Triatlonträning fast tävling!


20130625-222747.jpg

Idag fick jag en ingivelse att ta mig till Stockholm Triathlon s träningskvällar. Jag trodde det var att öva lite och tyckte det kunde vara bra att få till ett brickpass.

Kom iväg lite sent och hann inte äta ordentligt men tänkte jag skulle vara hemma till halv åtta eller ta något på vägen.

Glömmer plånbok och inser att däcken är nästan platta. Svär lite och cyklar som ett jehu. I linne- varför har inte cyklister linne? Vad är problemet där? 15 kilometer blir det iallafall ut till Sjöhistoriska så då var jag lite uppvärmd.

Kommer fram och ser Cykloteket- samma gäng jag träffade i Arvika- halleluja! De pumpar min hoj. Nej jag vet inte hur man gör och har ingen pump ens. Får jag punka är det kört också för hur man löser sånt har jag glömt.

Träffar fina Madde jag blev tipsad av på Twitter om träningen och det är roligt att ha någon att prata med och fråga lite. Lona från Running Sweden var där och sen började det fyllas på och jag hade insett att det inte började 18.00 utan mer 19.00 med lite genomgång innan. Alla ser proffsiga ut och jag märkte att det här var ju någon sorts tävling där de tog tid och grejer. Tur att jag har några små horn att låta växa ut.

Man fick välja att träna löpteknik i cirka 10 minuter med Fredrik Zillén eller höra om växling och cykelteknik och valde det förstås. Fick med några tips men det var väldigt ad hoc! Hade velat veta mer om hur man cyklar!

Det var många som var nya men även rutinerade triatleter- en kul mix!

Sen hoppade vi i vattnet och det var simstart för en 400 meter runda. Jag hamnade lånt fram och fick testosteronsparkar och armar över mig. Fick stanna upp och fixa med glasögonen men sen fick jag en kick och simmade på. Svårt att få till ett flyt med armar och ben- jag råkade själv klappa till någon på rumpan. jag kikade efter Maddes blå mössa och försökte ligga jämnt med henne  (för jag visste att hon var först av tjejerna) och smet upp ur vattnet med henne. 8  minuter och 12 sekunder och då tog jag det hyfsat lugnt ändå. Sen fick jag knappt tag i dragkedjan på våtdräkten men lyckades hitta min cykel. Vi var rätt många ändå!

Uppför en slänt skulle man och sen hoppa på cykeln. Jag tog med skorna i handen och tog på dem sen. Ut på vägen vid Kaknästornet. En sån vacker kväll. Drog på som attan och cyklade om en kille men sen är det som att jag a) inte orkar hålla trycket i pedalerna 2) inte VÅGAR cykla fort. De 7,4 kilometerna tog cirka 14 minuter och sen tog det tid att släpa cykeln över gräset ned mot växlingen för jag försökte dricka lite.

På med älskade löparskorna och knyta fina rosetter innan jag for iväg ut på en 2,4 km runda där jag kände att jag var stel i benen men låg på 4:30 fart iallafall och jo men visst hjälper det lite att vara löpare där man kan jobba med steget. Tog det fortfarande lugnt rent intensitetsmässigt- jag är no way en sprinter och har svårt att vrida upp intensiteten högt bara sådär.

36 minuter sa tjejen vid målet och var helt nöjd. Madde gjorde också ett jättefint lopp och hon ska simma alla Vansbrosimmen nästa helg- strongt! Sen mötte jag Anna som jag tog lite sällis med hem rullandes längst Valhallavägen genom en vacker sommarkväll innan jag trampade på sista millen på relativt tomma cykelvägar!

Det var riktigt bra att få pröva på, gratis och allt! Kan verkligen rekommendera det för dig som ska debutera på triathlon- känna hur det är att komma ur vattnet och byta till cykel och fråga om tips och trix!

Personligen så behöver jag träna på tung cykling med löpning efter. Hur underligt det nu är så verkar simningen funka. Väldigt konstigt eftersom det är det jag tränat allra minst men mina surfarmuskler verkar veta vad de ska göra!

Nu är det dags att sova som ett stentroll!

20130625-222755.jpg
20130625-222800.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

#Måndagspeppen- Skapa DIN sommar


När vi tänker på sommaren så har vi ofta flera fina inre bilder framför oss. Vi ser långa lata dagar, sol, grillning, god mat, trevligt umgänge, bad vid fina badstränder. Glada barn, glada andra hälfter, glada vänner. Glada oss själva.

Eller så tänker vi på helt andra grejer som att träna hårt, springa i fjällen, springa längs havet eller genomföra något projekt man inte hunnit med under våren.

Hur blev det förra sommaren? Blev det som du tänkt? Om så var fallet- hurra! Om inte- hur ska du göra i sommar för att uppleva det där du verkligen längtar efter?

Skriv ned fem saker du verkligen vill uppleva i sommar! Hur de ska kännas. Att beskriva känslan kan också ge dig möjligheten att uppleva lugnet/lyckan/euforin/spänningen även om det slutar med att du gör något annat. Väder, vind och livet rent generellt tenderar ju att komma emellan ibland.

Men ta sikte på 5 saker du vill vara med om och så tar du reda på hur du ska få till det. Det kan ju vara att bara ligga i en hammock och läsa en bok eller lyssna på Sommar i P1.  Men en sån enkel sak kan vara svårt att få till för oss som har små personer med korta snabba ben och dålig konsekvensanalys runtom oss. Be om hjälp för att få egentid. De flesta släktingar och familj gillar att få passa barn och oftast är det roligare när inte mamma eller pappa är med.

Har du svårt att ta dig tid att göra det du vill- tala om varför du vill göra det! Tala om varför du vill sticka iväg med bilen själv några timmar till en badstrand där du faktiskt vågar blunda utan att riskera att tappa bort en kotte bland alla andra.

Och gör det enkelt för dig- gör sånt som är roligt för barnen och dig själv! Det krävs ofta mycket mindre än vi tror. Ut i naturen!

Har du inga barn att ta hand om så kanske du har lovat bort dig själv ändå på sånt som du egentligen själv inte brinner för. Har inbokat saker som bara är slentrian. Varför? Tänk utanför boxen och återgå till punkt 1: Vad vill DU verkligen göra i sommar?

Hur ska du få det gjort?

Det blir lite som att sätta mål men här kanske fokuset ska få vara på en känsla som du vill ha när du går tillbaka till jobbet efter semestern.

Om du har något fint du planerat i sommar får du gärna dela det här!

När jag tänker på sommar så tänker jag på morgonkaffe i solen på trappen nedan i Värmland med min gamla blommiga kopp. Fåglarna kvittrar, jag är barfota, har sovit gott och en dag som är oplanerad ligger framför mig!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En riktigt bra träningsvecka


20130623-144456.jpg

..får man ändå säga att det här har blivit. När jag hämtar och lämnar på dagis får man vara lite kreativ men när jag är ledig och på landet har jag alltid fasters hjälp med att passa MiniMe och N kan också hjälpa till.

På väg tlllbaka till Tokholm kan jag summera en väldigt mångsidig bra träningsvecka där jag faktiskt två veckor innan min första halvIronMan lyckats få till ett helt träningspass som kommer hjälpa mig i Vansbro. Hurra!

Måndag: Sprang jag 5 x 1000 meter till dagis och tränade sen lite allroundstyrka med boxjumps, armhävningar, svingar, rodd, planka i parken medan barnen lekte.

Tisdag: Jogg 7 km från dagis till jobbet.

Onsdag: Sega 7 km till dagis. För varmt för mig.

Torsdag: Styrka med Magnus: Turkish getups, svingar OH squats och avslutade med 30 thrusters. Kändes kalas då. Kändes i benen dagen efter.

Fredag: Med gårdagens träning i benen smet jag iväg före frukost med pannbenet påkopplat. 10 mil på cykel. Fick en jättefintur i lugn fart och avslutade med att vingla 1 km springandes.

Lördag vilade jag mest och joggade bara lite med Niklas som körde ett hårt intervallpass jag lagt upp. Lite löpskolning med Lillan i släptåg. Rörlighet som vanligt och kavel på benen.

Söndag: Idag körde jag det pass N körde igår fast i mitt tempo förstås: Uppjogg sen 400 m backe +800 meter slätlöp fyra gånger med 1,5 minuts vila. Riktigt bra känsla när jag struntade i klockan förutom för att tima vilan. Går jag på känsla kommer jag alltid att ta i ordentligt men slipper det mentala av att ”det går långsamt”. Lika bra träning rent fysiskt och mycket gladare hypofys när man inte känner sig stressad.

Så två intervallpass varav ett med backe, En morgonjogg, ett dåligt distanspass. Två styrkepass och ett långpass på cykel. Alla tiders men nu har jag lite nerver inför Vansbro. Jag har inte ens varit i vattnet i min våtdräkt än och har bara simmat två pass i öppet vatten på nästan två år. Jag är absolut inte orolig för att inte fixa det- jag hade bara tänkt att vara lite mer förberedd.

Nu stundar en helt galen vecka med Tjejmarathon på lördag och Lillans 4-årsdag med kalas på söndagen. Tur att man har ultraork och dessutom går på semester på tisdag eftermiddag!

Hoppas du haft en fin helg- jag har laddat led massa Värmländsk energi!

20130623-144508.jpg
20130623-144515.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Livet på landet.


20130622-194019.jpg

Jag fixar Stockholmstempot, asfalten, betongen, trängseln, skräpet och all ytlighet så länge jag får tanka här.
Gå runt i gummistövlar med skitigt hår, osminkad och gräva och släpa. Vara ensam med naturen ute på mina löprundor. Upptäcka saker med E i hennes tempo. Göra en värdelös burktelefon bara för att hon vill ha en sån. Somna till ljudet av en stor asp och ibland en råbock. Dricka perkulatorkaffe och äta god vegetarisk mat. Sova riktigt djupt och ha massa projekt som inte genomförs vid en dator utan utomhus med väldigt konkreta resultat.
Satans så gött det är!

20130622-194031.jpg
20130622-194209.jpg
20130622-194249.jpg
20130622-194304.jpg
20130622-194220.jpg
20130622-194257.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mitt första långpass på landsvägscykel


Allt sitter i huvudet. Har man bara cyklat 6 mil på cykel så är 10 långt. Tänker man.
Eller så tänker man bara: ”Jag ska cykla 10 mil. Det ska bli kul. Det ska gå bra” och så gör det det.
Däcken är inte ens välpumpade och jag tycker fortfarande det är läskigt att det är jag som satt dit hjulen när jag trampar iväg.
Idag var det tidig start som gällde för att få till mitt första ( och med risk för ENDA) långpass på cykel inför HalvIronMan. Frukost- bara att glömma och det behövs ändå inte för långpass för mig. Jag är rätt bra på att tugga i mig längs vägen.
Kroppen var mörbultat efter mitt styrkepass med Magnus igår: Turkish getups, svingar, OH squats och trusters satt som ett järnlås i rumpa och ben men hey! cykla med lite trötta ben är bra träning!
Solen strålade och jag hade en grov skiss i huvudet på var jag skulle cykla.

20130621-201204.jpg

20130621-201212.jpg
Fina Lungsund
Trampade mot Lundsberg på fina vägar , dock med avbrott för gruspassager. Vidare mot Kristinehamn och ut i skärgården där till Picassostatyn:

20130621-201446.jpg

20130621-201637.jpg
Firade mitt distansrekord med över 6 mil cyklade med en glass, två skumraketer och en kaffe. Hade två bars med också jag redan ätit.
Sen trampade jag hem de cirka 3,5 milen det är och var sjukt nöjd med min uppskattning av rundan: nästan exakt 10 mil!
Och det var ju inga problem! Min cykel rullar så lätt och man får ju sitta ned så det är ju rätt vilsamt ändå. Min långpassfart är cirka 25-35 km/ h så det går väl inte så fort men vad fasen kan man begära tänker jag och är sjukt nöjd med att sen hoppat av cykeln och vinglat iväg på apostlahästarna i något sorts brickpass. 1 km sen var jag tvungen att äta.

20130621-202417.jpg

20130621-202429.jpg
Jag gillar egentligen inte glass men idag åt jag 3 kulor lakrits. Det värsta med cykling måste vara att man blir helt oproportionerligt hungrig mot hur mycket energi man gör av med.
Jag kände iallafall att det var en riktigt glassig tur idag på alla sätt och vis. Så nu med två veckor kvar till loppet så känns det ju trevligt att ha kommit igång med träningen :)!
Midsommarfirande är jag inte så brydd med. Hänga med Lillan, N och faster däremot, det gillar jag!
Hoppas du haft en fin midsommar!

20130621-203353.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Reparera och massera dig själv med Casall Rejuvinate


20130620-205300.jpg

När jag var uppe på WorkoutÅre var Casall Products på plats på den mässa som är en grym del av eventet.

Där träffade jag bland annat Stefan och Frank från Casall vars demoprodukter snabbt blev mina bens räddning. Jag avverkade tusentals stigmeter och massor med kilometer de där dagarna genom att både reka och leda och benen var som stockar! Jag gjorde snabbt deras monter till min stretchhörna och blev förälskad i både rullen och kaveln.

Jag önskar jag kunde säga att min mormors brödkavel var lika bra men Casalls ”tar tag” bättre i musklerna.

Produkterna är riktigt bra för dig som har problem med löparknä och eller stela ömma muskler. Själv använder jag dem efter löppass då musklerna redan är igång. Jag retar inte muskeln om och om flera gånger per dag som jag hört folk rekommendera utan jag tycker det har sin plats efter träningen, som del av ett rörlighetspass eller dagen efter ett hårt pass då benen känns stela.

Forskning visar också att för dig som har dålig rörlighet kan ”rullandet” hjälpa och jag tror stenhårt på att ”rulla ut” sitt ITB-band.
Kaveln avvänder jag för att massera benen och tycker de två ihop har funkat riktigt bra! Nu kan jag massera och lossa spänningar i löparbenen hemma på golvet.
Maila Stefan här om du vill beställa hem någon eller båda produkterna!
Om du uppger ”Formstark” som kod så får du 20 % på produkterna hos Casall.

20130620-204723.jpg
20130620-204736.jpg
20130620-205155.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in