Tips: 4 dagar innan ett maraton


Skulle jag springa på lördag skulle jag:
* Äta färgglada grönsaker. Dricka rödbetsjuice. Äta massa spenat och pumpafrön för magnesiumets skull. Undvika rött kött.
* Springa ett roligt fartlekpass med inslag av marafart. Se till att avsluta starkt.
* Köra mitt sista styrkepass innan loppet senast idag.
* Planera in att träna rörlighet imorgon (onsdag)
* Planera att springa 3-4 km med lite fartökningar på fredag för att öka blodcirkulationen och väcka benen. Race time!
* Lägga mig tidigt. Idag. Imorgon. Torsdag. För kanske blir sömnen lite sisådär på fredag.
* Jag skulle gå igenom loppet. Förbereda mig mentalt. Hur gör jag om jag blir stum? Hur gör jag om jag tappar modet? Varför springer jag? Ditt ”varför” är det som tar dig i mål. Ditt ”hur” är din maratonplan och ditt ”vad” är den träning du gjort.
*Jag skulle tänka på all träning jag lagt ned. På vilket yttepytteproblem jag har att oroa mig för hur jag ska springa påhejad av tusentals människor.
* Jag skulle tänka att nu ska jag vara mitt starkaste jag!

20130528-192704.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Springa Stockholm marathon?


Det är dags för långpass igen och det skulle inte sitta helt fel med en sisådär 4 mil på lördag. Jag har en duktig adept som premiärspringer och jag har ändå tänkt att hänga på Stadion och heja Annika in i mål och tänkt heja på lite vänner och andra.

Det är också exakt 10 år sen jag sprang första gången (officiell tid 4:06, egen tid precis under 4 timmmar) och efter värmeslaget 2007 då jag fick gå nästan sista milen så skulle det allså vara tredje gången gillt.

Jag är helt otränad för att springa fort, jag ogillar trängsel och att köa och jag avskyr att betala så mycket som 800 kronor för att ränna på gatorna men det finns en del av mig som tycker det vore hur roligt som helst.

Jag har i skrivande stund ingen plats men kan gladeligen springa i någons namn.

Jag har bara inte bestämt mig.

På fredagen jobbar jag i Grisslehamn på en av våra avdelningars konferens med att föreläsa och leda träningspass vilket kommer bli full fart och veckan är i övrigt full av jobb så det skulle isåfall som sagt vara att springa ett dyrt långpass.

Men..ja..tja…hm. Vad tycker ni?

I vilket fall kommer det lite tips inför loppet här på bloggen! 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Den här veckan- testa!


 

1) Starta varje möte med ett leende. Vad det än är: I spärren, i affären. På jobbet. Show good intentions.

2) Testa vad som händer när du bryter allt du har att göra klockan 22.00 och lägger dig och läser något en stund. Släcker lampan innan 22.30. Jag vet! ”Du hinner inte”. Men testa i fyra dagar!

3) Byt ut isbergssallad mot bladspenat.

4) Se över ditt pensionssparande!

Nä ba’ skoja! Se till att ta dig ut i skogen en sväng. Eller till vattnet. Spring en timme. Kravlöst. Själv. Med barnen. Med vänner. Med ett jobbmöte.

5) Ät bara sånt vars innehållsförteckning du vet exakt vad det är. Inget annat.

Och som vanligt- Be awesome!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Topptur till 1420 möh och himlen! #WorkoutÅre


20130526-182633.jpg

TACK! Alla som var med och till WorkoutÅre gänget som gör detta möjligt! Jag är så otroligt imponerad av hur årets event arrangerats trots de utmaningar som varit och är. Fuck cancer. Leve träningsglädje och djeflaranamma. Sol och lera. Stigmeter och sten. Tack Magnus för bra teamwork i helgen. Tack Hans och Sofy som hjälpte uppför och nedför. Jag sätter 200 kr till insamlingen i ert namn idag. Tack alla deltagare som gett så mycket inspiration och glädje under helgen. Tack mamma som hjälpt med Risiskrutti i veckan. Tack till mina ben som levererat mig upp och ned för backarna fem hela dagar i rad och som var som piggast idag!
Tack Jämtland. Ses om två månader igen!

20130526-181734.jpg
god morgon!

20130526-181802.jpg
SVT filmcrew blev efter tips från mig kittade i inov-8 Xtalon 212

20130526-181909.jpg
Redo framför 54 taggade deltagare

20130526-181950.jpg

20130526-182001.jpg
Uppför uppför!

20130526-182120.jpg

20130526-182153.jpg
Fitness & Lifestyles Anna-Lena bara flög uppför med lite djungelvrål

20130526-182454.jpg
20130526-182539.jpg
20130526-182624.jpg
20130526-182711.jpg
20130526-182744.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

I love it. I live it. #traillöpning # Workout Åre


20130525-225623.jpg

När man har för roligt då är man inte på jobbet. Då är man på semester med lite ansvar.

Idag ringde klockan tidigt för att äta frukost och planera dagens pass med Magnus klockan 07.00. Därefter lät jag min höjdmetertrötta kropp vakna med Blossoms fantastiska yoga.

Sen var det dags för vårt första pass för dagen: Terrängteknik. 60 minuter. Det är svårt att hinna mycket på den tiden då det tar sin lilla tid att ta sig upp till bra terräng men vi fick till det riktigt bra. Från att flåsa i uppförsbackar till att dansa utför med breda leenden! En härligt fullbokad klass med riktigt duktiga deltagare. Grymma ni var!

Efter en lunch och lite klädbyte var det så dags för vår 2 timmarstur. Vi visste att vi skulle ha en spretig grupp men lyckades få ihop allting så bra att vi kom ned allihop tillsammans.

Upp till Tott, längs ”totthhyllan” upp på Solstigen och runt Totthummeln. De piggaste löparna följde med Magnus upp på toppen där och vi andra skuttade nedför till Nalleklippan där man har en fantastisk vy över Åre.

Sen tog vi den svängiga ”velodromvägen”ned till Torget igen. Min kompis Martina var med och hjälpte hålla koll på de utspridda gruppen vilket var enormt bra! Tack! Alla glada och leriga och det är så fantastiskt att få leda såna här pass där man kommer så nära deltagarna och kan peppa så individuellt. Fantastiskt också att se glädjen i att få röra sig utomhus i terräng! I love it. I live it.

Efteråt kavlade jag mina ben hos Casall som har riktigt bra tortyrinstrument för trötta ben!

Att leda en grupp man aldrig träffat upp och ned för Åres branta backar och utmanande terräng kräver att man är flexibel och på hugget. Och bra teamwork. Jag och Magnus har fått det att funka riktigt bra idag. Grymt!

På eftermiddagen plaskade jag och syster i spat innan vi böt om för traditionsenligt mingel hos Fitness redaktionen. God middag med underhållning av Blossom och Hans i dalande kvällssol som lovar finväder imorgon.

Allt i Workout Åres grymma atmosfär och med helt slutkörda ben.

Men imorgon laddar vi för topptur! 1000 stigmeter. 6 kilometer. Stort gäng!

20130525-225550.jpg
20130525-225556.jpg
20130525-225637.jpg
20130525-225654.jpg
20130525-230306.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in