Veckans träning- 10 weeks and counting!


God måndag från hälsokontoret!

Jag är i full färd med att kommunicera till alla kollegorna de förändringar som sker inom övertidsmat och övrig mat och dryck i huset. Pyssligt och roligt!

Fokus är på att möjliggöra och uppmuntra hälsosamma val under arbetstiden och med 1400 medarbetare är det inte gjort i en handvändning. Många aspekter att ta hänsyn till.

Förra veckan blev det inte riktigt så långt som jag tänkt men då är jag destom piggare denna vecka! Det är 10 veckor kvar och mängd är fokus nu. Jag fortsätter varva kortare intensiva pass med att varannan/var tredje vecka lägga in hållkäften distanser som ger både ben och pannben den trygghet och uthållighet de båda behöver inför TEC 100 miles. Och nej, jag har inga planer på att bli skadad och ja jag vilar ordentligt. Nu kör vi!

Förra veckan då: Ett intervallpass, en morgonjogg, en morgonstyrka, morgonboxning och ett back-to-back långpass på 38+18 km blev det så totalt 75 km cirka. Lite kort. Ingen fara.

Denna vecka. Ensam med Lillan men gör så gott jag kan med hjälp av fantastiska mamma och N.

Måndag: (idag) Fartlek 8 km till dagis.

Tisdag: Morgonjogg till jobbet. Ev med ett par stövlar på ryggen för jag ska ut på kvällen.

Onsdag: Intervaller hem om jag får ihop det.

Torsdag: NU SKA DET BLI AV! Crossfitinspirerad träning med Magnus på UCSP- mer om det senare i veckan.

Fredag: Ultradag. Lillan hos pappa så upp snortidigt, springa från 06.30 cirka till 13.30. Härligt! Första långpasset på länge utan sub -10 grader.

Helgen blir det hopp och lek i snön och jag ska göra ALLT jag kan för att få några lugna kilometer på längdskidor för usch vad jag längtar men det är svårt att få till logistiken.

Söndag kväll: Tröskel 15 km

Det känns riktigt ok trots allt att ha sagt upp spinningvickandet. Jag vill fokusera på att bli en bra löpcoach och då får spinningskorna vara på hyllan ett tag.

Hoppas ni har en rolig utomhuslig vecka framför er ni också!

20130128-134012.jpg Mina tillskott: flytande vitaminbomb med aloe vera, BCAA (innan under efter långpass) Och kanske placeboeffekt men vetegräspulver is DA bomb!

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Långpass med ultrafamiljen


20130126-151330.jpg
20130126-151323.jpg

Det här med fullmåne. Och det här med att sova i en för liten säng med en annan person. Det kan stöka till nattsömnen.
Men åh så sugen jag var på att träffa några av mina ultralompisar!
Joggade bort till Ensta Krog och mötte både Jan-Erik, Carina, Mia, Coyntha, Johnny, Ellen, Susanne, Annelie, Roger, Nina, Peter mfl.
TEC-banan på 10 km ca var full med snö. Hann med ett varv innan jag fick jogga tillbaka för att hinna- främst! Viktigast: slappa på soffan:

20130126-151151.jpg
18 km blev det och påfyllning med ultraglädje från fina gänget. Tack!
Nu är jag och Hjälten på väg mot Vaxholm för bröllop. Mest sömnig. Kroppen är pigg.

20130126-151314.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Save the date- det bästa eventet


Idag skulle schemat släppts för Workout Åre- det bästa eventet någonsin. Jag har varit med i flera år både som medhjälpare men de tre senaste åren som instruktör. Det här är eventet för dig som vill träna både inomhus och utomhus (du kan ju tänka dig- Åre) för otroliga instruktörer och samtidigt hinna spaa och njuta av fjällutsikt. Jag kan inte nog understryka hur fantastiskt det är.

Att det dessutom är tre helt underbara människor, inget stort varumärke, som startat detta från grunden med kärlek till träning, personlighet, massa timmar av slit och kärlek- det gör det än mer fantastiskt och genomsyrar hela eventet.

Nu släpps inte platserna imorgon. Av en otroligt jobbig anledning. Och en anledning som kommer göra att det blir ännu mer hjärta i årets event. Jag blir jätteglad om du kommer. Så save the date 24-26 maj (24 är min födelsedag- måste hitta på något skojs!) och pass på den 23 februari.

Såhär skriver Marianne, Therese och Thomas själva:

Workout Åre 2013

Workout Åre drivs varje år med personlighet och mycket hjärta. Just nu har de internt drabbats av en situation där alla deras hjärtan behövs hos någon i deras direkta närhet. De har därför valt att skjuta upp årets schemarelease tills den 23 februari klockan 12.00.

De hoppas att ni alla har förståelse för detta och ändå behåller datumet 24-26maj i era kalendrar då de lägtar efter att träffa er i Åre.

Alla frågor och funderingar får ni mer än gärna maila till therese.nordfeldt@workoutare.se


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mitt ultra


20130125-215216.jpg

Det är många som har åsikter om min träning. Det är mycket åsikter om träning över huvud taget. I mitt fall om mina långpass innan TEC. Med all välvilja förstås, det låter långt att prata om att man ska springa något som med de flesta referenser är nästan dubbelt så långt som de längsta långpass man springer för den väl nästan Janteaccepterade maratondistansen.

Bryta upp passet i två? Jo jag vet. Men jag vet hur det är att springa 3 mil. Jag vet hur det är att springa 3 +3. Det är inte det som är ultra för mig. Det är inte bara ren och skär träningseffekt jag är ute efter. Det är känslan av ultra.

Ultra är när jag är ute länge. I en bubbla. Ensam. Det är njutning. Ren och skär egotid. Det gör lite ont i låren och nu när det är svinkallt så är det jobbigt att stanna och pausa för när man väl gör det så blir man väldigt kall. Men bortsett från de så är det en lång jäkla healingsession.

Det är något jag längtar till. Jag längtar inte till milen. Till trösklar. Jag längtar till timtal av egentid i en bubbla där jag blir starkare för varje steg.

Idag hann jag inte så långt som jag tänkt och nådde inte riktigt den där rena, råa, klara känslan som inte har en fast uppenbarelsepunkt rent distansmässigt men någonstans efter fyra mil brukar det komma.

Snarare njöt jag hela vägen. Lyssnade på Scott Jureks fantastiska bok Eat and Run med mycket klokheter och sånt jag tror på. Lyssnade på lite musik- klassiskt U2, Dave Matthews Band. Oasis.

Från Sumpan, till Stadshuset, Norr Mälarstrand, Söder Mälarstrand. Slussen, Gamla Stan, Strandvägen, Gärdet, Valhallavägen. Roslagstull där jag sprang förbi alla stillastående bilar.

Rös av magi när jag sprang över Stocksundsbron badande i månljus och hade perfekt fäste i mina underbara lätta Inov-8. In i Djursholm bland stora fina villor. Ut längs trollvinterskog genom golfbanan. Och så slutligen med perfekt timing till N’s föräldrar lagom till middagen.

38 kilometer. Ungefär. Med lagom energi innan och lagom under. Lite russin, Perpeteum Solids, nötter och BCAA och vatten som jag lyckades skumpa runt så det inte frös.

Som vanligt rensade jag skallen ordentligt, komponerade en krönika och tänkte på de jag tycker om och bryr mig om.

Blir lite less ibland när det alltid pratas om skador när det ska springas långt. De flesta ultralöpare jag känner har inte mer skador än andra. För egen del är jag helt skadefri från löpningen och skulle aldrig springa långt om jag trodde jag skullle skadas. Jag unnar mig dessa fantastiska dagar någon gång i månaden. Inte mer.

Jag läker. Fyller på. Blir starkare. Rör mig så som kroppen skapats att röra sig. Gör det som gör mig mera av mig själv.

20130125-215222.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det blir alltid som man tänkt. Men ibland måste man tänka om


Det är SKITSVÅRT att blogga vet ni det?

Jag är en sån där brutalärlig människa och när det är något som rusar genom huvudet så har jag svårt att skriva om något annat.

Att vara privat eller att vara personlig- den balansgången är fin och jag snavar ibland.

Igår, inatt, idag och även framöver är många av mina tankar hos några som har det svårt nu. Som står mig nära. Det är inte första och inte sista gången jag vill skicka med en tanke om att uppskatta det du har idag- och det gör ni ju, har nog världens klokaste läsare! 🙂

Det var snorkallt imorse. Och snor var även vad som höll mig vaken inatt. Inte mitt men Lillan och då är inte utomhuslek i låga temperaturer så bra. Och jag är hellre hemma och VABar förebyggande än väntar att det bryter ut. Kanske därför vi är så friska här hemma?

Iallafall. Några 60 km ultranjutning blir det inte idag. Jag mutar med film och jobbar lite och så tar jag mig ut några timmar i eftermiddag med Scott Jurek i öronen och avslutar hos N’s föräldrar i Täby. Imorgon springer jag TECbanan med just N och några fina ultravänner innan det är bröllop i Vaxholm.

Så inga 10 mil. Men några mil den här veckan.

Det blir alltid som man tänkt sig- Det kom jag och tänka på när finaste Sara åt frukost igår något darrhänta efter boxningen. Det är ju titeln på Olof Röhlanders bok.

Ja det blir det. Men ibland måste man tänka om. Styrkan att kunna göra det, att kunna vända sig mot nya möjligheter istället för att se det som att ”något hände mig och nu är jag ett offer” är viktig. Är det som för många framåt.

Vissa händelser är det förstås inte bara att rycka på axlarna åt och ”tänka om”. Som det som hänt mina vänner.

Men för någon som planerat en perfekt fredag och störs av lite snor, lite kyla och lite jobb- så är det faktiskt bara att använda hjärnan till att planera om och göra det allra bästa av det. DEN egenskapen. Den ska hållas hårt i.

Nu laddar jag med ägg, kaffe, vetegräs, chiafrön och annat gottis och ser fram emot några timmar löparbubbla i eftermiddag.

HA EN RIKTIGT FIN FREDAG!

20130125-110857.jpg
Present från Sara som ger styrka!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in