Blogg

Tips på enkel, god och bra hemlagad bebismat


Igen: Disclaimer! Vi har inga allergier och jag är inte exert på barnmat. Jag har däremot två glada fiska barn som äter med god aptit och aldrig matvägrat så jag kör på med min egen hemma-barnmats-fabrik. Nu äter ju stora tjejen samma som oss sen fyra år men det här handlar alltså om bebismat för små fnattar runt halvåret och uppåt.

Tidigare skrev jag om frukost och gröt.

Jag har läst på barnmatsburkar jag sett i affärer och det är ju inget konstigt i dem och absolut en supersmart lösning om man fått det lite bråttom men det är ju så kul att göra eget, går så fort och går att göra så himla mycket och varierat så lätt!

Mina grunder är:

  1.  Koka inte steka (om inte pankis)
  2. Koka gärna under lock på låg värme så det inte försvinner för mycket näring
  3.  Skär i rätt storlek: morötter som kokas med potatis tex måste vara i mindre bitar för att bli mjuka samtidigt
  4. Ekologiskt så långt det går
  5. Inte spenat, rödbetor, mangold som innehåller lite för mycket nitrat för små bebisar. Tomat kan vara lite känsligt också. Annars go!
  6. Mosa med gaffel inte stavmixer då det blir väldigt geggigt. Om du inte vill ha det så förstås.
  7. Som jag tipsat innan- blir maten för varm, kyl ned med frysta kryddor som persilja, dill eller andra frysta kryddor!
  8. Koka en stor portion och frys in i fryståligt glas eller låt svalna och frys in i foliepaket som är lätta att ta med överallt.
  9. Inget salt!
  10. Ta det försiktigt med för mycket fiber om din bebis inte är så matglad då fiber kan bli väldigt mättande fort.

När det gäller lunch och middag brukar jag tänka:

  1. 2-3 grönsaker
  2. En kolhydratkälla- som förstås kan vara en av grönsakerna
  3. En anmalisk eller vegetabilisk proteinkälla
  4. Bra fett så det blir krämig konsistens
  5. En god krydda- inte salt men peppar, oregano, persilja, dill, muskotnöt, basilika tex. Rosmarin och timjan blir lätt lite ”barrigt”

Oftast gör jag ”baser” som jag sen blandar med den proteinkälla som står på vår meny för dagen. Eller så blandar jag två vegetariska baser med lite olja och ett ägg eller en klick creme fraice eller lite mosad keso eller avokado.

Några baser jag brukar laga är:

Potatis, morot och palsternacka– skär i tärningar och koka mjuka, Krydda med lite riven muskotnöt, basilika och oregano och stompa med gaffel. 

Quinoa och röda linser: Koka enligt instruxer, de kan ha olika koktid då får man stjälpa i den ena senare.

Hirs och röda linser: Som ovan.

Ris och kikärter: Du kan med fördel köra riset i matberedare först och sen koka med kikärter enligt instruxer. Krydda. Tips: spiskummin passar bra med kikärter!

Sötpotatis och morot: Fina färger och god variant på potatis.

Broccoli och ärtor: Blanda md quinoa eller ris eller hirsblandningen ovan för den blir väldigt ”grönsakig” i sig.

Kött, fisk och annat

Lax med citron, lite peppar och basilika Koka och gaffelmosa.

Ägg Stjälp i ett ägg i rester från tidigare måltid och värm på låg värme och rör om tills det blir en krämig röra. Eller ta fram en bas och gör samma sak. Bästa enkla måltiden med bästa råvaran!

Vit fisk Samma som laxen- kanske krydda med dill och lite peppar.

Köttfärs i tomatsås: Koka KRAVfärs i krossade tomater med yttepytte vitlök och krydda med oregano för en god italiensk rätt. Koka gärna med lite kikärter och mosa.

Kikärter i krossade tomater och kokosmjölk med spiskummin Koka och krydda försiktigt.

Röda linser i krossade tomater och kokosmjölk med basilika: De blir härligt mosiga. Noga med att koka ordentligt.

Italiensk kyckling: Koka kyckling med yttepytte vitlök i krossade tomater och lite vatten och krydda med oregano.

Snäll asiatisk kyckling: Koka kyckling i lite kokosmjölk med yttepytte gurkmeja, peppar och basilika.

Ja det var det jag hade tips på nu. Börja försiktigt med små smakportioner och se hur barnets mage reagerar. I jämförelse med hur burkmaten från affären luktar så är det här mumma som du själv kommer vilja smaka på.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Veckans 5-lista – bra bättre EKO!


Igår när jag storhandlade reflekterade jag lite över vilka varor som är väldigt dyra EKO, svåra att hitta i EKO och vilka som bara är marginellt dyrare. Nu har jag inte räknat på procent men även om 1 kr mer på tex 9 kr är betydligt mer än 5 kr på en hundring så känns det inte så mycket dyrare- eller hur?

Jag försöker handla allt eko men brukar på bet på saker som korv, buljong, blodpudding, bröd, kvarg och kyckling. Det blir bättre och bättre märker jag dock. Efterfrågan fortsätter öka. Annars kan man förstås gå och handla på en annan affär som har just det men det är det här med att använda tiden smart och då handlar jag helst allt på Willys i ett svep.

Men igår hittade jag både ekobuljong och EKOkyckling! Hurra!

Det är dyrare med EKOvaror men Ica och Coop brukar ha ”veckans eko” så då kan man passa på att handla de varorna då. Det var tips 1. Fyra andra varor som inte är så värst mycket dyrare EKO, är fulla med bra näring och lätta att äta och variera till tusen är:

1) Havregryn. Med mer protein / 100 g än keso (om än inte med samma biologiska tillgänglighet) så är havregryn lite mirakelmat. Faktiskt. Fantastiska vattenlösliga fibrer, går att använda i gröt, pankis, musli, biffar…you name it.

2) Morötter Brukar inte vara så mycket dyrare än besprutade. ÄT som de är. Riv i pankissmet och annan mat. Slanta i grytor eller ugnsrosta. Eller gör soppa.

3) Mjölk Också oftast bara någon krona dyrare och KRAVmärkt mjölk betyder att korna både har det bättre och äter bättre.

4) Röda linser Billigt och enkelt att göra linsgryta på (som går att variera till tusen- gör med kokosmjölk och curry eller kanske med tomatbas och mer italienska kryddor). Eller varför inte linsbiffar som du vänder i sesamfrön och steker försiktigt.

Har du fler tips? Shoot i kommentarsfältet!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Katta och Nina- bra input! Absolut så, jag känner mig inte så petig med apelsiner tex men defo med päron-speciellt till barnen!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Annie testar: Skora Tempo


Jag köpte ett par Skora FIT för några veckor sen  från den danska sajten med det goda namnet The Good Karma Company och blev då tipsad om Skora TEMPO som också är en nolldropsko i den här underbara ”sockeplast”klassen. Men, med mer stötdämpning. Så jag beställde dem också.

16mm mellansula med väldgt tunn men stark mesh på ovansidan. De känns som de har lite stöd i hålfoten och det är defintivt skillnad på den här sulan och den tunna på FITén. 

De är inte lika ”myssköna” som FIT men helt fantastiska för längre pass. Verkligen. För mig är det en enorm skillnad mot en sko med drop. Det är som att de är gjorda för mina fötter. Det kan ta lite tid att vänja sig vid om man sprungit i skor med flera mm dropp men många hävdar ju att det här med nolldrop är det naturliga sättet att springa- med så lite påverkan på vår isättning som möjligt. Jag står för det iallafall.

Jag har sprungit i Tempo denna vecka och, tja, måste testas helt enkelt. Skora är helt fantastiskt härliga skor. Det är som inget annat jag sprungit i. Jag gillar inte Vibram till löpning- tårna gör ett jobb tillsammans och ska få vara just tillsammans. Däremot har Vibram en fantastisk sula för fäste. Mina FIT de är så sköna så när Magnus Hagström testade dem så ville han ha dem och de är alltså på Patagonien nu på hans vandringsäventyr.

Det jag saknar, som kanske finns i Skora, är en sko för riktigt utmanande terräng. Där kommer jag fortfarande lita på Inov-8.

Nu vill jag beställa ett par Skora för vardags också. Det finns ett par svarta med getskinn…

Har någon läsare testat Skora? Vore kul att höra från någon annan!

Visar IMG_1141.JPG
Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Jag fick tag på ett par tidigt- maila dem på Good Karma Co så hjälper de dig! Ja Roadglove har jag kikat på också!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lyssna på en av mina inspirationskällor


Tove Langseth.  Så badass hon är alltså. Som inte springer ”trots” att hon gör karriär och har tre barn. Utan för att hon älskar att springa. Jag kan inte jämföra mig med henne men det finns lite likhter i vår vardag och jag blir så inspirerad. RIktigt!

Nu bloggar jag på min ajpädd så kan inte göra en normal länk men här hittar ni henne hos Petra och Maratonpodden: https://maratonpodden.wordpress.com/2014/12/28/21-tove-langseth/



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Våga, tappa andan, hitta fästet!


Jag fick frågan, eller mer funderingen, av en vän om att jag verkade våga så mycket.

Kanske det. Jag vågar vissa saker och vågar inte alls andra. Jag har gjort en massa saker som jag inför eller under tiden tänker att jag egentligen inte vågar. Som när jag skulle hålla min första föreläsning. Hur läskigt som helst. Och att hålla föreläsningar kommer alltid vara lite läskigt. Mest roligt. Men alltid lite läskigt.

Om man tänker efter så är de flesta saker som efteråt ger den där fantastiska känslan av att ”jag klarade det” alltid föranledda av en viss oro, anspänning eller rent av skräck.

Det går inte att komma förbi- ska man göra något avgörande i livet så kommer det kännas. Det ska kännas. Annars betyder det inte något. Annars står inget på spel.

Om du tar tag i tyglarna på den här känslan så är den faktiskt till din hjälp: Du skärper dig och blir mer uppmärksam. Låter du tankarna fara iväg och drabbas av panik ”jag klarar det inte”, så kan det istället få negativ effekt.

Att vara lite rädd, att tveka, att få mer elefanter än fjärilar i magen det är bra. Då är det något stort på g. Viktigt att sen bekräfta sig själv efteråt, det gick ju bra. Så vet du det till nästa gång det blir lite oroligt och tveksamt!

Vila och ladda i bekvämlighetszonen. Och ta dig sen ur den. Framåt. Vad det än är.

Visar IMG_4165.JPG

design: Rundtramp



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Veckans träning- rockar rehab


Den här veckan måste ändå klassas som riktigt bra träningsmässigt. Jag har balanserat på en knivsegg med hotande sömnbrist men två morgnar legat kvar i sängen för att skrapa ihop en timme sömn till. Som imorse till exempel. Jag får sova mycket mindre än jag gjort på länge, det går åt ”fel” håll men det är inget att göra åt att lilla gossan vaknar varannan timme. Inget att lägga energi på. Bara tackla och vara glad att hon är så glad och go hela tiden på dagarna. Men nu är det över 7 månader sen jag sov mer än 4 hr i sträck och jag drömmer egoisiskt om en hotellnatt bara för mig med en stor säng i ett tyst rum där jag får sova hur länge jag vill men det kan jag få drömma vidare om tror jag.

I måndags tog jag en kort tass på morgonen innan jag körde styrka med Elin på eftermiddagen.

Tisdag:  morgontass 40 minuter och 4 x  1 kilometer löpning kväll. Onsdag vila med rörlighet som vanligt. Torsdag morgontass och snabb styrka på 30 minuter på eftermiddagen. Fredag kort morgontass och 7 stycken långa backintervaller på kvällen.

Lördag vila. Och dra pulka.

Söndag. Idag. Blåsigt och isigt och soligt. Skulle stuckit ut tidigt tidigt men fick sova för lite inatt så låg kvar en timme till medan snälla N tog arla morgonpasset med glad bebis som inte ville somna om. Sen drog jag en kopp kaffe och stack iväg i maklig fart efter mina rehabövningar. Ready to run för mig handlar inget om frukost och mer om att vara uppvärmd i bröstrygg och i kontakt med hela kroppen så steget blir rätt.

Tassade runt i än mot än medvind. Inte direkt lågkolhydratpass eftersom jag ätit så goda dadelbollar igårkväll och hade en sån med också som smakade så så gott efter 45 minuter. Gick lite. Tassade lite. 90 minuter var jag ute och var både pigg och glad när jag kom hem.

Stort framsteg i min rehab. Fortsätter lägga till 10-15 minuter av löpning varje vecka. Gör skillnad på att tassa fram och att springa för kroppen reagerar olika på den ökade rotationen som blir av att springa i högre fart. Nästa vecka ska jag försöka mig på 3 x 10 minuter löpning samt backintervaller på landet och 1 hr och trekvarts långpass med gånginslag då jag kör lite bröstryggsrörlighet. Två pass styrka och rörlighet morgon och kväll.

Jag har börjat planera lite i stora drag min träning för året men mest i form av ”mängdveckor” och när jag måste upp på maxdistans inför Black River Run. Sen går jag på känsla och försöker peta in det jag vet att jag behöver så bra det går, när det går.

Det kommer ett inlägg om mitt träningsupplägg senare!

Springer gärna i mina surfshorts och mina nya favoritskor: Skora Tempo. Kommer inlägg om dem med.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Helen- det var en mycket bra fråga haha! ..ändrar… tack! 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*