling.

Vila upp sig till en vecka innan du ska vara i toppform och sen öka träningen de sista dagarna för att vara ”välsmörjd” alltså kan man sammanfatta det med.

Läs mer om studien här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Länkkärlek- vackra leder och bra övningar med gummiband


Jag har lagt ned vissa saker- tex att läsa bloggar. Tiden räcker inte när jag högst prioriterar att svara på mail, läsa nyheter och skriva min egen blogg. Jag uppskattar verkligen att du tagit dig tid att läsa här- jag hoppas det ger något och inte bara tar tid!

Jag läste iallafall ikapp två av de få bloggar jag läser när jag tar mig tid: Saras och Sofias.

Hittade två, nä fler men tänkte lyfta fram två, riktigt bra inlägg!

Sara har tagit på sig att samla in tips på fina leder att springa i Sverige. Några av mina pärlor: Blanktjärnsrundan och J-landstriangeln är med. Hitta din eller lägg till, här.

Sofy har laddat upp en rejäl radda med bra övningar med gummiband. Hitta inspo här.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Formcheck 1 månad efter förlossningen- magen


Nej. Det blir ingen bild på en mage här. Jag kommer skriva om min väg framåt. Finns ingen väg tillbaka- dit ska jag inte.

Jag kommer vägra banalisera min resa mot toppform till en bild på en mage. Den form som krävs har inget med en platt mage att göra. Den form jag har nu, den riktigt fina form jag faktisk har med hänsyn till att det bara gått en månad sedan Lillspark kom ut, den syns på andra sätt. På pigga (nåja inte hela tiden) ögon. På att bebis är glad, lugn, tillfreds och sover bra. Så vi sover bra. Den känns i bålen. Den känns när jag gör svårare och svårare övningar. När jag klarar fler och fler armhävningar. När utfallsstegen känns lätta.

När jag börjar längta efter att springa långt. Börjar kika på lopp inom ett år. Vaknar utvilad. När det pirrar i maggropen. När jag känner mig redo att springa en mil i terräng fast jag absolut inte skulle göra det.

När jag orkar bära stora tjejen.

Jag har inte vägt mig sen jag kom hem från BB. Har mina vanliga kläder, tror jag gått ned nästan alla kilon. Spelar inte så stor roll.

Den här bloggen kommer inte bidra till stigmatiseringen om att form efter graviditet handlar om en platt mage. Fy fabian vad trött jag är på bilder på platta magar som kvitto på att man är i form. Reklambilder på en smal mage med ett måttband lite käckt hållet runt. Så trött.

Visst. Jag vill också ha en platt mage. Precis som jag vill ha fint hemma- det är inte det viktigaste. Det är annat som ska på plats. Det är annat som är viktigt. Det är annat som spelar roll först. Annat som ska lyftas fram. Magen får hänga med. Bålen styr.

Så formcheck? Well #badass skulle jag säga. Tut tut. Nu kör vi! Mot 100 miles!

Den osminkade och ofiltrerade versionen.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack fina ni :). Ja magen kommer säkert synas om jag visar övningar osv men inte i syfte att visa på framsteg 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Vem tjänar på att du mår bra?


Något jag reflekterat över ett tag men eftersom jag sällan läser ”tjej”tidningar så tänker jag inte så mycket på det. Men Women’s Health får jag i brevlådan för jag bloggar inom nätverket och låt mig klargöra att den svenska redaktionen består av riktiga #badass brudar- otroligt duktiga, starka och kloka som står för mycket av det jag tror på.

MEN. Tittar man på den tidningen och tex Amelia och Topphälsa som jag bläddrat igenom under mina amningspauser (till mammamaffian- jo jag sitter också och bara connectar med mitt barn ibland men ammar man 20 ggr om dagen hinner man läsa en tidning också då och då) så är det inte mycket uppmuntran till att vara nöjd som man är.

Och det säljer ju inga tidningar direkt. Inte annonsplatser heller. Och ut från tidningsvärlden och in i gymvärlden- vore du nöjd som du var behövdes inte hälften av allt som erbjuds. I klädväg, inredningsväg osv osv – är du nöjd med det du har, det du är, så som du ser ut, din hårfärg, dina naglar, dina fötter, din behåring, din hud osv osv- ja vem fasen tjänar pengar på det?

Svar: Ingen.

Och det här är förstås grovt förenklat och jag är på intet sätt själv oskyldig till att ibland luras av att köpa något som ska förbättra mig men jag brukar fundera på det rätt ofta.

Om jag är nöjd som jag är då konsumerar jag inte så mycket. Då köper jag inga nya hudvårdsprodukter, inte direkt några kläder (fast ibland kanske något just för att oh yeah den här ser jag ju bra ut i!). Jag hoppar inte på någon ny diet och jag köper ingen ny träningspryl som ska förändra min träning.

Grovt förenklat alltså. När tidningar och reklam får dig att tro att du behöver något för att bli ditt bästa jag- så är det just att du alltid strävar efter att bli ditt bästa jag som det tjänas pengar på.

Att du inte är nöjd – är kommers. Stor kommers. Stor maskin bakom. Bra att tänka på ibland.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#återhämtning mät din HRV


Det är många som tar vilopulsen på morgonen för att det kan vara en indikator både på hälsa och form. Vilopulsen blir ofta lägre när man blir mer vältränad då hjärtat helt enkelt kan pumpa ur mer blod per slag- större sk slagvolym.

Med en lite mer avancerad mätning kan man dessutom passa på att mäta sin heart rate variability som istället mäter pulsslagens längd tid och med vilken kraft de slår. På en klassisk pulskurva är HRV ”ojämna” toppar och dalar.

Vid fysisk ansträngning och stress minskar HRV men hos en vältränad person är HRV högt i vila. Det påverkas av hälsan helt enkelt men kan också indikera risk för hjärt och kärlsjukdom vilket inte är det jag vill skriva om här.

Ligger du i riskzonen för överträning och är dåligt återhämtad kan en regelbundet mätt HRV fånga upp detta genom att din HRV är betydligt lägre en eller flera morgnar (bäst att mäta tidig morgon). Detta kan vara en indikator på att det kanske är dags att lägga in en lättare vecka, ligga kvar i sängen och eller skippa det där tänkta hårda passet den dagen i förebyggande syfte.

Istället finns det olika appar jag tänkte tipsa om som mäter din HRV och gör du det regebundet kan du, precis som om du mäter pulsen, se om det stämmer med upplevd eller icke upplevd stress.

Jag har testat en app som heter ”stress check” som är gratis. Min stressnivå torde iofs vara rätt hög med en bebis som väcker mig varannan till var tredje timme. Bebisåren brukar vara stressande på kroppen även om man inte känner sig stressad.

Jag har dock sovit väldigt bra ändå och känner mig väldigt lugn och harmonisk. Så min avläsning visade endast 2%.

Däremot när jag hade mjölkstockning och 39 graders feber så gick HRVmätaren upp rejält. Sen sjönk den allteftersom infektionen gick ur kroppen. Jag klassar det som ett empiriskt test att den funkar :).

Annars är sweetbeat en riktigt bra avancerad app med massa andra funktioner.

Observera att detta förstås endast är en parameter i ett stort spektra av påverkan som överträning och stress har. Men med regelbunden mätning får du din personliga unika logg!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*