Jakten mot luftmotståndet

Jakten mot luftmotståndet


Quintana Roo Illicito utvecklades i en vindtunnel precis som cyklar från Trek, Specialized och Cervelo. Med det bortplockade bakstaget har det vänstra kedjesteget mot förstärk rejält.  Fler detaljer är framgaffeln där gaffelbladen välver bort från framhjulet, sett framifrån, vilket inte är klassisk aerodynamik. Quintana Roo förklarar att ”detta aerodynamiska särdrag medger att gränsskiktet av luft att passera mellan den roterande framhjulet och gaffelbladen vid lägre tryck med mindre motstånd och turbulens”. Frambromsen har flyttats bakom framgaffeln för att ge ytterligare mindre luftmotstånd. Se video från cykelmässan Interbike där Illicito visades. 

Illicito säljs endast som ram och rekommenderat pris är 3,200 USD. Läs mer på om Illicito på Quintana Roo’s hemsida.

Värt att notera är att Illicito är förbjuden på tävlingar sanktionerade av UCI (Union Cycling International) som till exempel Tour de France, då delar av ramen är borttaget. Om inte annat är det en bra cykel att resa med då den borde vara lättare att få in en cykelväska med en mindre ram…

Nr 7 ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Maxa din löpning. Höstens bästa träningsupplägg
  • Test: 9 nya kolfiberskor!
  • Mot myren! Löpträning som ger resultat
  • Allergi? Så vet du om du har det
  • Epidemiolog Anders Wallensten brinner för löpning
  • Trotsa Covid-19. Träna säkert i höst
  • 8 veckors vila är ok!

 

Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Maj månad – ny utmaning! #rwtempochallenge

Maj månad – ny utmaning! #rwtempochallenge


Maj månads utmaning #rwtempochallenge börjar med ett testlopp över 1 000 meter. Målet är sedan att du ska kunna springa samma sträcka på kortare tid innan månaden är slut. Det kommer du att klara tack vare fem kilometer tempolöpning varje vecka under maj. Vi hjälper dig förstås på vägen med inspirerande träningstips. Häng på!

I vår Facebook-grupp RW Runstreak2020 vill vi genom olika träningsutmaningar motivera till regelbunden, kul och givande träning. Över 2 000 löpare är med och inspirerar varandra – och du är förstås också välkommen att hänga på.

Nu är april månads klassiska Runstreak-utmaning – 1,6 km löpning om dagen i 30 dagar – över. I maj vill vi peppa alla löpare att våga testa tempoträning. Vi har tagit fram ett koncept som helt utgår från individens egna förutsättningar, så alla som kan springa kan vara med – oavsett hur fort man springer. (Ja, du kan också vara med!)

Utmaningen #rwtempochallenge består av två delar. Du kan välja att genomföra båda eller bara den som känns mest inspirerande för dig.
Den första delen i vår utmaning är att du under varje vecka i maj, som är årets femte månad, ska samla ihop sammanlagt minst 5 kilometer löpning i ett klart högre tempo än på dina vanliga distansrundor. (Första veckan i utmaningen blir vecka 19.)

De här 5 kilometerna tempoträning kan bestå av klassiska intervaller i ett för dig utmanande tempo, tröskelträning eller kanske till och med en snabbdistans genom ett virtuellt lopp. Du avgör själv vad som triggar dig. Men du får alltså bara räkna de delar av passen under din träningsvecka där du lämnar din komfortzon och springer snabbare än på en vanlig distanslöpning.

Du kan riva av dina 5 kilometer på ett enda av veckans pass, till exempel genom att springa 5 x 1 km intervall. Eller så kan du samla ihop till dina 5 kilometer under flera fartpass som du lägger in i din träningsvecka. Blir det mer än 5 kilometer, eller 5 000 meter, totalt så är det såklart en bonus. Men grunden är att 5 kilometer snabbare löpning sammanlagt per vecka, utöver din vanliga löpträning, kommer att utveckla dig som löpare under maj månad.

Den andra delen i utmaningen handlar om att stämma av din utveckling, och att de 5 kilometerna tempoträning per vecka ska triggas av en målsättning. Målet är att du ska förbättra din tid på 1 000 meter efter en månad med tempoträning. Vill du hänga med på denna delen av utmaningen ska du nu i början av maj springa ett testlopp på 1 000 meter. Du väljer ut en för dig inspirerande 1 000 meter lång sträcka och springer den, efter en bra uppvärmning, så snabbt du kan. Notera sedan din tid. Du behöver inte ta ut dig allt vad du har, men spring dig så trött som du känner att du klarar.

Du kan mäta sträckan via en gps-applikation i klockan eller på mobilen, alternativt mäta ut din sträcka i något kartprogram. Springer du på löpband ger ju bandet din 1 000-meterssträcka, och har du tillgång till en löparbana på 400 meter kan du springa 2,5 varv där. Underlag och plats väljer du alltså helt själv. Det viktiga är att du noterar tiden och att du när maj månads slut närmar sig gör om testloppet på exakt samma sträcka.

Vår förhoppning är att både 5-kilometersutmaningen varje vecka och testloppet på 1 000 meter ska trigga dig att våga testa tempoträning utifrån dina förutsättningar. Det spelar alltså ingen roll om din bästa tid på 1 000 meter är 7 minuter eller 3 minuter. Utmaningen handlar om att vi alla ska klara av att förbättra våra personbästan på 1 000 meter inom loppet av en månad.

Vi kommer såklart ge tips på bra, roliga fartpass varje vecka för att hjälpa dig på vägen. Förhoppningsvis vill även du dela med dig av dina bästa fartpass för att ge tips och inspiration till alla löpare som antar utmaningen och är med i vår  RW Runstreak 2020 -grupp på Facebook. Och har du inte Facebook kan du förstås anta utmaningen ändå – håll ögonen på runnersworld.se för uppdateringar och inspiration. 

Tagga gärna dina inlägg med #RWRunStreak2020 och #RWtempoChallenge

Nu kör vi, med mer fart i maj!

FÖRSTA VECKANS INTERVALLTIPS
Innan all form av tempo/fart-träning ska du alltid värma upp. Börja med minst 7–8 minuters lugn uppmjukande jogg. Här avgör du hur lång uppvärmningsdel i löpningen du vill ha. Stanna till och genomför lite rörlighetsträning, så att du känner att du är rörlig och kan/vågar ta ut steget utan att riskera någon skada. Efter denna del kan du som vill även lägga in några minuters löpskolning, till exempel låg skippning, lätta hälkickar, ”hoppsa-steg” och kanske halvhöga knälyft över en sträcka på 15–30 meter. Ta gångvila ”tillbaka” mellan varje övning.
Avsluta uppvärmning med att höja puls och fart genom 2–3 koordinations- eller stegringslopp över 15–20 sekunder. Starta dessa korta ”lopp” i din lugna fart men sen ökar du ganska omgående successivt farten så att du känner att du når din bekvämt snabbaste fart.  Håll den tills du når runt 15–20 sekunder eller 60–100 meter totalt. Ta lite vila, kanske 30 sekunder mellan dina koordinations/stegringslopp.

Nu är du redo för att springa fort. Vår första veckas (v 19) två intervallförslag ser du nedan, och när du kört ditt fartpass glömmer du såklart inte varva ner med lugn jogg på minst 5 minuter!

1. Intervallserien
Löpning: 2 x 500 meter – 5 x 200 meter – 2 x 500 meter.
Vila
: 1 minut stående/gående mellan varje intervall.
Totalt: 3 000 meter intervall.
Detta pass ger 3 kilometer intervallträning. Känns det för lite för dig som är van vid mycket löpning kan du upprepa serien en gång till.
De inledande 500-metersintervallerna, som du även avslutar med, ska gå i din bekvämt snabba fart. Känn ingen stress att du ska pressa jättetufft här, framförallt inte på de inledande 2 x 500. Här handlar det mer om tröskelintensitet, det vill säga att ingen trötthet ansamlas mer än att du hinner återhämta dig på vilan.
På 5 x 200 meter får du dock gärna springa på lite tuffare, men inte snabbare än att du har kontroll. Att springa 200 meter i din snabba fart kommer att göra dig trött – vilket också kommer att ge mycket tillbaka. Tänk bara på att du ska ha krafter kvar till de avslutande 2 x 500-metersintervallerna. Vila hela tiden 1 minut mellan varje intervalldel.

2. Intervallstege
Löpning: 800-600-400-200 meter.
Vila: 90-60-30 sekunder stående/gående efter respektive intervall.
Totalt: 2 000 meter intervall.

Denna intervallserie ger 2 kilometer löpning i hög fart, men du kan mycket väl upprepa den 2 eller 3 gånger om du är van att träna mycket löpning. Om du upprepar serien tar du 2 minuters serievila innan du startar om igen.
Inledande 800-metersintervallen springer du på en intensitet precis emellan din bekväma och lite obekväma trötthet. Det är okej att bli trött, men du ska absolut inte springa något ”maxlopp” här. Även om du har 1,5 minuts vila efter den första intervallen är tanken att du ska klara av att springa klart snabbare ju kortare intervallerna blir – även om vilan också blir kortare efterhand. Därför är det bättre att hellre starta lite för lugnt på första och andra intervallen än att det blir för tuff start. Du kommer hinna bli riktigt trött på de avslutande intervallerna – vi lovar!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Det lönar sig att prenumerera


Du får bland annat 20% rabatt på Runners’ Store.

Sveriges kanske bästa utbud av löputrustning. Som premium prenumerant har du hela 20 % rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% rabatt. Som digitalprenumerant har du också 15% rabatt på löputrustning förutom på elektronik där du får 10% i rabatt. Du kan handla via vår webbshop (länk till vår butik) eller besöka någon av våra butiker på Regeringsgatan 26 i Stockholm eller Baltzarsgatan 31 i Malmö.  Obs! för att få tillgång till din rabatt på sajten behöver du vara inloggad. Rabatten kan ej kombineras med andra rabatter eller erbjudanden.

Sveriges största sökbara löparkiv!

Är du prenumerant får du också tillgång till vårt digitalaarkiv, med närmare 100 utgåvor av Runner’s World. Här hittar du även 5 års utgåvor av Vasaloppets tidning Vasalöparen. Laddar du dessutom ner vår app kan du läsa Runner’s World och Vasalöparen även i din mobil eller läsplatta.

Självklart vill jag prenumerera!

 

 

Specialized Alias – ny kombocykel för tjejer

Specialized Alias – ny kombocykel för tjejer


Specialized lanserar nu ett helt nytt koncept, en linjecykel och triathloncykel i ett, speciellt anpassad för tjejer – Specialized Alias. Triathlon och cykling som idrott växer bland kvinnor. Alias löser behoven för de som inte vill investera i eller förvara två olika cyklar för olika ändamål. 

Specialized Alias är en carboncykel anpassad från kort- till medeldistans i triathlon eller vanlig landsvägscykling. Vill man ha den för triathlon har man en neutral sadelstolpe och sätter på de aerobars som följer med cykeln, för att få en aerodynamisk position. Till landsvägscykling byter man sadelstolpe till en mer upprätt sittposition.

En box att fästa på överröret, för att förvara energikakor och gel att, finns att köpa till (ingår i Alias Sport Tri). 
 

 

Specilized Alias finns i följande tre modeller:

Alias Comp 

Alias Sport

Alias Pro Tri

Läs mer om Specialized Alias


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Mät det viktiga med Garmin Vector

Mät det viktiga med Garmin Vector


Vi är tacksamma för förståelsen från de cyklister som har följt Vectors utveckling och som lät oss utveckla den till den produkt den är idag, säger Dan Bartell, försäljningschef på Garmin.

Vi är glada att äntligen kunna erbjuda Vector till alla cyklister och låta dem ta del av de möjligheter som Vector ger med sin enastående teknik, fortsätter Bartell.

För många cykelentusiaster är inköpet av en kraftmätare en komplicerad process och som dessutom kräver specialkunskap för monteringen. Vector förenklar både besluten och processen. Kunden kan nu gå till sin lokala cykelbutik och gå därifrån med en kraftmätare i handen som de själva kan installera på några minuter, dessutom kan den flyttas över och användas på flera cyklar eftersom den passar på de flesta fabrikat av vevarmar. Med den integrerade kadensmätningen behövs inga externa sensorer och all kalibrering görs på fabriken. Vectors lättviktspedaler är tillverkade i tålig komposit och sensorn är väl inkapslad i pedalens axel. Det trådlösa ANT+ kommunikationssystemet skickar data till kompatibla cykeldatorer och det är enkelt att uppdatera mjukvaran till Vector allt eftersom förbättringar görs, tack vare ANT+-tekniken. För att få en tydligare bild av hur Vector fungerar, besök www.garmin.com/vector.

Kraftmätare är ett ovärderligt verktyg för att hjälpa tävlingscyklister att se sina styrkor och svagheter i syfte att träna mer effektivt och bli starkare och snabbare på cykeln. Vector mäter rörelsen i pedalspindeln när du trampar. Genom att jämföra den uppmätta rörelsen med en fabrikskalibrering orsakad av en känd last, kan Vector avgöra hur mycket kraft som utövas på pedalen. En inbyggd accelerometer mäter också din kadens. Sensorn är väl inkapslad i pedalens axel, en av de mest robusta komponenterna på cykeln.

Om du redan använder en kompatibel Garmin-enhet, till exempel Garmin Edge 500, 510, 800, 810 eller Forerunner 910XT, tas din träning till nästa nivå när du lägger till en Vector effektmätare. Edge kommer inte bara visa total kraft, vänster och höger benkraft och kadens, utan visar även i realtid kraftdata från TrainingPeaks™: Normalized Power (NP™), Intensity Factor (IF™) och Training Stress Score (TSS™).

Team Garmin-Sharp är entusiastiska över tillgängligheten av Vector och möjligheterna den ger oss att mäta vår träning och prestation, säger Robby Ketchell, Director of Sport Science, Garmin-Sharp Professional Cycling Team.

Data som Vector levererar kommer att ge oss fler möjligheter att analysera information och ge vägledning till våra cyklister

För att analysera sina cykelturer, är Garmin Connect (connect.garmin.com) ett verktyg för varje cyklist. Med över tre miljarder loggade kilometer, finns det dessutom alltid ett nytt träningspass att ladda ner. På Garmin Connect kan cyklister dela med sig av sina träningspass, se andra användares träningspass och ladda över dem direkt till sin egen Garminprodukt. 

Vector kommer att visas på Eurobike i Friedrichshafen den 28-31 augusti. Vector finns tillgänglig till ett rekommenderat cirkapris på 14 995:-


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Speed top för svenskt sommarväder

Speed top för svenskt sommarväder


Svenska sommaren kan variera med vädret och vid tävling får man vara beredd på kyla, regn, blåst eller strålande sol och värme. 

Speedtopen är tight i modellen och man kan ha den på redan vid tävlingsstart, under våtdräkten. Man slipper då tiden i T1, första växlingen, att dra på sig ett extra plagg, vilket ofta kan vara lite krångligt när man är blöt. Gummikanten längs nedre mudden gör att den sitter på plats. Med dragkedja fram är speed topen lätt att ta av. 

Som helhet är Fusion Speed Top ett användbart platt både vid tävling och träning. Finns i vitt.

Tävlingskollektionen finns både som hel dräkt, Multisport Suit och i två delat med Triathlon Top och Tri Power Tight. Båda varianterna passar för alla distanser. 

   

Problemet som ofta blir med armringning som ger skav på insida arm, verkar inte vara ett problem här. Flera timmars användande gav inget avtryck alls. Byxan har triathlonvaddering och dragsko i midjan. Fickorna är rymliga och man får plats med till exempel energikaka och gel utan att det ramlar ut. Alltför ofta tenderar byxfickor att vara för små och förlora sin funktion. Dock kunde fickorna sitta lite längre ned på benet för att inte komma så nära benets böjvinkel mot höften. 

Kläderna finns i färgerna turkos, grönt, orange, rött, vitt, svart och mörkblått. Finns alla möjligheter att matcha din cykel… Finns att köpa bland annat på Runner’s Store

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sitero – ny triathlonsadel från Specialized

Sitero – ny triathlonsadel från Specialized


Triathleter sitter annorlunda än landsvägscyklister, ofta i statisk aeroposition i timmar. När man sitter i aeroposition, flyttas vikten fram på sittbenet och skapar tryck på mjukvävnader, vilket ställer andra krav på sadeln.  

Sitero har en lång avsmalnande form, Sit Zone, vilket ger stöd för sittbenet i aeroposition. Sit Zone gör att bäckenet kan rotera längre fram vilket ger mer kraft från sätesmuskeln och en mer öppen höftvinkel. 

Sitero finns i färgerna svart och vitt och en flaskhållare ingår, som lätt monteras av och på. Sitero har måtten 240 mm lång, 145 mm bred och 60 mm som smalast. Sitero finns i två modeller där största vikten är största skillnaden. Sitero Pro väger 211 gram och Expert ungefär 50 gram mer.

Hör Nick Gosseen, Produktchef för sadlar på Specialized, berätta om Sitero för triathlonsiten Slowtwitch. 

Läs pressmeddelande från Specialized om Sitero. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in