Ultralördag med Running Sweden och save the date 16 mars


Runners World + Lidingö Ultra + Running Sweden = sant.

På lördag är det en ”ultradag” ute på Rönneberga på Lidingö. Gemensamt långpass (i flera farter och distanser utgår jag ifrån), spa, lunch och föreläsningar.

Jag kommer att ansluta till föreläsningarna då jag springer mitt ultrapass själv på fredagen.

Ska bli riktigt intressant att höra vad Axa säger om hur man ska äta under ultralopp….havregryn? :).

Det finns platser kvar- läs mer här och anmäl dig så kanske vi ses!

Är du sugen på att springa en sväng nästa lördag den 16e mars, allt från 5- cirka 50 kilometer så kika in här. Vore jätteroligt att träffa några av er och eftersom man kan springa hur kort/långt man vill så passar det alla.

Nu ska jag springa hemåt. En riktigt lång spretig dag till ända men där jag känner mig mycket mer positiv än igår. It. Is. All. In. The. Head.

Jag har sprungit nästan 50 mil i år. Inte ett steg på löpband. Inte ett steg med broddar. I samma underbara men trasiga Inov-8 Xtalon 190 som nu ska ersättas av ett par tuffare 212’or. I stort sett alla milen helt själv. Genom kallgrader, isvindar, mörker, blixthalka, i skog. På landsvägar. I gegga. I snö som regn som sol. Jag har aldrig ångrat ett pass. Jag har inte halkat en enda gång. Jag har inga skador. Jag är frisk. Jag är stark. Jag är på väg mot mitt första 100 miles lopp och jag börjar längta.

Ha en fin kväll!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hitta sitt mojo


Jag var riktigt PEPP imorse. Visst jag saknar min lilla Hattefnatt när hon varit hos mig så länge men mitt stora hjärta var ju här och det är ju nästan lika bra (han vet att han är nummer två i rang, det är ok! :)). En hel dag att bara gå in och äga tyckte jag. Bara jobb hela dagen. Ingen träning. Nu kör vi. Kaffe i massor och tut tut!

Var pepp när jag kom till jobbet men så någonstans så tappade jag kontrollen på min dag. Jag hade en agenda men den försvann i att jag alltid känner mig så tvungen att svara alla andra först. Jag tyckte inte jag hann någonting alls och frustrationen var hög när klockan var 17. Då hade jag jobbat nästan non- stop framför datorn och i möten sen klockan 8. Och min lista var fortfarande full. Min välplanerade post-it hade bara en enda bock på den.

Arg som ett bi var jag. Jag är en sån satans kontrollragata och kraven är fortfarande skyhöga och så tar jag ett steg tillbaka och tittar på lilla Annie som liksom aldrig växer upp och så skrattar jag lite åt henne och påminner om att hon hunnit med en massa saker idag. Svarat på massa frågor som annars skulle legat kvar till imorgon.

Och så gick jag hemåt och tänkte att nu! Nu ska jag unna mig något orange/svart/beige assymetriskt suspekt klädesplagg som är i mode från Filippa K eller Dagmar eller något. Gärna mönstrat och konstigt sytt så jag verkligen ser ut som jag har koll på modet och kanske såna där klumpiga klackar till och kanske ska jag ha en slarvig knut på huvudet och lyssna på First Aid Kit och måla läpparna röda men någonstans får det ju räcka så det blev ingenting alls shoppat i klädaffären utan jag köpte hem mer ägg istället.

Och det jag inte hann som gör att jag var så arg det är att jag ska skriva en liten föreläsning jag ska hålla och det handlar om inspiration till träning och det är liksom inga problem för mig egentligen att hålla en sån bara jag hittar mitt mojo. Och det kommer jag aldrig göra när jag tror att jag ska göra som de andra.

Nej den känslan, den där ostoppbara wawavoomkänslan, som tagit mig hit till att jag ens har att fundera på att hålla en sån föreläsning, kommer ifrån den här lilla starka envisa rösten långt in som vi alla har som styr oss rätt och egentligen så handlar det bara om att hjälpa andra hitta den också. Så är det skitsamma med snedsytt orange vårmode, Crossfit, Soma, pulled pork och vad fasen trendvinden nu blåser i för konstellation.

Hitta det där jävlaranammat, mojot, elden, pranan, sisut i dig. Så löser sig resten av sig självt. Lättare sagt än gjort. Roligare att försöka än att aldrig våga.

20130304-203035.jpg

Och med den här bilden vill jag bara visa att man blir rätt stark av att stakträna!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

10 goda vanor på 100 dagar- god vana #7 – Andas


Var det några av er som kände att ni drog efter andan när ni läste ordet ”andas”? Så är det ofta. Ofta andas vi helt omedvetet- det sköts ju automatiskt. Men vi har mycket att hämta i att fokusera på något av det mest naturliga vi gör. Men först en recap:

Om du hängt med från början så har du jobbat med vanor som att

1) Lägga dig tidigt- runt 22.00 är det dags att möta kudden för att få till de viktiga sömntimmarna innan midnatt.

2) Röra på dig 30 minuter utomhus i dagsljus varje dag samt göra 2 minuter av pulshöjande aktivitet varje timme du jobbar stillasittande

3) Du vet vad du äter. Alltså minskat på tillsatser, färgämnen, halvfabrikat.

4) Du skrapar tungan det första du gör varje morgon och dricker kokt avsvalnat vatten

5) Du har dragit ned på köttet och äter mer vegetariskt!

6) Du har hittat 10 goda råvaror att inkludera i kosten.

Och nu är det dags för den 7e goda vanan av 10.

Andningsövningar! Flummigt? Det är det inte! En andningsövning på några minuter per dag- gärna då det behövs som mest har flera hälsofördelar. Förutom att minska stressen, ökar det blodgenomströmningen och därmed syresättningen i kroppen, förbättrar immunförsvaret, hjälper dig fokusera, får dig att slappna av i vissa muskler och kan minska negativa känslor. Det ger dessutom bättre lungfunktion

Att göra andningsövningar behöver inte vara svårt. Jag letade runt på nätet efter någonstans där det fanns samlat flera varianter och hittade till Hälsosidorna.
Om du är ny på andningsövningar rekommenderar jag övning nummer tvåFörlängd utandning. De flesta av oss behöver varva ned och att andas ut aktiverar det parasympatiska systemet som ”vrider ned” kroppen snarare än igång som inandning gör.

Här kan du läsa mer om yogans syn på andning. Så kallad pranayama är central inom yogan.

Jag vågar lova att du kommer känna skillnad. Man kan göra andningsövningar lite här och var. Ju oftare man gör dem desto lättare är det att ta till några fokuserade andetag då de verkligen behövs.

Jag kallar det för ”centrering”. Man kan känna sig lite splittrad, stressad och ofokuserad ibland och att då bara samla sig runt något så enkelt och basalt som sin andning är en gåva. Den har du alltid med dig, den är helt gratis och du har allt att vinna på att ge den lite extra tid varje dag eftersom den så snällt annars sköter sig själv!

Lycka till!

PÅ det här stället finns det bra luft att andas! Foto: ottsjo.com


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Den PERFEKTA träningsveckan


 

Finns den? Hur ser den ut för dig?

 

För mig varierar den förstås beroende på vad målet är, hur livet i övrigt ser ut, vad jag gjort veckan innan och vad jag gör veckan efter. Men den här veckan alltså. Oh my. Känslan i kroppen just nu. Värmen i kinderna. Den är oslagbar. Jag är så sjusatans nöjd! Jag brukar se framåt och släppa det som varit men nu ska jag återge en riktigt fin vecka. Jag har det lite tufft på jobbet nu och när jag får vakna med min lilla älskling, få träffa fina vänner och får till träningen då orkar jag ta alla tjurar vid hornen igen måndag-torsdag. So here goes, eget beröm luktar illa sägs det men det var det väl någon från Janteklanen som sa?

Måndag- 8 km tröskelpass till dagis

Tisdag- 10 km distans i terräng. För att rensa skallen

Onsdag- 11 km med 5 tusingar och 2 min gåvila emellan

Torsdag- Grymt hårt benpass tills de vek sig

Fredag- 30 km distans med planerat trötta ben

Lördag- Överkroppsstyrka på SATS Sumpan strax före stänging. Tung rodd. Tunga pressar. Draken. Armhävningar. Hög rodd. Ryggresningar. Bålstyrka

Söndag- 10 km stak och skejt på riktigt fin skarsnö ute i Ursvik.

Sen efter jag nästan hoppat sönder golvet framför Olssons otroliga seger på 5-mil : 15 km halkigt isigt och blåsigt tröskelpass med 5 km tröskel i mitten, 3 km marafart och sen 1 km tröskel igen och sen nedjogg. Helt underbar känsla i steget där det var barmark. Så fantastiskt att känna sig så stark trots veckans mängd. N var med och är en hejare på att bara liggga lite framför och dra utan att störa.

Nästa vecka är det fokus på lite samma. Förutom att det är dags för ett sånt där ultrapass igen. Jag kommer nästan helt skippa allt mellan 20-60 kilometer och träna kortare och hårdare eller återhämtningsjogg och sen 3 stycken riktigt långa pass nu i tre veckor. Att harva runt 30-50 kilometer i jämn fart ger inget längre. Jag har uthållighet. Nu är det pannben och mage (öva på att äta) som ska tränas. Och fart. Jag tänkte springa snabbt i sommar.

Den här veckan ska jag hålla en inspirationsföreläsning på jobbet och på söndag en workshop för fem tjejer som tränar för NY maran. Tur att jag känner mig så inspirerad själv!

Hoppas DU haft en fin helg!20130303-211022.jpg

Hjärtat av en av de fem (!!) fänkål jag ätit denna vecka.20130303-211032.jpg
Kalasfin med två inbakade flätor.20130303-211043.jpg

Perfekt hårt skarsnö att skejta på. I medvind..och motvind!
20130303-211353.jpg

Provtränade SATS Sundbyberg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

30 kilometer träningsvärk med fniss


Magnus körde hårt med mig igår. Ja det här får nog gå till historien som ett av de tuffare benpassen jag kört sen jag slutade gymträna för..erm..15 år sen ungefär. Bappedi..

Ja det säger en del om hur lite benstyrka jag kör men jag gör en del bra funktionella övningar och har seg styrka. Men att lassa på en stång med färgglada vikter och göra benböj det sker ju inte utomhus så det var ju en smärre chock imorse. Kom knappt ur sängen!

Vi körde: benböj. Ankgång med vikt. Grodhopp med medicinboll. Utfallssteg med vikt. Tunga benböj växlat med upphopp. Jag skämtar inte att benen vek sig till slut.

Tanken var också att springa med väldigt ömma trötta ben idag. Så kommer det kännas efter några mil på TEC. Så kommer det kännas en hel natt i mörker. Idag kändes det så men det skonsamma och effektiva var att jag inte fått den här känslan av flera mils löpning utan genom ett kort hårt styrkepass.

Men herregud. Jag har aldrig fnissat så mycket åt mig själv. Rullade iväg från Sumpan efter lite jobb, ut till Jakobsberg, förbi det stall där jag slitit så många gånger. Ut på Säbysjön- förra veckan åkte jag skidor där jag simmat, idag sprang jag i snö på den sjö där jag badat med hästen jag var medryttare på. Ensamt och lugnt. Centrala funktionen- hjärta och lungor- helt oberörda men lokalt- musklerna i benen- AJAJAJ!

Vidare mot Sollentuna och tänkte på Camilla som brukar springa här. Solen bröt fram. Sen sprang jag den tråkiga vägen tillbaka mot Ulriksdal, via Bagartorp och hem. Finssandes för det fick så fruktansvärt sakta. Jag letade alla ursäkter att stanna. När jag gjorde mina små mjukövningar så skar smärtan i benen. Mer fniss. Utförslöpning då låren liksom vibrerar kändes nästan skönt men utför en trappa fick jag hålla i räcket. Rundan råkade bli ”bara” 30 km men det var helt lagom idag för att sätta den känslan jag var ute efter.

30 helt magiska kilometer. Kändes fortfarande som ett kort pass och låg stadigt på 70% av maxpuls hela vägen.

Imorgon blir det..ja precis: Vila. Lördagar är heliga. Bara mys med Lillan och träffa gamla tjejgänget på kvällen.

Jag må ha en workshop för 5 tjejer som ska springa NY maran att förbereda och dessutom en föreläsning för en av våra avdelningar om ”inspiration att börja och fortsätta träna” men jag ser alltid till att ha en helt ledig dag. Hinner jag inte det- då måste något plockas bort.

Hoppas du också har en mysig helg planerad!20130301-222320.jpg

Pulsa i snö var riktigt intessant idag!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Soja- nej tack!


Jag har ju varit ett fan av Perpeteum som är en bra energilösning vid ultralöpning: kolhydrater, lite fett och lite protein. Smakar- SKIT! men funkar bra för min mage.

Men nu blir det inget mer. Har läst lite noggrannare och sett att det innehåller sojaprotein. Och Hammer Nutrition menar också felaktigt att soja är bra för att det finns studier som visar att det minskar risken för vissa cancertyper i Kina och Japan- men där äts soja oftast fermenterat och inte i den ”råa” form som det är i tex sojamjölk och i sojaprotein.

Det värsta med soja i min åsikt är de östrogenliknande ämnena genistein och daidzein som kan störa hormonfunktionen och påverka fertiliteten./p>

Det finns triljarders med studier och artiklar i ämnet och jag vet vad jag tror.

Här kan du läsa enkelt på svenska. Här lite mer från ett land som producerar enorma mängder soja- USA och här kan du läsa ”för och emot” om du själv klickar i din åsikt först.

Grisar utfodras med soja och 2010 uppdagades att svenska grisar även åt genmodifierat soja då vi importerar mycket. Nu hävdar Lantmännen att ingen soja som säljs är GMO eftersom ”marknadens krav har förändrats”. Är man skeptisk så kan man ana att det säkert slinker igenom lite här och var fortfarande så länge som vi importerar foder från andra länder.

Gris, kyckling men även nöt utfodras med soja som även kräver stora mängder växtskyddsmedel om det inte är ekologiskt. (Källa SLV).

Vad kan man äta då? Ja ekologiskt kött säger jag! Och av sojaprodukter tempeh, miso och sojasås som är fermenterat (jäst) då det i den processen försvinner många antinutrienter.

Något som är gott och hälsosamt är dock mina energibars som jag ska använda imorgon på mitt långpass:

Havregryn, chiafrön, solrosfrön, agavesirap, vispad äggvita, salt, dadlar, cocosflingor och cocosfett. Rör ihop. Platta till. In i ugnen på 175 grader..ett tag. Låt svalna på galler.

Nu sova. Imorgon springa. God natt

20130228-222645.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in