Förste svensk i mål på Tor des Géants

Förste svensk i mål på Tor des Géants


Det tog Stefan 5 dygn och 17 timmar, därmed tillhör han de 392 av 617 startande som lyckades ta sig hela vägen i mål under tidsgränsen på 150 timmar.

Grattis Stefan, du är förste svensk att klara av Tor dés Geants – världens tuffaste bergslopp! Hur känns det?
– Aldrig mer! Nu är jag helt klar med sånt här. Jag har inget mer att bevisa. Hade jag vetat innan vad det var jag gav mig in på hade jag inte gjort det. 

– Om man hade blivit född på 1500-meters höjd och vuxit upp i bergen skulle det antagligen gått lättare. Från dag 3 hade jag otrolig smärta i knäna; jag såg stjärnor för varje steg. Men det var framåt som gällde. Repet där bak hotade.

Tidsgränser utmed banan gjorde att deltagarna endast kunde ta minimalt med sömn, i Stefans fall 2,5- 3 tim per dygn. Etapperna blev därför mellan 20-24 timmar.

– Men det var alla höjdmeter som var det jobbiga. Deltagarna avverkade totalt 24 000 positiva höjdmeter och ungefär lika mycket utför. Terrängen var också väldigt besvärlig och ruff med smala, branta stigar över bergspassen med klippblocksterräng. Varje steg krävde verkligen full koncentration. 

Med start och målgång i Courmayeur vid foten av Mont Blanc följer banan vandringslederna Alta Via 1 och Alta Via 2. Några av Alpernas giganter passeras: Matterhorn, Gran Paradiso, Monte Rosa.

Men loppets namn syftar också på deltagarna: om man klarar av att fullfölja den gigantiska banan är man själv en gigant. Totalt skulle deltagarna ta sig över 25 stycken bergspass högre än 2000 m, som högst 3250m. E

xponeringen för den höga höjden har satt sina spår. Flera dagar efter hemkomsten var Stefan hes, rosslig, svullen och hade symtom av höjdsjuka med vätska i lungorna och molande huvudvärk. 

– Min läkare var ändå mest bekymrad över alla infekterade sår på tår och benen, så det blev en antibiotikakur. 

Regn och iskalla vindar
Redan första dygnet ställdes deltagarna inför flera 3000-meterspass. Nattetid var det rejält kallt, i synnerhet på hög höjd där det var omkring 5 minusgrader och is på bergssjöarna.

– Vid något tillfälle när det var 15 minus var vi tvungna att ta på alla kläderna vi hade med oss, annars släppte funktionärerna inte ut oss.

Vinnaren, Oscar Perez, sprang i mål på 75 timmar under onsdagsmorgonen, vilket är nytt banrekord. Väderhållandena på hög höjd gjorde emellertid de smala bergsstigarna omsider för farliga med snödrivor och isbildning. Därför kortades banan ner ca tre mil för det stora flertalet, vilket i sammanhanget inte är särdeles mycket.

Maten var ett annat dilemma
– Till en början gick det väl an med pasta och bröd men efter ett par dygn var det nästan att man kräktes innan ett pit-stop. Det var bara att försöka stålsätta sig och trycka i sig. Det här är vad som bjuds, sa dom. Passar det inte så får du klara dig själv. Men det fanns ingenstans där man kunde köpa annan mat. Och sen var det alla bars, blä! Bars, bars, bars… 

Jämfört med andra lopp beskriver Stefan TDG som en lite ”ruffare” tävling, där attityden från arrangörshåll var ”du är vuxen, så du får bestämma själv hur du vill göra”. 

– Ja, de var ganska tuffa, i bergsstugorna lät det typ: OK ni är jätteduktiga och kan stanna här och sova i två timmar men sen måste ni vidare.

Från början hade Stefan sällskap av en annan svensk, men när denne kastade in handduken hittade Stefan andra att hålla sällskap med. Han skulle emellertid inte beskriva det som en särskilt social tävling. 

– Det är nog mer för ensamvargar. Vi pratade inte så mycket. Timmarna bara försvann. 

Ibland när tröttheten blev övermäktig lade Stefan ner vid stigen och sov, efter att ha ställt klockan.

Loppets tre stadier
Allteftersom började det gå upp för Stefan vilka enorma avstånd det handlade om och vad han hade gett sig in på. Stefan delar in loppet i tre delar: 

– Först trodde vi att det var race, vi sprang t o m, innan andra deltagare sa till oss att ta det lugnt och spara oss. De menade att loppet började efter 20 mil. Den andra fasen handlade om överlevnad. Allt var en kamp. Jag pendlade mellan att känna euforisk glädje: ”jag kommer att fixa det” och att jag var förbannad, jag ville bara komma i mål.

– Under den sista delen insåg jag att det var lika bra att försöka njuta och se skönheten, för det var ju väldigt vackert. Och det var ju knappast någon idé att hetsa upp sig om man blev 351:a eller 371:a. På slutet var man ju också så otroligt fokuserad på att inte stuka fötterna. Varje steg var viktigt. I nästa ögonblick slog man upp blicken och kunde njuta av det storslagna sceneriet. 

Utmed loppet upplevde Stefan ett par sekvenser som gav honom extra energi att fortsätta framåt.

– I byn Valtournenche hörde jag plötsligt ”Där är du ju!” på svenska. En grupp på 4-5 personer viftade med svenska flaggor. Jag förstod först ingenting. Det visade sig att det var en svensk familj som bodde där och som följt min framfart på internet.

– Sonen i 20-årsåldern gjorde mig sällskap en bit. Vid ett annat tillfälle var det en fåraherde uppe på berget som peppade mig: ”du klarar det!”. Sen fick jag välbehövlig vila när de stoppade loppet i fem timmar (pga jordskred).

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Ditt Bästa år! Ny start 2020, Nybörjarprogram, Smarta tips
  • Spring i skogen, därför blir du lycklig av naturen
  • 15 grymma vinterskor i stort test
  • 30-20-10 metoden – Träningen som gör dig friskare och snabbare
  • Vår nästa skidstjärna Moa Lundgren är en grym löpare
  • Prylar: Redo för vintern!
  • Forskning: 80/20 – regeln – bevisat bra

Bli plusmedlem nu

Antal kommentarer: 6

Michael

Otroligt. Du är min idol. Grattis!


Hans Q

GRYYYMMMMMMT imponerad,


Charlotta S

Får riktiga tårar av din mentala styrka!


Mats U

Helt fantastiskt gjort!!


Ove utzinger

Jag blir glad när jag tänker på att du gjort det här bergsloppet Stefan.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu startar 12 veckors Varvet-programmet!

Nu startar 12 veckors Varvet-programmet!


På måndag 24 februari drar Göteborgsvarvsprogrammet igång. Det är coacherna Musse, Hanna & Szacke som vill motivera och inspirera alla Varvetlöpare att klara just sitt mål i världens största halvmaraton.

Tidigare har ett 18 veckors program startat upp men nu är det 12 veckors programmet som kör igång. Coacherna guidare i träningen och räknar ner och puffar upp löparnas form till Göteborgsvarvet som avgörs den 16 maj 2020.

För att klara av Göteborgsvarvet på ett optimalt sätt, oavsett mål, är det bra att ha en tidsperiod med regelbunden löpträning. För att få kontinuiteten kan det vara bra att ha något att följa som både inspirerar och guidar i träningen. Just att inspirera och motivera är coacherna Mustafa ”Musse” Mohamed, Hanna Karlsson och Anders Szalkai´s mål när dom komponerat helt nya träningsprogram riktade just mot Göteborgsvarvet. (Mer om coacherna längst ned i artikeln)

Programmen är och ska vara enkla att följa genom tre huvudträningspass i veckan. Träningsupplägget anpassas efter just ditt tidsmål eller nivå. Träningen är varierad och du som hänger på kommer få testa på många inspirerande upplägg.

I träningsprogrammen ingår ett komplett upplägg, med inspirerande träningstexter för varje träningsdag och träningsvecka. Till flera av momenten så som styrka, löpskolning och rörlighet finns det även instruktionsfilmer.

Programmen kan följas fullt ut men självklart även modifieras så att det passar din vardag. Genom att följa den röda tråden i programmet kan du kunna njuta fullt ut av den folkfest Göteborgsvarvet är och nå just ditt mål!

Programmet kommer i tre versioner och nu är det alltså dags starta 12 veckors programmet med start 24 februari.

Varje program har 6 nivåer som utgår från olika tidsmål eller att klara av den utmanande sträckan på ett sätt som gör att man kan upplevelse folkfesten loppet innebär.

PROGRAMMEN HITTAR DU HÄR

Så häng på, det blir kul, inspirerande men såklart även utmanande hälsar Musse, Hanna och Szacke!

OM COACHERNA:

Hanna Karlsson har varit löpare på elitnivå och har segrar på SM och Finnkamp. Hon arbetar nu mera som lärare, men löpintresset är fortfarande stort. Hon springer dagligen och leder en del löpgrupper och PT. Hanna brinner för att hjälpa och coacha människor att nå sina mål oavsett nivå.

Mustafa Mohamed eller ”Musse” som han oftast kallas är elitlöpare sen drygt 20 år tillbaka. Han har flera OS- och VM-finaler på hans meritlista och har även vunnit Göteborgsvarvet två gånger. Musse har fortfarande stor passion för löpning och vid sidan om sin elitsatsning leder han företagsträning och PT. Han har under flera år varit en av löpledarna på Springtimes träningsresor till Portugal.

Anders Szalkai är en av Sveriges bästa maratonlöpare genom tidigare och den senaste svenske vinnaren av Stockholm Marathon.
Numera är Anders Chefredaktör på Runner´s World och både under och efter elitkarriären har Anders verkat som coach för både elit och motionslöpare. Anders träningsprogram har hjälp många löpare att nå sina mål på lopp runt om i Sverige på allt från 10 km till Ultralopp. Kunskapen att anpassa program till olika nivåer anser Anders är hans styrka. Genom att coacha stora motionsgrupper, under 15 års tid, har han kunnat ta del av vilka upplägg som får flest löpare uppleva variationen och glädjen som finns i löpningen.

Musse, Hanna och Szacke har alla tre sprungit Göteborgsvarvet ett flertal gånger och vet vad som krävs. De har även coachat andra löpare till att nå sina mål på Varvet.




Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Coronaviruset stoppar Tokyo Marathon

Coronaviruset stoppar Tokyo Marathon


Coronaviruset har stoppat en hel del idrottsevenemang den senaste tiden och nu drabbar det även maratonlöparna. Det är SVT som uppger att Tokyo Marathon, som är Asiens största mara, ställs in för motionslöparna. Det är bara elitfältet som kommer att få springa loppet.  

Tokyo Marathon är ett av sex Marathon Majors-lopp i världen och är oerhört populärt. Över 100 000 löpare brukar anmäla sig till lotteriet om att få en startplats. Runt 38 000 löpare är anmälda till årets lopp, och nu uppger arrangörerna enligt SVT att loppet bestämt sig för stryka alla allmänna anmälningar till loppet. Endast elitlöpare som fått personliga inbjudningar får springa.
I skrivande stund har ingen mer info nått ut om att loppet är inställt. Springtime Travel, som är den svenska officiella researrangören, har inte heller nåtts av någon information om att loppet är inställt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

TCS New York Marathon 50 år – Nu öppnar lotteriet!

TCS New York Marathon 50 år – Nu öppnar lotteriet!


Om du vill vara med så kan man få en plats genom att delta i det lotteri som arrangörerna anordnar.

Årets New York Marathon blir det 50:e loppet och detta kommer att firas ordentligt.

Ansökningstiden är från den 30 januari kl. 18.00 svensk tid och sista dagen är den 13 februari.

Eftersom trycket är hårt så är proceduren så att man får en kötid när man kan göra sin ansökan. Det är inte viktigt att vara först utan alla som gjort sin ansökan senast den 13 februari har samma chans.

Här kan du få svar på vanliga frågor om ansökningsprocessen.

Det finns flera andra sätt att få en plats i New York Marathon vilka du kan läsa om här.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

SVENSKT REKORD av David Nilsson

SVENSKT REKORD av David Nilsson


I 36 år har Kjell-Erik Ståhls svenska rekord från VM i Helsingfors 1983 stått sig. Men nu är rekordet förflyttat till historieböckerna genom att RW´s krönikör David Nilsson sprang på fenomenala 2:10:08 i Valencia Marathon.

David, som tävlar för Högby, har visat riktigt bra form under hela hösten. I Berlin Marathon i slutet av september förbättrade han sitt personbästa till 2.11.50.
Med loppet i Valencia, skrev han inte bara in sig i historieböckerna utan tog ett stort steg upp mot världstoppen på sträckan. Med tiden 2:10:08 underskred David den internationella OS-kvalgränsen på 2:11:30 och var även klart under SOK:s nomineringsgräns på 2:11:00. Insatsen i Valencia borde ge David chansen att få ett tidigt klartecken för spelen i Japan för att ha chans komma optimalt förberedd. Skulle David bli klar för OS, blir han den fösta manliga OS löparen på marathon sedan 1996.

I Valencia visade David dessutom att det säkert finns ytterligare sekunder eller minuter att förbättra då hans avslutning var riktigt snabb.
Visserligen var halvorna i loppet helt jämna med 1:05:04 på respektive halva, men 5 km avsnittet mellan 35-40 km, det avsnitt som brukar innebära tidstapp på maran, sprang David på under 3 minuter per kilometer med 14:58 på ”5:an” och ökade upp till runt 2.56 min/km sista 2,2 km in i mål.

I det extremt tuffa loppet bredd mässigt i eliten kom David på en 18:e plats i loppet, som vanns på herrsidan av Alayew Atanaw på nya banrekordet 2:03:52. 2:a blev Turkiets Kaan Kigen Özbilen på nytt europarekord med 2:04:16. Norges Sondre Nordstad Moen blev bäste nordbo på 2:06:17, vilket gav en 7:e plats. Damklassen vanns av Etiopiens Dereje Bekele på 2:18:31.

Ur svensk synvinkel gjorde även Huddinge-löparna Ebba Tulu Chala och John Kingstedt riktigt starka lopp. Ebba satte nytt personbästa med 2:13:40, och John gjorde i sitt första seriösa försök på maraton 2:17:55. Rekord blev det även för Romas Fred Grönwall som med 2:20:08 slog distriktsrekordet för Gotland, som stått sig i 47 år, med en dryg minut.

Intervju med David Nilsson finns på vår instagram sidan @runnersworldswe och reflektioner från rekordlöparen kommer framöver i Runner´s World tidning!

FOTO: Fredrik Uhrbom/Per Synnerman


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare

Därför är Vasaloppsåkare lyckligare


Tidigare studier har visat att Vasaloppsåkare är betydligt mer fysiskt aktiva i vardagen och lever längre än andra. Nu har en grupp svenska forskare visat att längdskidåkare också blir mindre deprimerade.

Forskarna har följt 200 000 Vasaloppsåkare under åren 1989–2010 och har sett att dessa drabbades av depression hälften så ofta som befolkningen i stort. Studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Psychiatry Research, visade att samma mönster gällde för ångest och oro. Skidåkarna drabbades av ångestrelaterade sjukdomar hälften så ofta som befolkningen i stort. De här resultaten går också i linje med andra studier gjorda på människor som konditionsidrottar, inte minst löpare, som vi har rapporterat om tidigare i Runner’s World.

Forskarna drar slutsatsen att det är Vasaloppsåkarnas fysiskt aktiva livsstil som är huvudorsaken till att risken för att drabbas av psykisk ohälsa halveras. De diskuterar även om andra positiva faktorer vid sidan av den fysiska träningen påverkar det mentala måendet. Faktor som det sociala umgänget och gemenskapen, att ha ett meningsfullt mål, att man vistas mer utomhus, eller att den regelbundna träningen leder till en bättre kosthållning. Det har man däremot inte kunnat påvisa i studien.

Skillnad mellan könen

Resultaten i studien visade att risken för depression bland Vasaloppsåkare minskade lika mycket hos båda könen. Forskarna upptäckte dock en intressant skillnad mellan könen vad gäller kopplingen mellan fysisk prestation och depression. Hos männen kunde de se att skidåkare som var snabbare också var mer skyddade mot depression än långsammare åkare. Här är det lätt att tro att det är den större träningsdosen hos manliga ”snabba” Vasaloppsåkare som främst förklarar det ökade skyddet mot depression.

Bland de snabbaste kvinnliga åkarna såg de tvärtom en högre risk att drabbas av depression jämfört med de långsammare kvinnliga åkarna, även om skillnaden inte var statistiskt säkerställd. Samtidigt understryker forskarna att de snabbaste Vasaloppskvinnorna fortfarande löpte betydligt mindre risk att drabbas av depression jämfört med övriga befolkningen.

Andra orsaker bakom skillnad?

Studien förklarar inte varför de högpresterande kvinnorna i Vasaloppet drabbas av depression i större utsträckning än de som åker långsammare. Även om det finns vissa skillnader mellan den kvinnliga och manliga hjärnan så kan svaret till skillnaderna finnas någon helt annanstans, menar forskarna.

En amerikansk studie visade att kvinnor som berättade att de tränade för att de ville tappa i vikt eller trimma kroppen hade sämre livskvalitet än de som uppgav att de tränade för att förbättra sin hälsa. Hos männen fanns ingen sådan koppling. Där verkade anledningen till träningen inte spela någon roll för träningens effekter på deras mentala hälsa.

Detta fenomen skulle kunna förklara fynden i den nya svenska studien. Det kan vara så att den högre andelen depression hos de högpresterande kvinnliga skidåkarna bättre förklaras av de individuella skälen att träna än själva träningsnivån.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in