Ultrisar på gymet


Mia är lite halt i fossingen och springer inte så långt som vanligt. Vi hade en ide om att åka skidor men i måndags var det massa grenar i spåren i Ursvik och grus i jobbmaskineriet för oss båda tror jag. Eller bara mycket i maskineriet.

Mia heter ju MarathonMia vilket gör att man tänker att hon kan allt! Men liksom jag är hon inte så intresserad av att hållas på gym. Jagkänner mig lite hemma där trots allt eftersom jag jobbat flera år just i gym. På den tiden fanns inte lekställningar med sandsäckar, kettlebells, stege i taket och tunga rep dock. De kan man hitta på massa övningar med. Så jag bestämde att vi gjorde supersets. Vi kan ha småpratat bort lite av effekten av just superset men det gör som inget.

Mia får inte hoppa och jag ville inte trötta ut benen inför ett långpass en gång till så vi gick lös på rygg. Jag tog ju i så det knakade förra veckan så körde högre reps idag och inte lika hårt.

Väldigt trevligt att få ha Mia för sig själv bara sådär. Kan verkligen rekommendera Friskis Haga. De har liksom en hel lekställning i mitten med sånt jag nämnde ovan. Till och med en snett liggande studsmatta som jag antar man ska dänga medicinbollar i? Eller gick den att plocka loss? Måste undersöka nästa gång. Biffiga grabbar med gymvälling blandas med damer som med nogsam teknik gör övningar efter program och kids där pojkarna tränar pecs och axlar. Love Friskis.

Jag lyckades som vanligt inte fota något men Mia tog århundradets knasigaste träningsbild på mig som jag bjuder på längre ned. Jag vill förstås hitta en bild på Mia så googlade och föll för den här:

Imorgon är det #ultrafredag. Hurra!

20130307-212327.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Veckans träning


Halloj!
Efter förra veckans varje-dagträning så började jag måndagen med vila. Försökte få en tid hos Access Rehab för massage men deras system låter mig inte boka! Fick massera mig själv med något sämre resultat….

 Igår stack jag sent från jobbet efter en lång dag. Utan klocka med musik på hög volym. Cirka 8 kilometer fartlek med tabataintervaller i backe som avslut. Tips! Om du vet hur många steg per minut du tar kan du lätt få till intervallerna utan app eller klocka: Jag tar cirka 180 steg/minut och 20 sekunder blir då 60 steg. Spring så fort du kan medan du räknar till 60. Sakta ned, räkna till 10 och iväg igen!

Jag han i stort sett bara hem, äta duscha och isäng tidigt för…

 ..imorse ringde klockan 05.30. Kaffe, BCAA och iväg. Det är ljusare och jag kände mig så vaken och energisk!  En pigg mil med snyggingen och snabbingen Maria. Lite prat om TEC också eftersom Maria är min första pacer. Hennes roll är att försöka få mig att hålla farten uppe någotsånär från mörkrets inbrott fram till cirka 11 mil.

Känner mig så oförskämt fräsch även om mitt vänsterben känns ”obehagligt”. Det är ett långsiktigt jobb att balansera upp kroppen och ibland vill jag ta till snabba fixar- och måste- för att det inte ska bli en skada. Nästa vecka har jag äntligen tid hos kinesiologen och ”magikern” Daniel som både Ingmarie och Magnus tipsat om.

Imorgon ska jag träna ett hårt styrkepass på Friskis Haga och på fredag är det dags för en sån här #ultrafredag igen. En månad sen sist. Börjar klockan 05.30 och möter upp bästa Annika för 2 timmar med henne sen lufsar jag vidare. Hela dagen är det tänkt fram till cirka 15.00. Fort kommer det inte gå och handlar inte om det. Handlar om time on my feet.

Lördag ska jag simma inomhus eftersom jag bor 300 meter från en simhall om jag har lust då på morgonen. No pressure på lördagar. Borde gjort det förut! Bara testa. Har ju bassängskräck och väntar helst till OWsäsongen. Söndag håller jag en workshop i löpning så då blir det lite jogg och löpskolning och lite styrka efteråt.

Lika fort som det gick att läsa detta känns det som den här veckan går!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ultralördag med Running Sweden och save the date 16 mars


Runners World + Lidingö Ultra + Running Sweden = sant.

På lördag är det en ”ultradag” ute på Rönneberga på Lidingö. Gemensamt långpass (i flera farter och distanser utgår jag ifrån), spa, lunch och föreläsningar.

Jag kommer att ansluta till föreläsningarna då jag springer mitt ultrapass själv på fredagen.

Ska bli riktigt intressant att höra vad Axa säger om hur man ska äta under ultralopp….havregryn? :).

Det finns platser kvar- läs mer här och anmäl dig så kanske vi ses!

Är du sugen på att springa en sväng nästa lördag den 16e mars, allt från 5- cirka 50 kilometer så kika in här. Vore jätteroligt att träffa några av er och eftersom man kan springa hur kort/långt man vill så passar det alla.

Nu ska jag springa hemåt. En riktigt lång spretig dag till ända men där jag känner mig mycket mer positiv än igår. It. Is. All. In. The. Head.

Jag har sprungit nästan 50 mil i år. Inte ett steg på löpband. Inte ett steg med broddar. I samma underbara men trasiga Inov-8 Xtalon 190 som nu ska ersättas av ett par tuffare 212’or. I stort sett alla milen helt själv. Genom kallgrader, isvindar, mörker, blixthalka, i skog. På landsvägar. I gegga. I snö som regn som sol. Jag har aldrig ångrat ett pass. Jag har inte halkat en enda gång. Jag har inga skador. Jag är frisk. Jag är stark. Jag är på väg mot mitt första 100 miles lopp och jag börjar längta.

Ha en fin kväll!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

4- timmarskroppen


Har ni hört om den? I jakten på snabba lösningar så låter ju detta fantastiskt! Från 5 km till 50 på tolv veckor? Sova 2 timmar per dygn och vakna utvilad?
Jo men det finns någon som hävdar att detta är möjligt.
Vad jag förstår så har han själv inte gjort så många av de saker han hävdar vara möjliga men en bok har han skrivit. Läs mer här.
Jag har en 7,5+ 6 + 10,5 timmars kropp: 7,5 timmar sömn, 6 timmar jobb och 10,5 till annat fritidsjobb och ledighet. Börjar man tjafsa med den balansen blir det som igår: grinigt!
Ha en fin tisdag!

20130305-073336.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hitta sitt mojo


Jag var riktigt PEPP imorse. Visst jag saknar min lilla Hattefnatt när hon varit hos mig så länge men mitt stora hjärta var ju här och det är ju nästan lika bra (han vet att han är nummer två i rang, det är ok! :)). En hel dag att bara gå in och äga tyckte jag. Bara jobb hela dagen. Ingen träning. Nu kör vi. Kaffe i massor och tut tut!

Var pepp när jag kom till jobbet men så någonstans så tappade jag kontrollen på min dag. Jag hade en agenda men den försvann i att jag alltid känner mig så tvungen att svara alla andra först. Jag tyckte inte jag hann någonting alls och frustrationen var hög när klockan var 17. Då hade jag jobbat nästan non- stop framför datorn och i möten sen klockan 8. Och min lista var fortfarande full. Min välplanerade post-it hade bara en enda bock på den.

Arg som ett bi var jag. Jag är en sån satans kontrollragata och kraven är fortfarande skyhöga och så tar jag ett steg tillbaka och tittar på lilla Annie som liksom aldrig växer upp och så skrattar jag lite åt henne och påminner om att hon hunnit med en massa saker idag. Svarat på massa frågor som annars skulle legat kvar till imorgon.

Och så gick jag hemåt och tänkte att nu! Nu ska jag unna mig något orange/svart/beige assymetriskt suspekt klädesplagg som är i mode från Filippa K eller Dagmar eller något. Gärna mönstrat och konstigt sytt så jag verkligen ser ut som jag har koll på modet och kanske såna där klumpiga klackar till och kanske ska jag ha en slarvig knut på huvudet och lyssna på First Aid Kit och måla läpparna röda men någonstans får det ju räcka så det blev ingenting alls shoppat i klädaffären utan jag köpte hem mer ägg istället.

Och det jag inte hann som gör att jag var så arg det är att jag ska skriva en liten föreläsning jag ska hålla och det handlar om inspiration till träning och det är liksom inga problem för mig egentligen att hålla en sån bara jag hittar mitt mojo. Och det kommer jag aldrig göra när jag tror att jag ska göra som de andra.

Nej den känslan, den där ostoppbara wawavoomkänslan, som tagit mig hit till att jag ens har att fundera på att hålla en sån föreläsning, kommer ifrån den här lilla starka envisa rösten långt in som vi alla har som styr oss rätt och egentligen så handlar det bara om att hjälpa andra hitta den också. Så är det skitsamma med snedsytt orange vårmode, Crossfit, Soma, pulled pork och vad fasen trendvinden nu blåser i för konstellation.

Hitta det där jävlaranammat, mojot, elden, pranan, sisut i dig. Så löser sig resten av sig självt. Lättare sagt än gjort. Roligare att försöka än att aldrig våga.

20130304-203035.jpg

Och med den här bilden vill jag bara visa att man blir rätt stark av att stakträna!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

10 goda vanor på 100 dagar- god vana #7 – Andas


Var det några av er som kände att ni drog efter andan när ni läste ordet ”andas”? Så är det ofta. Ofta andas vi helt omedvetet- det sköts ju automatiskt. Men vi har mycket att hämta i att fokusera på något av det mest naturliga vi gör. Men först en recap:

Om du hängt med från början så har du jobbat med vanor som att

1) Lägga dig tidigt- runt 22.00 är det dags att möta kudden för att få till de viktiga sömntimmarna innan midnatt.

2) Röra på dig 30 minuter utomhus i dagsljus varje dag samt göra 2 minuter av pulshöjande aktivitet varje timme du jobbar stillasittande

3) Du vet vad du äter. Alltså minskat på tillsatser, färgämnen, halvfabrikat.

4) Du skrapar tungan det första du gör varje morgon och dricker kokt avsvalnat vatten

5) Du har dragit ned på köttet och äter mer vegetariskt!

6) Du har hittat 10 goda råvaror att inkludera i kosten.

Och nu är det dags för den 7e goda vanan av 10.

Andningsövningar! Flummigt? Det är det inte! En andningsövning på några minuter per dag- gärna då det behövs som mest har flera hälsofördelar. Förutom att minska stressen, ökar det blodgenomströmningen och därmed syresättningen i kroppen, förbättrar immunförsvaret, hjälper dig fokusera, får dig att slappna av i vissa muskler och kan minska negativa känslor. Det ger dessutom bättre lungfunktion

Att göra andningsövningar behöver inte vara svårt. Jag letade runt på nätet efter någonstans där det fanns samlat flera varianter och hittade till Hälsosidorna.
Om du är ny på andningsövningar rekommenderar jag övning nummer tvåFörlängd utandning. De flesta av oss behöver varva ned och att andas ut aktiverar det parasympatiska systemet som ”vrider ned” kroppen snarare än igång som inandning gör.

Här kan du läsa mer om yogans syn på andning. Så kallad pranayama är central inom yogan.

Jag vågar lova att du kommer känna skillnad. Man kan göra andningsövningar lite här och var. Ju oftare man gör dem desto lättare är det att ta till några fokuserade andetag då de verkligen behövs.

Jag kallar det för ”centrering”. Man kan känna sig lite splittrad, stressad och ofokuserad ibland och att då bara samla sig runt något så enkelt och basalt som sin andning är en gåva. Den har du alltid med dig, den är helt gratis och du har allt att vinna på att ge den lite extra tid varje dag eftersom den så snällt annars sköter sig själv!

Lycka till!

PÅ det här stället finns det bra luft att andas! Foto: ottsjo.com


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in