De vann startplats i Lidingöloppet!

De vann startplats i Lidingöloppet!


30 km
Fredrik Olausson
2 augusti tog jag mig i mål på Axa fjällmara, öppet spår. En 43 kilometer lång målsättning som tog slut och försvann. Kanonkul, men något fattas just nu i mitt liv. Jag fick blodad tand. Jag vill ha nya mål att sträva efter, nya tider att kämpa mot och ny ångest om att jag har för dålig träningsbakgrund. Att jag skulle vilja springa Lidingöloppet är snarast en underdrift. Mina förfrågningar om startplatser duggar tätt på löparforum och Lidingöloppets officiella facebooksida – Att få chansen att springa tack vare er på SEAT vore helt underbart!

Hanna Östling
Vilken fantastisk upplevelse det skulle vara för en singelmamma att få åka till Stockholm och köra utmaningen på Lidingö i form av ett grymt lopp….den känslan att klara av det skulle jag nog bära varmt i mitt hjärta hela hösten!!! Håller mina tummar & tår att just jag får chansen….

Angelica Ivarsson
Efter en kraftig fotledsstukning i juni har mina planerade lopp under sommaren slutat med DNS. Tar hårt på motivationen men har nu börjat kunna springa igen och en plats till lidingöloppet skulle sitta perfekt så säsongen trots allt får bästa möjliga slut.


15 km
Catrin Åkerlund

Den soliga varma sommaren gjorde att jag inte klarade träna ända till Lidingöloppet 30 km, men till 15 km räcker träningen.

”lekodd”
Har alltid varit sugen på att delta i ett lopp, men aldrig riktigt vågat. Nu har jag kommit igång med löpträningen men känner att jag står stilla på samma ställe. Tror att ett lopp skulle kunna motivera mig mer till att utvecklas.

Olivia Thim
Efter lång tid av stress och kroppen säger ajaj, började jag löpträna. Det har gjort en stor skillnad för min kropp och hjärna. Att få springa detta fantastiska lopp med härlig natur hade fått vara en ren fröjd (troligtvis lite smärtsam med 🙂

Tjejloppet:
Sabina Hokkanen

Jag har bestämt mig! Nu ska jag minsann utmana mig själv och genomföra ”tjejklassikern” och visa alla tjejer där ute att även en 3-barnsmor med muffinsmage kan fixa det.

Ellinor Carlsson
Dags att prova nya saker, komma ur gamla hjulspår! Jag har aldrig sprungit ett lopp, springa brukar jag aldrig göra men vill komma igång och jag har aldrig kört en SEAT. Den här hösten ska jag utmana mig själv på alla fronter och testa saker jag aldrig tidigare trott att jag skulle göra!

Josefin Jonasson
Efter ett antal skador som gjort att jag tvingats sluta både med fotboll och innebandy som tidigare var mitt liv, vill jag nu som den tävlingsmänniska jag är, träna inför något annat. Jag har därför börjat springa flera dagar i veckan, men vill ha någon sporre så jag kan pressa mig själv lite mer. Jag sprang ofta Lidingöloppet som barn och har alltid drömt om att en dag springa loppet ”på rikigt”. Kanske är det dags nu!

Majnumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Spring bort din stress
  • Trailfeber
  • 14 trailskor testade
  • Maratonspecial
  • Fokus på rumpan
  • Maxa milen
  • Vila med Yinyoga
  • 6 löparprylar du inte kan vara utan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Charlotta och Robel suveräna SM vinnare i Göteborgsvarvet

Charlotta och Robel suveräna SM vinnare i Göteborgsvarvet


Löparfolkfesten Göteborgsvarvet, med upp mot 60.000 löpare, bjöd i 40:e upplagan på riktigt fint löparväder. Eliten sprang riktigt fort och i svenska mästerskapen på halvmaraton som avgjordes i samband med årets lopp tog favoriterna Charlotta Fougberg och Robel Fshia hem gulden genom suveräna löpningar.

I herrklassen försvarade Shadrack Kimining från Kenya sin Göterborgsvarvstitel genom väldigt aktiv löpning i täten. En efter en släppte konkurrenterna och efter milpassering på 28:43 nådde Shadrack målet på Slottskogsvallen under den fulltaliga publikens jubel på imponerande 1:00:38. Segermarginalen blev nu 10 sekunder, där landsmannen från Kenya Birech Jarius blev 2:a i loppet.

En svensk, Spårvägens Robel Fshia, hängde med i tätklungan inledningsvis. Strax innan 10 km passeringen tog Robel vätska, något som gjorde att hans mage ”drog ihop sig” och då tvingades han släppa absoluta täten. Robel höll dock mycket bra fart in i mål och med 1:03:02, vilket är nytt mästerskapsrekord, var han över 3 minuter före SM silvermedaljören från Huddinges Niklas Jonsson som hade 1:06:14. Bronset i SM klassen gick till Götas Jonas Leandersson på 1:06:54.

På damsidan kopplade kenyansk Cynthia Jerop tidigt greppet om loppet men strax innan Slottsskogsvallen kom landsmaninnan Tabitha Gichia ifatt och spurtade om. Segertiden skrevs till 1:08:18, och Jerop kom i mål 8 sekunder efter på 1:08:26.

I SM klassen blev det en kamp mellan förhandsfavoriterna Charlotta Fougberg från Ullevi, och Hanna Lindholm från Huddinge. Dom hängde ihop och passerade milen tillsammans på 34:36. Vid 15 kilometer hade Charlotta börjat glida ifrån Hanna och vid tidsmattan efter 1,5 mil var hon 7 sekunder före Hanna.

Tidsmarginalen bakåt, för Charlotta, gällande SM placeringarna ökade och hon nådde målet under hemmapublikens jubel på fina 1:13:16. Med det var Charlotta slutligen dryga minuten före Hanna som tog hem SM silvret på 1:14:20. Bronset i SM-klassen gick till Spårvägens Cecilia Norrbom på 1:16:10.

Runner´s Worlds Instagramsida @runnersworldswe finns målgången för alla segrare och nedan berättar Charlotta om sitt SM guld och känslan i hennes första Göteborgsvarv som löpare.

 

TILL RESULTATEN

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Sponsrat inlägg
Vem vinner Varvet?

Vem vinner Varvet?


Göteborgsvarvet är världens största halvmaraton – och svenskt mästerskap för den svenska eliten. I startfältet finns dessutom åtta herrar som sprungit halvmaran under 60 minuter.

Bland de åtta herrar som har sprungit en halvmara under 60 minuter har Richard Mengich banrekordet. Han är också den enda som sprungit Göteborgsvarvet under timmen. Han gör nu sin sjunde start i Göteborgsvarvet. Även fjolårssegraren Shadrach Kimining står på startlinjen.

Bland kvinnorna ställer fem löpare som sprungit sträckan under 70 minuter upp för start. Utöver fjolårsvinnaren Belete Meserat finns flera rutinerade löpare med.

Göteborgsvarvet är även i år svenskt mästerskap på halvmaraton. I damklassen är det främst hemmalöparen Charlotta Fougberg från Ullevie och Hanna Lindholm, Huddinge, som kommer att slåss om medaljerna. Båda satsar på att sätta nya personliga rekord på halvmaraton i Göteborgsvarvet.

Frågan är om någon svensk herre kommer att rå på Spårvägens Robel Fshisa i kampen om SM-guldet – och om Robel kan utmana löparna i världseliten och det svenska rekordet som han ”missat” med 1-2 sekunder i sina senaste halvmaratonlopp på 61:18 respektive 61:19. (Napoleon Solomon har rekordet på 1:01:17)

Klockan 13 på lördag, 18 maj, går starten för det 40:e Göteborgsvarvet. Cirka en timme senare har vi facit.

Här kan du följa eliten på livetracking under tävlingsdagen

Runner´s World instagramsida kan du via mobilen hitta livesändningen från presskonferensen inför loppet.

Charlotta Fougberg satsar på guldet

Charlotta Fougberg satsar på guldet


Hinderlöparen Charlotta Fougbergs satsning på långdistans har hittills inneburit den tredje bästa svenska tiden på maraton genom tiderna. Nu springer hon Göteborgsvarvet i sin hemstad – och siktar förstås på SM-guldet.

Charlotta Fougberg har på kort tid gått från att ha varit Sveriges bästa hinderlöpare med mästerskapsmedaljer på meritlistan till att fullt ut satsa på långdistanslöpning. Debuten på halvmarasträckan skedde för ett drygt år sedan, och tidigt i år gjorde hon en succédebut på maratondistansen. Då satte hon den då näst bästa svenska tiden bland kvinnor någonsin.
Nu ska hon äntligen få springa Varvet, som går på hemmaplan för Ullevilöparen. Vi stämde av med Charlotta inför loppet.

Hur känns det att göra debut på Varvet?

– Det ska bli otroligt spännande och superkul att äntligen få springa Göteborgsvarvet. Det är en folkfest, så jag tror att jag kommer att njuta hela vägen. Det här har varit ett lopp jag velat springa länge, något jag för egen del kanske inte hade trott att jag skulle kunna göra för några år sedan. Men alla vill nog springa Varvet, särskilt vi göteborgare.

Kan du som elitlöpare njuta hela vägen på en halvmara?
– Jag har bara sprungit halvmaradistansen på tävling en gång och då var det ganska lätt att njuta. Nu är jag både i bättre form och har mer erfarenhet. Så jag går in med inställningen att jag kommer att kunna njuta – även om det här är en tuffare bana jämfört med mitt debutlopp på distansen.

Formen är alltså bättre nu mot när du debuterade på sträckan (Charlotta gjorde då 1.11.58). Men hur står sig formen i jämförelse med din succédebut på maran?
– Är det rätt väderförhållanden tror jag absolut att formen finns för att jag ska kunna sätta personbästa, även om Varvet är en tuffare bana. Jag är i bra form, precis som inför maran, men just nu har jag inte lika många långa pass i kroppen som jag hade då. Men det är ju å andra sidan inte heller någon mara jag ska springa på lördag. Nu är jag i bra halvmaraform och har mer rutin. Sträckan känns faktiskt ganska kort numera.

Hur ser du på konkurrensen? Både från de internationella löparna och när det gäller SM?

– Självklart kommer jag att göra allt för att springa hem SM-guldet. Samtidigt är konkurrensen där riktigt tuff, med exempelvis Hanna Lindholm som ju visat bra form nyligen. Ser man på de internationella löparna har flera av dem personbästan som är 3–4 minuter bättre än mitt. Men precis som jag kan ha en riktigt bra dag kan andra ha sämre dagar, och givetvis tvärt om. Men det är inspirerande med konkurrens, både i SM och i loppet som helhet.
– Rent taktiskt har jag lärt mig att det är viktigt att göra sitt eget lopp på de här längre distanserna. Hur upplägget blir beror förstås på hur övriga springer, men jag kommer inte att försöka hänga med i farter som jag inte har.

Hur gör du det sista dygnet när det gäller vätska och energiintag?
– Jag dricker lite extra sportdryck och fokuserar på att äta mer kolhydrater. Jag tar bort fiberrik kost som grönsaker och fullkorn och väljer mer ris eller couscous som bas.

Väderprognosen säger att det kan bli regn under loppet. Inverkar det något på din taktik?
– För en göteborgare spelar inte lite regn någon roll. Men jag hörde igår att det kanske blir motvind på Hisingssidan och det tror jag kan påverka mer. Där är det mer öppet och då kan motvinden påverka. Vi kan ju inte påverka vädret, men vi kan förstås anpassa fart och taktik efter hur det blir. Och blir det motvind får jag väl hitta nån att gömma mig bakom, som Hanna Lindholm kanske …

Göteborgsvarvet är världens största halvmaratonlopp. Har du något sista minuten-tips till alla som siktar på att klara av sträckan snarare än att komma först?
– Ha tålamod, förivra dig inte i början utan spara krafterna till slutet av loppet. Drick vatten, eller sportdryck om du testat den innan, och så det klassiska: spring i skor som du vet funkar. Sedan är det bara att njuta av folkfesten och ta in all den positiva energi publiken och dina medlöpare ger dig!

RW tackar för intervjun, önskar stort lycka till och ser fram mot att följa Charlotta i Varvet och framöver som ”långlöpare”

 

Bästa tipsen inför Göteborgsvarvet

Bästa tipsen inför Göteborgsvarvet


På lördag avgörs Göteborgsvarvet som är världens största halvmara. Det innebär både en fantastisk stämning, men också vissa utmaningar som du inte möter i mindre lopp. Här är Runner´s Worlds Anders Szalkai´s bästa tips för att göra Varvet till en bra upplevelse – från start till mål.

Stora lopp betyder många löpare, vilket också innebär att det kan vara trångt i starten. Och just startstressen kan påverka många negativt. Även om du kanske måste springa på lite i början, så är det viktigt att du fokuserar på din rytm och inte på de andra löparnas fart. Är det ditt första lopp, eller om du hamnat fel i seedningen, så kanske du startar i en långsammare grupp. Tänk då på att inte kryssa fram mellan löparna för tidigt – det tar mer kraft och energi än vad du tjänar i tid. Låt fältet sprida ut sig lite innan du börja avancera.

Efter startrusningen – som du såklart inte rusat i – kommer flera tuffa avsnitt. Redan efter någon kilometer i Slottsskogen kommer Säldammsbacken. Här gäller det att korta ner steget och springa aktivt men kontrollerat uppför. Visst kan du plocka placeringar här, men det är för tidigt att dra på dig syra redan.

Siktar du på att inte springa hela vägen, kan du tjäna mycket på att redan nu ta några kortare gångavsnitt uppför. Du tappar inte speciellt mycket i tid, men kommer spara både energi och muskelkraft som du har nytta av senare.

Efter backen inne i Slottsskogen kommer ett mer lättlöpt parti som sträcker sig fram till Älvsborgsbron, som kommer efter cirka fem kilometer. Försök att få ett bra flyt, och låt kilometerna försvinna här. Men uppför Älvsborgsbron gäller det återigen att inte gå på för hårt. Försök hitta en klunga att hänga på, och fokusera på att ta dig en bit i taget så är du snart på toppen. Utför gäller mjuk löpning – spring inte på max utför, då tar utförslöpan energi och du sliter hårt på lårmusklerna onödigt tidigt i loppet.

När du kommer ner på andra sidan bron på Hisingen möts du av ett område som verkligen växt fram under senare år och med det har publik aktiviteten ökat. Det ska du dra nytta av, samtidigt gäller det att inte låta publiken, så här tidigt i loppet, höja ditt adrenalin alltför mycket. Lagom nivå är bäst. Nu betar du av kilometer för kilometer och plötsligt är du vid Götaälvbron.

Här är det ännu viktigare än vid Älvsborgsbron att hitta en medlöpare som du kan växel dra uppför med. Alternativet är att smita in i någon klunga. Mentalt slipper du då pressa dig lika hårt, och fysiskt kan du spara mycket genom att ligga längre bak i klungan. Vill du inte använda dig av ”klungtaktiken” försöker du ändå hitta någon medlöpare att antingen peppas av eller själv ge pepp till. Att dela med sig av sin egen energi ger energi tillbaks!

Det finns mycket tid att tjäna på att inte vara helt slut när du kommer ner från bron, för en kort bit bort väntar Avenyns publik på dig. Rusa därför inte utför Götaälvbron heller, utan sjunk ner lite i steget och rulla mjukt för att spara på krafterna. Lyckas du med det kan du verkligen utnyttja den flacka och snabba del av banan som nu följer. Orkar du dessutom le mot den stora publiken så kommer du få välbehövlig mental energi tillbaka. Om benen nu börjar kännas stumma, testa också att förändra ditt steg för att se om du kan koppla in andra muskler som har lite mer energi kvar.

Sista biten in mot målet kan kännas lite tom, men nu är du nästan framme. Titta inte bakåt – se bara framåt. Finns där någon rygg framför dig som du kan jobba ikapp? Har du verkligen tagit ut det där lilla extra? Oftast finns det en liten resurs kvar, som kan vara avgörande för att du ska nå just din drömgräns.

Stort lycka till önskar Anders Szalkai och nedan följer några allmänna tips inför en halvmara där de många passar in mycket bra även på fantastiska Varvet!

21,1 halvmaratips:

  1. Sätt ett tidsmål utifrån dina förutsättningar. Tänk efter hur träningen har gått, och var en realistisk optimist.
  2. Var sedan beredd att justera målsättningen utifrån både väder och dagsform. Bestäm ditt upplägg på loppet före start – och försök att följa din plan.
  3. Planera så att du har en uppsättning kläder för alla typer av väder. Plocka gärna fram något plagg som kan hålla dig varm före starten, och som du nödvändigtvis inte måste lämna in bland överdragskläderna.
  4. Säger prognosen att det kommer bli varmt, se till att ha riktigt luftiga och gärna ljusa kläder.
  5. Siktar du mot en snabb tid så välj ett par lätta och smidiga tävlingsskor. Känslan av tävling infinner sig, och räknar du dig till de snabba löparna klarar du att utnyttja det steg som tävlingsskon ger dig utan att riskera skador.
  6. Ät i god tid innan loppet, så att du inte har någon mat som ligger kvar i magsäcken och stjäl blod. Du behöver allt blod du har i kroppen för att transportera syre till dina muskler.
  7. Sätt på dig nummerlappen och fixa allt annat innan du kommer till startfållan. Om du har allt klart undviker du ett stressmoment som både kan stjäla energi och mental kraft. Du behöver all energi och fokus till din löpning.
  8. Ju snabbare du ska springa desto viktigare blir det att ha någon form av uppvärmning. Måste du gå ut hårt redan från start för att hålla din snittfart är det bra om musklerna och hjärtat är förberedda genom en kort uppvärmning som fått upp pulsen. Men alla har nytta av att mjuka upp muskler och leder före starten, oavsett tidsmål.
  9. Var inställd på att en halvmara är tufft – det är ändå 21,1 kilometer du ska springa. Därför är det viktigt att mentalt dela upp loppet i kortare avsnitt, och beta av dem efterhand. Fokuserar du på dina delmål så kommer du helt plötsligt vara framme vid upploppet!
  10. Ta gärna korta gångavsnitt i uppförsbackar om du inte siktar mot riktigt snabba tider. Det är ett enkelt sätt att spara energi och kraft utan att tappa speciellt mycket tid.
  11. Ta dig tid att dricka vid vätskestationerna. Vätskeförlust medför sämre prestationsförmåga vilket ökar risken för att du inte ska ta dig i mål.
  12. Träna gärna på att dricka ur en mugg i farten. Om du kniper ihop muggen i toppen så att den får formen av en pip så blir det lättare.
  13. Vatten går bra om du inte testat sportdrycken. Vet du att sportdrycken funkar med din mage kan du med fördel välja det under loppet för att få lite extra energi. Eller varva vatten med sportdryck.
  14. Ta hjälp av dina medlöpare och peppa varandra. Får du det tufft så lägg dig gärna i en klunga. Då slipper du att mentalt hålla farten själv, och kan kanske komma över din trötthetskänsla.
  15. Bjud lite på dig själv, så får du dubbelt tillbaka i form av positiv energi från åskådarna!
  16. Utnyttja de lättlöpta partierna och spring på där.
  17. Korta steget något uppför och tänk på att du med hjälp av armarna kan få benen att jobba fortare. Utnyttja allt du har för att kunna hålla hög fart.
  18. Intala dig att de andra är tröttare än vad du är. Tänk: ”Det är nu jag ska plocka ut all effekt av den träning jag gjort.”
  19. Ha en strategi för att skingra dina trötthetstankar. Tänk positivt. Alla blir trötta – men kan man tänka positivt går det oftast att hitta mer kraft än man tror.
  20. Testa att växla steget om det går tungt, tänk dig att du ska springa högt och fint trots tröttheten. Då kommer du under en period behöva tänka på något nytt, och oftast kan man även hitta outnyttjad muskelkraft.

21,1. Du kan alltid öka sista 100 meterna, hur trött du än är. Men gör det bara om du jagar ett nytt pers – eller segern. Annars kan du lika gärna passa på att njuta av känslan att korsa mållinjen och av att ha besegrat halvmaran!

 

 

 

REEBOK RAGNAR RELAY LAKE MÄLAREN – Chans att springa i RW´s stjärnlag

REEBOK RAGNAR RELAY LAKE MÄLAREN – Chans att springa i RW´s stjärnlag


Om en månad, 15-16 juni, avgörs det 284 km långa stafettloppet Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren. Runner´s World har i samarbete med Reebok ett eget lag, där några av Sveriges bästa löpare ingår såsom David Nilsson, Mikaela Larsson och Fredrik Uhrbom. En plats i laget är fortfarande öppen och nu har du chansen att bli den tionde lagmedlemmen i laget som siktar på att vara först till målet vid Drottningholms slott utanför Stockholm.

Den 15 juni går starten för Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren vid Gripsholms slott i Mariefred. Från starten ska deltagarna i varje lag, som består av fem eller tio personer, turas om att springa 270 kilometer i ett sträck. Till stafetten som är första upplagan i Norden har Runner´s World i samarbete med Reebok ett eget 10-manna lag. Laget innehåller flera välkända löpare, såsom David Nilsson som är krönikör i tidningen Runner´s World och nyligen gjorde den 8:e bästa svenska tiden någonsin på maraton med 2.13.29 i Hamburg.
Fjolårets Stockholm Marathon-vinnare Mikaela Larsson har även hon visat suverän form i vår med sin snabbaste tid någonsin 2.31 i London Marathon.
Fredrik Uhrbom är en annan snabb löpare i laget som många känner till, bland annat genom hans avslappnade attityd till löpningen.

Nu har du alltså chansen att bli en löpare i teamet! Det enda kravet är att du är över 18 år och gillar en annorlunda och lite lätt galen utmaning. Givetvis ska du gilla att springa, för 3 av lagets totalt 30 sträckor blir dina. Din totala löpsträcka, fördelat på dina 3 sträckor, blir mellan 21-35 km beroende på vilka sträckor du får.

Förutom att du får springa i laget får du liksom övriga lagmedlemmar ett tävlingskit från samarbetspartnern Reebok, inklusive de tokhyllade löparskorna Reebok Floatride Run Fast.

Klicka in på tävlingslänken här och motivera varför just du vill springa i Runner´s Worlds lag i Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren.

Fyll i tävlingsformuläret senast kl 12:00 den 12 maj. Lagmedlemmen tas ut av en jury bestående av just nämnda löpare, David Nilsson, Mikaela Larsson och Fredrik Uhrbom.

Lagmedlemmen presenteras på Runner’s Worlds Instagram och kontaktas via e-post.

 

FAKTA: Reebok Ragnar Relay Lake Mälaren!

Datum: 15–16 juni 2019.

Distans: 284 km

Klasser: Öppet för lag om fem eller tio löpare (minimiålder 18 år).

Sponsrat inlägg