Frågestund om Jojjes väg till Hawaii

Frågestund om Jojjes väg till Hawaii


Grunden för frågestunden kommer vara de frågor som du skickar in i samband med din anmälan. Det kan röra allt om träning, tävling, kost eller allt annat som spelar in när det gäller att nå ett speciellt mål.

Var Specialized Concept Store Stockholm, Skeppsmäklargatan 33

När Torsdag 25 oktober, 18.30-20.00

Pris 200 kr som oavkortat går till Chefredaktör Stefan Larséns insamling till SOS-barnbyar.

Antal platser är begränsat.

[form code=94]

Oktobernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Träna Rätt! Långt eller kort, hårt eller lugnt
  • 6 snygga höstjackor i stor test
  • Ultralöparens smarta knep
  • Skorna som gör dig snabbare
  • Forskning: Bli bättre med bakterier
  • Hållbara maror
  • Slipp magont nu!

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vann du tröja med Lisa Nordéns autograf

Vann du tröja med Lisa Nordéns autograf


Totalt hade vi 2 signerade tröjor att tävla om: En dammodell i storlek medium och en herrmodell i storlek large. 

Vi har efter en genomgång utsett följande vinnare som visste att Lisa Nordén var endast 9 tusendelar från att vinna OS-guld:

  • Monika Carlsson
  • Göran Wallin
     

Vi kommer att kontakta vinnarna via mail.

Tack till alla er som var med och tävlade och ett stort grattis till vinnarna.

Det lönar sig att prenumerera

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö. För att få rabatt i någon av butikerna i Stockholm eller Malmö behöver du visa upp din medlemstatus. Den hittar du under ·Mina sidor” här på sajten. Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Dessutom för du möjlighet att läsa Bicycling, Vasalöparen och såklart Runner’s World digitala tidningen i din dator/mobil eller läsplatta.

Klicka här för att bli prenumerant

 

 

 

Vinn tröjor med Lisa Nordéns autograf

Vinn tröjor med Lisa Nordéns autograf


Totalt har vi 2 signerade tröjor att tävla om: En dammodell i storlek medium och en herrmodell i storlek large. 

Allt du behöver göra för att vara med och tävla om en tröja är:

  • Vara med i Min Utmaning -> Registrera dig här till höger
     
  • Fylla i formuläret och svara på frågan här nedanför

Vi vill ha ditt svar senast onsdag 12 september 2012

[form code=85]

Vinnarna kommer att presenteras här på Min Utmaning och på Runner’s Worlds Facebook-sida efter att tävlingen avslutats.

Lycka till!

De två vinnarna, som utses av en jury från Min Utmaning, erhåller var sin tröja av önskad modell med Lisa Nordéns autograf.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren själva. Genom att delta i tävlingen godkänner du att vi publicerar ditt namn i Runner’s Worlds olika mediekanaler.

Så här får du rätt sittställning för triathlon

Så här får du rätt sittställning för triathlon


Kroppens position på cykeln påverkar hur du cyklar. Det påverkar hur mycket kraft du effektivt kan leverera till pedalerna. Det påverkar hur bekväm du är på cykeln. En position som är mer bekväm kanske inte tillåter dig att lägga så mycket energi på att flytta cykeln fram som en mindre bekväm ställning kanske. 

Sadelhöjd, styre och skoklossar är exempel på parametrar som kan justeras. Vinklar och millimetrar finslipas. Det kan verka lite att flytta sadeln 2 millimeter åt något håll, men ska du cykla i flera timmar gör det skillnad. Det är viktigt att du inte får ont när du cyklar.

Jojje Borssén från Runner’s World har varit och gjort en ”bike-fit”, en sittinställning på sin triathloncykel. 

Bra råd för en lyckad triathlontävling

Bra råd för en lyckad triathlontävling


Försök att komma till starten åtminstone 90 minuter innan startskottet går så att du hinner söka upp och iordningsställa din plats i växlingsområdet.

Du ska också köa för att få ditt tävlingsnummer ritat på kroppen, och ta reda på vilken väg du ska ta till växlingsområdet efter simningen – liksom ut ur växlingsområdet med cykeln.Det underlättar om allt går mer eller mindre automatiskt under tävlingsmomentet. Stress och osäkerhet tar onödig kraft.

När all utrustning är i sin ordning och du själv är redo, värm upp på följande vis: Spring en kort sträcka och cykla liten runda. Kolla också att växlarna fungerar som de ska och lägg i en låg växel inför starten. Ta sedan på våtdräkten och simma några simtag.

Känner du dig nervös vid starten, ställ dig lite vid sidan av och räkna till fem efter att startskottet gått. Starten i ett triathlon brukar nämligen vara smått kaotisk på grund av trängseln i vattnet. Med lite mer utrymme hittar du simrytmen snabbare. Det vinner du på i längden.

Simningen
Deltagarna är ofta uppdelade i grupper som ger sig av med någon minuts mellanrum. Se till att hålla ett jämnt och kontrollerat tempo när du simmar. Se dig omkring vid ungefär vart femte armtag för att kontrollera kursen. Du ska inte lyfta hela huvudet, bara kasta en blick framåt. Om det känns svårt, växla om till bröstsim i några tag. Se bara till att hålla igång, att stanna och trampa vatten är tidsödande och tar på krafterna. 

Första Växlingen
När du kommit in i växlingsområdet, ta av dig våtdräkten, simglasögonen och simmössan. Torka fötterna innan du tar på dig cykelskorna och sätt på hjälmen. Ta något att äta och dricka. Har du med allt? Ta cykeln och spring mot cykelstarten.

Cyklingen
Även om du känner dig stark efter simningen så försök att hålla igen lite på krafterna i cyklingen. Även den bäste av löpare kan få stora problem med löpningen efter hårdkörning på cykeln. Försök att ligga på nivå 7 på en skala av 10. Se också till att tanka ordentligt med energi; det är lättare att äta och dricka på cykeln än under löpningen.

Andra växlingen
När du cyklat klart, spring in i växlingsområdet. Ställ upp cykeln, ta av hjälm, byt skor, och börja löpa. Ta det lugnt i början, försök komma in i en rytm som känns bekväm. 

Löpningen
Fokusera på din stegfrekvens och armpendling under den första kilometern. I det här läget av tävlingen skriker dina ben efter vila och 10 kilometer löpning kommer snarare att kännas som ett halvmaraton. Men du kan hjälpa dina trötta ben genom att pendla ordentligt med armarna. Det får benen att falla in i samma rytm. Gå i mål med ett segervrål!

Löpning efter cyklingen gör dig snabbare

Löpning efter cyklingen gör dig snabbare


Innan du vant dig kommer benen att kännas tunga och du kan få kramp i baklåren. Det är ungefär som när du stiger ur en bil efter en lång resa och börjar gå. Det känns lite trögt i början, men släpper efter ett tag. Här följer några tips som förbereder dig för triathlonlöpning.

Brickpass
Ett pass i veckan bör vara ett brickpass, det vill säga ett cykelpass direkt åtföljt av löpning. Förbered passet med att ställa fram löparskor och allt annat du behöver för löppasset. Stig av cykeln och låtsas att det är tävling. Byt om så fort du kan, men utan att stressa. Pulsen ska sjunka, inte öka. Försök komma till start för löpningen inom fem minuter. Spring långsamt i början tills benen känns som de brukar. 

Kvalitet framför kvantitet
När du tränar för tre olika discipliner är det inte nödvändigt att köra lätta, grundläggande löppass. Cykel- och simträningen ger dig tillräckligt med uthållighetsträning. Fokusera mer på kvalitetspass och mindre på distans.

Löp strumplöst
Många triathleter springer utan strumpor för att inte slösa tid  vid ombytet. Vill du göra detsamma bör du vänja dig att springa strumplös innan tävlingen. Att smörja in fötterna med vaselin och pudra babypuder i skorna minskar risken för skavsår i början.