Lidingöloppet – examensdags för We Who Run Club!

Lidingöloppet – examensdags för We Who Run Club!


Under sommaren har Saucony tillsammans med Runner’s World arrangerat inspirerande träning inför TCS Lidingöloppet för de över 1 600 deltagarna i löpargruppen We Who Run Club. Nu är det äntligen dags för examen! 

I träningsgruppen We Who Run Club har deltagarna coachats via träningsprogram, sociala medier och träningsträffar på både Lidingö och runt om i landet. Ledarna och deltagarna har inspirerat varandra till varierad och rolig träning under 14 veckors tid. Totalt har 12 gemensamma träningsträffar genomförts, varav de flesta ute på Lidingö. Där har deltagarna sprungit allt från tre timmar långa långpass till 30 sekunders intervaller och backlöpning med olika upplägg. Ett suveränt och erfaret team av coacher har erbjudit deltagarna i We Who Run Club flera olika fartgrupper, så att alla har kunnat hitta en träningsfart som har tillåtit dem att utvecklas under denna period.

Men långt ifrån alla i gruppen, som varit rikstäckande, har haft möjlighet att ta sig till de gemensamma träningarna på Lidingö. Då har man i stället kunnat hänga på träningsupplägget och ta del av träningen via sociala medier. För att nå ut i landet har We Who Run Club även erbjudit träningsträffar utanför Lidingö, bland annat i Jönköping. Det fanns inte heller något krav om att ha just Lidingöloppet som mål – många var med för att få inspiration till sommarens träning. Inspiration och tips har flödat genom träningsbilder på Instagram under @WeWhoRunClub och på gruppens Facebook sida. Utöver detta har alla som velat fått ett personligt mejl varje vecka, med förslag på veckans träningsupplägg. Träningsupplägget har utgått från det träningsprogram Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai komponerat för gruppen.

Nu återstår bara examen under Lidingöloppshelgen. Som belöning finns det en ”We Who Run Club” t-shirt i Sauconys monter på Lidingölopps-mässan som alla We Who Run Club-medlemmar får hämta ut. I fjol var det fantastiskt att se alla som sprang Lidingöloppet i sin t-shirt och självklart ser vi fram emot att se många genomföra sitt stora mål i sin t-shirt i år också.

We Who Run Clubs-coacher kommer även att finnas på plats i Sauconys monter – ta chansen att fråga dem om tips och råd inför loppet. Saucony har även tagit fram ett tidsarmband för att guida dig som vill springa på en specifik tid. Även om ingen kilometer är den andra riktigt lik på Lidingöloppets utmanande bana så kan ett tidsarmband ändå vara ett fint stöd för att nå ditt mål.

Det kommer även att finnas möjlighet att få en kort, kostnadsfri löpanalys från Saucony i Stadiums butik på Lidingöloppsmässan. Detta görs via Sauconys 3D-löpanalys Stridelab, som har drop in tider under helgen.

Avslutningsvis kommer du även att kunna köpa årets Lidingöloppssko från Saucony på mässan: Kinvara 10 Limited Edition.   

Vi önskar alla löpare stort lycka till och nedan hittar du några sista minuten-råd inför Lidingöloppet från We Who Run Club.

Gå in med inställningen att det ska bli kul och utmanande – men att det kommer bli tufft. Men det är det som är utmaningen!

Var ute i god tid på Lidingö på tävlingsdagen. Antalet personer på Lidingö dubblas under LL-helgen, så transport och logistik är hårt belastade. Tips! Ta tunnelbanans röda linje till Ropsten. Därifrån går det gratis bussar direkt till Lidingövallens nummerlappsutdelning och mässa. Se också till att ha gott om tid för att ta dig de cirka två kilometrarna från Lidingövallen till startområdet.

Ta med dig bra tålamod till de första kilometerna. Även om Lidingöloppets stigar inbjuder till löpning kan det bli lite trångt i början. Kryssa inte för mycket, utan tänk på att den kraft du sparar i början har du med dig till slutet. Håll till höger i spåret så underlättar du om någon vill springa om dig!

Om du har ett tidsmål så låt farten utgå från Lidingöloppets unika bana. Det är ett terränglopp och det går inte att jämföra farter och tider mot ett asfaltslopp. Så anpassa dina mål! Första halvan av loppet är mindre backigt, så det kan vara klokt att spara lite på krafterna där. Men sikta ändå på att hålla en stabil fart där det är plant.

• Förbered något positivt att tänka på redan innan, om du blir riktigt trött under loppet. Bra att kunna ta fram om det känns tungt på någon del av banan.

• Få i dig vätska och energi redan från första delen av loppet om du testat detta på träning. Våga fyll på med energi om du vet att det funkar för dig!

Smyg uppför backarna. Korta ner steget och öka frekvensen med små och lätta steg, och tveka inte att lägga in gångavsnitt redan från början av loppet i de tuffaste backarna om du behöver. Det tjänar många på i längden.

Det går inte bara uppför, utan du har lika många nerförsbackar där du kan tjäna fart och kraft om du hittar in till en mjuk och följsam löpning. Tillåt dig att våga släppa på lite i nedersta delen av backen så att du får med dig lite ”gratisfart”.

Hittar du inte rätt i din löpning, stanna då av och gå en bit. Starta sedan om ditt lopp igen. Då kan man ibland hitta rätt igen. Kan vara värt att prova om det inte stämmer.

• Ett annat knep är att växla steg. Testa att ändra ditt steg och hållning, då kan du hitta outnyttjad muskelkraft!

• Glöm inte att peppa andra löpare. Peppar vi varandra blir det en positiv stämning längs med banan. Tillsammans fixar vi det!

Men mest av allt, tänk på att du faktiskt har tränat för det här. Du gör det för utmaningen och för att det i grunden är kul. Du fixar det på bästa sätt!

Sommarnummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • SUPERFRIDA starkare än någonsin
  • Spring i sommar. Så tränar du bäst på hemmaplan
  • Testa Musses styrkepass
  • Perfekta powershakes! Bästa mellanmålet
  • 4 roliga utmaningar
  • 7 grymma ryggsäckar i stort test
Bli plusmedlem nu

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Runner’s World lanserar virtuella utmaningar

Runner’s World lanserar virtuella utmaningar


När sommarens lopp ställts in gäller det att hitta på nya sätt att hålla motivationen uppe. Runner’s World lanserar därför en serie virtuella lopp och utmaningar under namnet Runner’s World Challenge.

Runner’s World Challenge (RWC) erbjuder virtuella lopp och månadsutmaningar framöver, med slagorden Run Safe, Run Solo, Stay Sane. I Norge lanserades RWC redan i slutet av mars, och har hittills haft över 7000 deltagare som har upplevt glädje i att motiveras av utmaningarna och många har satt nya personliga rekord.

I Sverige har löpning, själv eller i mindre grupper, varit tillåtet under hela lockdown-perioden som följt av Coronapandemin. Dock har större lopp inte kunnat genomföras, och många restriktioner kvarstår för att inte riskera ökad smittspridningsrisk. Att komma ut och röra sig är viktigt och genom att ta sig an olika utmaningar, som utgår från en själv, kan det både underlätta och göra det roligare ge sig ut.
Runner’s World Challenge har både lopp och utmaningar som sträcker sig över längre tidsperioder och nedan kan du se några kommande utmaningar som du kan ta dig an i sommar.

All information hur det går till för att delta hittar du på HEMSIDAN RUNNERSWORLDCHANNENGE.SE

Mil efter mil i juli
I juli kan du hålla motivationen uppe genom att sätta upp ett konkret antal kilometer som mål – kanske till och med jaga ett nytt distansrekord?  Du kan välja mellan totaldistanserna 42, 100, 150 eller 300 kilometer som ska tillryggaläggas under juli månad. Här är målet att man ska anstränga sig lite extra för att uppnå en månadsdistans som är överkomligt, men kanske lite längre än i normala fall. Utmaningen hittar du in till via länken ovan.

Sky is the Limit
Kombinerat med ”Mil efter mil” – eller i stället för – kan du vara med på höjdmeters utmaningen Sky is the Limit. Konceptet är samma som på Mil etter mil, du ska samla ett bestämt antal höjdmeter under juli månad. Du kan också använda längre tid än en månad om du vill, men satsa på att nå målet under månaden.
Här har du chansen att bestiga berg virtuellt. Välj mellan Kebnekaise (2096 möh), Mont Blanc (4808 möh) eller Mount Everest (8848 möh).

Kommande lopp
Runner’s World Challenge har flera spännande lopp på gång. Ett lopp blir att nå så långt du hinner på 100 minuter. Vill du hellre tävla på en förutbestämd distans kommer även ett 25 km lopp i augusti.

Medalj till alla
RWC är kända för sina superfräscha medaljer, ett coolt minne från det annorlunda året 2020. Samla flera medaljer och sätt ihop din medaljskörd till en stor jättemedalj!

TILL RUNNERSWORLDCHALLENGE




Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Passa på! Just nu 50% rabatt!

Passa på! Just nu 50% rabatt!


Just nu! Halva priset på prenumeration, endast 49,50 kronor per tidning! Ordinarie pris 99 kronor.

Få Sveriges största löpartidning hemskickad till dig 10 gånger för bara 495 kronor! Du får massa tips om löpning, kost, prylar och om hur du bäst kommer i form, allt direkt hem i brevlådan och i din läsplatta. Nyhet! Du har dessutom som prenumerant 20%* på löparskor och kläder! Bra va!

Erbjudandet gäller endast nytäckning av prenumeration och boende i Sverige.

TA DEL AV ERBJUDANDET HÄR!

Ge bort en prenumeration!

Lidingöloppet ställer om – genomförs under en månad

Lidingöloppet ställer om – genomförs under en månad


TCS Lidingöloppet kommer att genomföras i höst. Med start redan den 15 september kan de första löparna ge sig ut på den klassiska sträckan mellan Koltorp och Grönsta gärde. För att undvika folksamlingar så startar löparna under strikt reglerade slottider och kan välja när de vill springa under en hel månad, ända fram till den 15 oktober.

Start- och målområdet kommer att skyltas upp för att ge deltagarna samma känsla som vanligt. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– I år startar vi redan veckan före den traditionella Lidingöloppshelgen för att hinna ge alla löpsugna motionärer en möjlighet att springa under den nya ”Lidingöloppsmånaden”. Satsningen innebär att löparna själva kan välja tidsslot och springa när de vill, från mitten av september till mitten av oktober, säger TCS Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén.

Tre distanser att välja bland
Under årets nya ”Lidingöloppsmånad” kan löparna välja mellan att springa TCS Lidingöloppet 30 km, TCS Lidingöloppet 15 km, Rosa Bandet-loppet samt junior- och veteranloppen över 10 och 15 kilometer. Deltagarna kommer sedan att via webben själva kunna välja och boka in den starttid som passar dem bäst.
– Naturen kommer att vara precis lika vacker och terrängen lika utmanande som i vanliga fall. Dessutom bygger vi upp ett start- och målområde och sätter upp skyltar längs med banan för att ge löparna en så bra tävlingskänsla som möjligt, säger Fredrik Montgomery, marknads- och kommunikationschef på TCS Lidingöloppet.

Först ut med lopp på ordinarie bana
Det traditionella Lidingöloppsarrangemanget kan inte genomföras i år på grund av Folkhälsomyndighetens beslut om att tillåta maximalt 50 personer vid offentliga evenemang. Ändras begränsningarna kan TCS Lidingöloppets nya modell ändras i relation till det.
– TCS Lidingöloppet 2020 blir inte likadant som under tidigare år. Men vi kommer inte att ställa in. Utan vi anpassar arrangemanget efter de nya förutsättningarna och blir först ut i Sverige med att planera ett lopp på den ordinarie banan sedan pandemin bröt ut, säger TCS Lidingöloppets generalsekreterare Cecilia Gyldén.

Springa Lidingöloppet på hemmaplan
Deltagare som inte kan eller vill ta sig till Lidingö för att springa under den aktuella månaden kan springa sin valda sträcka där han eller hon bor under samma period och sedan rapportera in den till TCS Lidingöloppet.

VILL DU HA TRÄNINGSPEPP OCH PROGRAM MOT LIDINGÖLOPPET. Häng med i Saucunys ”We Who Run Club”


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nu laddar We Who Run Club om – häng med!

Nu laddar We Who Run Club om – häng med!


Nu drar Sauconys oerhört uppskattade träningsgrupp We Who Run Club igång sommarträningen. Alla kan vara med oavsett målsättning och oavsett var man befinner sig. Häng med du med! Du får träningsinspiration och träningsupplägg – och det är helt gratis!

Sauconys träningsgrupp We Who Run Club (WWRC) har gjort succé de senaste åren. I fjol var det över 1 700 löpare som hängde med på sommarens träningsupplägg, som då var riktat mot TCS Lidingöloppet.

Även i år finns Lidingöloppshelgen med som målbild för gruppen, men sommarens version av WWRC är anpassad efter rådande Covid-19-restriktioner. Bland annat kommer den fysiska gemensamma träningen anpassas till rådande restriktioner för att minimera riskerna för smittspridning.

Men även om det blir så att höstens storlopp på Lidingö inte går att genomföra finns här mycket träningspepp att hämta. Under hela perioden kommer Saucony att leverera inspirerande inslag till träningsgruppen, dels via Sauconys ambassadörer och dels genom olika tävlingar där alla deltagare kan vara med.

ANMÄL DIG TILL GRUPPEN HÄR

TRÄNINGSPROGRAM
Det mesta i gruppen sker digitalt, och det gäller såväl distributionen av de inspirerande träningsprogrammen och peppen mellan deltagarna. Detta är helt i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Upplägget för WWRC utgår därför från att deltagarna tränar där man befinner sig.

Den 22 juni startar WWRC:s träningsprogram, som kommer att presenteras på runnersworld.se. Alla i gruppen kan ta del av upplägget. Deltagarna får träningstips och rekommendationer oavsett vilken målbild och fartkapacitet man har. Programmet, som är komponerat av Runner’s Worlds chefredaktör Anders Szalkai, ger inte minst tips på utvecklande och roliga träningspass. Deltagarna väljer sedan själva om de vill testa enskilda pass eller om man vill följa träningsprogrammets plan.

Programmet och de enskilda träningspassen presenteras både på runnersworld.se, och mejlas även ut till alla deltagare i WWRC-gruppen.

SEX TRÄNINGSTRÄFFAR
Utöver träningsprogrammet, som vem som helst kan följa var som helst, erbjuds också sex träningsträffar. De genomförs på söndagar och är förstås anpassade efter de restriktioner som råder.

Första träffen är söndagen 16 augusti på Lidingö i Stockholm, med samling i anslutning till Lidingövallen kl 10.00. I stort kommer träningsträffarna bestå av mindre grupper. Vi följer också myndigheternas restriktioner och tränar tillsammans på ett ansvarsfullt sätt.

Mer information om hur vi kommer att genomföra dessa sex planerade gemensamma träningsträffar kommer under början av augusti. Är läget då sådant att vi inte kan genomföra detta som planerat, kommer sommarens upplägg att i stället vara helt digitalt.


We Who Run Clubs sommarversion avslutas i samband med den planerade Lidingöloppshelgen 25–27 september. Antingen i samband med TCS Lidingöloppet om detta genomförs som vanligt, eller i form av en virtuell avslutning där alla löpare väljer sitt eget avslutningsupplägg.

ANMÄL DIG TILL WE WHO RUN CLUB I SOMMAR!

Du hittar mycket inspiration i We Who Run Club sociala kanaler!
Instagram: @WeWhoRunClub &under hashtag #WeWhoRunClub Facebook: We Who Run Club

Här hittar du uppdaterade nyheter från Saucony om We Who Run Club

En kort film från ett pass med We Who Run Club sommaren 2019



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Marathongruppen ställer in

Marathongruppen ställer in


På grund av det rådande läget med Coronapandemin har friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK idag tvingats ta beslutet att ställa in de evenemang som deras gemensamma evenemangsorganisation Marathongruppen skulle arrangerat i augusti och fram till mitten av september. Det innebär bland annat att Tjejmilen, ASICS Stockholm Marathon och Ramboll Stockholm Halvmarathon inte blir av i år.

Marathongruppen, Nordens största arrangör av motionsevenemang, har drabbats hårt av den pågående coronapandemin. I våras togs beslut om att ställa in Vårruset-turnén som skulle besökt 20 orter över hela Sverige, och i samma veva sköts den 42:a upplagan av ASICS Stockholm Marathon upp från slutet av maj till början av september. Nu står det klart att också den tidiga höstens evenemang drabbas.

– Vi har under våren vänt och vridit på olika scenarier. Försökt hitta alternativ. Planerat och planerat om. Men vi har nu slutligen behövt inse att vi inte får tillstånd för att på ett säkert sätt arrangera majoriteten av våra höstevenemang. Vi kommer inte få möta tusentals löpare vid ASICS Stockholm Marathon, Tjejmilen eller Ramboll Stockholm Halvmarathon. Vi kommer inte få dela glädje, gåshud, tårar och skratt med deltagarna vid något av våra tidiga höstevenemang. Det smärtar, säger Daniel Almgren som är verksamhetschef för Marathongruppen.

Deltagarna som redan är anmälda kommer att erbjudas ett kompensationspaket där bland annat virtuella lopp under hösten 2020, samt rabatter på de flesta av Marathongruppens evenemang under 2021 och 2022 inkluderas. Däremot kommer föreningarna inte att kunna erbjuda en återbetalning av de redan inbetalda anmälningsavgifterna.

– Vi befinner oss just nu i ett närmast olösligt dilemma. Vi vill inget hellre än att kompensera våra deltagare. Utan dem är vi ingenting. Men samtidigt måste vi säkra vår fortsatta överlevnad och alla positiva värden verksamheten skapar. Ska vi också i framtiden kunna generera över 30 miljoner kronor årligen till den ideella idrottsrörelsen runt om i landet, har vi ingen möjlighet att återbetala anmälningsavgifter. Vi hoppas på förståelse och att vi genom vårt kompensationspaket lyckas uppväga den skada som våra deltagare drabbats av, säger Daniel Almgren.

De evenemang som nu ställs in är STHLM Urban Trail (9/8), Stafesten för UNICEF (19-20/8), Tjejmilen-evenemangen (29/8), STHLM 10 och STHLM Junior Run (30/8), ASICS Stockholm High Five (4/9), ASICS Stockholm Marathon (5/9), Ramboll Stockholm Halvmarathon (5/9) samt Stockholm Mini Marathon och Minsta Maran (6/9). Och även om organisationens personal nu är korttidspermitterad är planeringen för evenemangen 2021 igång.

– Det har varit en ledsam och tung vår. Men samtidigt har stödet och förståelsen från de flesta av våra deltagare varit stort och givit oss kraft. Den energin tar vi nu med oss in i planeringen för framtiden. Den kommer med stor sannolikhet inte se exakt likadan ut som det vi vant oss vid. Men vi vågar lova att vi kommer satsa allt på ett ge våra deltagare upplevelser de aldrig kommer att glömma. Vi lever för att förverkliga drömmar. Det ser vi fram mot att få göra igen så snart det överhuvudtaget går, säger Lotta Lindblom som är nytillträdd evenemangschef för Marathongruppen.

För evenemangen från slutet av september och framåt fortgår planeringen. Marathongruppen har fortfarande som ambition att genomföra Tjurruset, STHLM Loop, Höstrusket och STHLM Trail Run som alla arrangeras under den senare delen av hösten.

– Vi hoppas, precis som alla i samhället, att pandemin snart är under kontroll, men vi tittar också på lösningar där vi kan arrangera evenemangen trots eventuella restriktioner. Den motivation som motionsevenemang ger är viktig för folkhälsan och vi hoppas verkligen att vi tillsammans med berörda myndigheter kan komma överens om anpassningar som gör evenemangen möjliga även om restriktionerna kvarstår, säger Lotta Lindblom.

Midnattsloppet – nu i hela Sverige.

Midnattsloppet – nu i hela Sverige.


Under eftermiddagen den 2 juni öppnar anmälan igen. 

Midnattsloppet vill skapa gemenskap och löparglädje genom att springa tillsammans. Även detta Corona-drabbade år vill Midnattsloppet fortsätta att leverera detta men i en liten annan form.

”Vi öppnar nu för Midnattsloppet Sverige – Spring där du är, en upplevelse nästan som vanliga Midnattsloppet,” säger marknadsansvarig Göran Söderstam.  Man springer med sin telefon och lurar och får specialkomponerade Midnattsloppsupplevelser direkt i lurarna. Så skruva upp volymen i lurarna, känn stämningen och spring 5 eller 10 km på dina egna gator mellan den 15 och 23 augusti, vi öppnar anmälan igen på tisdag 2 juni” hälsar Göran.

VD Lars Eriksson Svensk: ”Därför ställer Midnattsloppet om

Vi har hoppats in i det sista att det ska gå att genomföra Midnattsloppet som tänkt men nu kan vi inte vänta längre så vi ställer om och gör en ny satsning på Midnattsloppet Sverige.  

Vi ställer om för att Midnattsloppet ska överleva den här krisen och för att vi fortsatt ska kunna stötta våra ideella idrottsklubbar som är med och arrangerar Nordens roligaste Löplopp Midnattsloppet. Vi har jobbat stenhårt med att hitta en lösning som utifrån situationen är den bästa tänkbara och vi känner verkligen att vi har lyckats hitta ett sätt där ni alla får uppleva Midnattsloppet – fast från där du är.  Att sprida löparglädje och bidra till folkhälsan är nu viktigare än någonsin och vi behöver alla ha ett mål som ger motivation till din fortsatta träning så det bästa du kan göra nu är att vara med och delta i Midnattsloppet Sverige.

Klicka in till Midnattsloppet här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in