Blogg

#waybackto100miles- status efter 4 månader.


Jag hade som sagt ingen direkt plan för efter förlossningen i det kortsiktiga. Långsiktigt är det förstås 100 miles och massa roliga terrängutmaningar som hägrar men hur långt långt är- det får vi se. I det korta så är det att bygga styrka inifrån och ut. En stark uthållighet, förstås, lite mer fart. Tekniken tillbaka för att springa bra i terräng men det får vänta lite.

Jag ska ju gå ned några kilon mot mer ”löpvänlig vikt” men gör  även det väldigt lugnt och stabilt. Väger mig varje fredag och hittills har jag prickat -0,5 kilo varje vecka. Ni kommer knappt se något. Jag känner knappt något. Det är ingen brådis men det kommer vara klart lättare att springa upp o nedför fjäll och 16 mil med lite mindre barlast. Men just nu helammar jag och då är inte fokus på snabb viktminskning.

Det är en utmaning att få till sömnen. Lillan vaknar fyra gånger per natt men det är bara att gilla läget: lägga sig tidigt. Försöka hålla sig ”slumrande” och de morgnar jag kan sover jag en timma till för då passar det tydligen fröken att sova.

Löpmässigt är jag uppe på en mil, strax över. Jag har kört två kvalitetspass som känts helt ok.

Jag kör fortfarande lätta vikter på stången på gymet: 25 kilo i frivändningar med press nu (8 x 3 set). Undviker hopp. Tränar bålen och lite rehab för min symfys som jag gjorde illa för några månader sen.

Känner mig väldigt pigg och energisk. Jag klagade på fejan över att bebisen vaknade så ofta men det har faktiskt inte gjort mig trött. Eftersom jag är noga med kosten och inte äter massa socker utan mycket grönsaker, bra protein och bra fetter så har jag jämn energi. Har fortfarande bara behövt sova middag en endaste gång sen bebisen föddes. Somnar inte i soffan utan lägger mig vid 22 och somnar som en sten då istället.

Jag längtar till varje träningspass. Längtar till att springa längre. Fortare. Men är jättenöjd där jag är nu.

Den här veckan lutar åt att bli en riktigt bra träningsvecka:

I måndags vilade jag. I tisdags joggade jag min vanliga 40 minuters runda på morgonen och körde lite prehab efteråt. I onsdags- samma, morgontass. I torsdags sprang jag trösklar och igår fredag körde jag ett bra pass på gymet. Idag blir det lätt jogg eller promenad och imorgon fortsätter jag med att bygga upp ett långpass med lite kolhydrater innan.

Någon frågade om jag kniper med bäckenet hela tiden när jag springer och ja- i stort sett. Speciellt om jag springer utför, ökar farten eller när det är en knixig passage.

Så en sammanfattning av läget 4 månader efter förlossningen är: #VAVAVOOM


Nr 5 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Fem farthöjande pass du måste testa
  • Det händer vid överträning
  • Ätstörning? Symtom du ska ta på allvar
  • Artros i knät?
  • Nya sköna löparskor
  • 6 enkla sätt att testa formen
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

#fredagsgottis – Annies magiska paj


Kanske mer vardagsmat men jag måste ju berätta hur jag gör pajdegen som ni efterfrågat. Jag tvingade mig till att använda decilitermått idag men uj- det tog emot! Det blev nog inte exakt ändå.

Annies bättre paj

I en bunke- stjälp 1,5 dl mager kvarg och en dl äggvita eller ett ägg. En matsked rapsolja. Rör om och salta lite. Ha i en deciliter psyllumhusk eller pofiber. Sen blandar du degen med tex dinkelmjöl tills den går att platta ut.

Platta ut på bakplåtspapper i en pajform. Se till att få ca 2 centimeter kanter.

In i ugnen på 200 grader kanske 15 min.

Under tiden, i samma bunke förstås för att spara disk, rör du ihop två ägg med lite mjölk, eller keso. Riv lite spenat i bitar, skär två tomater. Hacka en lök. Ta vad du har hemma helt enkelt.

Ta ut formen ur ugnen. Strö över spenat, lök och placera ut tomaterna. Smula över ett paket mager fetaost. Häll över äggstanningen. Salta, peppra och krydda med timjan. Hyvla lite parmesan. In i ugnen igen på 200 grader i cirka 20 minuter.

KLART! GOTT! Enkelt!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Magda- den blir seg!
Ove- ett alternativ till vetemjöl bara, lite mer protein och fibrer tror jag- inte jämfört så noga!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Det bästa passet


Blev när jag nästan slumrat till med en nyammad bebis i famnen. När vädret lovar gegga och rusk. När soffan är som skönast. När man är som tröttast.

När man ändå längtar ut. För man uppskattar löpningen så enormt mycket just nu. Tar den inte för givet. Inte när man inte ”fått” springa på så länge. Inte när varje pass är en förbättring.

Inte när man har världens bästa grejer på sig. Man har någonstans att komma tillbaka in till.

Ut genom dörren. Sju minuters uppjogg med en fartökning på slutet. Pigga ben.

Anländ Råstasjön. En titt på klockan.

Plan: 3 x 10 minuter tröskel. Vad är tröskeln? Ingen aning, jag har inte sprungit trösklar på evigheter men försökta zooma in rätt känsla och kikade på klockan regelbundet.

Två klafsiga varv. Rakt igenom pölarna. Steget kändes bra. Man ska inte springa fortare än ens änglar flyger. I mitt fall handlar det om att få till att knipa med bäckenbotten utan att spänna händerna (??) och tårna (??) som jag kommit på att jag gör. Och inte stänga av djupandningen.

3 gånger 10 minuter i 4:40-4:55fart. Med två minuters gåvila emellan. Inte jättefort. Men väldigt bra för att vara första tröskelpasset på, vadå typ 10 månader? På slutet flög snoret, pannbandet åkte bak och jag tappade nog höften lite men uj jag var starkast i världen just då. Och när jag saktar ned. Rocky-fist-in-air-moment. Hade någon frågat om jag kunde stoppa den globala uppvärmningen då hade jag svarat yes!

Så.

Så ska det kännas ibland. Och såhär ser det ut.

Left and right? Nä det här är tyska grejer serru- Links und Rechts.


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Tack Magnus!
Helt rätt Ida- precis så jag började också. Ett steg framåt i taget! Var faktiskt igårkväll jag sprang- hade aldrig pallat intervallerna på morgonen :). Heja på!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hur springer man 48 hr på löpband?


Med mycket djeflaranamma, en bra plan, ett bra supportteam och ungefär världens hårdaste pannben gissar jag.

Idag var jag domare första 5 timmarna Kristina började sitt världsrekordförsök på 48 hr.

Min uppgift var att se henne ”hela tiden” (toabesök ok förstås) och dokumentera hur långt hon sprang varje timme. Eftersom löpbanden nollar sig när hon pausar, vilket hon enligt schema gjorde varje timme, får man räkna ihop.

Nu gick tjejen som en klocka så det var enkel matte.

Hann fråga henne lite frågor som Nina ställde i kommentarsfältet på min uppmaning som ni får ta del av här:

Favoritnäring?

Svar: Beror på- men choklad och cola är bra grejer!

Värsta dippen?

Svar: Mentalt. Och då har hon verktyg att ta till men inget hon tänker för mycket på innan.

Springer du i samma tempo eller växlar upp och ned?

Svar: Nej springer snabbare i början och sen allt långsammare.

Vad tänker du på?

Svar: Tänker inte på något ibland. Går in i en bubbla.

Vad är bästa peppen?

Svar: Beröm, vänner och schlager!

Musik- bu eller bä?

Svar: Oftast musik men ibland får det gärna vara tyst också.

På www.palten.se kan du följa hela äventyret. Jag ska gå och sova, Kristina springer vidare. Otroligt #badass. På fredag kl 12.00 sitter nya världsrekordet!


Antal kommentarer: 1

Ann-Sofie Forsmark

Ja så grym!!
mmm tack det är mina gamla glasögon 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Coaching #Runnerslove-style


Jag har inte direkt fiskat efter adepter men några har hört av sig mailledes och nu har jag ett litet ”stall” med löpare som satsar på ultra. Jag har valt att fokusera på att hjälpa med just ultralöpning eftersom jag inte tror på att vara för spretig. Jag är inte jättebra på att coacha på att bygga styrka och springa fort på 5 km- då tipsar jag gärna om andra coacher.

Det finns så mycket att kunna, det händer så mkt inom forskning och nyckeln till att vara en bra coach tänker jag är att försöka vara bra på det man själv brinner för. Jag är ganska fiffig på att hjälpa folk gå ned i vikt (egentligen inget jag brinner för)  och hålla hälsan och så ultra förstås. Så det fokuserar jag på.

Att skicka ett träningsprogram är det lätta. Att möta en pusslig vardag, jourjobbande, stress, motivationsdippar och se helheten- hantera avvikelserna det är det som är utmaningen. Det roliga. Konsten snarare än vetenskapen. Min coaching handlar förutom själva löpningen om stöttande styrke och rörlighetsträning. Bra återhämtning. Bra kost med lite biohacking. Peppa mentalt. Stötta från höger och vänster. Ibland puffa fram, men lika ofta bromsa!

Att coacha online gör att dimensionen att se personen röra på sig försvinner. Därför blir det än viktigare att fånga upp signaler på överträning eller överbelastning i ord och siffror på återrapportering.

Gänget jag har hand om nu har fått en egen privat facebookgrupp där de också kan peppa varandra och jag snabbt kan kasta iväg en länk, pepp, fråga, tanke, tips till dem.

Utöver det spelar jag in filmer så de  får styrkeövningar, rörlighetsövningar och tips på sekvenser som kanske inte går att beskriva i ord. Detta hade aldrig blivit av utan hjälp och som tur var är Katta i krokarna där jag bor och vi har redan spelat in en film och jag ska göra manus till fler. Hon är superfiffig med kameran och kan sätta text och sånt där som är helt utopiskt för mig.

Varje månad har vi ett tema som passar för perioden- nu i november är det till exempel fettoxidation och närmre lopp blir det mer utrustning och mentala bitar.

Jag funderar på att kanske skapa en större grupp som är intresserade av kost och ultra men vi får se. Göra lite färre saker ordentligt är mitt nya mantra…

Apropå leverans så fick jag dessa idag av fina Magda. Hon har pärlat för 7000 kronor och hjälpt oss enormt med insamlingen till Panzisjukhuset för Tjejmarathon. Vi är nu ÖVER 200 000 kr. EPISKT!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Blogg

Hälsa på jobbet- hållbara medarbetare


Snart är det dags för Allt för Hälsan på Älvssjömässan. Jag ska dit och försöka sålla bland aurafoton, pulver och annat jox för att lyssna på intressanta seminarier och hitta lite ny inspiration på hälsoplanet.

Ser mycket fram emot det fokus på Friska Medarbetare som finns under årets mässa men gissar att även där kommer man få sålla för att hitta något nytt.

Det är 2014. Jag har de senaste två åren varit på flera events och föreläsningar, läst om företag, träffat företag och själv slitit hund för att lyfta frågan om medarbetarhälsa till en ny nivå.

I oktober var jag, nåja hängde utanför med barnvagnen, på Healthy Business på Nalen. Det var tredje året jag var där och tycker eventet lyft sig ett snäpp med hänsyn till fokus på sund hälsa snarare en prestationshälsa.

Grundaren av eventet heter Thomas Peterson och säger klokt att “Hälsa är inte enbart en HR-fråga, det är en ledningsfråga. Varje krona investerad i hälsa har gett oss 6 gånger pengarna tillbaka. I vårt företag kostar ohälsa oss 50 000 kr per anställd och år, och det är bra siffror. Jag tror att många företag hamnar kring 100 000 kr per anställd och år om de börjar räkna på djupet som vi gjort.”

Euro Accident där Thomas är VD har gett ut rapporten Healthy Business Report 2014 (där jag är citerad faktiskt) som är ett upprop till Sveriges arbetsgivare att ta den växande psykiska ohälsan på allvar.

Det är inte lätt. Det är en affärsplansfråga. Det är en strategi att stötta medarbetare att vara hälsosamma men de flesta företag verkar fortfarande göra tankevurpan att det handlar om friskvårdsaktiviteter.

Det är förstås enormt viktigt att den medarbetare som kommer in genom dörren har sovit bra, motionerar och håller sig frisk men om samma medarbetare inte har klart för sig varför hen gör sitt jobb, kan påverka sin arbetssituation, känner sig osäker, omotiverad, osedd och upplever ett dåligt ledarskap- ja då kommer ohälsan ändå, om än kanske lite senare för den som tar hand om sig i övrigt. Med tanke på hur allmänt accepterat den holistiska synen på hälsa är så är det ganska förvånande att många fortfarande exkluderar de faktorer som kanske faktiskt har mest påverkan på medarbetares hälsa- men även på den ekonomiska vinning som faktiskt finns i att lyfta frågan till strateginivå.

Det här missar så många. Så så många. Ta friskvårdsbidraget som exempel. På mitt företag så efterfrågas det en höjning av flera medarbetare.

Jag vill, lite provocerande,  ta bort det helt. Att betala ut x antal tusen kronor rakt av till alla medarbetare för diverse gymkort, massage etc gör ingenting i vår bransch. För det första har folk råd ändå. De där pengarna gör inte att man köper gymkortet. För det andra så kanske man blir motiverad att köpa gymkortet men du måste fertfarande ha motivationen ta dig tiden och framförallt- uppfatta att du har stöd från organisationen att faktiskt gå dit. Om inte kulturen stödjer ett aktivt liv så sponsrar du bara ett gym i ett år.

Och för det tredje: De som mår dåligt och eller de som är väldigt inaktiva och kanske väldigt överviktiga får väldigt lite hjälp av att få en generell friskvårdspeng.

För egen del så är det ju egoistiskt fantastiskt bra- jag tar de där pengarna och lägger de på sånt som jag ändå skulle göra. Men får sponsring till det. Det gör inte mitt jobb lättare, jag mår inte bättre på jobbet av det. Men tackar förstås och tar emot- på det individuella planet alltså.

Jag menar inte att friskvårdsbidraget inte gör nytta. Jag menar bara att det är väldigt underligt att företag, som oftast vill räkna hem avkastning på kostnader man har, slentrianmässigt betalar ut massor av pengar utan någon uppföljning. Jag menar att det går att göra mer för de pengarna och det krävs mer för att få till en positiv aggregerad hälsoeffekt på ett företag.

Ponera istället att varje medarbetare får en ”hälsogenomgång” varje år. Vad behöver just du? Ok du springer redan och har mycket på jobbet, lite pussligt och stressigt. Du behöver inte mer träning- du behöver kanske yoga eller mindfulness. Och får ett bidrag till det.

Samtidigt, igen, företagets kultur och organisation måste vara hälsosam. Hur? The million dollar question och det är inte alltid så att de friskaste företagen pratar hälsa hela tiden. En kultur med högt i tak, engagerat ledarskap, delaktigt medarbetarskap och sunda värderingar kan vara den friskaste organisationen. Men nyckeln för de flesta företag som kämpar med stress och psykisk ohälsa, eller den dolda ohälsan i att folk sitter hela dagarna på jobbet- är att de behöver en strategi. En hälsostrategi. I affärsplanen.

Den strategin måste anammas i såväl styrelserum, i ledningsgrupp och i fikarum.

Den löser man inte med fruktskål, stavgång och gym i huset. Även om de delarna kan vara viktiga parametrar i ett helhetstänk. Men också bara lösa delar utan något som ger ett sammanhang. Som att erbjuda medarbetare träning i anslutning till jobbet men låta de flesta jobba för mycket för att ha en sportkeps att ta sig dit.

Jag ser fram emot att jobba vidare med de här frågorna. Det händer mycket. Men det finns mycket som bara går på repeat. Det spännande är att träffa människor som tänker nytt och jobbar med hälsa som en hållbarhets- och businessfråga.

Hur är det på ditt jobb?

Bild från årets Healthy Business på Nalen


Antal kommentarer: 2

Ann-Sofie Forsmark

Anna- tack för intressant kommentar. Låter som ni ändå har andra delar på plats så ett gym inte bara är en lös aktivitet! Hoppas förkylningarna ger sig också!
Malin- ja tyvärr är det ju många som känner sig så. Och ganska osmidigt att inte ha ett svar!
Magda- absolut, inte alla har råd, jag skrev om ”vår bransch” för där har man råd. Sen kostar ju olika gym olika men träning är helt klart en klassfråga- det är ett helt till inlägg :).
Nina- det står lite överallt, det är mest jag som anammat det som koncept för att prata om hälsa på jobbet :). Får skriva mer!


Ann-Sofie Forsmark

Kristin-spännande, skulle gärna höra mer hur du tänker kring det och hur ni jobbar!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*