Blogg

Veckans 5- lista Fem saker som gör livet lättare


Jag ogillar prylar. Och ”meck”. Gillar saker som går smidigt. Är enkelt. Är win-win. Finns nog massor. Men är du som jag kanske du gillar de här:

1) Nötter i väskan. Så spelar det ingen roll om du bilr panikhungrig på väg mellan A och B. Det är skräpfika på jobbet. Du har nötter. Du har power!

2) Mineralpuder. För det är bara naturliga grejer i. Få ingredienser. Inget skit. Drygt- räcker superlänge. Och  innehåller solfaktor. Och du ser inte ut som du har en kaka med smet i ansiktet. Lite fräschare, med skydd mot solen, men ändå naturligt. Älskart! Enda sminkgrejs jag använder förutom lite mascara.

3) Kläder som inte behöver strykas. Jag har just investerat i två snygga klänningar från Stockholms Klänningsfabrik. De är i sådär glansigt stretchigt material och krynklar inte. Går att lägga i löparryggan. Och är kontorsnygga likväl om festsnygga. Såna kläder vinner! Enkla, tidlösa. Och du slipper stryka.

4) Readly. Bästa appen! 99 kr per månad och jag läser allt från tidningen Land till Gods och gårdar på den. Har i padda och telefon. Aldrig en tråkig stund. Nytta och nöje.

5) Transportlöpningsrygga och transportlöpa. Låt oss göra det OK att fika i löpartights. Att ”ärendespringa”. Låta löprundan bli A-B-C. Få motion samtidigt som man tar sig ställen. Fika med en kompis mitt i passet. Springa vidare.


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Lyssningstips för helgen


Långhelg! Jag är så glad över att jag ska få träffa MASSOR av fina vänner i helgen. Men hoppas hinna ut och tassa runt lite också. Lyssnar på mycket poddar och här kommer tre inslag jag tycker du ska höra på:

1) Kropp o Själ ” Är du hälsosam lille vän?

2) Löparsnack- snart kommer ett avsnitt om Swimrun

3) Mat och Marginaler- Senaste handlar om medvetet konsumerande- eller tja det gör alla avsnitt på sina sätt men den här handlar om barntrafficking. Hitta alla här.

Och ha en fin helg!

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Känner du Skräpmaja?


För jag hoppas verkligen att du inte är Skräpmaja. 

Min dotter går på Friluftsfrämjandets dagis och de har koll på Skräpmaja. När det ligger skräp där det inte ska, vilket det ju gör överallt, så har skräpmaja varit där.

När jag surfade så lärde jag mig om Surfers against sewage och löpares motsvarighet kanske är typ Runners against litter. Att vi värnar lite extra om den miljö vi springer i.

Lidingöloppet, som är ett miljöcertifierat event, jobbar aktivt med detta och det går att göra så mycket! Tjejmarathon har förstås också nolltolerans på nedskräpning.

Nu har fina Erik Ahlström dragit igång ”Pendel Clean Upp tillsammans med Håll Sverige rent.

Det pågår denna vecka men jag tycker vi fortsätter med detta så mycket vi kan. Visst kan man tycka att vi inte borde behöva plocka upp efter andra, men det enda du kan ändra är ditt eget beteende. Sen önskar jag att jag oftare vågade säga till de som skräpar ned. Lite ”hur tänkte du nu? Vem ska plocka upp det där?”. Som rökare till exempel som ofta fimpar här och var.

Inne på Facebook hittar du mer information. Och där kan man förfasas över hur mycket skräp som finns överallt. Och sen göra sin insats!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Vinn hälsovinsten


Idag tjattrade jag på telefon med en härlig kille i mitt hälsonätverk- Tommie Cau. Utan att give away för mycket eftersom han briefade mig inför ett event nästa vecka så sprang jag hem från jobbet med en pusselbit till i en ansats till att prata och skriva om hälsa och som kommer få ta plats i föreläsningar jag håller framöver.

Förra veckan blev på pappret en väldigt bra motionsvecka. Pga en läskig händelse och en vardag som var upponer så sprang jag inte måndagen. Den veckan var liksom hjärtat delvis på ett annat ställe och hela hjärtat behövs för att träna hårt. Metaforiskt. På tisdagen rände jag i skogen i 50 minuter. Bara sprang med tårar och regn och lera. Fantastiskt! På onsdagen tog jag mig till gymet och tog hand om min rygg. På torsdagen sprang jag en sväng på Bergslagsleden i ”rek”syfte. På fredagen var jag en snabbis på gymet igen för bål och axlar.

På lördagen  var allt bättre så då stack jag ut tidigt och tassade runt i Ursvik i kanske två timmar ungefär. På söndagen sprang jag lite snabbare i 90 minuter.

Utifrån mina träningsmål sett var det inte optimalt. Utifrån mitt liv och mina prioriteringar sett var det en helt fantastisk motions och hälsovecka. Jag rensade skallen, tog hand om ryggen, fick frisk luft, vara för mig själv, gråta och snora lite och tankade massa naturenergi som är det bästa jag vet. Jag orkade.

Och åter till vårt samtal idag. Vi pratade om att det inte går att tävla i hälsa. Men för alla som är typ-Amänniskor och tycker livet bir lite tråkigt när det inte är prestation i fokus. Men inte mår bra av att försöka vinna the ratrace, träna mest, springa längst, ha finast hemma, äta mest bovetemuffins, alltid ha chia i blöt och dricka så gröna smoothies så Hulken blir avundsjuk. Får ångest när de inte har full koll och levererar sitt bästa.

Tänk om de kunde tävla i att vara i hälsa/prestationsbalans med sig själva? Hänger ni med på att jag skojar lite nu men tänk på det:

Kunna ha en löparklocka men strunta i den i bland. Bara springa för att det är härligt.

Planera att träna på morgonen men snooza då och då för att det är så skönt. Utan att dagen är ”förstörd”.

Bestämma att man ska äta glutenfritt men känna doften av nybakt surdegsbröd och ba NOMNOM med smält smör och ost utan att få ångest och placebomagknip.

Äta helt utan att benämna sin kost med en titel.

Ställa upp i ett lopp och inse att man inte kommer springa så snabbt som man tänkt och genomföra det utan att behöva hävda i alla sociala medier att jag joggade bara. Liksom bara njuta och låta folk tycka vad de vill.

Köpa bra träningskläder men inte få panik om alla är i tvätten utan dra ut i mysbyxor, tubsockor och en gammal t-shirt.

Se att folk tränar, är viga, står på huvudet, på en arm, flyger uppför rep utan att tolka det som att man själv inte kan. Tänka att man kan annat.

Inte undra vad som ska bjudas på en middag för att man inte vill äta en viss sak utan se fram emot sällskapet och tänka att ”det blir gott”.

Balansen. Ösa när man öser och klara av att chilla när det ska chillas.

Jag har inte lyckats med detta historiskt och den där jobbiga (men ibland ganska effektiva) typ-A Anne drar mig i håret ibland men jag ignorerar henne så mycket bättre nuförtiden. Ordet balans kan låta så tråkigt. Där händer ju inget. Men det kan vara fett nice att vara i det för att ladda får att katapultera iväg framåt och uppåt vid ett senare tillfälle.

Vad tycker ni?

Foto: Katarina Jansson


Antal kommentarer: 2

Frida Michold

Åh, riktigt bra text! Det här borde alla läsa. Placebomagknip är det nog många som lider av nu för tiden..


Ann-Sofie Forsmark

Tack fina ni!
Frida- ja, sen har ju många ont i magen men det är kanske inte alltid gluten som är orsaken :).



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Ej i bild


Ej i bild- de som peppar på slutet. Den som bär en mentalt efter 14, 15 mil.

Som ordnar allt , som får det att funka.

Ej i bild- de som passar barnen. Som ställer upp. Som gör saker möjligt.

Ej i bild ej i text. Allt som pågår. Allt som egentligen kanske är viktigast.

Ej i bild- din hand i min rygg. Jag känner den alltid. Jag vet att den är där.

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#Måndagspeppen – Glöm inte varför


Vissa saker ska bara göras. Plocka ur diskmaskinen tycker inte jag att jag behöver hitta djupare mening i även om jag gör det nästan varje dag. Det är bara att göra, och tänka på annat samtidigt.

Men vissa saker, speciellt de som tar emot, de förtjänar faktiskt lite tanketid. För att när vi tänker på varför vi gör saker så kan det leda till att vi a) gör dem med större glädje. Eller b) kanske väljer bort att göra dem.

Som att springa till exempel. Kanske inte alltid är kul, men skulle nästan kunna vara det. Om man tänkte på varför man gjorde det. För de flesta mår bra efteråt. Och de vet de men står då ut med att det tar emot medan de gör det. Jag vägrar ha det så. Livet är för kort.

Och den senaste tiden, ju mer jag har tänkt på varför jag springer desto mer njuder jag av det. Det går kanske inte lika fort. Det blir definitivt lika mycket löpning. Om inte mer. Jag är otroligt motiverad att ta mig ut. Det tar aldrig emot.  Jag har mitt varför väldigt klart:

Jag njuter av att vara ute i naturen för egen kraft.

Det ger mig energi.

Jag sover bra.

Jag känner mig stark.

Jag rensar tankarna.


Tröskeln är liksom borta.

Det finns mycket annat att tänka ”varför gör jag detta” runt som är betydligt viktigare att det blir av än en löprunda. Saker man måste göra men kanske inte har lust med eller känner ångest inför. Att tänka lite längre runt dem, tänka varför kan göra dem lite lättare!

Gört!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*