Förste svensk i mål på Tor des Géants

Förste svensk i mål på Tor des Géants


Det tog Stefan 5 dygn och 17 timmar, därmed tillhör han de 392 av 617 startande som lyckades ta sig hela vägen i mål under tidsgränsen på 150 timmar.

Grattis Stefan, du är förste svensk att klara av Tor dés Geants – världens tuffaste bergslopp! Hur känns det?
– Aldrig mer! Nu är jag helt klar med sånt här. Jag har inget mer att bevisa. Hade jag vetat innan vad det var jag gav mig in på hade jag inte gjort det. 

– Om man hade blivit född på 1500-meters höjd och vuxit upp i bergen skulle det antagligen gått lättare. Från dag 3 hade jag otrolig smärta i knäna; jag såg stjärnor för varje steg. Men det var framåt som gällde. Repet där bak hotade.

Tidsgränser utmed banan gjorde att deltagarna endast kunde ta minimalt med sömn, i Stefans fall 2,5- 3 tim per dygn. Etapperna blev därför mellan 20-24 timmar.

– Men det var alla höjdmeter som var det jobbiga. Deltagarna avverkade totalt 24 000 positiva höjdmeter och ungefär lika mycket utför. Terrängen var också väldigt besvärlig och ruff med smala, branta stigar över bergspassen med klippblocksterräng. Varje steg krävde verkligen full koncentration. 

Med start och målgång i Courmayeur vid foten av Mont Blanc följer banan vandringslederna Alta Via 1 och Alta Via 2. Några av Alpernas giganter passeras: Matterhorn, Gran Paradiso, Monte Rosa.

Men loppets namn syftar också på deltagarna: om man klarar av att fullfölja den gigantiska banan är man själv en gigant. Totalt skulle deltagarna ta sig över 25 stycken bergspass högre än 2000 m, som högst 3250m. E

xponeringen för den höga höjden har satt sina spår. Flera dagar efter hemkomsten var Stefan hes, rosslig, svullen och hade symtom av höjdsjuka med vätska i lungorna och molande huvudvärk. 

– Min läkare var ändå mest bekymrad över alla infekterade sår på tår och benen, så det blev en antibiotikakur. 

Regn och iskalla vindar
Redan första dygnet ställdes deltagarna inför flera 3000-meterspass. Nattetid var det rejält kallt, i synnerhet på hög höjd där det var omkring 5 minusgrader och is på bergssjöarna.

– Vid något tillfälle när det var 15 minus var vi tvungna att ta på alla kläderna vi hade med oss, annars släppte funktionärerna inte ut oss.

Vinnaren, Oscar Perez, sprang i mål på 75 timmar under onsdagsmorgonen, vilket är nytt banrekord. Väderhållandena på hög höjd gjorde emellertid de smala bergsstigarna omsider för farliga med snödrivor och isbildning. Därför kortades banan ner ca tre mil för det stora flertalet, vilket i sammanhanget inte är särdeles mycket.

Maten var ett annat dilemma
– Till en början gick det väl an med pasta och bröd men efter ett par dygn var det nästan att man kräktes innan ett pit-stop. Det var bara att försöka stålsätta sig och trycka i sig. Det här är vad som bjuds, sa dom. Passar det inte så får du klara dig själv. Men det fanns ingenstans där man kunde köpa annan mat. Och sen var det alla bars, blä! Bars, bars, bars… 

Jämfört med andra lopp beskriver Stefan TDG som en lite ”ruffare” tävling, där attityden från arrangörshåll var ”du är vuxen, så du får bestämma själv hur du vill göra”. 

– Ja, de var ganska tuffa, i bergsstugorna lät det typ: OK ni är jätteduktiga och kan stanna här och sova i två timmar men sen måste ni vidare.

Från början hade Stefan sällskap av en annan svensk, men när denne kastade in handduken hittade Stefan andra att hålla sällskap med. Han skulle emellertid inte beskriva det som en särskilt social tävling. 

– Det är nog mer för ensamvargar. Vi pratade inte så mycket. Timmarna bara försvann. 

Ibland när tröttheten blev övermäktig lade Stefan ner vid stigen och sov, efter att ha ställt klockan.

Loppets tre stadier
Allteftersom började det gå upp för Stefan vilka enorma avstånd det handlade om och vad han hade gett sig in på. Stefan delar in loppet i tre delar: 

– Först trodde vi att det var race, vi sprang t o m, innan andra deltagare sa till oss att ta det lugnt och spara oss. De menade att loppet började efter 20 mil. Den andra fasen handlade om överlevnad. Allt var en kamp. Jag pendlade mellan att känna euforisk glädje: ”jag kommer att fixa det” och att jag var förbannad, jag ville bara komma i mål.

– Under den sista delen insåg jag att det var lika bra att försöka njuta och se skönheten, för det var ju väldigt vackert. Och det var ju knappast någon idé att hetsa upp sig om man blev 351:a eller 371:a. På slutet var man ju också så otroligt fokuserad på att inte stuka fötterna. Varje steg var viktigt. I nästa ögonblick slog man upp blicken och kunde njuta av det storslagna sceneriet. 

Utmed loppet upplevde Stefan ett par sekvenser som gav honom extra energi att fortsätta framåt.

– I byn Valtournenche hörde jag plötsligt ”Där är du ju!” på svenska. En grupp på 4-5 personer viftade med svenska flaggor. Jag förstod först ingenting. Det visade sig att det var en svensk familj som bodde där och som följt min framfart på internet.

– Sonen i 20-årsåldern gjorde mig sällskap en bit. Vid ett annat tillfälle var det en fåraherde uppe på berget som peppade mig: ”du klarar det!”. Sen fick jag välbehövlig vila när de stoppade loppet i fem timmar (pga jordskred).

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Årets stora skotest
  • Öka farten! Så toppar du formen
  • Hel och Stark! Den snabba vägen tillbaka från skadan
  • Så äter du dig i maraform
  • Tröskeltrenden: Spring långt och snabbt utan att gå sönder
  • 6 vårfina löpprylar
  • Comebacken! Anna Silvnader är starkare än någonsin
Bli plusmedlem nu
Antal kommentarer: 6

Michael

Otroligt. Du är min idol. Grattis!


Hans Q

GRYYYMMMMMMT imponerad,


Charlotta S

Får riktiga tårar av din mentala styrka!


Mats U

Helt fantastiskt gjort!!


Ove utzinger

Jag blir glad när jag tänker på att du gjort det här bergsloppet Stefan.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ASICS Stockholm Marathon flyttas

ASICS Stockholm Marathon flyttas


Idag meddelades det inte helt oväntade beskedet att årets ASICS Stockholm Marathon flyttas från den 30 maj. Nytt planerat datum blir den 5 september vilket gör att loppet kommer avgöras samma dag som Ramboll Stockholm Halvmarathon med Stockholm Stadion som gemensamt evenemangsområde.

Arrangörerna har länge inväntat besked om möjlighet att köra årets Stockholm Maraton enligt ursprungsplaneringen, men slutligen fanns ingen möjlighet att kunna genomföra detta stora arrangemang på utsatt datum utifrån den situation som föreligger med Coronavirusets påverkan på samhället.
Därmed sällar sig loppet till alla de storlopp världen över som antingen flyttat fram datumet till hösten eller ställer in årets upplaga helt. Vi har tidigare berättat att Göteborgsvarvet, världen största halvmara, inte kommer genomföra årets lopp och där kommer man istället skapa ett gemensamt virtuellt lopp på årets loppdatum den 16 maj och sedan återkommer man förhoppningsvis som vanligt 2021

Marathongruppen som arrangerar både ASICS Stockholm Marathon och Ramboll Stockholm Halvmaraton siktar nu på att göra den 5 september till en riktig löpardag i Stockholm.
ASICS Stockholm Marathon behåller samma starttider som det ursprungliga loppet, det vill säga klockan 12.00 och 12.10. Ramboll Stockholm Halvmarathon startar klockan 9.00 samma dag.
Detta blir, om arrangemangen kan genomföras, en unik loppdag då två så stora lopp kommer avgöras inom loppet av några timmar.

Under maratonhelgen skulle även ASICS Stockholm High Five (den 29 maj) samt Stockholm Mini Marathon och Leo’s Minsta Maran (den 31 maj) ha arrangerats. Dessa lopp är också flyttade och i dagsläget har ASICS Stockholm High Five fått ett nytt datum, fredagen den 4 september. Stockholm Mini Marathon och Leo’s Minsta Maran kommer också att arrangeras under hösten men där är inget datum satt än.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 50% rabatt!

Passa på! Just nu 50% rabatt!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 49,50 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 10 gånger för bara 495 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och i din läsplatta. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

Erbjudandet gäller endast nytäckning av prenumeration och boende i Sverige.

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Göteborgsvarvet genomförs inte 16 maj

Göteborgsvarvet genomförs inte 16 maj


Med anledning av risken för smittspridning av covid-19 kommer Göte­borgsvarvet 2020 inte genomföras den 16 maj, det meddelar Göteborgsvarvet i ett pressmeddelande. Övri­ga lopp i Göte­borgsvarvets tävlingsvec­ka samt Göte­borgsvarvet Expo kom­mer inte heller att genom­föras som plan­er­at.

Beslutet togs av Göte­borgs Fri­idrotts­för­bund vid ett extrain­satt styrelsemöte i går kväll. Eftersom även vårens upplagor av Varvetmilen ställs in tills vidare, innebär det att totalt 23 lopp/arrangörer i Göteborg och runt om i landet påverkas. Organisationen arbetar nu vidare med att utreda de konsekvenser som beslutet innebär samt informera alla som berörs. Ny information delges från arrangörerna de närmaste dagarna.

Till hela pressmeddelandet från Göteborgsvarvet


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det har USA:s snabbaste på fötterna

Det har USA:s snabbaste på fötterna


När de amerikanska uttagningstävlingarna inför maratonloppet på OS i Japan avgjordes var det med ”kolfiberdopade” löparskor som främsta vapen.

Det är resultatet på de amerikanska uttagningstävlingarna till OS som avgör vilka löpare som får åka till Japan i sommar. De tre bästa männen och tre bästa kvinnorna direktkvalificeras för maratonloppet, som ska avgöras i Sapporo i juli. Galen Rupp, Jacob Riley och Abdi Abdirahman samt Aliphine Tuliamuk, Molly Seidel och Sally Kipyego heter sextetten som får springa OS-maran i USA:s färger. Alla sprang uttagningsloppet i löparskor med kolfiberplatta.

Herrpallen dominerades totalt av Nike, medan damernas pall hade Hokas nya Rocket X högst upp, följd av Sauconys Endorphin Pro och Nike Vaporfly Next% på tredje plats. Och det var inte bara pallen som dominerades av Nike Next%-skor. Hela 45 procent av de 565 löpare som gick i mål på de amerikanska OS-uttagningarna sprang i Nike Next% eller 4%-skor, och 26 procent sprang i nya Nike Alphafly (en bidragande orsak till det kan förstås vara att Nike delade ut Alphafly-skor till samtliga deltagare i OS-kvalet innan loppet…). Av topp tio i herrloppet bar sju löpare Nike Vaporfly Next% och två löpare Alphafly Next%.

Liksom i Sverige och övriga världen springer även amerikanska löpare som är sponsrade av andra skoföretag numera ändå i Nikes löparskor – eftersom skorna har en bevisad effekt på prestationsförmågan. En del gör det med sin sponsors goda minne. Andra försöker att göra det bästa av situationen genom att kamouflera skorna med svart färg. Det är inte det lättaste förstås, eftersom både Vaporfly och Alphafly har en väldigt distinkt form.

Ett par svartmålade Vaporfly Next%

I herrloppet målade tre av de elva snabbaste över sina Nikeskor med svart färg. Bland damerna var det bara tre löpare totalt som gav sig på samma taktik. En herrlöpare, Kyle Masterson, tog däremot uppgiften på lite större allvar. I stället för att måla ovandelen med färg flyttade han helt sonika över en ovandel från en av sin sponsor Diadoras modeller och limmade fast den på en Nike Vaporfly Next%-mellansula. Kyle slipade till och med ner den karaktäristiska fenan bakom häldelen för att dölja vad han egentligen hade på fötterna. (Han kanske lurade sin sponsor, men oss lurar man inte så lätt.)

Kyle Masterson i sina egenkomponerade Diadora skor…..

Bakom den Nike-dominerade täten noterade vi en handfull olika modeller i fältet, de flesta med någon form av kolfibersula i mellansulan. Däremot såg vi förvånansvärt få Saucony Kinvara och Adidas Adios och Boston. De sistnämnda dominerade ju i täten på alla högprofilerade maratonlopp för bara några år sedan – det vill säga innan Nike Vaporfly lanserades på riktigt 2017 (den förekom som prototyp på de amerikanska OS-uttagningarna redan 2016).

Tre år är inte någon evighet, och nu verkar den övriga skoindustrin ha hunnit ikapp Nike och börjar lansera sina kolfiberdopade modeller. Frågan är om någon av dem kan ta upp kampen med Nike? Vi såg några av utmanarna på de amerikanska uttagningstävlingarna i varje fall. Brooks Hyperion Elite bars av några löpare, och vi såg även Hyperion Elite 2 (som inte är släppt än) på bland annat Des Linden (som blev fyra).

Hyperion Elite i version 2 på Des Linden

Hyperion Elite var den tredje vanligast förekommande modellen i loppet efter Nike Vaporfly Next% och Alphafly Next% – tätt följd av Nike Vaporfly 4%. Efter den kvartetten var Hoka Rocket X, New Balance FuelCell RC Elite och Saucony Endorphin Pro de tre modeller som förekom flest gånger. Det är kolfibermodeller som ännu inte har lanserats, men som väntar runt hörnet. Samma gäller nya Asics Meta Racer, som bars av några få löpare. Däremot lyckades vi inte se några löpare i Adidas nya tävlingssko vars tjocka mellansula påminner starkt om … just det, Nike Alphafly.

HÄR HITTAR DU ORGINALARTIKELN AV JEFF DENGATE


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu startar 12-veckors- programmet mot Varvet!

Nu startar 12-veckors- programmet mot Varvet!


På måndag 24 februari drar Göteborgsvarvsprogrammet igång. Det är coacherna Musse, Hanna & Szacke som vill motivera och inspirera alla Varvetlöpare att klara just sitt mål i världens största halvmaraton.

Tidigare har ett 18 veckors program startat upp men nu är det 12 veckors programmet som kör igång. Coacherna guidare i träningen och räknar ner och puffar upp löparnas form till Göteborgsvarvet som avgörs den 16 maj 2020.

För att klara av Göteborgsvarvet på ett optimalt sätt, oavsett mål, är det bra att ha en tidsperiod med regelbunden löpträning. För att få kontinuiteten kan det vara bra att ha något att följa som både inspirerar och guidar i träningen. Just att inspirera och motivera är coacherna Mustafa ”Musse” Mohamed, Hanna Karlsson och Anders Szalkai´s mål när dom komponerat helt nya träningsprogram riktade just mot Göteborgsvarvet. (Mer om coacherna längst ned i artikeln)

Programmen är och ska vara enkla att följa genom tre huvudträningspass i veckan. Träningsupplägget anpassas efter just ditt tidsmål eller nivå. Träningen är varierad och du som hänger på kommer få testa på många inspirerande upplägg.

I träningsprogrammen ingår ett komplett upplägg, med inspirerande träningstexter för varje träningsdag och träningsvecka. Till flera av momenten så som styrka, löpskolning och rörlighet finns det även instruktionsfilmer.

Programmen kan följas fullt ut men självklart även modifieras så att det passar din vardag. Genom att följa den röda tråden i programmet kan du kunna njuta fullt ut av den folkfest Göteborgsvarvet är och nå just ditt mål!

Programmet kommer i tre versioner och nu är det alltså dags starta 12 veckors programmet med start 24 februari.

Varje program har 6 nivåer som utgår från olika tidsmål eller att klara av den utmanande sträckan på ett sätt som gör att man kan upplevelse folkfesten loppet innebär.

PROGRAMMEN HITTAR DU HÄR

Så häng på, det blir kul, inspirerande men såklart även utmanande hälsar Musse, Hanna och Szacke!

OM COACHERNA:

Hanna Karlsson har varit löpare på elitnivå och har segrar på SM och Finnkamp. Hon arbetar nu mera som lärare, men löpintresset är fortfarande stort. Hon springer dagligen och leder en del löpgrupper och PT. Hanna brinner för att hjälpa och coacha människor att nå sina mål oavsett nivå.

Mustafa Mohamed eller ”Musse” som han oftast kallas är elitlöpare sen drygt 20 år tillbaka. Han har flera OS- och VM-finaler på hans meritlista och har även vunnit Göteborgsvarvet två gånger. Musse har fortfarande stor passion för löpning och vid sidan om sin elitsatsning leder han företagsträning och PT. Han har under flera år varit en av löpledarna på Springtimes träningsresor till Portugal.

Anders Szalkai är en av Sveriges bästa maratonlöpare genom tidigare och den senaste svenske vinnaren av Stockholm Marathon.
Numera är Anders Chefredaktör på Runner´s World och både under och efter elitkarriären har Anders verkat som coach för både elit och motionslöpare. Anders träningsprogram har hjälp många löpare att nå sina mål på lopp runt om i Sverige på allt från 10 km till Ultralopp. Kunskapen att anpassa program till olika nivåer anser Anders är hans styrka. Genom att coacha stora motionsgrupper, under 15 års tid, har han kunnat ta del av vilka upplägg som får flest löpare uppleva variationen och glädjen som finns i löpningen.

Musse, Hanna och Szacke har alla tre sprungit Göteborgsvarvet ett flertal gånger och vet vad som krävs. De har även coachat andra löpare till att nå sina mål på Varvet.




Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Rekord-Musse – 2:10:03!

Rekord-Musse – 2:10:03!


Runner’s Worlds medarbetare Mustafa ”Musse” Mohamed gjorde idag sitt livs maratonlopp när han sprang i mål på 2:10:03 i Sevilla Marathon. Det var inte bara personbästa med över två minuter utan Musse underskred dessutom David Nilssons relativt nysatta svenska rekord med 6 sekunder.

Hällelöparen som fyller 41 år den 1 mars, verkar inte alls bry sig om ålder utan förbättrade sitt sju år gamla personliga rekord med drygt två minuter och sprang dessutom under SOK:s nomineringskrav till OS i Tokyo med 56 sekunder.

2005 gjorde Mustafa Musse Mohammed sin maratondebut just i Sevilla Marathon. Då avgjordes loppet i kraftigt regn, kyliga temperaturer och mycket blåst. Då kom ”Musse” in på 2:32, men idag fick han grym revansch på samma lopp och trots att han numera är ”veteran” fick Musse äntligen ut lite av den kapacitet många trott han haft just på maratonsträckan.

Inför Sevilla Marathon har Musse legat på läger i Etiopien och tränat riktigt bra. Inledningsvis var han dock förkyld några dagar, något han berättar om i Runner´s Worlds andra nummer 2020. Där beskriver Musse hur han hanterar förkylningar och hur man startar upp träningen igen optimalt. Något Musse onekligen gjorde bra, för resultatet är nästintill ofattbart bra om man väger in Musses långa karriär och att han passerat 40 år.

Här berättar Musse själv om sitt rekordlopp

Efter rekordloppet framhöll Musse att dom tuffa långpassen på hög höjd i Etiopien gett resultat. Även om han själv efter loppet uppgav att han hade en lite svacka efter 17-18 km var känslan under loppet grymt bra. Trots 3.05 minuter per kilometer i fart, kändes det lättare än på de 30-35 km långpass han genomfört i runt 3.25 minuter per kilometer på den höga höjden i Etiopien.

Loppet avgjordes under bra förhållande med runt 13 grader, men löparna hade bitivs lite vind att jobba mot. Musse kom 21:a i loppet och bakom honom förbättrade Huddinges Ebba Tulu Chala sitt personliga rekord med drygt två minuter till 2:11:18 och Strömstads Mikael Ekvall sitt med en halvminut 2:11:37. Inledningsvis var det dock en annan svensk som låg främst i herrloppet genom Eskilstunas Adhanom Abraha som gick med täten och passerade halvmaran på 1:02:34. Den öppningen var dock för tuff och efter 35 verkade det som Abraha tvingades bryta.

Musse sprang loppet med så kallad negativ split, dvs att andra halvan gick snabbare. 10 km passerades på 30:50 och halvvägs hade Musse 1:05:25 och då låg han i samma klunga som Chala och Ekvall. Efter 35 km gled Musse ifrån övriga svenskarna och avslutade riktigt starkt då han visste att han hade en liten chans slå det svenska rekordet.

Men det var inte bara Mohamed, Ekval och Tulu Chala som gjorde superbra lopp, utan även på damsidan fick Sverige en mycket gångbar tid internationellt genom Huddinges Hanna Lindholm som blev 11:a på imponerande 2:28:59. Hanna sänkte sitt personliga rekord med drygt en halv minut och med den tiden förstärkte Hanna sin andraplats på den svenska genom-tiderna-listan.

På damsidan är SOK:s nomineringsgräns 2:28:00 till Tokyo OS, så det återstår att se om tiden räcker till OS för Hanna. Genomförandet av loppet visar dock på otrolig styrka och Hanna plockade placeringar hela vägen, vilket SOK borde ta med i beräkningen.

Hanna Lindholm

Vinnare i Sevilla Marathon blev Josephine Chepkoech på damsidan med 2:24:14 och på herrsidan vann Workneh Tesfa Tiruneh på 2:06:27

FOTO: Deca Text & bild


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in