Blogg

Testat: Flipbelt


I veckan fick jag hem ett Flipbelt att pröva.

Oftast har man även på korta rundor med sig nycklar och något annat. Jag har alltid med mig telefon tex.

Tidigare har jag använt ett bälte från Nathan men det har inte suttit så bra och det är bara en ”behållare” på den vilket gör att nycklarna alltid ligger mot telefonen och skrapar.

Flipbelt är, om man vill, ett färgglatt snyggt band som sitter ordentligt runt midjan. Det finns flera fack att peta in saker i och sen vänder man på det så det säkert ligger mot kroppen.

Jag har inte på något sätt maxtestat det men hade med mig Iphone och nycklar ut sist och det satt verkligen bra. Det går säkert att peta i gels och annat även om min idé om såna där små dryckesflaskor nog var lite överoptimistisk.

Mer om flipbelt kan du läsa här!

Färgglatt var det här förstås 🙂


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Toppen Jennie- då ska jag testa det sen :)!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – repost- Kan du ta in det?


För ett tag sen skrev jag ett inlägg i Måndagspeppen om att vi lätt bokar upp oss på mer än vi kan ta in.

Med hösten i antågande och med den säkert tankar och planer om en strukturerad vardag med allt möjligt så kan det vara värt att fundera över igen.

Läs det inlägget här



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

" Åh det vill jag springa"


Så låter det här hemma. Ofta. N har lärt sig och frågar lite artigt om loppet och hummar och ”mm det låter ju roligt”. Och så går det några dagar och så ”åh, det där vill jag springa”. Igen.

Jag ska tillbaka till 100 miles men de loppen sliter så enormt så de gör liksom att det inte blir så mycket möjlighet till andra lopp. Träningen är väldigt specifik medan ett 50 km lopp liksom kan ”kroka i” träningen för en terrängmara till exempel.

Jag går på vad kroppen säger och på vad jag tror på och just nu känns 100 miles långt bort. Jag vill för det första kunna springa det på mycket bättre tid och det kommer ta just tid att bygga upp den grunden. 50 miles på TEC nästa år lurar jag dock på. Man är ju lite distansskadad så det är ju ”bara 8 mil. Halva loppet bara”. TEC är TEC. Magiskt.

Men jag letar efter ett upplevelselopp.

Jag är en sucker för vackra vyer, har ju skrivit om Causeway Crossing tidigare och är inte intresserad av asfaltslopp i städer. Inget kortare än maraton, gärna små lopp i fjäll eller nära hav.

Det finns så många. Nästa år kan jag inte åka någon längre sträcka själv men flyga inom Europa kan funka.

Vad är era bästa tips?


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Tack för tipsen- alla loppen helt klart intressanta!!


Ann-Sofie Forsmark

Tack för tipsen- alla loppen helt klart intressanta!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis Grön linssallad med korianderdressing


Jag mår så gott när vi lagar god vegetarisk mat. Gott i magen, gott i hjärtat. Gott i samvetet också.

Sen ska jag helt ärligt säga att just nu när jag ammar och speciellt de dagar jag tränar så äter jag enoooorma mängder om jag äter ren vego. Jag är så fruktansvärt hungrig hela tiden. Både jag och N är stora i maten så det går åt en del. Det går jättebra att bli helt mätt på vegomat men well jag är lite lat i det och lassar gärna på med keso och ägg till.

Den här gjorde jag lite inspirerat av boken ”Hello Green”. Ett recept med grönkålssallad. Jag avskyr frukt i mat- tycker det är som att kissa i handfatet och tvätta händerna i toaletten. Lite hårddraget. Var sak på sin plats. Frukt- efter maten. Inte i.

Så jag förkastade receptet med apelsiner direkt. Istället kokade jag röda linser med grönsaksbuljong. Ugnsrostade lätt grönkål med lök, vitlök och morötter i lite rapsolja.

Sen lät jag allt svalna och varvade i en stor bunke. ”Det här räcker till middag också”. Det gjorde det inte. Det var för gott.

Till det blandade jag en korianderdressing:

hälften olja

hälften vinäger

peppra

Riv i ingefära

Skär slantar av en vitlöksklyfta

Hacka en näve koriander

Blanda ihop och skaka om och häll över salladen.

Vi kokade ägg till så det blev inte helt vego. Men jäkligt gott.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Hihi- skulle förtydligat Anneli- det här var det som kom ur ugnen 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ät mer frukt och grönt


WHO- Världshälsoorganisationen och Livsmedelsverket med den rekommenderar minst 400 respektive 500 g frukt och grönt per dag. Tydligen får bara en fjärdedel av våra svenska 11-åringar i sig det varje dag. Det torde betyda att det är en hel massa fler människor i olika åldrar som inte får det heller.

I frukt och grönsaker hittar vi otroligt mycket viktiga vitaminer mineraler men även antioxidanter och sk fytokemikalier som är aktiva i själva frukt och grönsakens immunförsvar. Fytokemikalierna finns i de starka färgämnena i frukt.

Jag tycker det låga intaget är skrämmande. 500 g frukt och grönt är inte mycket! Och man kan undra över det som är än mer skrämmande- vad det är de äter istället!

Frukt brukar vara lättare än grönsaker och någonstans hörde jag att instinktivt ska inte barn vilja äta grönsaker för hur hade det gått om de fått i sig giftiga växter i naturen?

Well. Jag tror det har mycket att göra med vad för smaker man vant sig vid. Vad man ser att föräldrar äter och sen förstås hur man lagar till det. Att tro att barn ska tycka om allt är ju inte rimligt. Jag tycker själv inte så bra om kokta morötter och blomkål tex, medan råa går bra.

Det kanske är svårt att börja med massa frukt och grönt rakt av om man vant sig vid annat men man kan ju börja försiktigt.

Till stora barnet brukar jag se till att det är en frukt till frukost. Sen en till mellis. Gärna frukt som bas till fredagsgottis.

Till mat brukar jag försöka tänka två-tre grönsaker per måltid. Gärna att ställa fram innan maten så kan man plocka i det först när hungern river.

Puréeade grönsaker i grytor kan också vara ett sätt. Skära i roliga former. Osv.

Ett dags frukt- och gröntintag för min stora tjej kan se ut som nedan:

Tärnat äpple i morgongröten. En banan på förmiddagen. Körsbärstomater och blomkål till lunchen. Spenatsoppa till middagen med en bit morot till. Kanske en kiwi eller annan frukt som efterrät. Så mycket ekologiskt det bara går.

Smoothie med frukt och grönsaker är en annan grej jag har testat med framgång.

Vi är lyckligt lottade med en unge som frågar efter spenatsoppa och gärna äter frukt av alla de slag och det är förstås så mycket lättare eftersom vi alltid gjort så. Har man vant smaklökarna av med frukt och grönsaker så kanske man måste försöka vara lite fiffig för att vänja in smaken. Grönsaker har ju den fördelen att de ofta är färgglada och ser rätt roliga ut så det går lätt att vara kreativ.

För min egen kosts del tänker jag också en frukt till frukost, kanske 1-2 till i samband med mellanmål under dagen och sen alltid bygga upp måltider runt grönsaker.

Här är länk till nyhet om studierna.

Min kompis Annika kom med den här fantastiska broccolin till Lillspark!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Framåt på mitt sätt efter förlossningen


Det har gått exakt 6 veckor sen livet vändes upponer igen och vår lilla S kom till oss. Det blev på slutet en väldigt dramatisk graviditet med enormt mycket känslor efter något fruktansvärt som hände i vår familj. Jag kan fortfarande sitta och titta på henne och tänka att herregud, det gick bra. Hon är här. Det gick bra.

Rent fysiskt har jag ju haft en glassig graviditet. Delvis för att jag gjorde det till det och dels för jag hade tur på vägen. Förlossningen likaså. Lätt. Lätt att börja återhämta sig direkt.

Vi sover bra (alltså jag sover med en massa avbrott för amning förstås) och jag tror min kropp återhämtar sig så fort den bara kan. Det betyder dock inte att det bara är att ut och springa igen och börja sätta en hård träningsplan även om hjärtat längtar efter det.

Det är dessutom en massa delar som ska på plats som inte bara har med fysiken att göra. Vi är en person till nu. Jag är tvåbarnsmamma och jag kan aldrig tro att jag ska ha träningsförutsättningar likt en person utan barn.

Det är inget hinder. Det får aldrig vara det. Det finns de som längtar efter att bli väckt av en bebis på nätterna. Längtar efter att klä på kläder i storlek 56, köpa stövlar i storlek 28. Lämna på dagis. Skjutsa till simning och svara på ”varför” åttioelva gånger om dagen. Amma den lilla medan man nattar den stora.

Jag är så lyckligt lottad och min pussliga vardag är mitt lyckliga utgångsläge. Det är en utmaning att få till den

a) träning men lika mycket

b) återhämtning som krävs för de mål som jag drömmer om. Jag kan inte själv bestämma att jag ska springa ett långt lopp nästa år. Då måste N vara med på det. Vara med på att stötta. Det blir ett projekt för oss. Det är ett teamwork och vi är ett grymt team.

Jag har hårda höga mål. Mål som kräver mycket. Som jag kommer sikta mot. Men det är flera parametrar som ska på plats. Hälsan och familjen först. Sen kommer resten.

Idag. Efter 6 veckor tassade jag ut tidig morgon. Nära huset om amningsplikten skulle kalla. I mina tjocka Hokas som ger bra stöd. Med full kontroll på bäckenet.

Lite svävande med ungefär 180 landningar på jorden varje minut. Några minuter. Underbara minuter.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*