Vansbro HalvIronMan #fakeittilyoumakeit


Klockan är Luther och vi rullar genom ett ofattbart vackert landskap.  Jag kan tänka på en triljard saker jag borde gjort (pumpat däcken, övat på att växla lite igår, testat benen bla bla bla) men inget spelar någon roll nu.

Kroppen känns urstark. Den gör ju som oftast det. Hade det varit ett 80 km löplopp idag hade jag känt mig i toppform men nu tycker jag det känns som ett logistiskt projekt med hög skaderisk. Samtidigt- SÅ KUL! Åh så kul!!!! Lattjolajban i 6-7 timmar först i vatten, på min grymma hoj, och sen få springa lite också!

Jag vet att jag orkar. Jag har aldrig testat något liknande men jag har en enorm tilltro till min kropps kapacitet. Den har ändå sprungit 16 mil för snart tre månader sen.

När jag räknar så tänker jag att jag har en chans att klara mig under 6 timmar ändå om allt stämmer. Om jag får en bra plats i vattnet och får simma ostört och inte behöver bromsa så mycket på cyklingen. Att trampa igång cykeln om och om igen tar mycket energi och jag är otroligt svag på cykel. Musklerna fattar inte riktigt. Löpningen vet jag inte så mycket om. Jag vet inte hur det känns att springa efter att ha öst 90 km cykel.

Energimässigt – inga problem. Jag är såpass ”fatadapted” att jag bara behöver toppa med kolhydrater och jag har packat med mig både Enervitbars och mina fantastiska Hammer gels.

Det finns bara en anledning att jag skulle bryta idag- nej två- om jag skulle skada mig riktigt illa eller om jag får punka. Jag vet inte ens hur jag tar av däcket från hjulet så att ta med lagningskit är bara dumt- kommer ta mig en timme att fixa. Så punka= DNF.

Jag kan återkomma med ett ”gör inte som jag gör, gör som jag säger” inlägg med tips inför en sån här tävling efteråt.

Kommer bli en lång, rolig, solig fantastisk dag!

Här kommer ni kunna se om jag tog mig i mål!

Hoppas du också ska göra något roligt idag!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bättre fly än illa fäkta? #Vansbro HalvIM


Med mindre än 48 timmar till start på ett av de tuffaste lopp jag någonsin tagit mig an- ja topp 3 får jag nog säga att detta är så är inte allt som det borde vara.

Träningen:

 Totalt 5 simpass på två år. Jag har cyklat fem gånger i år. Tror jag. Jag har bara cyklat längre än 5 mil tre gånger i hela mitt liv.Två av dem i år-som tur var! En gång cyklade jag London till Brighton på en skruttig mountainbike- osäker på hur långt det var men det var 2000 och hjälper inte så mycket nu. Löpningen är ju inga problem alls men när man väl kommer dit är benen så stela så att kalla det för löpning är ett hån mot hur det brukar se ut när jag springer.

Jag har  en grov träningsskiss över året och när jag kikar på den så stämmer ingenting vad gäller min halvIronman träning. Jag har tränat ungefär en femtedel av vad jag planerat- och då är jag en realistisk planerare. Jag hade siktat på att cykla långpass på cykel 4 gånger, simma 4 gånger. Att jag lyckades ta mig till den där träningskvällen inför Stockholm Triathlon var ändå riktigt bra för då fick jag iallafall känna hur det var att växla igen och hur snurrig man är när man kommer ur vattnet. Nu var det 400 meter. I övermorgon är det 1.9 km.

Jag brukar också vara extra noga med maten och fylla på extra med bra protein, fett, järn och magnesium. Förvisso äter jag ju väldigt bra jämt- för jag ser till att RisiSkrutti gör det: Mycket fisk, grönsaker, lite vete, gott fika. Sover 8 timmar nu när det är semester. Ingen stress.

Men jag har förträngt att jag ska tävla.

För det ska jag. Eller så var det tänkt. Jag trodde tävlingsklassen startade för sig och tänkte att ”toppen, då kan jag harva längst bak för mig själv” men nu startar alla tillsammans.

Jag är anmäld i tävlingsklass och det är första gången jag tävlar för SPIF Triathlon. Egentligen är jag ju medlem i OK Djerf men jag har min tävlingslicens för triathlon via SPIF så då blev det så.

Det känns lite löjligt. Att jag har tävlingslicens i en sport jag inte tränar och inte utövar. Men nu är det som det är.

Bilen rullar från Västmanland till Värmland och jag kikar lite i tävlingsPM. Blir jäveluskiskt nervös. 15 km radie på cykelbanan med större startfält än någonsin? 500 pers? Hur tänkte de där? Kommer ju bli jättetrångt!

När jag känner olust och obehag så tar jag itu med det på en gång. Det är så himla onödigt att gå och puttra över något man självvalt gör på sin fritid- något som ska vara kul! Jag går igenom vad det är som känns ”fel” förutom att jag är så oförberedd på distansen och dålig på att cykla och springa efteråt. Och simma innan.

Jag är rädd att krocka. Jag är rädd att bli sparkad i ansiktet i vattnet. Jag är rädd att köra omkull. Jag är rädd för att det är så många andra.

Jag vill köra loppet helt ensam.

Helt irrationellt alltså. Jag är osäker på mig själv och då blir jag osäker på alla andra. Jag vet att jag är en väldigt medveten och säkerhetstänkande cyklist men det kommer medföra att jag kommer få ta det lugnt i nio mil och det går det massa tid och ork till.

Jag skulle ju in under 6 timmar! 55 min simning, 2:55 cykel och 1:55 löpning.

Jag har konstaterat vad det är som är ”problemet”. Konstaterar att jag inte kan göra ett SKIT åt att jag inte tränat. Kan göra ALLT åt min attityd.

Det ska fortfarande bli väldigt ROLIGT. Jag ÄLSKAR att utmana mig och hejsan hoppsan här blev det just möjlighet till världens utmaning.

På Arvika log jag igenom hela loppet. Peppade publiken och skrattade in i mål. Det ska jag göra på lördag också. Det ska bli ett riktigt bra hårt träningspass.

Planen är att simma så hårt jag kan. Cykla så säkert jag kan. Och ta det som finns kvar och släpa in i mål. I sex, sju eller åtta timmar.

Sen ska jag ta revansch på Västerås Triathlon (olympisk distans) helgen efter.

Nu ska vi äta karamell och åka karusell på marknaden uti Nora. Häppåre!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gruvliga backintervaller


20130703-194409.jpg

Jag kan verkligen rekommendera att träna före frukost! Då blir det verkligen av och de här sommarmornarna är något utöver det vanliga. Speciellt om du kan avsluta med ett dopp efteråt!
N tränar ju för 5000 m på World Transplant Games i Sydafrika och jag ska springa fjällmaraton. Båda mår bra av att springa backar!
Här finns ett nedlagt gruvområde och dit sprang vi idag. Backar galore!
N hann med 8 vändor av den 280 meter långa backen och jag segade mig 6 gånger innan vi sprang hemåt. Totalt 8 km och ett riktigt skönt pass. Avslutade med ett bad i sjön.
Tips! Dela upp backen i två eller fler delar. Tryck på, sakta ner, hämta andan, tryck på igen. På så sätt kan du öva på att springa snabbare uppförs och tids nog pekar du sätta ihop bitarna. Hellre det än att det alltid blir så att du orkar en bit och den går resten. Gör det kontrollerat!
Eftersom vi går upp så tidigt så hinner vi med massor och idag var Lillan så trött så hon själv bad att få lägga sig innan sju efter alla roligheter.
Jag tycker ni ska kika här för att få en känsla av vår fantastiska dag i lördags!
Här är bilder från min fina dag idag:

20130703-194318.jpg
20130703-194325.jpg
20130703-194339.jpg
20130703-194350.jpg
20130703-194400.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lätta dubbelpass


Jag måste säga att jag är rätt bra på att fixa till träningstillfällen!

Igår morse passade bästa N Lillan medan jag stack iväg strax efter sju på morgonen. Tanken var att trampa ur benen en timme minst och sen springa några kilometer.

Jag cyklade på de här underbara rullande Bergslagsvägarna till en by som heter Karbenning och sen tillbaka igen. 20 km ut och 20 km lätt uppförs, i motvind med regn på vägen tillbaka.

Direkt efter hoppade jag av cykeln och sprang 2 km på grusvägarna i byn. Lätt känsla i kroppen men så har jag ju tränat väldigt lätt senaste tiden också.

På eftermiddagen åkte vi med bilen för att bada en tre kilometer bort. Tog med skor och shorts och sprang tillbaka och sen tränade jag lite rodd i hemmagjord TRX, armhävningar och lite bål medan Lillan gick bananas på en studsmatta.

Två lätta dubbelpass också. Idag blir det lite tuffare- backintervaller i gruvområdet!

20130703-081639.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

# Måndagspeppen- Sommarlöpning


På en tisdag ? Äsch det är semester :)!

Du behöver inte ens ett par skor egentligen om du är lagd åt det hållet. Bara din kropp och precis som den är just då. Att springa definieras inte av fart, tid eller distans. Det definieras av ett svävmoment i steget.

Rikta allt i kroppen framåt. Sikta bröstkorgen och dina knän framåt/uppåt.

Korta av steget.

Lyft hälen mot rumpan- landa kommer gravitation se till att foten gör så bry dig inte så mycket om det.

Låt fötterna möta nya stigar. Låt dem springa barfota på en strand. Var uppmärksam på omgivningen. Slappna av i blicken och bredda ditt synfält.

Våga gå lite och spring sen igen. Våga stanna och bada (som vår underbara sistelöpare Henrikk gjorde i lördags under loppet).

Spring tidigt på morgonen. Spring i regn. Spring sent på kvällen.

Spring i vattnet.

Spring fortare än du gjort. Spring längre än du gjort- eller varför inte kortare.

Hitta en ny backe. En ny badplats.

Kasta bort klockan. Spring med musik. Spring utan.

Strunta i att värdera utifrån just fart, tid eller distans. Värdera efter den bästa känslan du hade under turen. Spring och leta äventyr. Spring dig glad. Spring dig trött. Spring bort från myggen eller familjen.

Spring till dig själv.

Spring!

20130702-101557.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in