Veckans träning och långpass i terrängen


20130518-174405.jpg

Jag brukar skriva om ”Veckans träning” men det har varit lite si och så med det den här veckan och det har ju sina anledningar. Jag har ju haft en dundervecka på jobbet och då blir det till att knö in träningen där det går, utan att det går överstyr.

Men i måndags tränade jag intervaller med Rubin på jobbet. Lisa Nordén hade under tiden min telefon. Det var lite coolt.

I tisdags vilade jag. Från träning. Inte från annat. Högpulsgrejer och var riktigt förbannad i flera timmar.

Onsdag: Styrka med Magnus. Tunga benböj och frivändningar. På kvällen 6 snabba kuperade fartlekskilometrar i Ursvik.

Torsdag: Off Road med Friskis&Svettis. På kvällen sprang jag säkert 5-6 kilometer på Solvalla.

Fredag: Vila och vardagsmotion. Gick massor inne i stan.

Lördag: Idag!

Jag har hört från min granne Vic att man dragit om Extremespåret i Ursvik. För den oinvidgde så är Ursvik ett naturområde cirka 2 km från min dörr som är det närmsta friluftsliv man kan komma här. Det är spår om 2,5,5,7,10 och så ”Extremen” då på 15 kilometer som är enormt kuperad. Upp och ner och kors och tvärs i skogen på både stora och små stigar.

N och jag hade sovit gott och ätit långfrukost innan vi sprang (jag) cyklade(han) iväg. Jag kände mig lite tom i magen, nästan lite svag men det gick upp och ned med det. Kände också fortfarande av träningen i veckan som varit mycket benfokuserad. Mitt nästa längre lopp förutom halvIronMan är ju Axa Fjällmarathon. Tredje gången gillt och jag vill verkligen ge mig själv en chans att springa bra då.

Hade en gel och lite vatten med och tyckte steget rullade på riktigt bra. Kroppen har svarat på fartträningen och jag kan springa på i bra fart nu där det inte är för brant förstås.

Öppnade som vanligt lite för fort men jag orkar alltid krascha och ta upp farten sen igen. Men första fem gick i riktigt bra fart och sen gick nästa fem inte alls så fort och sen plockade jag upp farten igen sista fem. Målet var att springa nära tröskeln så gott och jämnt det gick och få till ett flyt även över rötter och stenar.

Kändes riktigt bra att spurta in i mål på under 4:00 fart. Det är inte riktigt ett steg jag behärskar så mycket men jag övar!

Jogg dit och hem ger mig 19 fina kilometer idag. Imorgon ska jag upp tidigt och cykla.

Idag är annars en riktig hemmadag. Tvättmaskinen går flera varv, jag plockar med papper, betalar räkningar, rensar garderoben och jobbar ikapp med lite jag inte hunnit under veckan. Har fått några förfrågningar om jobb jag måste fundera på.

Sen förbereder jag självklart lite inför Workout Åre och pysslar med Tjejmarathon.

Vad gäller min podcast så har jag iallafall köpt en mikrofon nu. Jag och N ska laga en god middag, poppa litervis med popcorn och vi kommer nog somna framför eurovisionsfestivalen någonstans runt niosnåret. Inga konstigheter!

Hoppas du har en fin helg!

20130518-174409.jpg
20130518-174414.jpg

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En bra dag på jobbet- PwC Fun and Charity Run


Foto: Running Sweden

Igår blev en lång rolig dag.

Vid 12 åkte jag och två kollegor ut till Solvalla för att rodda inför årets PwC Fun and Charity Run. Ett lopp med 5 km gång, 5 km löp eller 10 km löp med start bakom startbil nere på travbanan, ett slingrigt varv där och sen upp och runt den träningsbana som går genom skogen bakom Solvalla. Kuperat och utmanande!

För varje kilometer som löparna eller gångarna avverkade ger vi på PwC 25 kronor till Mattecentrum och i år en satsning på nya mattecenter i utsatta områden i Stockholm där generellt mattekunskaperna är låga bland skolbarn.

Jag hade hand om våra funktionärer, cirka 25 stycken med olika uppgifter som nummerlappsutlämning, värdesaker, vätskelangning visa vägen längs banan osv. Running Sweden var tävlingsansvariga och samarbetet funkade jättebra som vanligt!

Över 200 löpare med hälften kunder och hälften PwCare tog sig an loppet.

Solen sken och allt flöt på bra. Hade tagit in en världsbra fotograf- Johan Marklund som fick till riktigt fina bilder-först sittandes på Startbilen och sen rännandes runt banan.

Dessutom kom ett innebandylag och hjälpte till att langa vätska.

Allt flöt på så bra igår- skönt att det är andra året så man har lite koll. Banan är tuff men det blev snabba tider ändå:

På 10 km vann i damklassen Ewa Fallenius från FAR på 46:30 och i herrklassen Anders Söderlund från One Motion med 36:09. I damklassen 5 km vann Helena Magnusson från PwC på 24:10 och i herrklassen Daniel Nordström för Structur AB på 19:47.

Jag är grymt imponerad av min Nicke som susade in på tredje plats i 5 km klassen. Dessutom sprang mina två chefer riktigt bra och överlag var det så roligt att vara i målområdet och se alla gå i mål. Jag är inte ett dugg sugen på att springa såna här lopp, mycket roligare att jobba! Härlig löparglädje och många gjorde så fina insatser!

Foto: Running Sweden

Access Rehab var också där och tog hand om stela ben och ömma kroppar.

Efteråt hade vi buffémingel inne på ”Ströget” med prisutdelning. Vid det här laget hade luften helt gått ur mig för andra gången den här veckan och jag ville helst åka hem och sova

Och det gjorde jag. Nio timmar och nu är jag on fire igen!

Tusen tack alla som var med och gjorde årets lopp så bra!

Foto: Running Sweden

20130517-092858.jpg
20130517-092918.jpg
20130517-092927.jpg

20130517-092949.jpg
Team Lidingöloppet!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bra nog!


Att sänka sina ambitioner och nöja sig med bra nog. Det är inte min melodi men jag har fått anamma den lite då och då för att få det att gå ihop. För att för hundra år sen kanske min typ-A personlighet hade haft höga krav på sig också- men inte haft hälften så många områden att pressa sig inom. Jag ska vara världens bästa mamma till min dotter. Det är alltid viktigt. Sen får resten vara just bra nog och ibland riktigt halvdassigt också.

Få upp barnet. Få upp hennes hår i en bra nog fläta och lyckas göra en bra nog matsäck till dagis. Få på mig kläder som är helt ok, och kasta på lite mascara och en fläta (har alltid fläta på jobbet)- bra nog! Jobbar på insidan och struntar mest i utsidan.

Få med iallafall hälften av grejerna ut genom dörren och inte lså ihjäl oss när vi tydligen ska spurta utför bergsstigen till dagis i gummistövlar på fel fot. Att komma ihåg att det var trädgårdsdag på dagis- men inte komma ihåg vilken dag- bra nog?

Bra nog!

Att åka nästan rätt till mötet med fina Nina från Fitness. (åka till jobbstationen, inse att man skulle klivit av och åka tillbaka och bara vara två minuter sen!- bra nog!)

Att sen låsa in sig på jobbet och göra ett pussligt funktionärsschema med över 40 poster och 20 funktionärer. Att fem minuter innan man ska briefa dem komma på att jag nog kan använda förra årets slideshow om jag bara ändrar lite i den. Hinna ändra hälften och få förklara att hälften inte stämmer riktigt- bra nog!

Att tänka att nu har jag jobbat och slitit så så det är dags att ta ett break och träna lite med Magnus. Prata lite om våra fyra fantastiska pass vi ska hålla på Workout Åre nästa helg.

Så gjordes. Tunga benböj och frivändningar som var riktigt bra! Kände mig stark!

Hem och hinna skarva lite med MiniMe innan hennes pappa hämtade henne och lämnade ett gott hembakt filmjölksbröd. (tips- skaffa ett snällt ex som är kock!).

Ha alldeles för mycket skogslängtan och löplängtan så snöra de där trasiga skorna och tassa iväg till Ursvik för en bra nog löptur- 6,5 km kuperad fartlek i underbar kvällssol som nådde mig mellan skira gröna löv. Allt annat än bra nog känsla- fantastiskt!

Hem och sätta fart med allt igen inför imorgon: en lång lång pysslig dag som jag tänker starta med en boost: träning utomhus med Friskis och Svettis och två fina vänner!

En helt klart bra nog dag idag!

20130515-221934.jpg
20130515-221939.jpg
20130515-221947.jpg
20130515-221953.jpg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Stanna tiden


Jag går och smålängtar efter de här ”härliga dagarna i maj”. Så kommer jag på.
De är nu.
Det är 15 maj. Alltså har halva maj gått. Solen värmde mig och MiniMe på vår stig till dagis imorse. Det blommade överallt och den där gråbruna fågeln pickade efter mask.
Så de där dagarna jag längtar efter: De är här nu. Det är bara att det är lite mycket på agendan.
Och det är det alltid. Så det är bara att stanna tiden. Flera gånger om dagen. Och vara där.

20130515-075800.jpg

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Lite mental pyspunka


Oftast är jag obotligt glad. Driven. Ser inga problem och ser jag dem skakar jag lite och vänder på dem och vips är de en utmaning med en lösning.

Men idag gick luften ur. Jobbet och bloggen hör inte ihop men bloggen hör ihop med mig och nu är jag som ett pyst däck. Helt platt.

Har satsat och laddat och jobbat så med en sak och med en person som jag nu inte kommer att samarbeta mer med och det gör ont i hjärtat.

Mitt jobb är lite ensamt ibland i sina processer och för det mesta gillar jag det men att ha möjligheten att samarbeta med någon man klickar med, som man kompletterar professionellt och sen inte kunna fortsätta samarbeta med henne- ja jag är ingen maskin. Det gör lite ont.

Men. Det bästa i mitt liv är att yrkesmässigt ligger inte alla ägg i en korg och Tjejmarathon som drivs via Starstruck Unlimited och min enskilda firma- (Formstark Hälsa heter den just nu tills vidare)- de två bitarna går som på välpumpade snabba smidiga däck det ska ni veta!

Jag ska försöka samla lite energi för att rodda inför PwC Fun and Charity Run imorgon där jag har ansvar för 30 funktionärer varav 10 stycken är skolbarn och skickar er över till Tjejmarathon där ni kan läsa lite matnyttligt om långpass, utrustning och varför man springer olika pass.

Ha en fin kväll!

Källor till glädje och inspiration


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in