Ett sekel av innovation med adidas

Ett sekel av innovation med adidas


[ANNONS] Från mammas tvättstuga till 3D-printade mellansulor – adidas historia är en berättelse om att bryta barriärer, oavsett om det handlar om idrottsliga prestationer eller ständiga innovationer. Här är några av de viktigaste milstolparna som alla leder fram till den nyskapande adidasmodellen 4DFWD – en försmak av framtidens löparskor.

1920-talet: Bröderna Dassler och mammas tvättstuga

Redan i början av 1920-talet började de två idrottsintresserade bröderna Dassler i den bayerska småstaden Herzogenaurach intressera sig för hur man kunde utveckla mer funktionella skor för olika idrottsaktiviteter. De startade i all blygsamhet genom att experimentera med olika material och skokonstruktioner i sin mors tvättstuga. Allteftersom fler och fler idrottare visade intresse för deras innovativa skor förstod de att verksamheten hade potential. Därför startade en mer strukturerad tillverkning 1924, under firmanamnet Gebrüder Dassler Schuhfabrik. 

Adolf ”Adi” Dassler i brödernas första skofabrik.

Ryktet spred sig snabbt om brödernas yrkesskicklighet och hur deras skor både kunde underlätta träningen och bidra till bättre prestationer. Redan 1928, under OS i Amsterdam, kunde bröderna Dassler glädja sig åt att ett första olympiskt guld vanns i skor som tillverkats i deras fabrik. Deras landsmaninna Lina Radke segrade då i det första kvinnliga 800-metersloppet i den olympiska historien.

1930-talet: Owens snuvar Hitler

En ännu större olympisk triumf i Dassler-skor kunde noteras åtta år senare. Då tog den legendariske amerikanske färgade sprintern och längdhopparen Jesse Owens hem inte mindre än fyra OS-guld: 100 m, 200 m, längdhopp och stafett 4 x 100 m. Dessutom gjorde han det mitt framför näsan på en rasande Hitler vid OS i Berlin 1936. 

1940-talet: Adidas grundas

Under andra världskriget tvingades bröderna Dassler i princip att upphöra med all sportskotillverkning. Först 1949 skedde en nystart. Då grundade den yngre brodern Adolf ”Adi” Dassler varumärket adidas och fick samtidigt ensamrätt på de tre klassiska adidas-ränderna. Fabriken sysselsatte vid detta tillfälle 47 personer med utveckling och tillverkning av skor för olika idrottsgrenar.     

1960-talet: Bob Beamon krossar världsrekordet

Under 1950- och 60-talen etablerade sig adidas successivt som det starkaste varumärket i en snabbt expanderande sportindustri. Men det skulle i princip dröja hela 32 år innan en adidas-sponsrad atlet kunde mäta sig med Jesse Owens bravad vid OS 1936. Vid OS i Mexico City 1968 krossade spänstfenomenet Bob Beamon världsrekordet i längdhopp med ett närmast overkligt hopp på 890 centimeter. Också hans skor var utvecklade i Herzogenaurach – men då hette företaget sedan länge adidas.

1970-talet: Den moderna löparskon föds

Inför OS på hemmaplan i München 1972 satsade adidas stora resurser på produktutveckling. För första gången kunde man presentera en specialutvecklad modell för långdistanslöpning. Den fick modellbeteckningen SL72, där SL stod för super light.

Med adidas SL72 föddes den första moderna löparskon.

Men det var egentligen inte skons vikt som var den stora innovationen. I stället var det ovandelen i tunn nylonväv, den åtsmitande passformen och inte minst sulplattformens smidiga utformning – med en avlastande kilformad uppbyggnad i hälpartiet – som gjorde skon så väl anpassad till löpning. Vid en tillbakablick kan man konstatera att SL72 blev något av en första förebild för moderna löpträningskor.

1980-talet: En nordisk kärleksaffär

Under 80-talet blev en nordisk långdistanslöpare en av adidas främsta ambassadörer i löparvärlden. Den norska löpardrottningen Grete Waitz vann prestigefyllda New York City Marathon inte mindre än nio gånger. Dessutom blev hon den första världsmästarinnan på maraton i Helsingfors 1983 och vann VM i terränglöpning inte mindre än fem gånger. 

Grete Waitz vinnarsko.

1990-talet: Genomslag för innovativ stabilitetslösning 

Under 80-talet fick produktutvecklingen ett allt större fokus. En viktig målsättning var att utveckla skor som tillät fotens naturliga rörelsemönster samtidigt som de gav stöd och stabilitet. Som ett resultat av detta lanserade adidas sitt så kallade Torsion System 1989. Löpskons framfotsparti och häldel kunde delvis röra sig oberoende av varandra, medan en hårdplastbrygga i mellanfoten motverkade oönskade sidorörelser. Denna konstruktionsdetalj utvecklades sedan på olika sätt under 1990-talet i skomodeller tillverkade av många andra varumärken än adidas.

2000-talet: Hello Adizero Adios

År 2004 lanserade adidas pionjärmodellen i sin populära Adizero-serie, som främst riktar sig till löpare som vill springa snabbt. Genom att kontinuerligt uppdatera Adizero-modellerna med nyutvecklade material och innovativa tekniska lösningar har dessa modeller fortfarande en stark position bland tävlingslöpare och elitmotionärer för såväl tävling som tempoträning.

2010-talet: Boost – en ny era

Den stötdämpande mellansulan betecknas ofta som löparskons hjärta. EVA-plastskum var länge ett standardmaterial i sportskor från slutet av 1970-talet och en bra bit in på 2000-talet. Men 2013 skedde en nystart. Utvecklat i samarbete med den tyska kemikoncernen BASF lanserade adidas sin första modell med Boost-teknologi i mellansulan. 

Enkelt förklarat består Boost av små luftfyllda kulor av TPU-plast sammanpressade till en mjuk sulenhet. Genom materialets snabba respons vid belastning ger det inte enbart en komfortabel stötdämpning utan också en påtaglig energiåtergivning vid stegavvecklingen. Från den första modellen, som kallades Energy Boost, har adidas sedan årligen presenterat ett antal uppdaterade modeller med olika typer av Boost-teknologi.

2020-talet: 3D-printade mellansulor pekar ut framtiden

I samband med OS i Tokyo har adidas lanserat ännu en nyutvecklad spännande teknologi där mellansulan tillverkas med hjälp av 3D-printning. Först ut är modellen 4DFWD vars spektakulära 3D-printade mellansula syftar till att åstadkomma ett så effektivt energiutnyttjande som möjligt. 4DFWD reducerar bland annat de bromsande krafterna med i snitt 15 procent, och ger en löpekonomi i paritet med Ultraboost-sulorna. 

Den nya modellen 4DFWD lanseras 12 augusti.

Den nya adidas-modellen 4DFWD lanseras brett torsdag 12 augusti. Rekommenderat pris är 2 150 kronor.

HÄR HITTAR DU IN TILL adidas 4DFWD


Nr 8 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Frisk kropp – och knopp! Så påverkas din psykiska hälsa av löpning
  • Tänk dig snabb med mental träning
  • 15 enkla knep för bättre prestation
  • Nya teknologin som förändrar löpningen – för alltid!
  • Så lär du dig känna farten
Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

6 nummer av Runner’s World med trådlösa hörlurar på köpet!

Passa på! Nu kan du få 6 nummer av Runner’s World  tillsammans med ett par Defunc...

Läs mer

Fler intressanta artiklar