Tävling! Vinn en startplats till Lidingö Ultra 50 km


I år har jag äran att igen samarbeta med Lidingö Ultra! Jag kommer att skriva inlägg både här och på hemsidan med tips inför din första ultra.s Har du funderat på att testa är det nu du ska passa på!

Idag är det runt 100 dagar kvar till loppet- gott om tid för dig som är igång och springer men ännu inte börjat jobba med längre distanser. 50 km stavas uthållighet och eftersom vi är på Lidingö gäller det att jobba med att hantera kuperingen vilken kan ställa till det lite för låren om man inte förberett sig! Men tips kommer alltså!

För att vara med i utlottningen av 5 stycken platser till 50 kilometer vill jag att du mailar till mig och berättar:

Vad det är med ultralöpning som lockar! Hur fick du nys om ultra och varför vill du springa LU 50 km?

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 1

Thomas Löveneke

Viljan att testa sina gränser, passera 42km och fortsätta. Nå nya distanser och
ta sig genom tillfälliga svårigheter. Och därför Lidingö är så vackert på våren 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En titt på energi och näring runt löpningen


Jag har tänkt att dra igång en liten serie här på bloggen- om energi under långpass eller långa tävlingar och energi runt träning. Kost är ju mitt stora intresse och jag delar gärna med mig av det jag lärt och lär mig. Ju högre du satsar, desto viktigare blir också kosten i form av vad du äter och sen när det äts. Det här kommer inte förespråka någon diet, inte LCHF, inte Paleo och inte rakt av vegetarisk kost. Det kommer inte ge raka svar och enkla lösningar utan välkommen in i djungeln där man ska lära sig sin egen kostreligion.

Tyvärr är ju min bästa testkanin- mig själv- inte riktigt inne på hårdträning nu (däremot väldigt hungrig och bra på att äta,skulle kunna ta guldmedalj i det) nu men det hindrar mig inte att skriva om det.

Avseende kost så skulle jag vilja dela in problematiken i att

1) äta optimalt för att orka träna  och träna med rätt ”motor”

2) äta rätt för att hålla sig frisk och tillgodogöra sig träningen samt

3) äta rätt under själva träningen.

Därtill för de som har en målvikt att nå den utan att man ligger på för stort underskott för nära tävling eller inte klarar att träna så hårt som man tänkt. Det här är ett område jag inte brytt mig om så mycket för egen del hittils men kommer att fokusera mer på nästa år när jag ska tillbaka och uppåt :).

Under långpass så är dett vanligaste problemet som uppstår helt enkelt problem med magen! Har man känslig mage, är gluten eller laktoskänslig/intolerant så har man ett problem till.

Men de allra flesta får problem med magen när den överbelastas. Näring tas upp med hjälp av blod och har mkt att göra med vätskebalansen. Blodet ska ju helst vara och jobba i musklerna och vätska är inte alltid helt lätt att få till perfekt. På engelska talar man om ”GI distress” och det vill man ju helst undvika.

För idag tänkte jag bara länka till ett tillskott jag hittat som är gjort på potatisstärkelse med cirka 1/4 sockerarter och inte så mkt tokigheter i vad jag kan se.

Den heter Infinite och jag vet inte om den går att köpa i Sverige?

Annars har jag använt Ucan Superstarch som är gjort på icke genmodifierad majsstärkelse. Den finns i olika smaker, den som är naturell är helt klart att föredra. Jag har fått prover från Norge och det är närmsta återförsäljare vad jag vet. Glutenfritt och lite snällare mot magen.

Annars finns det ju maizena i affären..den är ju inte modifierad men undrar om man inte skulle testa att skaka ihop lite Maizena med lite kokosvatten (urk för min del men smaken är som baken), lite ingefära (mot illamående) och lite maltodextrin och testa som sportdryck på ett långpass? Vill någon testa så varsågod :).

Vad äter/dricker ni på långpass?

Skriver mer på ämnet snart!

Här står jag och ser glad ut någon timme innan starten på mitt andra 100 miles lopp. och blandar Ucan Superstarch i flaskan- garanterat inte det som pajade magen utan en bakterie!

 

 

Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Emilie- ja om du hade läst min blogg ett tag så skulle du veta att jag det är just det iag INTE förespråkar. Potatisstärkelse och majsstärkelse ser jag dock inte som konstgjorda pulver. Jag förespråkar både spenat och rödbetsjuice men jag har ju inte ens börjat skriva om det än. Sen är det enormt smidigt att ha en välbalanserad ren mix av näring att ta med sig när man inte vill eller hinner blanda iordning men ofta går det ju med det som jag gissar att du kallar ”vanlig mat”. Vilket är det jag och väldigt många även mycket duktigare förlitar sig på under långa lopp och träning, tror jag du kan finna. Jag har använt mest vanliga grejer eller egna bars men med komplettering av tex ren BCAA istället för att släpa tex ägg…
Klart du ska starta en blogg då och tipsa om du tycker utbudet är bristfälligt. Kan tipsa om boken ”Feedzone portables” som är en receptbok för uthållighetsträning med vanlig mat som jag själv hämtat massa inspiration ifrån! Lycka till!
André- spännande även om det var tråkigt att höra om den kroniska inflamm! Många upplever ju en stabil mage med just ”vanlig mat” som det verkar att du äter! Och just purékonsistens gör ju att man ofta kan svälja det utan att man sväljer massa luft också! Hoppas du är på väg mot 30 timmas gränsen- spännande 🙂
Sanna, Veronica och Classe- kul! 🙂



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Skor med broddar- Inov-8 Oroc 280


Jag har inte använt broddade skor förut. De gånger jag tyckt att det varit lite väl isigt, och det har aldrig varit när jag sprungit ute på landet utan bara till och från jobbet, har jag dragit på såna där billiga broddar man kan köpa lite varstans.

Men med Buddhakulan och allt som händer i kroppen nu med lite svagare bäcken vill jag vara lite tryggare när jag springer och när jag sprang sista 5 km på Axa Fjällmarathon i år så hade jag nog stått  på bättre utför hala spänger med brodd.

Redan innan jul fick jag mina Inov-8 Oroc 280 (dock annan färg än här) men det har ju som inte varit väglag för dem- förrän nu!

Självklart är det Inov-8 som gäller även när jag ska ha brodd och min fot passar bäst i Xtalon-modellen. Oroc är samma form fast med metalldubb under. Satt således som en smäck på foten med samma lätta känsla som Xtalon (jag har 190 och 212 som också är den vikt som skon är i UK 8). Denna väger alltså 280 gram. Droppet är 6 mm- lite mer än jag brukar ha men kändes inte.

Kan verkligen rekommendera dessa för dig som vill ha en sko som ger riktigt bra fäste och en ”nära marken” känsla.

Det finns många återförsäljare för Inov-8 i Sverige nu och flera utomlands som ger bra priser.

Morgonens lätta jogg gav verkligen mersmak, jag blir stolligt barnsligt glad av att springa i snö i snöfall och ska definitivt ut på ett lite hårdare pass ikväll när jag har mat i magen!

Inov-8 was here.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hemma igen- och no more all-inclusive!


Nu är vi hemma igen, sent igår fick E springa ut i snön utanför Arlanda med ett glädjeskrik. Och det var väldigt längesen jag bloggade! Jag brukar faktiskt, inte ens försöka, utan vilja skriva varje dag men den stund en kväll jag tog fram datorn var det för att rodda lite med jobbet, skriva program till adepter och sen var uppkopplingen så dålig så jag iddes inte sitta mer.

De tidigare inläggen hade jag skrivit innan och tidsbestämt så de gick liksom iväg av sig själva.  Ja det var längesen det var så datorfritt. Min reflektion runt det är att det är rätt skönt att ha ett avkopplat förhållande till sociala medier och datorer. Jag är aktiv på både Twitter och Facebook men har inga problem att strunta i det. De som jag verkligen har kontakt med har jag det med på andra sätt. Måste jag in på nätet för att ha koll på något kan det inte vara så himla viktigt. Mail och sms kollar jag regelbundet dock.

Jag hade missförstått temperaturen lite- en bekant är på Playitas och sa att det var ”varmt och skönt” och vi hade sett fram emot att bada i massor men fy satan vad kallt det var både i hav och pool. Jag är riktigt besviken på utfallet på badandet och har simmat med min surftröja på de få gånger jag pallat att ta mig i den för övrigt jättefina poolen. Och surf blev det inget av för vi var tydligen på fel kust- inga vågor att bry sig om just där och då!

 All-inclusive var..intressant! Jag är enormt kinkig med mat, speciellt mejeriprodukter och speciellt nu när jag är gravid tydligen. Har knappt ätit mjölkprodukter på hela veckan vilket reducerade utbudet rätt rejält. Vågade inte smaka kallskuret, inte bacon, och gillade inte skramlade ägg heller. Så har levt på ägg, mackor med tomat och gurka och enorma mängder frukt till frukost.

Lunch och middag har dock varit helt ok! Vissa höjdarrätter men det har helt klart blivit för mkt friterat. De hade kunnat haft bra fisk men den var så tråkig så man knappt orkade äta den. Ute på restaurangerna nere i byn fanns det säkert mycket bättre fisk att äta men vi åt mest på hotellet förstås. Lillan har ätit jättebra och faktiskt inte frågat om glass på hela veckan. Däremot gått lös på dessertbordet.

Tur i oturen så var det här dessertbordet  mest sånt jag då alltså inte ville äta: glass man fick skopa själv, massa olika mousser och lite rulltårteliknande saker med olika smetiga fyllningar. Tur i oturen alltså. Men croissant med Nutella på morgonen. Mums!

Vi har inte gjort någon utflykt alls från Corralejo. Ön är en torr vulkanö men söderut finns tydligen en av världens tio finaste stränder- den ångrar jag att vi inte såg men att bara låta dagarna gå som de ville var väldigt skönt också. Skrotmos ville leka i parken, åka på minikaruseller och bygga sandslott så vi har låtit henne hållas. Gått till en fin strand utanför stan och hängt där. Varit på minidisco. Testat tennis (Lillan trodde hon kunde och insåg sen att det var svårt och blev förbaskad, jag övade slå forehand och slog bort en boll in på ett annat hotell). Spelat minigolf. Shoppat lite. Ätit massor. Sovit massor. Och – tränat! Eller motionerat kanske jag ska säga.

Jag har faktiskt sprungit varje dag. Den kortaste rundan 4 km. Den längsta 9. Kört två lite tuffare pass: en med 4 x 4 minuter och en med 3 km tröskel. Sprungit tre morgnar längs havet och de passen har helt klart varit de bästa. Jag har satt klockan på 06.30 och tuffat runt nästan en timme med en motor som verkade kunna gå för evigt och varit tillbaka tills Risiskrutti vaknat och idag hann N springa upp på en vulkan efter jag hade sprungit. Därtill två pass på gymet. Bra träningsvecka.

Något ligga still och slappa blir det ju inte direkt med en sjövild 4,5 åring som är i gasen från tidig morgon till kväll men desto roligare.

Dock blir det nog inte några såna här semestrar snart igen för det är nog inte riktigt vår grej. Alla tre längtade hem till snön. N saknade sin gröt. Jag min spenatsoppa och jag längtar faktiskt till mitt jobb och min vardag- som ju är en jag valt och därför trivs bäst med. Vi uppskattade enormt att kunna åka iväg såhär och det har varit en väldigt vilsam vecka som ju inte kommer åter på ett bra tag. Att se mat serveras och slängas i överflöd var inte heller så inspirerande och man kände hur lätt det var att dras med i det själv.

Nej nu är jag galet taggad för min roliga vår! På den privata fronten händer det massa saker också och jag och min bästa vän, fästman och älskling kommer nog ha haft nytta av den här veckan inför kommande veckors äventyr!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Två sätt att räkna på din maratontid- Yassos 800 eller Mcmillan racetimer


Du kanske har tänkt att ge dig på ett maraton i år och undrar hur det står till med formen för det? Om du orkar själva loppet ger inte de här  testerna någon indikation på men hur din prestation nu korrellerar med en maratontid kan du iallafall få en kvalificerad gissning på!

Det kan vara sporrande att veta hur du står dig just nu- vare sig det är nära eller långt till loppet. Nu kan det ju vara ypperligt att se hur långt ifrån ditt mål du är, för att se vilket mål som är rimligt! Nära ett lopp kan det ju hjälpa ge en indikation på vilken fart som är rimlig att lägga dig på för att inte bonka totalt!

Två sätt att iallafall räkna på det- fast jo det krävs ett träningspass också, är att antingen använda McMillan race time predictor eller Yassos 800.

Yassos 800 bygger på att du från din fart på 5 x 800- ett bra intervallpass alltså kan se hur du ligger till. Detta går ju även att genomföra relativt nära själva loppet utan att det sliter för mycket. Kanske inte dagarrna innan men 10 dagar innan kan det funka för att ge en indikation.

I det här inlägget från Runners World US kan du se en filmsnutt och läsa hur det genomförs. Vore jättekul att höra om någon gjort det, eller gör det och hur det stämde!

Mcmillan race time predictor är en riktig skänk från ovan för oss löpcoacher! Det hjälper att räkna lite på hastigheter och se hur adepter ligger till på olika distanser. Jag kan säga att det har stämt enormt bra på mig och då lade jag ändå in en tid på 16 mil för att få ut en maratontid som nog stämde rätt bra då! Häftigt! Exakt är det alltså inte men det kan ge lite indikationer om lämpliga hastigheter nu, och vad som krävs om du istället skriver in din drömtid på en distans. Du kan också köpa träningsprogram där- de vet jag inte så mycket om! Men här kan du göra själva testet för uträkning av träningsfarter- som man får ta med en nypa salt förstås men ger en bra indikation!

Mcmillan finns också som en app!

Vore kul att höra om någon räknat ut eller testat något som antingen stämt bra eller inte stämt alls! 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En sån där semester


Där man inte behöver tänka. Där allt är betalt för. Där man bor på hotell och inte egentligen bryr sig om vilket land man är i, gärna skulle ha DN eller Svenskan till frukosten, svenskt kaffe och inte kommer direkt göra några utflykter- om det inte är till en bättre strand med längre surfvågor.

En sån där semester som jag trodde jag inte skulle åka på igen och jag är definitivt inte ett fan av att det finns mat i överflöd som säkert måste kastas. Har alltid undrat över- kan verkligen cirka 50% av befolkningen vara överviktig men nu har jag sett det på första parkett. HERREGUD. Och de stackars barnen! Som får dricka läsk till maten och äta munkar till frukost. Pommes och någon macka till middag. Svårt att ändra på när man väl låtit dem börja äta så men har barnen valkar så kanske något är lite fel.

Men. Nu har vi unnat oss en sån semester. Och vi har det så bra så. Det är första gången jag är på ”resort” sen jag själv var liten. Första gången, och förmodligen sista, på all- inc men vi ville egentligen åka på träningsläger på Playitas men jag lägger inte de pengarna nu när jag bara ”glasstränar” och vi dessutom har med oss Tigerfisen. Som ska ”bada varje dag hela dagen” och är ”badig” – ”är ni också badiga?” och jag och N har fått dra på oss våtdräktströjor för att palla att gå i vattnet med det här vattendjuret. En liten egosemester för oss tre innan en helgalen vår drar igång.

Så. Avbön gjord.

En vecka på Fuerteventura. Inte Playitas men det finns ett toppengym, fina löpmöjligheter, tennisbana, minigolf. Jag har hittills lyckats med dubbla träningspass med fantastisk havsnära jogg på morgonen, ett sånt där styrkepass där man knappt kan tvätta håret efteråt igår (hej kettlebells och frivändning med press) och ikväll blir det backintervaller.

Massa lek med Skrotmos på hennes tidtabell. Väldig massa god mat. Ingen disk. God sömn. Mycket läsning. En del egenstudier.

Dock är det rätt kallt. I poolen och i havet. Och i luften.

Luther sitter med sina klor hårt nypande om mina axlar. Det är lite fult att vara ledig såhär efter julhelgerna. Du borde jobba. Du har massor att göra. Dina kollegor jobbar.

Men jag har semesterdagar att ta ut och har jobbat den här veckan då många varit lediga. Jag får vara ledig. För mig själv också.

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in