Introduktionsrunda cykelträning i Malmö

Introduktionsrunda cykelträning i Malmö


Nu finns möjlighet att lära sig tekniken att cykla i grupp. På
söndag 1 april bjuder Triathlon Syd in till organiserad cykelträning. Samling
vid Bollhuset i Lund kl 08.30 för vidare färd mot macken i Staffanstorp
för att möta upp cyklister från Malmö med omnejd. 

I Staffanstorp blir det indelning i grupper. En där det kommer gå
lite lungnare och inte full så långt och en där det kommer gå lite fortare och
cyklas lite längre. Allt beroende på hur många vi blir och vilket intresse för
olika upplägg som finns. Läs mer på Triahlon Syds hemsida

Septembernumret ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Kickstart i höst, roligaste passen, hetaste prylarna
  • Lidingöspecial
  • Plogga, svensk idé blev internationell succé
  • Höstens nya skor, Vi har testat 13 modeller
  • Forskning: Hjärnan älskar löpning
  • Träning: Hoppa dig i form
  • Smart mat

 

Prenumerera


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Styrkeövningar för cyklister

Styrkeövningar för cyklister


Du som triathlet lägger säkert en hel del tid på cykeln varje vecka i din triathlonträning. Men får du in styrkeövningar varje vecka också? Oavsett om du har tillgång till ett gym eller inte så har cykelcoachen Fredrik Ericsson några bra styrkeövningar som du kan göra hemma eller på gymmet.

Förutom att övningarna gör dig starkare förebygger du också skador genom att ägna en stund varje vecka åt styrketräning. Nu när försäsongen är i full gång kan det vara dags att få in den viktiga styrketräningen i träningsprogrammet.

Fem styrkeövningar för cyklister på gymmet

Styrketräning för cyklister hemma eller på resan

Passa på! Just nu 60% rabatt!

Passa på! Just nu 60% rabatt!


Just nu! Mer än halva priset på prenumeration, endast 39 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 11 gånger (helår) för bara 437 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och på webben. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Cykeltidningen Kadens blir Bicycling

Cykeltidningen Kadens blir Bicycling


Syftet med det nya samarbetet är att framförallt nå en ökad redaktionell bredd och kvalitet. Svenska Bicycling kommer att bevara kärnan i redaktionen och arbetet från Cykeltidningen Kadens, men krydda innehållet med hjälp av amerikanska Bicycling.

Efter 10 år med Cykeltidningen Kadens vill vi växla upp verksamheten ytterligare. Varumärket Bicycling är störst i klassen och givetvis ser vi det som en stor fördel för våra läsare att den redaktionella produkten blir både snyggare och journalistiskt starkare. Vi kan ge våra cykelintresserade läsare en ännu bättre bild av den fantastiska cykelvärld vi lever i, säger Kalle Bern, chefredaktör på svenska Bicycling.

Svenska Bicycling kommer fortsätta komma ut med 10 nummer om året år 2013. Hela organisationen runt svenska Bicycling blir densamma som på Cykeltidningen Kadens.

– När vi startade Cykeltidningen Kadens hade vi som mål att en dag nå 10 000 prenumeranter och det har vi snart gjort. Nu är det dags att jobba mot 20 000 och då behöver vi Bicycling. Vi gjorde samma resa med Springtime 1994 som blev Runner’s World. Samarbetet med amerikanska Rodale Inc. och deras produkter har fungerat väldigt bra, säger Jojje Borssén, marknadschef för Bicycling och Runner’s World i Sverige.

Första numret av Bicycling kommer ut i januari 2013.

Om Bicycling
Bicycling startades 1961 och är idag världens största cykeltidning med över 125 000 prenumeranter och fler än 2 miljoner läsare.

Om Svenska Bicycling
Tidningen startades 2003 som Cykeltidiningen Kadens och har idag 8500 prenumeranter. Bicycling distribueras med Tidsam och ägs av On The Run AB som ingår i Springtime Network som producerar Runner´s World, Fitness Magazine och Vasalöparen på uppdrag av Vasaloppet.

Pressrelease från Springtime Network

Kontaktpersoner
Kalle Bern
Chefredaktör Bicycling
kalle@bicycling.se
073-650 39 92

Jojje Borssén
Marknadschef Bicycling
jojje@bicycling.se
070-740 86 79

Trampteknik

Trampteknik


Att ha ett bra rundtramp är ett välkänt uttryck, alltså att
ha effekt under hela pedaltaget. Man
vill ha så bra rörelseeknomi som möjligt. Låg
energiförbrukning i förhållande till en given effekt är bra. Ett sätt att träna
teknik är att trampa med ett ben i taget eller överdrivet fort eller långsamt.

Fredrik Ericsson, Cykelcoach på Min Utmaning visar hur du kan göra för att få in trampteknik i
cykelträningen. Klicka här.

Fredrik visar även nyttiga styrkeövningar för cykling. Se mer här.

Så blir du en bättre cyklist


När pedalen står i läget ”klockan
två”, tryck ner hälen när du trampar
ner genom i cirkelrörelsen. när
pedalernaståriläget ”klockansju”,
höj hälen för att dra trampan genom
cirkelrörelsen.

Rätt storlek
Det går fortare
med en racercykel, men du kan
också köra din första tävling
med en vanlig cykel. det
viktigaste är att den har rätt
storlek för dig. är din cykel inte
anpassad till din kropp förlorar
du energi och kan i värsta fall få
ont i knäna. Gå till en cykel-
handlare för hjälp med
inställningarna på cykeln så den
passar dig så bra som möjligt.

Hitta din kadens
Man
brukar rekommendera 90
pedaltramp per minut, men du
behöver inte bry dig inte om att
hålla en viss kadens (tramp-
frekvens). det viktiga är att du
hittar en kadens som du trivs
med. löpre har en tendens att
cykla på låg växel och låg kadens, vilket sliter på benen.
om du vill kolla din kadens,
cykla på en flack sträcka, räkna
dina pedaltramp i 30 sekuner
och multiplicera med två.

Snabba slangbyten du bör
veta hur du byter en punkterad
slang innan det är dags för
tävlingen. Om du är osäker,
fråga i en cykelaffär. Träna
några gånger hemma. Det gör
det enklare om olyckan skulle
vara framme under tävling.

Förbered dig för banan
Om tävlingsbanan är backig,
träna i backig terräng. är
banan flack, träna på flack väg. Sedan är det naturligtvis bra
att träna backe för att öka
styrka och uthållighet.